hoeveel moet een paard volgens jullie buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:31

Onze paarden staan het grootste deel van het jaar 24/7 buiten. Binnenkort gaan ze wel weer voor een aantal maanden 's nachts op stal. Ze gaan dan meestal rond 10 uur 's avonds naar binnen en 's morgens voor 7 uur staan ze weer buiten. Ze kunnen dan even een aantal uren droog liggen als ze dat willen. Onze weides sluiten we over niet al te lange tijd af zodat ze goed blijven voor volgend jaar. De paarden staan dan op grote bestrate voormalige voerplaatsen (werden vroeger gebruikt voor kuilbulten voor koeien) met hooiruiven.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:36

MarcoBorsato schreef:
Rienn schreef:
In de zomer lopen die van mij van 8 uur 's morgens tot een uur of 5 's avonds buiten. In de winter is dit een heel ander verhaal. Wij kunnen onze paarden in de hefst/winter niet op het land zetten, helaas. Mijn paarden worden zo goed als elke dag een uur gereden/gelongeerd, en daarnaast zet ik ze nog een tijdje -dit verschilt per dag- samen in de bak.
Een andere stalling is geen oplossing, ik kom van een manege af, en ik ben er wat de paarden naar buiten gaan al super veel op vooruit gegaan.

Ik weet dat veel hier tegen zullen zijn, maar het kan hier in de omgeving gewoon bijna niet anders.

Ik vind het zo egoistisch als mensen een paard nemen en er de ruimte niet voor hebben...

Ik wist dat jij hier op zou reageren. Als je had gelezen zag je staan dat hier geen ruimte is in de omgeving. Moet ik dan maar geen paarden nemen? Ze komen er genoeg uit, alleen geen 24/7.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:38

Rienn schreef:
Een andere stalling is geen oplossing, ik kom van een manege af, en ik ben er wat de paarden naar buiten gaan al super veel op vooruit gegaan.
:o?
'Ik mishandel mijn cavia's, maargoed eerst vermoordde ik ze altijd dus wat dat betreft ben ik er goed op vooruit gegaan.'

Zo'n vergelijking lees ik nu, enigszins overdreven natuurlijk, maar ik zie zo'n opmerking meer als het goedpraten met jezelf.
Andere stalling is geen oplossing? Hoezo niet? Kon het niet laten: 3x klikken op marktplaats http://link.marktplaats.nl/386794666
Nog geen 20 minuten rijden vanaf Hoorn, vind ik persoonlijk best 'in de omgeving'.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:42

Als je een auto en één paard hebt is het te doen.
Ik geef toch al toe dat dit niet de beste manier is, maar ik kan niet anders.

Ik ga dit niet hier uitvechten, stuur maar een PB. Ik ben eerlijk en krijg nu al gezeik over me heen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:46

Ach, de meeste mensen op een manege/pensionstal waar geen weiland of paddock is gaan hier dus niet reageren omdat ze afgemaakt worden door mensen die wél hun paard buiten kunnen zetten. Nogal logisch lijkt me. Ben je eerlijk word je afgebrand...zoals ik eerder lees....

Paarden zijn imo opportunisten, ze wennen gewoon aan de situatie.
Mijn paard heeft
6 jaar op een pensionstal ZONDER weiland, GEEN paddock en ik wil hem NIET in de molen. Ik reed hem elke dag, ging uren naar buiten het bos in maar in de winter reed ik een uurtje in de binnenbak. Daar was hij aan gewend en natuurlijk was het niet fijn maar als beginnende paardeneigenaar wist je niet beter....
Maar daarna gingen de oogjes open.. wat anders gezocht: 7 jaar bij een boer gestaan waar hij 4 uur in de paddock kon en verder op stal, dagelijks rijden. Was ook een blij paard, geen stalondeugden , helemaaks niks vervelends..
En nu ideaal:Staat nu sinds 2 jaar aan huis, 24/7 ongeschoren zonder deken buiten en hij is gelukkig. Geen medicijnen voor artrose meer, ik rij hem gewoon en hij is blij.

Elke soort stalling dus gehad, en natuurlijk is 24/7 fijn met inloopstallen, rijbaan en weiland waar ze in rondlopen...ze kiezen zelf, en ik betrap ze erop dat ook uren achtereen binnen kunnen staan samen in 1 stal.

Respect voor degene duie durft te roepen dat haar paard 23/7 op stal staat...ken een heleboel bokkers met eigenpaard die óók op zo'n stal staan, maar die zie ik hier natuurlijk niet...

Mick_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:46

ook ik vind 24/7 het beste!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:47

Ninx schreef:
M
Ze is vanaf veulen altijd 's nachts op stal gegaan, ze komt uit Zweden en daar is dat verplicht (ivm wild).
Z
T.

Alleen als je geen lighal hebt.

Verordening hier is als volgt:
Zomertijd kan 24/7 buiten zonder schuilstal, maar wel met schaduw.
Wintertijd/Koude periode: overdag buiten (minimaal 8 uur, uitzonderingen zijn bespreekbaar) en snachts binnen of 24/7 buiten met de beschikking over een lighal die aan de voorgeschreven afmetingen moet voldoen, zodat de paarden droog kunnen staan/liggen.

Minimaal 8 uur weidegang met de mogelijkheid om in natuurlijke gangen te bewegen, met soortgenoten, is hier dus een verplichting
(uitzonderingen zijn natuurlijk met dierenbescherming bespreekbaar)

Wilde ff hierop ingaan voor de duidelijkheid... ;)
Verder heb je natuurlijk gelijk Ninx als je naar je paard kijkt.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:50

In de zomer heb ik het liefste 24/7 voor mijn paard. Vanaf oktober tot zo'n beetje april
staat ze zo'n 4 tot 8 uur in de paddock. Op hele slechte dagen niet, maar dan zorg ik dat ze
wel beweging krijgt door longeren of rijden en krijgt ze genoeg hooi de hele dag.

24/7 op de wei is voor mij niet handig in de winter. Ze wordt geschoren ivm wedstrijden en trainen.
Laatst bijgewerkt door xApple op 05-11-10 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

moniiquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:51

Toevallig staat er in het jubilieum nummer van Bit veel over de beweging van paarden..
Ook staat er een test om uit te zoeken hoeveel je paard nu in de paddock, stapmolen, stal of weiland beweegt.. erg interessant :)

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:52

ElCamino schreef:
Ach, de meeste mensen op een manege/pensionstal waar geen weiland of paddock is gaan hier dus niet reageren omdat ze afgemaakt worden door mensen die wél hun paard buiten kunnen zetten. Nogal logisch lijkt me. Ben je eerlijk word je afgebrand...zoals ik eerder lees....

Paarden zijn imo opportunisten, ze wennen gewoon aan de situatie.
Mijn paard heeft
6 jaar op een pensionstal ZONDER weiland, GEEN paddock en ik wil hem NIET in de molen. Ik reed hem elke dag, ging uren naar buiten het bos in maar in de winter reed ik een uurtje in de binnenbak. Daar was hij aan gewend en natuurlijk was het niet fijn maar als beginnende paardeneigenaar wist je niet beter....
Maar daarna gingen de oogjes open.. wat anders gezocht: 7 jaar bij een boer gestaan waar hij 4 uur in de paddock kon en verder op stal, dagelijks rijden. Was ook een blij paard, geen stalondeugden , helemaaks niks vervelends..
En nu ideaal:Staat nu sinds 2 jaar aan huis, 24/7 ongeschoren zonder deken buiten en hij is gelukkig. Geen medicijnen voor artrose meer, ik rij hem gewoon en hij is blij.

Elke soort stalling dus gehad, en natuurlijk is 24/7 fijn met inloopstallen, rijbaan en weiland waar ze in rondlopen...ze kiezen zelf, en ik betrap ze erop dat ook uren achtereen binnen kunnen staan samen in 1 stal.

Respect voor degene duie durft te roepen dat haar paard 23/7 op stal staat...ken een heleboel bokkers met eigenpaard die óók op zo'n stal staan, maar die zie ik hier natuurlijk niet...

Bedankt dat jij het wel kunt zien zoals ik het zie.

Helaas zijn er veel mensen erg kortzichtig, en dan houd ik me nog in.
Mijn paarden hebben het super goed, en zijn altijd blij.
Ik heb mijn paarden ook een aantal jaar op een manege gehad met 3 uurtjes per dag weidegang, en dan alleen 6 weken in de zomer, maar ik wist toen niet beter, tot ik zag dat het ook anders kon. En daarom sta ik nu waar ik nu sta.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:53

Heel veel zeggen 24/7 buiten. Dan bedoelen jullie ook geen schuilstal?

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:55

ElCamino schreef:
Op het moment heb ik héél veel geluk met het stukje land heel dichtbij mijn huis die ik al een paar jaar kan gebruiken.
Na de winter moet ik door een nieuw bestemmingsplan weg van het landje, ik kan hier in de buurt genoeg pensionstallen vinden, maar een plekje vinden om mijn paard 24/7 buiten te kunnen zetten is vreselijk moeilijk. Misschien dat je het dikgedrukte stukje uit je quote niet naar mij persoonlijk bedoelde, maar het is nogal makkelijk om te zeggen dat andere mensen wel hun paard buiten kunnen zetten. Komt je namelijk niet zomaar aanwaaien. :D
Als we verhuist zijn moet ik elke dag 60 minuten op de brommer reizen, door weer en wind. Je moet er ook wat voor over hebben en uit het stukje dat ik had gequote van Rienn vond ik de gemakzucht met een rode vlag staan wapperen.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:01

Bliksem schreef:
ElCamino schreef:
Op het moment heb ik héél veel geluk met het stukje land heel dichtbij mijn huis die ik al een paar jaar kan gebruiken.
Na de winter moet ik door een nieuw bestemmingsplan weg van het landje, ik kan hier in de buurt genoeg pensionstallen vinden, maar een plekje vinden om mijn paard 24/7 buiten te kunnen zetten is vreselijk moeilijk. Misschien dat je het dikgedrukte stukje uit je quote niet naar mij persoonlijk bedoelde, maar het is nogal makkelijk om te zeggen dat andere mensen wel hun paard buiten kunnen zetten. Komt je namelijk niet zomaar aanwaaien. :D
Als we verhuist zijn moet ik elke dag 60 minuten op de brommer reizen, door weer en wind. Je moet er ook wat voor over hebben en uit het stukje dat ik had gequote van Rienn vond ik de gemakzucht met een rode vlag staan wapperen.

Als je me aan wil vallen, doe dat via PB en niet via dit topic. Ik heb geen zin om uit gemaakt te worden voor boeman, want dat ben ik niet.

Ik ben gewoon eerlijk en meer kan ik niet zijn. Ik ben opzoek naar een oplossing, alleen gaat dat niet zo snel. Die stal die jij als link gaf, die heeft één stal vrij, maar ik heb 2 paarden. En zo zijn er meerdere stallen. In het dorp waar mijn paarden zijn heb je nog 2 stallen met veel weidegang, alleen ook steeds één stal vrij.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:01

nanette1 schreef:
Heel veel zeggen 24/7 buiten. Dan bedoelen jullie ook geen schuilstal?

In mijn geval met schuilstal, ruwvoer en gezelschap.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:03

Onze 4 Shetlandpony's staan 24/7 buiten in een paddock met inloopstal en hebben verdeeld over verschillende voerbeurten, vrijwel altijd hooi tot hun beschikking.

Ik vind het zelf een zeer prettig idee dat ze zelf kunnen besluiten of ze binnen of buiten staan. Ze staan overigens vaak genoeg lekker binnen wat te knabbelen terwijl er ook gewoon eten buiten beschikbaar is. Maar dan nog, ze kunnen het zelf kiezen. Voor mijn part staan ze de hele dag binnen, als ze dat zelf prettig vinden, ik vind het best.

En nee, ik woon niet in een gat in Drenthe waar zoveel ruimte is, ik woon ook gewoon in de Randstad :Y)

Overigens is het hier in de buurt bij de grotere pensionstallen ook bar en boos wat buitenstaan betreft. In de winter vaak max. een uurtje buiten in een paddockje. En verder rijden of longeren. In de zomer wisselt het per stal, maar bijna nergens meer dag en nacht.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:03

Ja hoor wat een opmerking dat je geen paard moet nemen als je hem niet 24/7 buiten kan zetten!

En een vis in een kommetje dan? En het gemiddelde konijn zit in een piepklein hokje. Kijk naar het gemiddelde huis dier en een paard moet je dan maar niet nemen. Belagelijk maar dat is mijn mening!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:06

blokje schreef:
Ja hoor wat een opmerking dat je geen paard moet nemen als je hem niet 24/7 buiten kan zetten!

En een vis in een kommetje dan? En het gemiddelde konijn zit in een piepklein hokje. Kijk naar het gemiddelde huis dier en een paard moet je dan maar niet nemen. Belagelijk maar dat is mijn mening!

Maar nu draai je het eigenlijk een beetje om. Dat andere dieren zieliger of net zo zielig zijn wil betekenen dat paarden dan ook maar gewoon allemaal in een box van 3x3 mogen staan dag en nacht?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:06

ik lees hier dus dat mensen afgemaakt worden die hun paard niet buiten kunnen zetten.
Er is wel een verschil tussen willen en niet kunnen en kunnen en niet willen. Mensen die het willen zullen wel eens wat tegen komen, mensen die niet willen, tja, daar kun je opvitten van mijn part, die weten meestal zelf wel waarom ze het doen.

Bij mij is het omgekeerde verhaal: mijn paard moet buiten, of hij gaat nergens heen (het is me ook veel teveel geld om 250 euro te betalen voor luxe die ik niet wil). Ik heb daarbij wel het geluk een kleine weide thuis te hebben, maar dat gaat ook niet heel het jaar en dan staat hij zo goed als zeker alleen.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:10

Ik maak niemand uit voor boeman? Ik probeer mijn standpunt duidelijk te maken.
Als je in je verhaal erbij had geschreven dat je voor de lange termijn op zoek bent naar een betere stalling had ik überhaupt niet op je gereageerd. Ik probeer met mijn laatste post alleen te zeggen dat er in mijn omgeving nu ook geen ruimte meer is en ik het daarom verder weg zoek, omdat ik mijn pony principieel niet op stal wil hebben, wat jij in mijn ogen ook zou kunnen doen als je het écht zou willen.

Als je je paard zo wil houden, prima, jouw pakkie an, jouw paard, niemand houdt je tegen, maar zeg dan niet dat het puur en alleen komt omdat er niks in de omgeving is.
Laatst bijgewerkt door Bliksem op 05-11-10 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:11

Eliine schreef:
blokje schreef:

Maar nu draai je het eigenlijk een beetje om. Dat andere dieren zieliger of net zo zielig zijn wil betekenen dat paarden dan ook maar gewoon allemaal in een box van 3x3 mogen staan dag en nacht?

Dat zeg ik niet, maar er wordt zoveel gezeurd over paarden, tuurlijk als het kan moet een paard zoveel mogelijk naar buiten.
Nou zijn er mensen die gewoon niet hun paard meer kunnen geven, ze proberen al zoveel mogelijk te doen voor hun paard. En nóg worden ze afgekraakt. Mijn huisdieren hebben het qua ruimte nooit slecht gehad. Mijn Nijn (net zo belangrijk als een knol) had 2 uur per dag de hele tuin en woonkamer tot beschikking en zelf een hok van 2m lang bij 50cm breed en een ren van 2m lang, 1m breed en 1m hoog. Nijn is dood en nu hebben we een nieuwe hond, een grote en dat kan alleen vind ik omdat ik een mega tuin heb en natuur gebied voor me huis. Paard komt er denk ik nooit gewoon te weinig tijd voor, en voor mij zou het het goedkoopst zijn dat hij lekker 24/7 op land gaat puur omdat ik in Drenthe woon en hier gewoon weide zat is. Maar ik ken ook andere paarden veel op stal met liefde volle bazen die echt goed voor hun paarden zijn. Ik snap gewoon niet dat altijd iedereen maar wordt aangevallen, paarden hebben het steeds beter er wordt steeds meer tijd aan besteed en nog kan er NOOIT een compliment van af.
Of je moet een 24/7 weide hebben met schuilstal liefst nog paradis (hoe het ook heet) weide....

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:13

ikenindi schreef:
wheaty schreef:
In princiepe kan het altijd beter , toch , en uiteindelijk , waar kom je uit , dat je je paard van een afstand met een verrekijker in een natuurgebied gaat bekijken .
maar dat willen we niet , tenmindste ik niet .

wat is 24/7 buiten ?
ik vind dat het paarden niet gelukkig maakt als je ze uren in een zandpaddock zet ( of modderwei ) , buiten , zonder ruwvoer en vooral zonder soortgenoten , goed ze staan buiten , is ook alles.
Ik vind dat het altijd een combi is van frisse lucht , soortgenoten en ruwvoer .
en ook dan vind ik ,kan het weer altijd beter , uiteindelijk is een paddock paradise dan het ultime , maar waar vind je dat ? wie heeft die mogelijkheid ? er zijn maar weinig mensen die dat geluk hebben .
Ik woon niet in de randstad , woon nog redelijk buiten ( ook ik heb de mogelijkheid niet voor een PP),
en als je wel in de Randstad woont dan kan je vaak niet anders dan je aanpassen aan wat er wordt aangeboden.

En voor de winter is een stal zo erg niet , mits de combi klopt, stallen zouden groter moeten , waarin dan minimaal 2 paarden kunnen , met veel frisse lucht en vooral genoeg ruwvoer , idiaal zou zijn als ze dan overdag nog in paddocks ( bestraat ) zouden kunnen met nog meer soortgenoten en meerdere hooiruiven ( ook errug belangrijk voor de ranglageren ).
en in de zomer , mits je genoeg gras hebt , lekker de wei op , maar wat is als de wei kaal is ? ook dat maakt paarden niet gelukkig , ze willen nu eenmaal al zoekend ook wat vinden om te eten , en als er niets te vinden is , dan willen ze gewoon terug naar stal , want daar is misschien wel iets te knabbelen om dat rotte lege gevoel in de maag weg te eten. 24/7 buiten is dan helemaal niet leuk .
bij een kale wei , zou je dan ruwvoer moeten aanbieden , al is het overjarig hooi waar niets van voeding in zit ( als je bang voor overvoering bent), ruwvoer zou ook op meerdere plaatsen moeten , want ranglageren dieren die niet bij de voerplek mogen , krijgen een lege maag , willen dus ook weer liever op stal ect ......
ach zie je , en zo kun je doorgaan .....
meestal is het gewoon een geldkwestie , zoiets te realiseren is gewoon duur .

en beweging ;)

yep, dat klopt!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:16

wat ik nou zo jammer vind is dat er zo strak aan die 24\7 buiten vast gehouden wordt..er zijn toch ook compromissen? ik heb al eerder gepost en daar kreeg ik niet een reactie op. ik wil niet uit de hoogte doen of wat maar ik vind wel dat het scheelt met wat je met je paard doet, heb je een shet of een warmbloed waarmee je druk wedstrijden start? zoals ik het nu lees is er geen andere weg dan altijd buiten,nou zo werkt t hier niet. ze komen er veel uit bij weer en wind met vriendjes samen maar geen onbeperkt hooi,anders heb ik zwengelbuiken in de dressuurring maar staan ook lekker in een stro stal. kijk eens wat minder naar hoe goed je het zelf doet en heb eens respect voor hoe een ander het doet,en sta daar eens voor open , en dan de gewetensvraag...als het plekje waar je nu ophoudt te bestaan en je moet naar wat anders...veel minder naar buiten of zeker een uur reizen enkele reis voor wel 24\7 wat zou je dan doen???en eerlijk zijn he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:17

blokje schreef:

Een vis hoort ook niet in een kom, een konijn niet in een hokje, een hond niet in een bench en een vogel niet in een kooitje. Helemaal mee eens.
Dit topic gaat over paarden. ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:23

Rienn schreef:
Als je een auto en één paard hebt is het te doen.
Ik geef toch al toe dat dit niet de beste manier is, maar ik kan niet anders.

Ik ga dit niet hier uitvechten, stuur maar een PB. Ik ben eerlijk en krijg nu al gezeik over me heen.

Zonder het aanvallend te bedoelen. Je kunt wel anders maar ergens wil je dat niet omdat je dan waarschijnlijk andere dingen in moet leveren? Want je hebt altijd een keus en die maak jezelf dus zeggen dat het niet anders kan dat is niet zo.
Voor de rest moet je helemaal zelf weten wat jij met je paarden doet hoor al zet je ze van mij part op de zolder.
Maar dat wilde ik toch even kwijt.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:23

Tja mensen die maar roepen dat mensen die hun paarden niet 24/7 buiten kunnen houden
maar geen paard moeten nemen.. Dat vind ik echt te sneu voor woorden.
Er zijn ook mensen die veel trainen, wedstrijden starten, en door willen trainen
in de winter (mensen zoals ik dus) en dan zoek ik naar een plekje waar een
binnenbak is. Als paardlief dan 5 tot 10x per jaar een dag niet buiten komt, kan ik
daar prima mee leven. Net zo goed als dat ze nu in de winter rond de 5 uur buiten
in de paddock staat. Daar is naar mijn idee niets mis mee.

Ik zie veel minder graag paarden en pony's tot hun knieen in de blub staan, 24/7 in de
regen. Die 2x per week worden gereden in een verzopen buitenbakje. Dat idee staat
mij dan weer niet aan.