zou jij je paard mee laten lopen in de manegelessen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zou jij je paard mee laten lopen in de manegelesen?

ja maar wel met een maximun van 3 keer
33 (6%)
ja lekker makkelijk toch hoef ik niet te rijden
6 (1%)
ja het scheeld een hoop in de kosten
16 (3%)
nee er komt geen ander op mn paard vanwege persoonlijke training
369 (70%)
nee anders gaan al mn spullen kapot
13 (2%)
nee ik wil dat mn paard weet wie zn baasje is
89 (16%)

Totaal aantal stemmen: 526

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 18:31

jeetje heb dit vanmorgen geopend en nu al 4 bladzijdes dat gaat hard

ik lees vooral dat mensen het niet doen omdat hun paarden te wild te eenkennig en te "hoog geschoold" zijn

ligt dit niet meer aan de ruiter dan aan het paard??? en zo snel word een paard niet verkloot ik had het meer over 3 a 4 uurtjes per week

ikzelf zou het niet doen omdat ik veel ste bang ben dat mn spulletjes naar de ***** gaan en dat ie met iedereen een loopje gaat nemen omdat hij heel snel door heeft bij wie hij moet werken en bij wie hij makkelijke an kan doen en dat is voor een hoop ruitertjes niet zo leuk

zap

Re: zou jij je paard mee laten lopen in de manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:33

Zodra iemand gewoon kan rijden, dus stap/draf/galop beheerst kan je op mijn pony rijden en heel veel leren :j (ze accepteert geen getrek aan teugels en geen foute hulpen :P)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:39

Citaat:
ligt dit niet meer aan de ruiter dan aan het paard??? en zo snel word een paard niet verkloot ik had het meer over 3 a 4 uurtjes per week

ehm nouja, als ik ergens hard voor werk, prive lessen volg om mijn paard zou soepel en goed mogelijk te maken en hij uiteindelijk naar mijn hulpen luistert en dus precies weet wat ik van hem verwacht als ik de hulp daarvoor geef dan lijkt 't me niet erg fijn voor 't paard als er 3/4 lessen per week door een manegeruiter heel andere hulpen gegeven worden, of een mijn paard heel anders rijd, meer dingen toestaat die ik af probeer te leren enz. enz. erg verwarrend denk ik voor 't paard.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:42

Ik vind 3 a 4 uurtjes ook nogal veel.... ik zou 1x in de week meer dan genoeg vinden haha.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:23

mijn merrie mocht ook nooit een ander op, tot ik zwanger was...

ik gaf zelf de lessen en had er weinig moeite mee.
alleen mn merrie vond t niet zo dus dit jaar maar niet meer gedaan.

wel stuur ik de meiden die op stal helpen en goed kunnen rijden af en toe op buitenrit, ff lekker relaxed een rondje buitenom.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:37

persoonlijk zou IK het niet erg vinden moest m'n paard in de manegelessen meelopen

1. je paard krijgt beweging
2. normaal gezien kost het je voor stalling dan ook minder geld
3. je paard krijgt er ook een beter conditie van ! :Y)

Maar zorg er dan wel voor dat je zélf er ook nog op rijd, niet omdat je paard anders verpest word, maar omdat hij anders hard gaat worden in z'n mond en ja ook gewoon omdat je een eigen paard hebt én dus is het ook wel de bedoeling dat je er op rijd ! :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:53

Mijn paard heeft in de lessen gelopen, jaren lang.
En wel vanaf dat ik haar had tot ze ergens in het Z bij de paaden liep.
Was een verplichting als je op die stal wou staan, pony's moesten 5 lessen in de week meelopen.
(en ik had en heb dus een pony, namelijk Sjolvir)

Of het altijd heel handig was, nee, maar ook weer wel!
Waarom? Ik werkte vaak tot 10 uur 's avonds of langer, tja, dan heb je geen tijd voor je paardje.
Ja even aai over de bol en controleren of ze alles hadden opgeruimd.
Financieel scheelde het ook nogal. (heb maanden gehad waarin ik 50 euro kwijt was in tegenstelling
tot de 240 die ik toen ze uiteindelijk jaren later volpension stond moest betalen.)

Met rijden misschien iets minder handig, heeft me even gekost om rechts de goed galop erin te krijgen bv.
Had je hem net voorelkaar, in de week vakantie van de manege, hadden ze het ook binnen een week weer om zeep geholpen.
Echter had ik eigenlijk maar last van 1 ruiter, grappige was, die stapte 3 kwartier van het uur en zag je ook niets geks doen.

Maar gelukkig werd mijn paardje meestal in kinderlessen gebruikt en Sjol zag dat als haar eigen amusement.
En geloof me mijn fjord had prima door wie er opzat en gedroeg zich ook zodanig.
Jij vraagt alles netjes, dan doet ze het voor je. <3
Je denkt het af te dwingen, je hebt een uur ruzie }> .
Je bent klein en hebt korte beentjes? dan plomtidomt het braaf in de rondte, laat zich sturen en alle gangen doen het.
Echter in een tempo... om van in slaap te vallen. :z

Mijn eigen spullen werden gebruikt voor de lesklanten, dus ik had echt niet het duurste van het duurste.
Moest wel altijd 's avonds controleren of deken goed lag, zadel was opgeruimd etc.. (zeker met de kinderlessen)
Sjol echter dominant zelfverzekerd type, die dit goed aankan en kon en indien die het ergens niet mee eens was,
rustig haar eigen plan trok.

Mijn nieuwe is tot op heden, minder geschikt. Echter hij moet ook leren dat een ander stuurt en wat van hem wil,
hou niet van heel 1 kennige paarden, die zijn namelijk lastig als je een keer je benen hebt gebroken of zo of een keer op
vakantie wilt. Veel handiger als ze veel accepteren, echter is hij wat mutseriger en ik ondertussen ook :+ :o
(hij is zo lekker licht op de hand, wou ik graag zo houden.).
Echter bij deze stal geen verplichting je paard uit te lenen, dus hij hoeft niet!
Overigens hebben er op mijn zwartje dus ook al anderen gereden.

Afhankelijk van het paard, de financiele situatie en hoeveel tijd je hebt,
kan je paard in de lessen soms een uitkomst zijn.
Bij verplichting zoals wij hem hadden uiteindelijk een vloek.
Maar als die les-pony-optie er toendertijd niet was geweest, had ik nooit een eigen paard gehad.
En vermoedelijk nu nog steeds niet :o . Dus dank je Sjol, voor al je harde werk!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:35

heb het 3 maanden gedaan.
dan lie ze 3 keer per week niet meer dan een uur
maar vond het toch niets
dus was er ook snel weer klaar mee.
shetlander loop wel nog zo nu en dan is een les

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:50

Mijn paarden zijn absoluut niet hooggeschoold.

De eerste keer toen ik iemand op mijn schimmeltje liet rijden (toen was ze nog maar 3) kon ik gelijk een ambulance bellen. Nu ze 28 is (en ik aardig wat zitlessen heb gehad van d'r) hap ik nog elk jaar wel een keer zand :D Harder gaat ze vanzelf, bokken en steigeren ook- zeker als er "publiek" is ;) maar de rem kunnen maar weinig mensen vinden...en in de mond hangen helpt niet echt.

Mijn nu bijna 24 jarige met al 20 jaar artrose, laat ik ook niemand op. Dat zij goed (en dat wil niet zeggen "technisch" goed- ben zeker geen A. van Grunsven :D ) gereden wordt. D.w.z. recht, op de achterhand e.d. is een "must" anders had ze het al die jaren niet gered.

Daarbij heb ik mijn paarden (3) voor mezelf, niet voor anderen, dus ik rij er op en niemand anders!. Zoals ik ook al (in het geval van schimmeltje en de 23 jarige) zo'n 25 jaar hun stallen zelf uitmest. Dan weet ik dat het goed gebeurt :+

Mijn 5 jarige heeft nog nooit iemand anders opgezeten, de andere 2 kan ik op 1 hand tellen.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:56

Nee, Ik heb nu een shet en die absoluut niet geschikt is voor manegelessen, hij heeft een hekel aan in een bak lopen en laat dat duidelijk merken!
Ik heb een meisje die er op rijd en soms komen er wel is andere meisjes die ik ken!
Maar buiten vind die veel leuker!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:57

Nooit. :o
Er zit nooit een ander op mijn paard.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:13

Mijn merrie is er denk ik niet zo geschikt voor, ze heeft een vaste bijrijder en ik rij haar af en toe, maar in groepen en met veel ruiters, gaat het gegarandeerd verkeerd.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:19

Nee absoluut niet! ;)

Mijn pony is hartstikke lief, alleen het heeft me een tijdje gekost voordat ze echt voorwaarts aan het been was en goed luisterde. Geldt hetzelfde voor lossigheid, ontspanning (wat erg moeilijk blijft bij haar) etc. Als ze dan meeloopt met manegelessen wordt dit er zo uit gereden.. Nee bedankt, zonde van mijn werk!

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:22

Stephanie_86 schreef:
jeetje heb dit vanmorgen geopend en nu al 4 bladzijdes dat gaat hard

ik lees vooral dat mensen het niet doen omdat hun paarden te wild te eenkennig en te "hoog geschoold" zijn

ikzelf zou het niet doen omdat ik veel ste bang ben dat mn spulletjes naar de ***** gaan en dat ie met iedereen een loopje gaat nemen omdat hij heel snel door heeft bij wie hij moet werken en bij wie hij makkelijke an kan doen en dat is voor een hoop ruitertjes niet zo leuk

Vaak is het wel zo, (wat ik me nog herinner uit mijn manege-tijd) dat mensen die alleen op manege paarden rijden over het algemeen wat minder gevoelig zijn. Dus paarden echt schoppen (pinguin acties), trekken etc. Als je dit dan doet bij een eigen paard wat dit niet gewend is en dit dus 3 á 4 keer per week moet meemaken, dan wordt je paard ook snel verkl**t..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:26

Ronduit; neen!
Ik heb een jonge talentvolle merrie, die heel zacht, bedeesd en consequent bereden moet worden. Er komt echt niet zomaar op iemand op mijn paard..

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:45

Mijn pony liep vroeger op de manege (tot z'n 6e), daar hebben wij hem van gekocht en toen heeft hij nog 2 jaar meegelopen (was een kleine manege met maar 2 dagen in de week lessen). Het scheelde gewoon heel erg in de kosten. En m'n zusje en ik zaten allebei nog op de basisschool, de stal was redelijk ver weg en m'n ouders hadden geen zin om iedere dag erheen te rijden. Al met al was het op dat moment een goede oplossing.
Maar de pony werd er niet vrolijker van en zij wilden hem niet meer hebben vanwege vervelend gedrag.

Zou er nu nooit meer iemand anders op willen dan ikzelf, m'n zusje (op onze pony, ook niet op mijn paard, tenzij ze er les mee zou nemen) of lesgeefiemand. Gewoon vanwege de training. Ik doe het op mijn manier omdat ik er van overtuigd ben dat dat goed is, een ander gaat er weer op een heel ander manier op rotzooien.. En voor een paard ook ingewikkeld, al die verschillende mensen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:47

Manegelessen niet. Maar mijn moeder geeft privélessen en die pony's train ik ook. Onze haflinger wordt verhuurd en ik rij concoursen met hem. Mijn paard leen ik ook uit aan lessen met volwassenen. No problemo.

Met echte manegelessen zou ik meer moeite hebben, omdat er niet echt gelet wordt op de individu -meeste maneges- en er weinig aandacht is voor het paard. Zo'n paard wordt denk ik wel snel ehh. compleet veranderd.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:52

Overigens heb ik er nooit problemen mee als anderen mijn paarden of pony's rijden. Ik train ze, maar ze moeten ook onder andere ruiters kunnen functioneren, lukt dat niet, dan train ik ze verkeerd. Het moet wel verantwoord zijn natuurlijk, ik kan niet op ieder paard in het wilde weg mensen er op gaan zetten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 00:02

Nee, niet in manege lessen om meerdere reden omdat ik niet wil dat andere ook mijn spullen verslijten(of slecht mee omgaan) en dat kan toch weleens hard gaan als ze zo'n 3/4 keer in de week gepakt worden voor de les tel daar nog bij op hoe vaak je rijdt end, daarnaast zou ik het niet toestaan dat de manege hun eigen spullen op mijn paard gebruiken dat heeft dan weer te maken met het passen van een zadel en bit.
En omdat ik best okey vind als er 1 of 2 personen naast mij mijn paarden zouden rijden maar met 3/4 dagen per week zijn dat toch weer 3 tot 4 verschillende ruiters per week.
Als ik om wat voor reden dan ook financieel wat moeilijkheden heb dan zou ik eerder een bijrijder nemen die je zelf uitkiest en waar je dus ook achter hun manier van rijden staat.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 00:04

geen haar op m'n hoofd, ik zie nu al de ruiters om m'n oren vliegen... en dan de verzekering die komt klagen over de ziekenhuisbezoekjes ivm vlieglessen. Noah gaat met je aan de haal zodra hij doorheeft dat je niet 100% zelfverzekerd van jezelf bent, wat toch pakweg 9 van de 10 van de manegeruiters niet zijn. En dan is zelfs opstappen een probleem. Meneer blijft gewoon achteruit lopen tot hij niet meer kan, hij probeert je direct uit. Als je toch op zijn rug komt, dan 'schrikt' hij van vanalles, met een minutenlange rodeo als gevolg. Ook zijn manegeruiters gewend aan paarden die niet meteen goed voor het been en licht in de mond zijn, wat ook problemen kan opleveren. Een harde schop betekent een lancering dmv bok met 4 benen, een ruk in de mond betekent steigeren/ een combinatie van het vorige :D

risico's zijn gewoonweg veel te groot.
Ook ben ik bang dat mijn spullen naar de filistijnen zouden gaan door verkeerd gebruik.

ik ben blij met mijn bijrijder, ze heeft soms moeite met hem, en moet ook echt blijven opletten met rijden, maar ze is blij dat ze hem 2x in de week mag rijden en tot op heden de valpartijen nog op 1 hand te tellen zijn.

mijn paard heeft een eigen mening en is niet bang die in te brengen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 00:15

Als het zou schelen in de kosten, waarom niet?
Ik zou alleen wel altijd aanwezig willen zijn als mijn paard bereden wordt, dan kan ik gelijk zien wat er waarom gebeurt, en dus of mijn paard er hinder van ondervind of niet. Ik zou ze dan met hun eigen tuig laten lopen, omdat ik toch aanwezig ben bij wat er gebeurt. Ik heb nu ook verschillende ruiters voor mijn paarden en dat bevalt me super! Ik rijd gewoon nooit. Ik rijd gewoon niet graag. Dus als een ander manege mijn paarden zou willen inzetten, en er voor mij een financieel voordeel aanzit, waarom niet? ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:16

Ik vindt het frappant dat iedereen altijd roept nee, mijn pony daar kan niemand anders op, of nee mijn pony luisterd alleen naar mij, wat een onzin. Dit geldt voor enkele paarden en pony's maar het gros heeft geen problemen met een ruiterwissel hoor.

De problemen liggen dan bij de eigenaar! :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:22

Idd, een fijn gereden paard kan iedereen zo mee weg rijden.

Mijn pony's worden weinig gereden door ruiters die kunnen rijden(omdat het kleintjes zijn), dus kan niet goed zeggen of ze bij een ander net zo fijn zouden kunnen lopen, maar iedereen kan komt er mee weg.
Maar voor de wagen zeker wel. Als mijn instructrice ze over pakt lopen ze het zelfde door, als een ervaren ruiter (ook zonder men-ervaring) ze over pakt lopen mijn pony's ook net zo fijn door, en als een minder ervaren persoon ze over pakt maken ze daar wel gebruik van maar zijn ze nog steeds braaf te rijden (hoeken afsnijden, wat naar binnen proberen te vallen, minder fijn hun achterbeen er onder zetten, maar wel gewoon braaf zonder gekkigheid).

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 23:37

Voor mij nog liever geen paard dan een paard waar zomaar iedereen op rijd.
Het trek en stamp-werk van bijna alle manege ruiters hier wil ik absoluut niet op mijn paarden!
Ook het gebruik van m'n materiaal... Nee, echt niet.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 23:57

Nee dat zou ik noooit doen. Mijn paard is mijn paard en daar
hoef ik geen manege ruiters op. banketstaaf voor de manege ruiters die
wel fatsoenlijk kunnen rijden (ik kom ze wel tegen op bokt, nooit irl)
maar mijn beeld daarvan is gewoon niet geweldig.

Even voor de goede orde, ze zijn er dus wel.
Maar mijn paard gaat er op achteruit als ik dat toelaat.