mijn paard wordt gek veel opgesloten.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:52

Kom op zeg mensen, ze zegt dat hij nu heel onregelmatig een paar uurtjes eruit komt. Daarnaast krijgt hij blijkbaar veelste veel energierijk krachtvoer en kan niet met die extra en blijkbaar overbodige energie overweg. Dan heeft een uurtje rijden of longeren geen werkelijk effect op de 21 uren die die wel binnen staat.

kimmie88

Re: mijn paard wordt gek veel opgesloten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:56

Nee, maar buiten het voer om, geeft ze ook niet aan wat ze WEL doet om haar paard de energie eruit te kunnen gooien.

Tuurlijk moet dat paard waarschijnlijk op veel minder krachtvoer, maar zolamg ze daar nog staat en dus geen voer hoeveelheid mag wijzigen (Wat ik nog steeds bizar vind), is dit geen optie voor dit probleem.

Meer beweging, dat is de oplossing waar ze nu al mee kan beginnen/doorgaan.
Vandaar steeds mijn vraag wat zij zoal met haar paard doet.

Mijn merrie komt er in de ochtend ook 3 uur uit. Heerlijk voor haar, maar als ik daarna niks met haar doe, wordt ze ook gek. En dat op 2 handjes muesli. Dus voer hoeft er niet mee te maken te hebben voor de volle 100%.
Dat wil niet zeggen dat ik zeg dat het niet door het voer komt

irimon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:07

ik lees in jou verhaal ook zoveel frustratie en boosheid. Het kan niet anders dan dat je dat op je paard overbrengt. Wel balen dat je niet iets in de buurt kunt vinden waar jij en je paard het wel naar de zin hebben. Succes de komende winter!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:14

Het spijt me, maar dan zal jij ook een plekje moeten gaan zoeken waar je paard meer dan 3 uur eruit kan. Wanneer ze zo duidelijk aangeven iets met die energie te moeten kunnen doen, dan is de situatie niet ideaal. Ik ben mede daarom ook verhuisd waar ze meer de box uit komen omdat ze duidelijk niet op haar gemak was.
Ja, nu zal ze ervoor moeten zorgen dat ze zelf regelmatig gaat waardoor het paard nog eens extra de box uit komt. Maar dat is geen oplossing voor het probleem.

Ts, al eens duidelijk met de staleigenaar gepraat?

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:16

Nee ik zei dat ALS ik niks met haar deed, ze zo wordt.
Ik haal haar er ook nog 2-3x pd uit.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:49

Ja :) ik heb wel gelezen wat je zegt. Als het voor jou kwa tijd geen probleem is om 2-3x te komen op een dag dan is dat oke. Maar niet iedereen heeft zo veel tijd en wanneer een paard aangeeft niet oke te zijn met 3 uurtjes is de stalling niet goed voor jouw paard, zijn eisen, en jouw tijd ;)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 16:35

lieve allemaal,

Yela wordt verkocht , beslissing van mijn ouders .
ik kom er later op terug, ben nu te verward

liefs.

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 17:07

Jeetje :(:)

Heb je al overlegt met je ouders over de stalling waar ik het over heb? Het is niet duur en je paardje komt er 24/7 buiten vinden ze dat geen goede oplossing? Het is ook nog eens binnen 2km van burgum..

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 17:15

hoi samanta,

ja dat heb ik gedaan , maar het besluit staat als vast , zeggen ze .
En ik wil het eigenlijk niet toegeven , maar diep van binnen ben ik het met ze eens. in de zomer gaat het gelukkig altijd stukken beter , maar ze blijft zo ontzettend groot en sterk . en voor geen enkel paard is het goed om binnen te staan natuurlijk , maar ik ken geen enkel paard dat zó ontzettend wild is als Yela . Ze is gewoon een paard met téveel energie .

dravers worden om internet vaak omschreven als '' recreatiepaard ''

hier klopt weinig van denk ik , ze zijn niet gemaakt voor rustig buitenritjes .

dit is niet eerlijk voor mij , maar ook zeker niet voor Yela , om haar te houden.
dus ik denk dat hete echt het beste is om naar een ander paard opzoek te gaan .

wel zal ik ervoor zorgen ( natuurlijk ) dat ze niet op deze stal zal komen te staan waar yela nu staat !
Misschien is het dan inderdaad een idee haar bij jullie neer te zetten .

heeft jou stal ook een naam ? kan ik eens google-en

liefs femke

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 17:19

ik had vanmiddag trouwens een afspraak met een stal waar ze misschien zou komen te staan ,maar dat is totaal misgegaan helaas.

ze was helemaal overstuur en wild , dat de man haar niet bij zijn eigen paarden wou hebben .

daarnaast maakte ze ook nog het hele weiland kapot.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:35

RianneH schreef:
Ja :) ik heb wel gelezen wat je zegt. Als het voor jou kwa tijd geen probleem is om 2-3x te komen op een dag dan is dat oke. Maar niet iedereen heeft zo veel tijd en wanneer een paard aangeeft niet oke te zijn met 3 uurtjes is de stalling niet goed voor jouw paard, zijn eisen, en jouw tijd ;)

Dat is waar. Gelukkig draai ik ploegendiensten en heb op veel verschillende momenten dus tijd.
Ideaal haha

@TS balen zeg.
Maar als jij denkt dat het de beste beslissing is, moet je het zeker doen.
Je geeft aan dat dit voor jou en Yela niet te doen is.
Knap dat je daar voor uit durft en kan komen. Zeker nu je pas net weet dat ze weg gaat

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:40

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 18-09-24 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 19:39

kimmie88 schreef:
RianneH schreef:

Dat is waar. Gelukkig draai ik ploegendiensten en heb op veel verschillende momenten dus tijd.
Ideaal haha

@TS balen zeg.
Maar als jij denkt dat het de beste beslissing is, moet je het zeker doen.
Je geeft aan dat dit voor jou en Yela niet te doen is.
Knap dat je daar voor uit durft en kan komen. Zeker nu je pas net weet dat ze weg gaat

bedankt.

het is heel erg moeilijk , vooral ben ik bang dat ze van hand tot hand gaat als ik haar weg doe.
want er zijn maar heel erg weinig mensen die de nodige tijd en energie erin willen steken .
maar toch kan ik haar niet houden , dat is niet eerlijk voor mij , maar zeker niet voor haar !

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:41

Dat risico is er helaas altijd. Er zijn zoals je zegt, maar weinig die daar tijd in willen en kunnen steken. Ikhoop echt dat je een goed persoon vindt.

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:59

Knap dat je, als je heel eerlijk bent, je ouders hun beslissing kan begrijpen.
Ik wens je veel succes en hoop dat je iemand vindt die bij haar past!

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 10:24

YelaBrenda11 schreef:
hoi samanta,

ja dat heb ik gedaan , maar het besluit staat als vast , zeggen ze .
En ik wil het eigenlijk niet toegeven , maar diep van binnen ben ik het met ze eens. in de zomer gaat het gelukkig altijd stukken beter , maar ze blijft zo ontzettend groot en sterk . en voor geen enkel paard is het goed om binnen te staan natuurlijk , maar ik ken geen enkel paard dat zó ontzettend wild is als Yela . Ze is gewoon een paard met téveel energie .

dravers worden om internet vaak omschreven als '' recreatiepaard ''

hier klopt weinig van denk ik , ze zijn niet gemaakt voor rustig buitenritjes .

dit is niet eerlijk voor mij , maar ook zeker niet voor Yela , om haar te houden.
dus ik denk dat hete echt het beste is om naar een ander paard opzoek te gaan .

wel zal ik ervoor zorgen ( natuurlijk ) dat ze niet op deze stal zal komen te staan waar yela nu staat !
Misschien is het dan inderdaad een idee haar bij jullie neer te zetten .

heeft jou stal ook een naam ? kan ik eens google-en

liefs femke

Dan is het inderdaad beter, ook dat je aangeeft maar 1 á 2 keer in de week te kunnen komen dan is 24/7 buiten misschien nog niet genoeg..
Onze stal heeft geen naam, het is bij een man die zelf een 1,5 jarige pony heeft, verder staat er nog een vrouw met een haf en een shet, ik en mijn vriendin met onze pony's en nog 1 meisje met haar haf jaarling. Wij regelen alles daar eigenlijk zelf, vragen alleen de man om hulp of toestemming ;)
Als je eens wilt komen kijken mag je mij pb'en het is op het begin van de Zomerweg.

Heel veel sterkte met je beslissing :(:) Ik hoop dat jullie een goed plekje kunnen vinden voor Yela!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:26

Ik ben heel nieuwsgierig hoe het verhaal van de stalhouder in elkaar steekt.
Ik heb nl. een vermoeden dat die met een heel ander verhaal komt dan TS en de waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

Van 10 tot 4 buiten in de winter haalt het gros van de paarden in Nederland niet eens.

Daarnaast heb ik sterk het idee dat het paard de regels bepaald en niet het baasje. Dan kan je joinuppen wat je wilt, als je dat niet goed kan geeft het paard jou een joinup en is ie ineens onhandelbaar. Ja,ja.....

Je kan op je 14e denken de wijsheid in pacht te hebben en het zelf allemaal beter te weten maar "traditionals" met -tig jaar ervaring kunnen het toch soms echt beter weten. Sla niet alle advies in de wind omdat het niet in jouw boekje staat. Praktijkervaring heb je meer aan dan boekenwijsheid als het op paarden aankomt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:00

Teveel join-up werkt juist averrechts en dan nog meeste stallen hebben in de winter wel weide-gang maar geen 20uur per dag, logisch mensen willen het land een beetje heel houden
Als je dan vindt dat ze te weinig beweging krijgt zul je zelf meer met haar moeten gaan doen
Longeren is een goede optie, die zie ik je nergens noemen, veel beweging en inspanning in minder tijd dan rijden..

Ik vind het niet echt netjes de stalbaas hier zo af te schideren zeker niet uit oogpunt dat je zelf nog zo jong bent en weinig tot geen ervaring..

Mijn advies ga meer werken met het dier en misschien (lees ik tussen de regels door) wat minder ahhh lief zijn en echt de baas en leider worden

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:09

nou ze mag niet bepalen hoeveel voer haar paard krijgt,ga er dus van uit dat hij al veel te veel krijgt en gewoon dan ook nog eens te kort buiten staat voor al zijn frustratie's kwijt te kunnen .mijn engelse volbloed staat 24/7 buiten en krijgt alleen voor droog,en of ik iedere dag rij of ik pak haar na een half jaar je merkt geen verschil.omdat ze lekker kan rennen en spelen met de andere als ze daar behoefte aan zou hebben.denk als ik haar opsluit en ook krachtvoer zou gaan geven ze ook knetter zou worden,het zijn nu eenmaal zo een paardjes.dus kijk voor een andere stal of een weitje met een loopstal denk dat jou paardje dit super fijn zou vinden.succes verder hoop dat je snel wat anders vind.
spiritxxx schreef:
aerdenhout1 schreef:
Ik heb je verhaal gelezen en denk eigenlijk dat het niet zozeer aan het paard als wel aan jou gemoedsrust ligt dat het niet zo fijn gaat??
Je hebt dan ook niet het makkelijkste paard gekozen voor jou situatie!
Een volbloed herkend direct hoe jij in je vel zit en dat maakt ( denk ik) dat je nu weinig kan met je paard.
als jou paard voldoende voer krijgt, overdag minimaal een paar uur in een groep mag/kan staan waar hij zich thuis voelt, dan heeft jou paard een behoorlijk goed leven.
Maar zodra jij niet fijn in je vel zit, breng je dat over op je paard en zeker op een volbloed!

Zie nu dat ze met 1 paard staat...ook geen probleem indien het wel maatjes zijn!

Ze heeft een Draver ;) En ik denk trouwens dat elk paard wel door heeft hoe je je voelt, koudbloed of volbloed.

Ik denk inderdaad ook, dat als je paard van 10 tot 18 buiten is, hij het best wel goed heeft. Er zijn ook stallen waar ze helemaal niet buiten komen.

Maar als je echt geen goed gevoel over je stalling hebt, zou ik toch proberen een andere te vinden. Ga anders gewoon aanbellen bij boerderijen of bij mensen waar je paarden ziet staan. Zo vinden wij ook altijd een plek voor de paarden!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:10

Ik dacht dat er inmiddels was besloten het paard te verkopen.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:17

Wat ik hier zo uit kan halen is dat je het zelf waarschijnlijk niet zo naar je zin hebt op stal en dat je paard dat voelt. Misschien is het beter een stalling te zoeken waar jij je wel prettig voelt. Dan gaat het misschien al een stuk beter. Want op zich is van 10 tot 4 uur buiten niet zo slecht, dat is juist goed. Succes!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:50

Hier een slotje, oud topic!