wat is het beste speeltje voor je paard??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dilan1993

Re: wat is het beste speeltje voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 20:37

wat speeltjes betrefd, mijn paard is al dolgelukkig met een oude pion :') Maar een bal speciaal voor paarden vind ie ook helemaal geweldig :)

delacroix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 00:21

Mijn veulen werd afgelopen jaar in de sneeuw geboren en moest het voor haar ook een beetje leuk maken...skippyballen van de speelgoedwinkel, vond ze super leuk! Af en toe wisselen met bal en brokjes erin. Een simpele voetbal... ;)

delacroix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 00:27

Of je brengt het veulen bij ons...(country Stables), we hebben een super gezellige opfok. Er staan 5 jonge paarden ( 6 maanden, 1 jaar, 2 van 1,5 jaar en een van 2,5 jaar). Staan buiten met groot overdekt gedeelte, verhard stuk, grote stal, een grote paddock en groot stuk waar ze kunnen rennen. Ze hebben echt lol met z'n allen!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 00:42

ik heb nog nooit een paard gezien dat speelde met wat voor speeltje dan ook
Strooi liever wat hooi/kuil rond in de box,dan heeft ie afleiding gbenoeg

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:06

ik zou hem met een vriendje samen op de wei zetten, volgens mij vinden alle paarden dat wel het leukste van allemaal :Y)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 18:21

Ragdollcat schreef:
Hoe oud is je paard? is het misschien een optie, dat je je paard als ie nog erg jong is terughaalt naar waar je andere paard staat.

Tegen de tijd dat hij oud genoeg is om ingereden te worden naar deze trainster te brengen die dan hopelijk een andere stal gevonden heeft waar de paarden wel buiten komen.

Of zoek gewoon een andere trainer, is ook veel beter lijkt me dan heb je er zicht op als er op je paard gereden wordt op je eigen stal waar je eigenlijk staat en leer je zelf ook over het hoe en wat, want jij rijdt tenslotte ooit zelf je eigen paard, toch?

Er wordt ook weleens ermee geknoeid als de eigenaar er niet is, dat is heel vaak gebleken, of alles moet snel snel perfect gaan waardoor het overvraagd wordt.

Maar ja, het is jouw paard en je moet het zelf weten wat jij zelf het beste vind.

mijn paard is 2,5 jaar, en ik heb er bewust voor gekozen om hem met die leeftijd te gaan laten inrijden, daarom staat hij daar op stal.
als hij nog niet zo oud had geweest had hij nog in de opfok gestaan waar hij zijn hele leven heeft gestaan.
dus wachten totdat mijn trainster een andere stal heeft wordt hem niet.

ook ga ik niet op zoek naar een andere trainster ik ben zeer tevreden over haar rij- en trainkundigheid en technieken.
mijn andere paard heeft ook bij haar een paar maanden gestaan toe ik hem had gekocht, en ik vertrouw haar voor 500%, ik train al meer als 4 jaar bij haar en ze heeft nog nooit iets gedaan wat niet door de beugel kon, ook weet ze heel goed dat ik haar daar niet op moet betrappen want dan is ze in ieder geval mijn lessen en trainpaard kwijt.
zij heeft niet de tijd om voor alle train paarden overal heen te gaan rijden, plus ik weet wat een verpest paard is (mijn andere paard is mishandeld geweest door minimaal 4 trainers) en ook wat het kost om hem weer redelijk normaal te laten functioneren, dus daarom kies ik voor haar, ik weet zeker dat het nu op een goede en rustige manier gebeurt zonder dwang.

aan het einde van de training wordt ik er etra bij betrokken, maar nu met mijn andere paard is ze mij al heel veel aan het voorbereiden op wat ik misschien met smoke ga krijgen.
en de meeste gekkigheid heb ik met mijn andere paard echt al wel geleerd hoe te rijden.

dus het is allemaal goed doordacht en ook niet te vroeg gedaan, alleen is het gewoon balen dat er weinig buiten speel mogelijkheden daar zijn.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 18:22

Dilan1993 schreef:
wat speeltjes betrefd, mijn paard is al dolgelukkig met een oude pion :') Maar een bal speciaal voor paarden vind ie ook helemaal geweldig :)

ja ik ben aan het kijklen voor een leuke bal of pion :D

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 18:24

delacroix schreef:
Of je brengt het veulen bij ons...(country Stables), we hebben een super gezellige opfok. Er staan 5 jonge paarden ( 6 maanden, 1 jaar, 2 van 1,5 jaar en een van 2,5 jaar). Staan buiten met groot overdekt gedeelte, verhard stuk, grote stal, een grote paddock en groot stuk waar ze kunnen rennen. Ze hebben echt lol met z'n allen!

het is geen veulen meer!
hij is 2,5 jaar, en is uit de opfok gehaalt om ingereden te gaan worden. dus hij heeft altijd met andere paarden gestaan, en deze stal is alleen voor de trainings periode van ongeveer 6 maanden.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 18:25

papagroom schreef:
ik heb nog nooit een paard gezien dat speelde met wat voor speeltje dan ook
Strooi liever wat hooi/kuil rond in de box,dan heeft ie afleiding gbenoeg

oh haha ja de reacties zijn dus heel wisselelnd, de een speelt wel met speeltjes en de ander totaal niet. :D
ik ga eens kijken voor een goedkope bal, is het niks is er nog geen man over boord, en als hij het heel leuk vind kan ik altijd nog kijken voor een andere versie.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 18:36

Mister01 schreef:
delacroix schreef:

het is geen veulen meer!
hij is 2,5 jaar, en is uit de opfok gehaalt om ingereden te gaan worden. dus hij heeft altijd met andere paarden gestaan, en deze stal is alleen voor de trainings periode van ongeveer 6 maanden.

EEEEEEEH...het is geen veulen meer???
Tja eigenlijk is 2 1/2 veels te jong om al echt beleerd te worden, nu sluit je jou dier ook nog eens op de hele dag zo'n beetje!
Ga je nu eens in lezen in hoe een paard in elkaar steekt en wanneer ze eigenlijk oud genoeg zijn om te beleren!
2 1/2 is een mooie leeftijd om aan de longe te wennen, zeg 3 keer per week , spelen met hem en laten wennen aan jou ( vertrouwensband maken!!!!) en af en toe eens wandelen en hem kennis laten maken met de rare dingen die hij kan tegen komen op de wegen van tegenwoordig.
Zadeltje op en eventueel eens wennen aan een bitje...allemaal prima!
Rijden is voor zeker 1 jaar nog uit den boze, hooguit een keer erop zonder zadel als hij dat niet eng vind, maar dan wel als iemand hem vasthoud en uitbundig beloond als hij dat goed vind. Stap dan eens een rondje bak en stap weer af.
Maar een 2 1/2 jarige van al zijn vrijheid in de opfok in een stal zetten de hele dag en dan ook nog eens hopen dat het paard dat maar gaat accepteren is wel heel veel gevraagd ts!
Ik zou het mijn paarden in elk geval nooit aan doen

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 22:43

EEEEEEEH...het is geen veulen meer???
Tja eigenlijk is 2 1/2 veels te jong om al echt beleerd te worden, nu sluit je jou dier ook nog eens op de hele dag zo'n beetje!
Ga je nu eens in lezen in hoe een paard in elkaar steekt en wanneer ze eigenlijk oud genoeg zijn om te beleren!
2 1/2 is een mooie leeftijd om aan de longe te wennen, zeg 3 keer per week , spelen met hem en laten wennen aan jou ( vertrouwensband maken!!!!) en af en toe eens wandelen en hem kennis laten maken met de rare dingen die hij kan tegen komen op de wegen van tegenwoordig.
Zadeltje op en eventueel eens wennen aan een bitje...allemaal prima!
Rijden is voor zeker 1 jaar nog uit den boze, hooguit een keer erop zonder zadel als hij dat niet eng vind, maar dan wel als iemand hem vasthoud en uitbundig beloond als hij dat goed vind. Stap dan eens een rondje bak en stap weer af.
Maar een 2 1/2 jarige van al zijn vrijheid in de opfok in een stal zetten de hele dag en dan ook nog eens hopen dat het paard dat maar gaat accepteren is wel heel veel gevraagd ts!
Ik zou het mijn paarden in elk geval nooit aan doen[/quote]

wanneer ik mijn paard laat inrijden is mijn keus, ook wat ik er vervolgens mee ga doen.
ik zit hier niet te wachten op een preek over wat we len niet mag, ik ben me zeer bewust van de keuze die ik hier maak en ben ook onderlegd genoeg.

ieder heeft zelf een keuze om dit te doen wanneer hij/zij dit wil, en ook hoe je daarna de training door gaat.
in mijn geval gaat hij daarna nog zeker een half jaar op rust.

dit is een andere topic, en is dus hier niet aan de orde.
nogmaals ik vraag om ervaring met verschillende speeltjes die het verblijf op stal het hem eventueel leuker kunnen maken.
hij gaat elke dag naar buiten met een vriendje, alleen is het niet mogelijk om hem de gehele dag buiten te laten staan, dit is voor een korte periode waarna hij de gehele dag lekker met andere paardne buiten zal staan om een andere stal waar mijn andere paard ook staat.

en dat hij nu 2,5 is wil niet zeggen dat we er morgen op gaan zitten, hij zal tegen de tijd dat hij 3 is voor de eertse keer iemand op zijn rug krijgen, daarvoor is alleen de basis, zadel, bitje, longe en wat spier opbouw.

via de pc oordelen over iemand anders is heel makkelijk en simpel, maar het complete plaatje is bijna nooit bekend en daar wordt over geoordeeld.

als je iets van me wil weten vraag het gewoon, en dan kan je pas gaan oordelen over iemand.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 00:52

[quote="wanneer ik mijn paard laat inrijden is mijn keus, ook wat ik er vervolgens mee ga doen.
ik zit hier niet te wachten op een preek over wat we len niet mag, ik ben me zeer bewust van de keuze die ik hier maak en ben ook onderlegd genoeg.

ieder heeft zelf een keuze om dit te doen wanneer hij/zij dit wil, en ook hoe je daarna de training door gaat.
in mijn geval gaat hij daarna nog zeker een half jaar op rust.

dit is een andere topic, en is dus hier niet aan de orde.
nogmaals ik vraag om ervaring met verschillende speeltjes die het verblijf op stal het hem eventueel leuker kunnen maken.
hij gaat elke dag naar buiten met een vriendje, alleen is het niet mogelijk om hem de gehele dag buiten te laten staan, dit is voor een korte periode waarna hij de gehele dag lekker met andere paardne buiten zal staan om een andere stal waar mijn andere paard ook staat.

en dat hij nu 2,5 is wil niet zeggen dat we er morgen op gaan zitten, hij zal tegen de tijd dat hij 3 is voor de eertse keer iemand op zijn rug krijgen, daarvoor is alleen de basis, zadel, bitje, longe en wat spier opbouw.

via de pc oordelen over iemand anders is heel makkelijk en simpel, maar het complete plaatje is bijna nooit bekend en daar wordt over geoordeeld.

als je iets van me wil weten vraag het gewoon, en dan kan je pas gaan oordelen over iemand.[/quote]

Je schrijft dat je onderlegd genoeg bent, maar je kiest absoluut niet in het belang van je jonge paard. Logisch dat je hier zulke reacties krijgt, dat had je kunnen verwachten. Als jij wilt dat je paard nog jarenlang plezier heeft in het werk dat hij voor je moet doen, dan wacht je nog een jaar. Nu kun je erop wachten dat hij over een paar jaar in staking gaat, en niets meer wil doen. Mensen die zeggen dat ze hun paard na het beleren weer een half jaar vrij geven, geloof ik eigenlijk ook niet. Want ze willen aan de slag. Als paard dan zadelmak is, gaan ze echt niet nog langer wachten. Je paard is er lichamelijk en geestelijk nog niet aan toe. Als je zegt na het beleren een half jaar te kunnen wachten, kun je nu ook nog een half jaar wachten. Bovendien zijn er meer mensen die een paard goed kunnen inrijden en die wel een fatsoenlijke huisvesting (met veel weidegang) hebben.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:57

Om op het topic te antwoorden, want verder is er hier al genoeg geschreven, lijkt me. ;)

M'n merrie heeft net drie maanden boxrust gehad na een koliekoperatie. We hebben dus zowat elke speeltje geprobeerd dat verkrijgbaar is. De grote hit voor haar is haar voederbal. Ze heeft een Stubbs Rock 'n Roll bal die we elke ochtend en avond vulden met ongeveer een kilo wortelblokjes (wil wel de uren niet tellen die in het snijden van de worteltjes gekropen zijn. :D ) In het begin reed ze met de bal de hele stal rond. Al snel kende ze het zo goed dat ze alle worteltjes verorberd op de vierkante meter vrije grond aan haar staldeur (veel makkelijker zo zonder die houtkrullen eronder, baas!) Moet dus ook te doen zijn met een vlas-stal, lijkt me. Ondeugden zoals hierboven beschreven heb ik nog niet gemerkt. Ik laat de voederbal de hele dag bij haar op stal. Af en toe probeert ze dan nog eens om te kijken of 'Alibaba' hem toch niet onopgemerkt opnieuw gevuld zou hebben. }:0 Je kan de bal uiteraard ook vullen met vb. een appeltje of gewoon het krachtvoer erin doen. Ondertussen loopt ze al enkele uren per dag op de weide en vul ik alleen 's avonds haar bal nog omdat ze er zo gek van is. Onderstaande alinea vond ik online in een studie rond paarden op stal:

"Uit onderzoek is gebleken dat er goede resultaten behaald worden met een zogenaamde
“voederbal”. Dit is een soort plastic voetbal met gaatjes in waar het voer in gestopt wordt.
Door de bal voort te bewegen, komt het voedsel vrij. De paarden die deze vorm van
enrichment kregen, hielden zich opmerkelijk meer bezig met foerageergedrag, en veel minder
met staan en soezen. (studie van L.C. Winskill et al.)"

Verder zo goed als onbeperkt ruwvoer. Een rode liksteen met mineralen en een himalayaliksteen zodat ze kan afwisselen naar behoefte. Ze heeft ook een best mate liksteenhouder (http://www.paardendrogist.nl/product/182/188/best_mate_liksteenhouder/126565/) Omdat ze niet geïnteresseerd was in die liksteen, deed ik het deksel van de houder eraf. Het staafje dat de liksteen op zijn plaats houdt, is net iets smaller dan de opening van je klokhuisverwijderaar in de keuken (je weet wel, zo'n ding dat een rond gat maakt in appels zodat het klokhuis eruit is). Aan de slag dus met dat ding: een appeltje en een paar wortels van een gat voorzien en op de houder steken. Aan het plafond hangen en je paard moet gaan vissen achter dat lekkers. Een gewone Jolly ball heeft ze ook, maar nooit gebruikt. Pony van de buren was er wel gek van, maar dan liever op de weide dan in z'n stal. Naar wat ik hoor van andere mensen, zijn het vooral jongere paarden die hier interesse in tonen, dus misschien vindt jouw paard hem wel leuk.

Verder nog iets in deze zin: http://www.paardendrogist.nl/product/182/188/stable_star_no1/126573/ Maar ik vind ze niet ideaal. De vullingen zijn puur suiker en als ze er dan eens aan begint, eet ze meestal meteen de hele liksteen op binnen de 24u. Verder hangt het ding daar maar te hangen. Als ze maar aan één kant per keer likken, wat bij Ama het geval is, hangt de steen ook al snel compleet stil i.p.v. rond te draaien, aangezien de ene kant dan meer weegt dan de andere en dus de zwaartekracht zorgt dat het geheel stil komt te hangen. Van de voorziene werking blijft dus maar weinig over. Ik koop heel af en toe nog eens een vulling. Daar blijft ze dan weer weken af om op een nacht of zo ineens toch weer interesse te krijgen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:28

hou er wel rekening mee dat 1 op de [?] paarden hyper worden van de voerbal.
bij hun geeft het juist extra stress,vaak zijn dat de hogere bloedlijnen.

eerst testen dus. ;)

Chocomelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:32

Hang een bal in zn stal, vinden ze altijd erg leuk

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:55

mariska32 schreef:
hou er wel rekening mee dat 1 op de [?] paarden hyper worden van de voerbal.
bij hun geeft het juist extra stress,vaak zijn dat de hogere bloedlijnen.

eerst testen dus. ;)

Bloed zit er bij m'n merrie behoorlijk op, om niet te zeggen véél, niet dat dat meteen de referentie is daarom natuurlijk. In het begin dacht ik dat ook even: toen was ze soms echt zo gefixeerd op dat ding. Maar na een dikke week of zo kalmeerde ze daarin. Toen begreep ze ook heel goed hoe de bal juist functioneerde. Maar daardoor zakte wel het aantal minuten dat ze nodig heeft om haar bal leeg te eten, want door het rustig en op een kleine oppervlakte te doen, gaat alles natuurlijk nauwkeuriger en sneller.

Maar idd, net als bij elk speeltje is het afwachten wat werkt en wat niet voor dat individu. Dat maakt de speeltjeswereld duur voor de eigenaar en heeeel lucratief voor de fabrikant.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 19:04

LeenC schreef:
Om op het topic te antwoorden, want verder is er hier al genoeg geschreven, lijkt me. ;)

M'n merrie heeft net drie maanden boxrust gehad na een koliekoperatie. We hebben dus zowat elke speeltje geprobeerd dat verkrijgbaar is. De grote hit voor haar is haar voederbal. Ze heeft een Stubbs Rock 'n Roll bal die we elke ochtend en avond vulden met ongeveer een kilo wortelblokjes (wil wel de uren niet tellen die in het snijden van de worteltjes gekropen zijn. :D ) In het begin reed ze met de bal de hele stal rond. Al snel kende ze het zo goed dat ze alle worteltjes verorberd op de vierkante meter vrije grond aan haar staldeur (veel makkelijker zo zonder die houtkrullen eronder, baas!) Moet dus ook te doen zijn met een vlas-stal, lijkt me. Ondeugden zoals hierboven beschreven heb ik nog niet gemerkt. Ik laat de voederbal de hele dag bij haar op stal. Af en toe probeert ze dan nog eens om te kijken of 'Alibaba' hem toch niet onopgemerkt opnieuw gevuld zou hebben. }:0 Je kan de bal uiteraard ook vullen met vb. een appeltje of gewoon het krachtvoer erin doen. Ondertussen loopt ze al enkele uren per dag op de weide en vul ik alleen 's avonds haar bal nog omdat ze er zo gek van is. Onderstaande alinea vond ik online in een studie rond paarden op stal:

"Uit onderzoek is gebleken dat er goede resultaten behaald worden met een zogenaamde
“voederbal”. Dit is een soort plastic voetbal met gaatjes in waar het voer in gestopt wordt.
Door de bal voort te bewegen, komt het voedsel vrij. De paarden die deze vorm van
enrichment kregen, hielden zich opmerkelijk meer bezig met foerageergedrag, en veel minder
met staan en soezen. (studie van L.C. Winskill et al.)"

Verder zo goed als onbeperkt ruwvoer. Een rode liksteen met mineralen en een himalayaliksteen zodat ze kan afwisselen naar behoefte. Ze heeft ook een best mate liksteenhouder (http://www.paardendrogist.nl/product/182/188/best_mate_liksteenhouder/126565/) Omdat ze niet geïnteresseerd was in die liksteen, deed ik het deksel van de houder eraf. Het staafje dat de liksteen op zijn plaats houdt, is net iets smaller dan de opening van je klokhuisverwijderaar in de keuken (je weet wel, zo'n ding dat een rond gat maakt in appels zodat het klokhuis eruit is). Aan de slag dus met dat ding: een appeltje en een paar wortels van een gat voorzien en op de houder steken. Aan het plafond hangen en je paard moet gaan vissen achter dat lekkers. Een gewone Jolly ball heeft ze ook, maar nooit gebruikt. Pony van de buren was er wel gek van, maar dan liever op de weide dan in z'n stal. Naar wat ik hoor van andere mensen, zijn het vooral jongere paarden die hier interesse in tonen, dus misschien vindt jouw paard hem wel leuk.

Verder nog iets in deze zin: http://www.paardendrogist.nl/product/182/188/stable_star_no1/126573/ Maar ik vind ze niet ideaal. De vullingen zijn puur suiker en als ze er dan eens aan begint, eet ze meestal meteen de hele liksteen op binnen de 24u. Verder hangt het ding daar maar te hangen. Als ze maar aan één kant per keer likken, wat bij Ama het geval is, hangt de steen ook al snel compleet stil i.p.v. rond te draaien, aangezien de ene kant dan meer weegt dan de andere en dus de zwaartekracht zorgt dat het geheel stil komt te hangen. Van de voorziene werking blijft dus maar weinig over. Ik koop heel af en toe nog eens een vulling. Daar blijft ze dan weer weken af om op een nacht of zo ineens toch weer interesse te krijgen.

bedankt voor je bericht.
die voerbal zou idd misschien wel een idee dan kunnen zijn als die van jou op houtkrullen staat. ik denk dat ik die baldan het beste kan vullen met biks, want wortel en appel lust hij niet.
hij is nog een beetje onwennig met snoep.
ook ben ik niet zo bang voor dat hij feller zal worden, het is echt een mega cool paard, en is dit ook altijd geweest.

de liksteen die ik heb gekocht heb in de mint smaak die valt ook niet echt heel erg in de smaak, dus daar ga ik verder maar niet veel meer mee experimenteren. :D

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:07

Ongeloofelijk hoe je zomaar het welzijn van je paard opzij kan schuiven!

Kan je paard niet in de bak overdag? Met een soortgenoot?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:18

Typisch Bokt weer om iemand geheel onderuit te halen omdat het paard meest van de tijd op stal staat :Z
De meeste trainings stallen hanteren de methode het paard alleen uit de stal te halen om te trainen en te beleren gewoonweg omdat het paard dan het meeste leert. Dat het dier dan nog een uurtje vrij de benen kan strekken in de paddock is mooi mee genomen.
Na de training neemt de TS als het goed is een fijn te rijden en goed opgevoed paard mee naar huis. Dit duurt een aantal maanden en ja daar kiezen sommige mensen nu eenmaal voor. Net zoals er veel mensen kiezen voor een paard 3 tot 4 jaar te laten lantervanten in de wei omdat dit zo goed is voor het paard en er dan achter komen dat het nog niet mee valt een puber te beleren en na velen jaren nog steeds bezig zijn met opvoeden en beleren! Ieder zijn ding toch!? Leven en laten leven heet dat.

De TS vraagt NIET om een mening over haar paard in training te zetten maar ideeén om het dier een beetje afleiding te kunnen geven de tijd dat het op stal staat!

Mijn ervaring met speeltjes is dat paarden over het algemeen snel uitgekeken raken op ballen, likstenen en wat niet nog meer en die dingen dus meer in de weg liggen/hangen dan dat ze nut hebben.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:27

o o en wetende dat ze echt de enige niet is die haar paard op stal houd hoor!

ik ga eerlijk zeggen
kreeg mijn paard toen hij 2 was en JA mensen hij staat s'winters altijd op stal komt 2 tot 3 uur in een bak los!
hij is nu 3 en dat is nog zo
zomer's gaat hij wel overdag het land in.

meneer is nooit naar de opfok geweest.
dus is hele je van het met mensen.
hij houd van ze.

ik heb nog nooit aan mijn paard ondervonden dat er iets mis met hem is.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 23:21

Mister01 schreef:
bedankt voor je bericht.
die voerbal zou idd misschien wel een idee dan kunnen zijn als die van jou op houtkrullen staat. ik denk dat ik die baldan het beste kan vullen met biks, want wortel en appel lust hij niet.
hij is nog een beetje onwennig met snoep.
ook ben ik niet zo bang voor dat hij feller zal worden, het is echt een mega cool paard, en is dit ook altijd geweest.

de liksteen die ik heb gekocht heb in de mint smaak die valt ook niet echt heel erg in de smaak, dus daar ga ik verder maar niet veel meer mee experimenteren. :D

Hoe groter de stukjes, hoe langer het plezier uiteraard, maar krachtvoer in z'n bal kan idd. Maak misschien de eerste keren een hoekje van de stal vrij en leer hem het daar. Dan heeft hij ook sneller door dat het 'spelen' daar makkelijker is dan in het vlas. De mijne krijgt wortelen omdat ze ook een maagzweer heeft van alle antibiotica en ik daarom de hoeveelheid krachtvoer sterk moest beperken. Het voer werd ook geweekt in het begin en allerhande medicatie eronder, plus olie. Dat kon dus alleen in haar voerbak. Ze lustte gelukkig wel wortel. Misschien kan biet ook. Geen idee of hij dat lust? Snoep lijkt me in veel gevallen te veel suiker waarschijnlijk. Zou daar dus idd voorzichtig mee zijn. Meestal staat op de verpakking hoeveel per dag ze mogen hebben, maar denk dat dit vaak behoorlijk hoog 'geschat' wordt. Geef hem nog even met die mint smaak: kan goed zijn dat hij er binnen een paar dagen of zelfs weken ineens wel aan begint. ;) Maar likstenen zijn idd niet de ideale oplossing. Een pas-à-fier heb ik ook nog bekeken (zoek maar even op Bokt: er zijn topics over), maar het lijkt me in ons geval misschien niet zo goed. Denk dat speeksel aanmaken (wat ze toch doen door daar constant aan staan te lekken?) waar vervolgens 'niets' mee gebeurt wegens geen voedsel om te verteren toch niet echt ideaal is voor de maag. Maar misschien is het wel iets voor jouw paardje?

StefMarkL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:58

Hoii!!

Een vriendin van mij had een lege cola fles in de stal van haar paard gehangen.
Onderin die fles zaten gaatjes (zodat er net biks of ander hardvoer door past).
Je paard ruikt het denk ik gauw genoeg dat daar wat lekkers hangt, en zal er wel
moeite voor doen om die fles te laten bewegen, zodat er iets lekkers op de grond valt!

succes!

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 17:21

Mijn ervaring:

Ik heb mijn paard een voerbal gegeven tegen het zuigen/vervelen..maar ligt nu nog zelden in zijn stal.
1: de eerste bal ging stuk en ik schrok me wezenloos hoeveel schroeven en lengte daarvan er dan zo open en bloot in zijn stal lagen....
2: 2de bal (is nog heel, maar mag ie alleen hebben als ik zelf aanwezig ben) is meneer idd heel heel heel fanatiek zijn brokjes aan het uitstampen, ja dat is het juiste woord. met zijn lip rollen heeft ie wel gezien, er komen nu ook hoeven bij te pas..en geloof me, tegen zo'n kracht is denk ik geen enkele bal tegen bestand...
Tel daarbij op dat mijn schatje dat het liefst aan de kant van een van zijn buren doet...ben ik heel blij dat ik geen burrman/vrouw paard ben..wat een herrie..
3: doordat gedraai en gewroet mag je ook elke dag mesten..want ze zijn zo bezig dat die stal er binnen een dag niet! uitziet.
(normaal plast ie achterin..mesten tja..verschillend..het is zoiezo een viespeuk..maar die bal hielp daar ook echt niet aan mee)

Ik heb ook een speelbal opgehangen..maar eerlijk gezegt heb ik niet vaak gezien dat ie daarmee heeft gepeeld. liksteen ligt in zijn bak..maar dat is een mineralen ding, en mijn schatje heeft liever lik-its..die dus niet echt goed zijn. ( die krijgt ie dus ook maar eens per jaar (zijn verjaardag) en is binnen een 2 dagen zeker op!

Zoals al eerder wordt aangegeven in topic, lekker hooi geven, of een wilgentak, of wellicht die colafles met brokjes ophangen, dat zijn wel prijzen die je goed kan testen...ga ik van de winter ook doen( die speel/voerballen, vind ik perssonlijk toch wel prijzig..)

xcharlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:03

het beste is toch een leuk maatje. :D maar een liksteen is ook leuk, en ik zag er volgens mij eens 1 in de vorm van een bal. en anders een bal ofso. daar kunnen sommige pony´s zich ook lang mee vermaken. ;)

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:42

Marian01 schreef:
Mijn ervaring:

Ik heb mijn paard een voerbal gegeven tegen het zuigen/vervelen..maar ligt nu nog zelden in zijn stal.
1: de eerste bal ging stuk en ik schrok me wezenloos hoeveel schroeven en lengte daarvan er dan zo open en bloot in zijn stal lagen....
2: 2de bal (is nog heel, maar mag ie alleen hebben als ik zelf aanwezig ben) is meneer idd heel heel heel fanatiek zijn brokjes aan het uitstampen, ja dat is het juiste woord. met zijn lip rollen heeft ie wel gezien, er komen nu ook hoeven bij te pas..en geloof me, tegen zo'n kracht is denk ik geen enkele bal tegen bestand...
Tel daarbij op dat mijn schatje dat het liefst aan de kant van een van zijn buren doet...ben ik heel blij dat ik geen burrman/vrouw paard ben..wat een herrie..
3: doordat gedraai en gewroet mag je ook elke dag mesten..want ze zijn zo bezig dat die stal er binnen een dag niet! uitziet.
(normaal plast ie achterin..mesten tja..verschillend..het is zoiezo een viespeuk..maar die bal hielp daar ook echt niet aan mee)

Ik heb ook een speelbal opgehangen..maar eerlijk gezegt heb ik niet vaak gezien dat ie daarmee heeft gepeeld. liksteen ligt in zijn bak..maar dat is een mineralen ding, en mijn schatje heeft liever lik-its..die dus niet echt goed zijn. ( die krijgt ie dus ook maar eens per jaar (zijn verjaardag) en is binnen een 2 dagen zeker op!

Zoals al eerder wordt aangegeven in topic, lekker hooi geven, of een wilgentak, of wellicht die colafles met brokjes ophangen, dat zijn wel prijzen die je goed kan testen...ga ik van de winter ook doen( die speel/voerballen, vind ik perssonlijk toch wel prijzig..)

Idd, die voederbal is zoals nog mensen al aanhaalden voor sommige paarden een leuk speeltje, anderen gaan er te fel in op of vinden het maar niks. En experimenteren is een dure zaak met die toestanden...

Voederbal koop je best uit één deel (zoals die Rock 'n Roll, andere merken zullen wellicht een alternatief hebben), want idd: je kan er donder op zeggen dat er anders wat loskomt en mogelijk kwijt gaat. Schroeven? Dat lijkt me al helemaal een no-go... Hoeveel lawaai het maakt, hangt af van je paard en het materiaal waarin je stal vervaardigd is. Ama is ondertussen heel erg stil met haar bal. In het begin deed ze ook heel de stal, daarna gebruikte ze enkel nog de deur om de bal tegen te stoten (maakte dan wel wat lawaai idd), maar nu heeft ze geen steun meer nodig en hoor je enkel nog de bal zelf rollen en de stukjes wortel die door elkaar geschud worden. Bij die colafles heb ik wel m'n twijfels qua veiligheid, want als ze daarin bijten of zo: kan toch erg scherpe randjes geven? Heb het wel al gezien op stallen, hoor, zelfs bij profs, maar stel me toch die vraag...