Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ragdollcat schreef:Hoe oud is je paard? is het misschien een optie, dat je je paard als ie nog erg jong is terughaalt naar waar je andere paard staat.
Tegen de tijd dat hij oud genoeg is om ingereden te worden naar deze trainster te brengen die dan hopelijk een andere stal gevonden heeft waar de paarden wel buiten komen.
Of zoek gewoon een andere trainer, is ook veel beter lijkt me dan heb je er zicht op als er op je paard gereden wordt op je eigen stal waar je eigenlijk staat en leer je zelf ook over het hoe en wat, want jij rijdt tenslotte ooit zelf je eigen paard, toch?
Er wordt ook weleens ermee geknoeid als de eigenaar er niet is, dat is heel vaak gebleken, of alles moet snel snel perfect gaan waardoor het overvraagd wordt.
Maar ja, het is jouw paard en je moet het zelf weten wat jij zelf het beste vind.
delacroix schreef:Of je brengt het veulen bij ons...(country Stables), we hebben een super gezellige opfok. Er staan 5 jonge paarden ( 6 maanden, 1 jaar, 2 van 1,5 jaar en een van 2,5 jaar). Staan buiten met groot overdekt gedeelte, verhard stuk, grote stal, een grote paddock en groot stuk waar ze kunnen rennen. Ze hebben echt lol met z'n allen!
papagroom schreef:ik heb nog nooit een paard gezien dat speelde met wat voor speeltje dan ook
Strooi liever wat hooi/kuil rond in de box,dan heeft ie afleiding gbenoeg
Mister01 schreef:delacroix schreef:Of je brengt het veulen bij ons...(country Stables), we hebben een super gezellige opfok. Er staan 5 jonge paarden ( 6 maanden, 1 jaar, 2 van 1,5 jaar en een van 2,5 jaar). Staan buiten met groot overdekt gedeelte, verhard stuk, grote stal, een grote paddock en groot stuk waar ze kunnen rennen. Ze hebben echt lol met z'n allen!
het is geen veulen meer!
hij is 2,5 jaar, en is uit de opfok gehaalt om ingereden te gaan worden. dus hij heeft altijd met andere paarden gestaan, en deze stal is alleen voor de trainings periode van ongeveer 6 maanden.
mariska32 schreef:hou er wel rekening mee dat 1 op de [?] paarden hyper worden van de voerbal.
bij hun geeft het juist extra stress,vaak zijn dat de hogere bloedlijnen.
eerst testen dus.
LeenC schreef:Om op het topic te antwoorden, want verder is er hier al genoeg geschreven, lijkt me.![]()
M'n merrie heeft net drie maanden boxrust gehad na een koliekoperatie. We hebben dus zowat elke speeltje geprobeerd dat verkrijgbaar is. De grote hit voor haar is haar voederbal. Ze heeft een Stubbs Rock 'n Roll bal die we elke ochtend en avond vulden met ongeveer een kilo wortelblokjes (wil wel de uren niet tellen die in het snijden van de worteltjes gekropen zijn.) In het begin reed ze met de bal de hele stal rond. Al snel kende ze het zo goed dat ze alle worteltjes verorberd op de vierkante meter vrije grond aan haar staldeur (veel makkelijker zo zonder die houtkrullen eronder, baas!) Moet dus ook te doen zijn met een vlas-stal, lijkt me. Ondeugden zoals hierboven beschreven heb ik nog niet gemerkt. Ik laat de voederbal de hele dag bij haar op stal. Af en toe probeert ze dan nog eens om te kijken of 'Alibaba' hem toch niet onopgemerkt opnieuw gevuld zou hebben.
Je kan de bal uiteraard ook vullen met vb. een appeltje of gewoon het krachtvoer erin doen. Ondertussen loopt ze al enkele uren per dag op de weide en vul ik alleen 's avonds haar bal nog omdat ze er zo gek van is. Onderstaande alinea vond ik online in een studie rond paarden op stal:
"Uit onderzoek is gebleken dat er goede resultaten behaald worden met een zogenaamde
“voederbal”. Dit is een soort plastic voetbal met gaatjes in waar het voer in gestopt wordt.
Door de bal voort te bewegen, komt het voedsel vrij. De paarden die deze vorm van
enrichment kregen, hielden zich opmerkelijk meer bezig met foerageergedrag, en veel minder
met staan en soezen. (studie van L.C. Winskill et al.)"
Verder zo goed als onbeperkt ruwvoer. Een rode liksteen met mineralen en een himalayaliksteen zodat ze kan afwisselen naar behoefte. Ze heeft ook een best mate liksteenhouder (http://www.paardendrogist.nl/product/182/188/best_mate_liksteenhouder/126565/) Omdat ze niet geïnteresseerd was in die liksteen, deed ik het deksel van de houder eraf. Het staafje dat de liksteen op zijn plaats houdt, is net iets smaller dan de opening van je klokhuisverwijderaar in de keuken (je weet wel, zo'n ding dat een rond gat maakt in appels zodat het klokhuis eruit is). Aan de slag dus met dat ding: een appeltje en een paar wortels van een gat voorzien en op de houder steken. Aan het plafond hangen en je paard moet gaan vissen achter dat lekkers. Een gewone Jolly ball heeft ze ook, maar nooit gebruikt. Pony van de buren was er wel gek van, maar dan liever op de weide dan in z'n stal. Naar wat ik hoor van andere mensen, zijn het vooral jongere paarden die hier interesse in tonen, dus misschien vindt jouw paard hem wel leuk.
Verder nog iets in deze zin: http://www.paardendrogist.nl/product/182/188/stable_star_no1/126573/ Maar ik vind ze niet ideaal. De vullingen zijn puur suiker en als ze er dan eens aan begint, eet ze meestal meteen de hele liksteen op binnen de 24u. Verder hangt het ding daar maar te hangen. Als ze maar aan één kant per keer likken, wat bij Ama het geval is, hangt de steen ook al snel compleet stil i.p.v. rond te draaien, aangezien de ene kant dan meer weegt dan de andere en dus de zwaartekracht zorgt dat het geheel stil komt te hangen. Van de voorziene werking blijft dus maar weinig over. Ik koop heel af en toe nog eens een vulling. Daar blijft ze dan weer weken af om op een nacht of zo ineens toch weer interesse te krijgen.
Mister01 schreef:bedankt voor je bericht.
die voerbal zou idd misschien wel een idee dan kunnen zijn als die van jou op houtkrullen staat. ik denk dat ik die baldan het beste kan vullen met biks, want wortel en appel lust hij niet.
hij is nog een beetje onwennig met snoep.
ook ben ik niet zo bang voor dat hij feller zal worden, het is echt een mega cool paard, en is dit ook altijd geweest.
de liksteen die ik heb gekocht heb in de mint smaak die valt ook niet echt heel erg in de smaak, dus daar ga ik verder maar niet veel meer mee experimenteren.
Marian01 schreef:Mijn ervaring:
Ik heb mijn paard een voerbal gegeven tegen het zuigen/vervelen..maar ligt nu nog zelden in zijn stal.
1: de eerste bal ging stuk en ik schrok me wezenloos hoeveel schroeven en lengte daarvan er dan zo open en bloot in zijn stal lagen....
2: 2de bal (is nog heel, maar mag ie alleen hebben als ik zelf aanwezig ben) is meneer idd heel heel heel fanatiek zijn brokjes aan het uitstampen, ja dat is het juiste woord. met zijn lip rollen heeft ie wel gezien, er komen nu ook hoeven bij te pas..en geloof me, tegen zo'n kracht is denk ik geen enkele bal tegen bestand...
Tel daarbij op dat mijn schatje dat het liefst aan de kant van een van zijn buren doet...ben ik heel blij dat ik geen burrman/vrouw paard ben..wat een herrie..
3: doordat gedraai en gewroet mag je ook elke dag mesten..want ze zijn zo bezig dat die stal er binnen een dag niet! uitziet.
(normaal plast ie achterin..mesten tja..verschillend..het is zoiezo een viespeuk..maar die bal hielp daar ook echt niet aan mee)
Ik heb ook een speelbal opgehangen..maar eerlijk gezegt heb ik niet vaak gezien dat ie daarmee heeft gepeeld. liksteen ligt in zijn bak..maar dat is een mineralen ding, en mijn schatje heeft liever lik-its..die dus niet echt goed zijn. ( die krijgt ie dus ook maar eens per jaar (zijn verjaardag) en is binnen een 2 dagen zeker op!
Zoals al eerder wordt aangegeven in topic, lekker hooi geven, of een wilgentak, of wellicht die colafles met brokjes ophangen, dat zijn wel prijzen die je goed kan testen...ga ik van de winter ook doen( die speel/voerballen, vind ik perssonlijk toch wel prijzig..)