Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:33

Ik heb ze gewoon liever op een dikke laag stro staan dan op matten en 1 plakje. Dan maar wat meer betalen :-)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:33

Ik betaal €300.- per maand aan mijn paard,
maar heb dan ook alles erop en eraan.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:34

ik woon in Houten, bij Utrecht en sta daar dan ook met mijn poown op een grote manege waar ook regio- en landskampioenschappen gehouden worden, dus eigenlijk alles d'r op en d'r aan qua faciliteiten, halfpension (zelf binnen/buiten zetten, er wordt 1x per week volledig uitgemest) voor €238 in de maand.
Natuurlijk kan het veel goedkoper, maar ik kan wel iedere dag verzekerd zijn van goed terrein voor mijn paardje om te rijden/spelen/werken;
agterberg bodem binnenhal van 20x60 en een binnenhal voor longeren/losgooien van 20x45, een gedraineerde agterberg bodem buitenbak van 100x100 inclusief springtuin, paddock van 20x40, 2 longeerbakken van 10x10 voor de liefhebbers een overdekte molen.
helaas alleen weidegang van april tot eind oktober, daar moeten we nog wat voor regelen...

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:37

Horseware schreef:
Ik heb ze gewoon liever op een dikke laag stro staan dan op matten en 1 plakje. Dan maar wat meer betalen :-)

Daar valt wat voor te zeggen. Ik ook wel denk ik, hoewel 1 plakje stro nu dus wel ideaal is. Maar ik snap je punt, later als ik veel geld heb ( ;) ) wil ik dat ook wel.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 22:48

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:53

Ja moeilijk discussiepunt.
Ik vind zeker dat de pensionprijzen echt veel te gek worden. Als ik op een pension in de buurt zou moeten staan dan zou er een eigen paard niet echt inzitten sta nu goed en goedkoop gelukkig. Maar zou ik ooit een andere plek moeten zoeken dan weet ik het ook niet. Prijzen schommelen nu volgens mij behoorlijk. De ene stal durft zo tegen de 200 te vragen zonder buitenbak en een andere stal heb je voor het zelfde geld veel meer luxe(binnenbak) en voor de rest soort gelijk.

Aan de andere kant als je kijkt wat voor kosten je hebt als pensionhouder komt ook wel heel wat bij kijken natuurlijk maar dat is wat je als pensionhouder van te voren weet dat het veel tijd kost en dat je er eigelijk bijna niets aan over zult houden.
Wat ik dan weer wel "erg" vindt is dat op veel stalling prijsverhogingen zijn en dan vraag ik me toch af waar dat gaat eindigen. Als je elk jaar een prijsverhoging hebt loopt dat toch ook behoorlijk in de kosten. Dus vind het een beetje dubbel.
Maar als ik sommige prijzen hier zie.

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:57

Mijn moeder betaald nu 350 euro per maand en daarvoor mogen ze in de zomer een half uurtje op het land(moet je zelf doen en zelf bij blijven)
ze mogen in de paddock als je erbij blijft.

Er is 1 kleine binnenbak en een hele grote buitenbak, wel is er een strand op 10 min loopafstand dus dat is wel lekker.

Dit is in wassenaar (zuid-holland)

Hiervoor stonden we all in voor 200 euro, zonder bak en verdere faciliteiten.
dat was in pijnacker

Bamm__Bamm

Re: Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 23:15

in A'dam alinclusief 275 met een buitenbak en wijdengang.
maar met slecht weer,slechte bak en geen land.
wel buiten rij mogelijkheden,daar moet je wel een heel stuk voor rijden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 05:40

moonfish13 schreef:
keona schreef:
ja hier zijn veel boeren die nu stallen aan bieden en een bak maken dus lekker goedkoop als je daar genoegen mee neemt

Makkelijk praten hoor, je woont zeker zelf in Drenthe? :D
Ik woon in de zelfde omgeving als Fiffil en no way dat je hier even een goedkope stalling vind hoor.
En denk niet dat mensen dat niet willen.

Hier is het 200, en dan moet je nog zelf mesten.
Dat is nog exclusief warm water en stapmolen, stalseizoen moet je zelf regelen dat je paard buiten komt.
En dan is dit nog een goedkope stal hier, verder is alles duurder.
Helemaal de stallen waar ze ze ook nog buiten zetten, joehoe 2 uur buiten voor de prijs van 350 euro!
En dat zonder behoorlijke longeerkraal en binnenbak, alleen een 20-40 buitenbak en het erf een zooitje.[/quote]

nee woon niet in drente helaas.ik kom uit zuid limburg en woon nu in aubel belgie net over de grens bij maastricht en hier zijn genoeg goedkope stallen als je niet teveel luxe wilt.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 05:58

Ik sta bij een boertje waardoor ik 2 paarden ken betalen gelukkig. Maar ook hier in Dort heb je hele luxe pensionstallingen vanaf 400 euro ;( En je paard paar uurtjes buitenzetten kost je dan ook zon 5 euro per dag. Ik vind het echt belachelijk!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 06:21

Volgens mij zou het geen slechte ontwikkeling zijn als er een wat breder gedragen besef komt dat paarden gewoon verschrikkelijk dure beesten zijn en dat het houden van een paard niet voor iedereen is weggelegd.

De openingspost van TS is wel aardig, maar heb jij ook je hypotheek, je verbruik, en dat soort zaken meegenomen in je berekening? Heb jij een rijbaan liggen die echt goed bruikbaar is, en ben je dagelijks in de weer om deze vlak te trekken? Hoe is de kwaliteit van je weilanden, heb je een stapmolen die meerdere uren per dag draait, etc etc? Waar zitten de afschrijvingen op duurzame spullen verwerkt in jouw berekening?

Een pensionhouder houdt na onkosten gemiddeld E100,- over aan een paard, en dan doet hij het al heel goed, de meesten zullen een kleinere marge hebben. Als je 20 paarden in pension hebt verdien je dus zo'n 2.000,- BRUTO per maand. In ruil voor dit fantastische topsalaris mag je 7 dagen per week beschikbaar zijn voor je klanten.

Manieren om het goedkoper te doen zijn er wel, als je terecht komt bij een particulier die de grond al heeft en die zo'n stal tegen de zuivere onkosten kan aanbieden. En dan ga je ook al snel naar een bedrag vanaf 150 euro per maand. Tel daar kosten aan hoefsmid ed. bovenop en dan zit je aan minimaal E200,- per maand aan vaste lasten, en dan moet er nog niks fout gaan.

Een paard is gewoon een heel duur dier in het onderhoud, en met een lager inkomen moet je je ernstig afvragen of je die verplichting wel aan moet willen gaan als je niet een netwerk achter de hand hebt die kan bijspringen in moeilijke tijden. Een paard hebben is een luxe, en luxe is gewoon niet voor iedereen weggelegd.

Ik kan er ook geen tweede huis in Toscane op na houden en dat vind niemand vreemd, maar iets duurs als een paard moet maar voor iedereen haalbaar zijn :?

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 06:32

EngeltjeS schreef:
Tsjaah...Men wil de laatste tijd ook winst maken he. En blijkbaar is het wel op deze manier te behalen :=
Hard maar waar.

Klopt! Een ander wil er uit eindelijk beter van worden. Hun krijgen hogere kosten door de stijgende prijs van hooi en stro en dat kunnen ze op hun klanten terug krijgen. Helaas kunnen we het cirkeltje niet afmaken door tegen onze werkgever te zeggen: ik moet meer stalgeld betalen, ik wil meer salaris.

Ik betaal gelukkig nog niet zoveel stalgeld. €285 excl. voer want dat koop ik zelf. Bij mij is er weinig personeel dat onderhouden moet worden dus dat scheelt natuurlijk in de stalhuur. En inderdaad, ik weet 2 maneges hier in het westen waar ze €500 per maand moeten betalen. Maar daar loopt ook voor elk strootje dat in de weg ligt, een medewerker om het op te ruimen.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 06:41

ik ken een manege waar je 360 per maand betaald, voor alleen stalling, ( dus voor moet je er nog bij kopen)en zo goed ziet het er daar uit! en dan moet je ook nog extra wei kosten betalen voor een zandweitje... en dat voor 5 per uur....

waar gaat dit heen..? :\

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 06:47

Ti_Amo schreef:
Mijn moeder betaald nu 350 euro per maand en daarvoor mogen ze in de zomer een half uurtje op het land(moet je zelf doen en zelf bij blijven)
ze mogen in de paddock als je erbij blijft.

Er is 1 kleine binnenbak en een hele grote buitenbak, wel is er een strand op 10 min loopafstand dus dat is wel lekker.

Dit is in wassenaar (zuid-holland)

Hiervoor stonden we all in voor 200 euro, zonder bak en verdere faciliteiten.
dat was in pijnacker

wow, voor 350 euro maar een half uurtje op het land? wij betalen 350 p.m. stallingskosten en je hebt dit allemaal:

- binnenbak
- 2 buitenbakken
- gallopeer baan
- crossbaan
- springmateriaal
- poetsplaatsen met warm en koud & eigen zadelkast
- binnen & buiten zetten
- overdekte longeerton met stapmolen
- buiten een stapmolen
- buiten een longeercirkel
- buiten paddocks
- 2 of 3 x per dag voeren (net wat je zelf wil)
- stal word gemest
- zomer hele dag buiten
- winter als het mogelijk is, zoveel mogelijk buiten

zo te horen krijgen wij dus best wel heel veel voor ons geld. want 200 euro en niet eens een bak hebben is ook belachelijk veel! :O

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 06:55

Wat een enorme prijzen voor stalling wat ik hier voorbij zie komen, in vergelijking betaal ik dan wel héél weinig.. Ik betaal maar 100 euro p/m vol pension,
(dat is incl uitmesten, strooisel,hooi,binnen en buiten zetten..)
ontworming,bekappen, en haar meusli moet ik dan zelf bekostigen.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 06:59

wij hebben in oudewater alle faciliteiten, zoals binnenbak zes paddocks, weidegang verschillende keren per dag voeren etc. en betalen 270 euro.
voor die omgeving (bebouwing) valt het heel erg mee.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 07:04

Ik betaal (in België, redelijk dicht bij de grens met NL) € 240,00 per maand. Wat krijgen we daarvoor:
- elke dag buiten op een grote weide in kuddeverband
- elke dag wordt de meeste mest uit de stallen geschept en worden ze flink opgestrooid
- 1x per week mesten ze de stallen volledig uit
- 2x per dag muesli
- 3x per dag hooi
- 2 buitenpistes waarvan 1 speciaal voor springen
- 1 onlangs volledig vernieuwde, vergrootte binnenpiste
- prachtige uitrijmogelijkheden in de bossen
- vriendelijke en oprechte staleigenaars (!!)

Ter vergelijking; ik stond enkele maanden terug op een manege waar ik € 295,00 per maand betaalde + € 125,00 per jaar voor de helft van een weide waar niet eens stroom op stond en waar ze paarden niet zelf binnen of buiten zetten. Er waren 2 binnenpistes en 1 vreselijke (niet afgesloten) buitenpiste en géén uitrijmogelijkheden. De paarden stonden de hele dag binnen en kregen wel eten - vaak niet in verhouding met de huidige prestaties etc én de stallen zaten vol lekken en waren veelal uitgerust met vreselijk slechte en soms zelfs verroestte drinkbakken.

Als ik sommige prijzen hier zie passeren denk ik ook 'Jeetje!', maar het is nu eenmaal een feit dat -volgens mij vooral in de drukkere steden- de prijzen zowiezo veel hoger liggen. De stallen zijn vaak luxueuzer omdat dat nou voor veel mensen de standaard is geworden. De kleinere privéstallen (zoals 'de mijne') verhogen de prijzen dan weer een beetje omdat ze anders overrompelt worden (denk ik).

Iig, ik klaag niet over de prijs die ik momenteel betaal. Het welzijn van de paarden staat hier centraal en de eigenaren zijn oprecht, en daar kan je niet zomaar een prijs opplakken! Verder draait het er ook grotendeels om wat je zélf wilt natuurlijk; ga je serieus dressuren oid, dan is een optimale ondergrond van groot belang (en die zal je niet snel vinden bij een boer zeg maar), terwijl dat je als rasechte bosruiter niets kwijt bent in de steden en helemaal op je plek bent bij een boer/privéstal in het groen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 07:13

:j is duur maar als je het beste voor je paard wil kijk ik naar wat ik krijg

Mijn vorige stalling was 215 euro opzicht niks mis mee alleen zomer weidegang en ik de winter was het janken geblazen..mijn paard kwam er weinig uit en de paddock's waren altijd bezet.

Nu betaal ik in de randstad 300 euro en ik durf te zeggen het is de enige stal in deze omgeving waar de paarden weinig op stal gaan staan.
Prijs is incl stapmolen ed (die komt in voorjaar) de paarden gaan de zomer de hele dag op het land en in de winter hebben we winterweide anders gaan ze dagdelen de paddock in waar ze ook hooi krijgen.
Alles maar ook echt alles wordt gedaan desnoods dekens verwisselen.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 07:17

Ik betaal voor de stalling van mijn paard EUR 150,- per maand.
Daar krijg ik voor:
- elke dag weidegang in kuddeverband (ook in de winter!);
- buiten zetten en binnen halen wordt voor je gedaan;
- elke dag een schone box;
- ruwvoer is in de prijs inbegrepen;
- buitenbak;
- super uitrijmogelijkheden.

Woon in Zuid Limburg en sta bij een kleine privéstal van een boer. Stallingen bij ons in de buurt vragen met gemak het dubbele. Ja, daar heb je dan wel een binnenbak en een prachtige stapmolen en laten we de kantine vooral niet vergeten ;) Maar dat vind ik allemaal niet belangrijk, ik wil dat mijn paard dagelijks naar buiten gaat (en met een uurtje neem ik geen genoegen).

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 07:23

ik zie om mij heen ook absurde prijzen. Een stalling bij mij in de buurt durft 370 euro te vragen. Voor een veredelde boerderij vind ik dat belachelijk veel. Ik betaal 235 voor een topstal en heb daarvoor alles, behalve een normale binnenbak (wel een erg goede 30x60 buitenbak). Wij hebben wel een binnenbak, maar die is klein, 12x25. Leuk om te longeren. Verder wordt alles voor ons gedaan en staan de paarden zomers van 07.00 tot 18.00 op de weide. 1 november gaan ze naar binnen en komen ze ook 's winters lekker de hele dag op de paddock. Ik sta hier al wat jaren en betaal deze prijs al de hele tijd. Ik zie om mijn heen veel stallen standaard elk jaar met een tientje omhoog gaan. Waar is het einde dan vraag ik mij af..

Overigens vind ik het niet erg om de hoofdprijs te betalen, maar dan moeten de faciliteiten en verzorging daar wel naar zijn. Ik zie bij veel stallen om mij heen waar men 350 of meer betaalt en paarden dan nog slechte brok en slecht (koeien)kuil krijgen of er bijvoorbeeld nog apart betaald moet worden voor het binnen buiten zetten of het helemaal niet gebeurd. Maar ja, zolang mensen het betalen, kunnen de prijzen gehanteerd blijven.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 07:24

wat een prijzen komen er voor bij zeg. Ik woon zelf in het westen van Noord Holland.

Mijn paard ging in de winter altijd voor een paar maanden naar een pensionstal zodat ik door kon trainen.
dat is nu gewoon niet meer te betalen.

Op de manege waar ik eerst stond betaal je nu 400 euro voor een maand. Dat was voorheen in guldens.
En dan staat hij dus niet buiten, geen stapmolen, etc. Dat is echt niet normaa in mijn ogen.

Bij andere stallen liggen de prijzen rond de 300 euro. De stal waar ik de laatste jaren stond is nu ook rond
de 300 euro maar daar komen nog kosten bij als je jouw paard een uurtje in de paddock wil hebben, molen zelfde
verhaal.

en sinds de stro prijzen zijn gestegen vond ik de stallen ook niet erg rijkelijk opgestrooid dus mijn paard
blijft maar lekker thuis en helaas ligt de training dan in de winter maar wat stiller.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 07:32

Celiien schreef:
z0rr0 schreef:
ik betaal 385 euro
maar dat is inclusief ontwormen en hoefsmid.
alles word gedaan en je paard gaat zelfs overdag een uurtje los

dit heb ik dus voor 190 :)) en dan gaan zze zelfs de hele dag naar buiten! uurtje vind ik echt veel te weinig :n

Maar kan jij de hele winter doortrainen?

Ik sta op een dure stalling, maar hier in de buurt heb je, met goede bak, niks goedkopers... Of paar tientjes goedkoper. Wij betalen 380 per maand, en dan komen daar de trailer stalling, stapmolen en weiland(alleen als je een eigen stuk wilt) nog bij. Zitten wel 4 lessen bij het stalgeld in, maar kan bijna niet anders door drukte. Wij zijn vrij groot, denk rond de 80 pension en 10 manegepony's

EDIT; paddocks moet je bij blijven, we hebben er 2 voor de hele stal. Wel 2 binnenbak, kleintje en grote, buitenbak van 50x100. Worden uitgemest en gevoerd. Eventueel 's zomers ook buiten gezet, maar moet je voor betalen
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 07-10-10 07:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 07:35

ja ik schrik ook van de prijzen die hier voor bij komen zeg
ik woon in nb en daar betaal je 150 voor de winter zonder worm en hoefsmit
maar er woord wel gevoerd en gemest
en 75 in de zomer ze staan dan wel 24/7 op de wei maar dan worden ze nog bij gevoerd
en de rijbak is zwinters ook gewoon te rijden
vind dit dus wel een redelijk bedarg en het is maar 10 min op de fiets van mij vandaan

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 07:39

Het is ook heel erg duur!

Onze 3 pony's (2 grote en 1 shet) staan thuis.
We hebben geen rijbak, maar wel 2 Ha land, waarvan een stuk van 30x60 altijd goed te rijden is.
We kunnen ook in de bak bij de buren, maar daar heb ik geen behoefte aan.

Ze staan 's zomers dag en nacht buiten (shet apart en de 2 grote samen), en 's winters elke dag buiten en 's nachts binnen.
Ze hebben ruime stallen (3x3 en 3x4) met buitenluik en 3x per dag hooi, krachtvoer geef ik zelf 's avonds.

Het hooi/stro/voer kost bij elkaar nog geen 75 euro (inclusief hoefsmid e.d.)!

Mijn vriendin staat in pension voor 250, en ze hebben dan wel een kleine binnen en kleine buitenbak.
Maar de pony's staan ik kleine stallen (pony van 1.55 in een stal van 2,5x3) en ze staan wel dagelijks in paddockjes van 3 bij 8, maar geen weiland.
ze kunnen dus nooit even lekker de benen strekken!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:31

Wij klagen wel dat het zo duur is maar wat te denken wat de verlichting van de rijbak kost als hij de hele avond moet branden? Wat te denken wat een solarium kost aan stroom?
Of het warme water op de poetsplaats?
Het zijn allemaal dingen die we gebruiken maar niet bij stilstaan.
Ze komen niet aanwaaien door de wind.

Denk dat wij geen weet hebben van alles wat er bij komt kijken om alles goed op de rit te hebben, tegenwoordig komt er steeds meer bij kijken wat administratie betreft. Steeds meer regels om aan te houden, die regels brengen aanpassingen met zich mee en daardoor ook kosten (waar niemand vaak om gevraagd heeft!).