6,5 uur in paddock zonder water en hooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:29

Even on topic: ik vind 6,5 uur zonder eten en drinken echt veel te lang, dat is absoluut heel ongezond voor je paard.
Zoals hierboven al duidelijk uitgelegd is, is de maag van een paard zo gemaakt dat er de hele dag beetjes voedsel in worden opgenomen en dat gebeurt dan dus niet.
Daarnaast is die periode zonder drinken ook veel te lang.

Dat een paard 's nachts op stal staat tot de volgende ochtend zonder hooi is uiteraard geen enkel probleem als hij op stro staat en over een drinkbak beschikt.
Ik zou mijn paarden in elk geval nooit zolang in een kale paddock zetten. Afgezien van het feit dat ik urenlang alleen maar in een kale paddock staan al helemaal geen goeie optie vind, ook niet onder het mom van 'ze staan in elk geval lekker buiten'. Een paard staat liever op stal op stro wat te knabbelen dan 3/4 van de dag buiten in een kale paddock, hoor! En de eerste optie is nog beter voor zijn maag/darmen ook. Het lijkt me ook dat ze zich anders vreselijk gaan vervelen in de paddock en allerlei ondeugden ontwikkelen zoals zand eten, graven, knagen etc. In de natuur lopen de paarden ook rond om te eten en gaan ze alleen naar een zanderige plek om eens lekker te rollen, ze gaan daar niet de halve dag gewoon staan! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:30

Ja maar Jolliegirl, die mannen maken echt niet alle magen open om te kijken of die maag wel gezond is. Dat is hun werk niet en interesseert ze ook niet. Die magen gooien ze gewoon meteen in een grote afvalbak.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:31

Zonder hooi dat gebeurd op meerdere plaatsen, ik zou er niet blij van worden.
Maar zonder water zou ik dus absoluut niet willen, een paard moet gewoon kunnen drinken.
Weer zo'n boer die lekker geld wil vangen maar er liever niet teveel voor wil doen. :(

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:32

je bedoeld 7 uur s´avonds of terwijl 19.00 uur?[/quote]

ja natuurlijk :)[/quote]

Sorry :o ik lees op mijn werk mee tussen de telefoontjes door en had nog niet op F5 gedrukt, kwam pas voor de dag toen ik mijn berichtje had geschreven en toen had ik al weer telefoon...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:33

JoviBan schreef:
Ja maar Jolliegirl, die mannen maken echt niet alle magen open om te kijken of die maag wel gezond is. Dat is hun werk niet en interesseert ze ook niet. Die magen gooien ze gewoon meteen in een grote afvalbak.

Dat zeg ik ook niet.
Ik zeg dat zij het kunnen zien, ongeopend.
Want ook aan de buitenkant zie je bij een goede maagzweer verschi
l.
En dit zijn we gewoon nog niet tegengekomen.
Vandaar dat ik mij afvraag hoe het kan dat zoveel paarden maagzweer hebben. In het artikel staat gelukkig ook dat paarden hier niet altijd last van hoeven te hebben en het dus vanzelf geneest.

Zou het nut hebben om 10 magen open te maken, en te gaan kijken in hoeveel van die 10 oneffenheden te zien zijn?

Brainless

Re: 6,5 uur in paddock zonder water en hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:34

Als je een maagzweer aan de buitenkant van de maag ziet is het al heel erg (ruptuur) en overleven ze het niet!!!!!!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:37

Ja dat wou ik ook al zeggen!
Heb ik nog nooit gehoord dat je het aan de buitenkant kunt zien zonder dat het een ruptuur is.

Maargoed,ik ben ook geen dierenarts of slachter dus wie weet kan het wel?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:38

Ik ga vrijdag eens vragen of ik hun dan misschien verkeerd begrepen heb :=

We hadden het toendertijd over de maagwand, dat je het van buiten gewoon daaraan kunt zien.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:38

maar toch weten heel erg veel mensen dit niet, ik ken genoeg paardenhouders welke hun paarden op vlas hebben en om 8 uur voeren en de volgende ochtend pas weer. Die doen het dan allemaal fout?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:39

Maar het punt is gewoon ; een paard hoort gewoon onbeperkt ruwvoer te hebben IMO....
Een paard is een eter, scharrelt de hele dag een beetje eten, staat eens op rust, gaat eens wat drinken, en gaat weer verder met eten...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:39

Citaat:
Zou het nut hebben om 10 magen open te maken, en te gaan kijken in hoeveel van die 10 oneffenheden te zien zijn?

Of het nut heeft,geen idee.
Maar het lijkt me wel reuze interessant hoor!
Mocht je ooit die kans krijgen dan zou ik hem nemen zoiets kan toch wel heel leerzaam zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:40

Jolliegirl schreef:
JoviBan schreef:

Dat zeg ik ook niet.
Ik zeg dat zij het kunnen zien, ongeopend.
Want ook aan de buitenkant zie je bij een goede maagzweer verschi
l.
En dit zijn we gewoon nog niet tegengekomen.
Vandaar dat ik mij afvraag hoe het kan dat zoveel paarden maagzweer hebben. In het artikel staat gelukkig ook dat paarden hier niet altijd last van hoeven te hebben en het dus vanzelf geneest.

Als je de kans hebt om dat eens te doen lijkt mij dat heel interessant...en ook foto's maken van de verschillende magen.
Als je het ziet aan de buitenkant is het waarschijnlijk de reden waarom het paard geslacht werd...dan is de maag geperforeerd.
En dat is dodelijk op den duur...ook dit begint met een piepklein gaatje,wat steeds groter wordt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:41

denice schreef:
maar toch weten heel erg veel mensen dit niet, ik ken genoeg paardenhouders welke hun paarden op vlas hebben en om 8 uur voeren en de volgende ochtend pas weer. Die doen het dan allemaal fout?

Je moest es weten wat er allemaal fout gaat! |(

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:43

geerke schreef:
Als je de kans hebt om dat eens te doen lijkt mij dat heel interessant...en ook foto's maken van de verschillende magen.
Als je het ziet aan de buitenkant is het waarschijnlijk de reden waarom het paard geslacht werd...dan is de maag geperforeerd.
En dat is dodelijk op den duur...ook dit begint met een piepklein gaatje,wat steeds groter wordt.

Ik ga dit vrijdag voor je doen oke?
Waar wil je precies foto's van hebben Stuur me desnoods even een PB-tje met wat ik precies moet bekijken en op de foto moet zetten enz.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:51

Jolliegirl schreef:
geerke schreef:

Ik ga dit vrijdag voor je doen oke?
Waar wil je precies foto's van hebben Stuur me desnoods even een PB-tje met wat ik precies moet bekijken en op de foto moet zetten enz.

pb gestuurd :D

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:51

funnyhorses schreef:
denice schreef:

Je moest es weten wat er allemaal fout gaat! |(

Ik doe het zelf ook, maar had geen idee van de werkelijke schade. Momenteel voer ik zelf omdat de stalhouder hersteld van een operatie, en ik voer smorgens zo vroeg mogelijk en savonds zo laat mogelijk, maar dit houd ik ook geen jaren meer vol. In de zomer staan ze dag en nacht op het land, betekend dit dan dat ze herstellen van maagzweren?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:00

Laten we het hopen!
Bij mensen is de beste medicijn (in combi met een eventueel med.) tegen een maagzweer rust!
Bij paarden komt de rust als ze kunnen eten,dus een wei zal zeker goed zijn ja.En het is bewezen dat de speeksel die ze aanmaken tijdens het kauwen de maagwand doet beschermen.

Ik persoonlijk vind dat paarden gewoon onbeperkt hooi/gras moeten kunnen eten.En als dat niet kan dan niet langer dan een uurtje of 2 zonder eten laten staan.

Die beesten kiezen er niet voor,wij wel!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:04

Dan denk ik toch echt dat zon 80% van de paardenhouders in nederland niet aan jou standaard voldoen!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:14

denice schreef:
Dan denk ik toch echt dat zon 80% van de paardenhouders in nederland niet aan jou standaard voldoen!

Nee doen ze ook niet!
En aangezien er heel veel onkundige mensen zich effe huppa een paard aanschaffen krijg je van die "massa" stallen,zo'n stalhouder ruikt dan geld van de beginners want tja weten die veel hoe het moet!?!En de stalhouder zal het verder worst wezen wat er met het dier gebeurd.(de uitzonderingen nu even daargelaten) ;)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:16

Nouja, ben blij dat ik niet elke dag rijdt en mijn paard in de zomer en lente op de wei staat dag en nacht. Ook heeft hij meestal een week of drie vakantie, zodat hij iig van die dingen zou kunnen herstellen mochten ze er zijn. Ik ga kijken of ik hier op de een of andere manier wat mee kan..!

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:18

Juist om deze reden (maagzweren) voeren wij ad lib, dus 24/7 hooi beschikbaar. Voldoende beweging, want samen in loopstal met paddock. Voor iedereen die bang is dat z'n paard daar moddervet van wordt ... wij voeren al 3 jaar zo, hebben 4 KWPN'ers en het hooiverbruik is over al die jaren constant gebleven. Als ze eenmaal weten dat er wat ligt passen ze hun eetgedrag daar op aan en dus wordt het een stuk natuurlijker op die manier. De mijne is best "vol" :D maar heeft verder een prima conditie en wordt regelmatig gereden. De rest zit al jaren op hetzelfde model ;) dus no problem.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:19

Ahaa, maar bij ons wordt het gewoon erg lastig om hooi dag en nacht te geven, of donder je gewoon hele balen hooi in het land?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:20

hmmm, 80% is wel een erg hoog percentage.

Er zijn paarden die 24/7 op de wei lopen het hele jaar
Er zijn paarden die 24/7 toegang hebben tot hooi/voordroog in een paddock of weide
Er zijn paarden die overdag op de wei lopen of in een paddock met ruwvoer en vervolgens op stal komen met hooi voor de avond/nacht en ruim voldoende schoon stro in de stal...
Er zijn stallen die de paarden 6x per dag voeren en de paarden op stro hebben staan...
Er zijn hitactiefstallen (heel veel kleine porties ruwvoer en evt. krachtvoer per dag)

Denk dat dat % wel wat naar beneden kan...

Zoveel opties al die voldoen aan die standaard...

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:22

Ja, maar hele maneges voeren gewoon 3/4 keer per dag en zeker niet 24/7 beschikking tot hooi. Ik ken hier bijna niemand die dit waarmaakt voor hun paarden?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:24

denice schreef:
Ahaa, maar bij ons wordt het gewoon erg lastig om hooi dag en nacht te geven, of donder je gewoon hele balen hooi in het land?

Je kan fijnmzaige hooinetten ophangen, doen wij ook anders wordt het hooi snel vertrapt en ze doen er langer mee.

Eventueel kan je ook nog wat netten met stro om te knabbelen ophangen