paard op 1000 m²?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 19:42

bulck schreef:
rapido schreef:
toch altijd grappig dat de mensen die 1000 vierkante meter afkeuren zelf over fijn veel ruimte beschikken! Makkelijk l*llen dan hé ;)
Een gemiddeld paard op een manege of pension stal heeft het met minder te doen.

Waar slaat dat nou op.
Als je een paard wil houden, moet je maar zorgen dat je plek hebt.
En sorry er is een groot verschil om een paard op pension te hebben staan of ergens achter in je tuintje. Want eerlijk 1000m² is gewoon een grote tuin.

Buiten het leuke idee (wat ik wel kan begrijpen) heb je ook een sociale functie naar je buren toe. (stank- geluidsoverlast om maar al iets te noemen) Heb je je ook aan regels te houden ivm plaatsing mesthoop, aanvraag van een stal (ook weer afhankelijk van de bestemming van het gebied etc)
Als je iets ofwat begint te tellen is 1000m² zo opgebruikt (en dan spreek ik even over een mooi recht stuk, want anders verlies je zowieso altijd nog extra meters)
Een iets of wat rijbak is 800m² (20x40), dat is dus direct een groot stuk dat je verliest. Een goede rijbak heb je toch nodig als je wat deftig aan de slag wil gaan. Dus echt de combinatie met paddock heb ik men twijfels over. (ivm kapot trappen bodem en dus snelle verzadiging bij regen, en een goede bodem is dan weer niet geschikt voor loslopende paarden die er constant oplopen)

Dan heb je een stallencomplex nodig (zeker als je ze wil opstallen), dus een gebouwtje van 50m² ben je snel kwijt, als je spreekt over twee stallen, opbergplek en poets/wasplek.
Vervolgens heb je een mesthoop nodig, een toegang van de straat naar de stal, en daarbij mss een extra pleintje, voor als de smid of leverancier van stalstrooisel ofzo komt, of eveneens als je zelf op pad wil.

En dan zie je 1000m² zo slinken.

In een pensionstal staan paarden ook vaak opgestald. Maar heb je wel de accomodaties en het toezicht.
Een paard dat opgestald wordt, moet meerdere keren per dag gevoederd worden en ook zen stal uit. Op een pensionstal, is dat vaak in de vorm van de stapmolen of de paddock. Maar ook dat neemt tijd in beslag, en dat heeft ts denk ik niet (lijkt me dat ze werkt en de paarden voor de fun heeft, net als duizenden anderen)

En nogmaals alles kan, maar het is verre van ideaal en zeker op lange termijn. Een paard heeft ruimte nodig, of anders moet je als eigenaar dat naar best kunnen, willen aanvullen.
En dan zijn paarden die prive gestald staan op een klein stukje grond en bij mensen die fulltime werken vaak de pineut. Want ik heb ze hier zelf aan huis staan, maar zonder men pa die helpt had ik alles weggedaan.
Ik start men dag om half 6, paarden krijgen dan hun voeder (staat klaar om tijd uit te sparen.) de sportpaarden krijgen dan in de wintermaanden hun buitendekens op. Dan zit mijn taak erop.
Mijn pa komt meestal tegen 10 uur alles buiten zetten, stallen doen(ok hangt ook af van mijn agenda en seizoen, want in de zomer kan je gemakkelijk tot 11 buiten zijn, in de winter blijf je gewoon niet graag zolang buiten)
Wederom afhankelijk van mijn agenda, zet hij de paarden 's avonds binnen en krijgen ze hun avondeten (paarden hebben op de wei in de wintermaanden ook nog extra hooi, buiten het gras wat er nog staat)
Tegen dat ik dan thuis kom, is het meeste werk gedaan en kan ik enkel de paarden werken, afvoeren (hooi)en eten klaar zetten én mss nog eens snel door de boxen gaan met een mestschepper en klaar.

Nu is dat een luxesituatie, maar het schept wel een beeld over wat je anders alleen zou moeten doen. En ik zou dat met mijn fulltime baan niet voor elkaar krijgen, ondanks ik wel de ruimte heb.

En dat alles moet je ook in overweging nemen. Tijdens de ergste wintermaanden staan men sportpaarden op pension. En eerlijk waar, dat is de meest onbezorgde tijd. Paarden krijgen daar 5 keer per dag hun eten, gaan smorgens molen in, smiddags paddock en dan savons hoef ik enkel te werken en klaar. Nadeel is dat je daar dan wel weer voor betaald.

Ik doe het nu ook alleen, wel lastig, maar voor niets gaat de zon op.
Plaats voor mesthoop en stal is buiten de 1000m² gerekend. Mijn vriend wil de tuin opofferen voor het paard ;) en er moet aangebouwd worden. Mesthoop zou voorzien worden aan ons pad waar niemand last heeft (beton en gemetst zoals nu ook het geval is zodat niemand het ziet liggen).
Trouwens mijn mesthoop stinkt eigenlijk nooit. een drolletje van mijn hond stinkt meer! en het is agrarisch gebied (2 boerderijen erachter)

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 19:46

Felipe schreef:
zelf heb ik gelukkig wel de beschikking over wat meer ruimte, maar kennissen hebben het voor hun 2 ponies zo opgelost op 1000m2:
Afbeelding
ff uit m'n hoofd een groffe schets...niet op schaal oid. De bak is 20x40 en het pad er om heen is 3 meter breed.
Onder de rijbak en de uitloop er omheen zit drainage. Ze lopen vrij over de verharde paddock en in de uitloop om de rijbak. Door op verschillende plekken hooi aan te bieden scharrelen hun ponies aardig rond. Ze gebruiken de bak echt om te rijden/longeren en normaal gesproken dus niet om de paarden overdag in te laten lopen. Dagelijks kunnen ze een uurtje grazen in de graspaddock.
Ik vind het er daar best paardvriendelijk overkomen eigenlijk, (het is wel heel bewerkelijk!!!) In principe zou je natuurlijk ook kunnen kiezen om bv de rijbak iets kleiner te maken (15x30) en dan de uitloop eromheen iets groter.

Edit: ik lees nu dat jullie in totaal 1000m2 hebben, deze mensen hadden puur voor de paarden 1000m2

nene, voor de paarden 1000 m² excl mesthoop en eventueel stal

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 19:47

joyce B schreef:
Inderdaad 1500 totaal, en 1000m2 voor de paarden. Dat is 20 bij 50, niet zo heel veel dus...

Dat hebben ze mooi ingedeeld Felipe! De maat van de bak en van de omloop kun je prima mee uitproberen als het als geheel gedraineerd is. Kwestie van eerst tijdelijke paaltjes neerzetten. denk alleen dat jouw verhoudingen in de tekening niet helemaal kloppen O:)

Eventueel zou je de hoeken van de bak ook af kunnen ronden/schuinen, aangezien je rijdend toch nooit helemaal een hoek in rijd. Dat scheelt ook net weer wat ruimte op het pad.

Hoe je het precies in deelt hangt natuurlijk ook af van de vorm van het perceel en de ligging van het huis.
Zou het huis dan redelijk vooraan en op een hoek zetten als je zelf nog mag kiezen.
Een voortuin ga je toch niet in zitten, en als je je oprit, garage en schuren handig neerzet zodat je je oprit, terrassen en planten leuk kunt combineren, kun je je perceel heel efficiënt indelen en veel ruimte voor de paarden overhouden...

:) huis MOET vooraan in de hoek tegen het andere huis, dus das wel leuk meegenomen

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:51

nathalieke schreef:
Mijn vriend wil de tuin opofferen voor het paard ;)

geweldige vent +:)+ :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:55

Ik heb altijd geleerd dat je 3000m2 per paard/ pony MINSTENS moet aanhouden. Dan is 1000m2 dus echt veel te klein, helemaal omdat een paard een kuddedier is, en je dus minstens 2 moet samenzetten.

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 19:57

Zidore schreef:
Hoi TS, misschien begrijp ik het niet goed? Maar zoals ik je openingstopic lees geef je je paarden thuis precies hetzelfde als wat ze nu hebben?? Als dat zo is, dan zie ik eerlijk gezegd het probleem niet...

ik weet de afmetingen niet vanbuiten, maar hier hebben ze een "paddock" en wel een weide van 1500 of meer m² waar ze om de dag op mogen in de zomer. Dus dat is heel iets anders. Daar kunnen ze redelijk de benen strekken. Zelfs voor een groot paard
(de paddock is links, toen was het nog niet afgezet en was er nog geen pony)

en mijn begin post wordt dus niet goed gelezen. Hier kunnen ze dus blijven af en toe naartoe komen. Anders zal het gras wat beginnen woekeren vrees ik...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:59

denk dat het wel moet lukken, mits je de paarden ook in de bak kunt laten lopen. Dus; bak (iets kleiner dan 20 x 40 misschien) en dan een verhard stuk en een gedraineerd stuk zand met daaraan vast de stallen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:03

Wat een hilarisch filmpje...echt geweldig hoe die elkaar bezig houden :D

3000m2 / paard! Effe tellen...voor mij is dat dan 15.000m2 :+ pfff dat is wel veel hoor

Anoniem

Re: paard op 1000 m²?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:13

1,5 hectare is dat. Voor het hele jaar een paard op te laten staan zal je ziet dat de hoeveelheid reuze meevalt hoor!

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 20:22

maar je kan toch geen shet hierop houden? Het gaat over een paard en een shet. Zoals vermeld in de beginpost krijgen ze 4 x daags hooi (paard staat snachts op stal om dat ze dan extra veel krijgt zonder dat de shet er aan kan) en zij krijgt ook 2 x daags krachtvoer.

Pony is veel te dik van 3 x daags mee te eten met het paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:23

Voor een paard is het al 1/3e van de minimale ruimte..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:25

Meer standaard is zelfs dat men zegt een halve hectare per paard , en dat klopt ook wel aardig eigenlijk als je je paard het hele jaar zoveel mogelijk op de wei wilt hebben :)

Maargoed , het kan ook wel wat minder , maar de grens ligt wat mij betreft dan toch op een beetje lekker kunnen rennen , en niet altijd alleen maar korte bochtjes kunnen rennen zoals in een bak :P

Wat dat betreft is die 3000m2 best realistisch , daar kun je tenminste fatsoenlijk een stuk stal , stuk bestrating , bakje of paddock en nog een weilandje op maken dat de naam "wei" mag dragen , waar ze ook niet al te veel ruimte zullen hebben , maar tenminste nog dagelijks even wat kunnen grazen vrijwel het hele jaar door.

Haal je 1 van die elementen weg dan is je huisvesting gewoon niet compleet als je het een beetje leuk voor de paarden en jezelf wilt doen.

Het KAN wel , maar je bent dan niet erg veeleisend voor de huisvesting van je paard.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:28

Shanna schreef:
1,5 hectare is dat. Voor het hele jaar een paard op te laten staan zal je ziet dat de hoeveelheid reuze meevalt hoor!

Ja klopt, je hebt gelijk!!! Ik zat een nulletje verkeerd in men hoofd. Wij hebben 2 hectare = 20.000m2 :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:31

3000m2 is dus exclusief paddock/ bak/ stal. Echt pure wei.
Een halve hectare p.p. is 5000 m2 p.p., dan zou ik minstens een weide zo groot als dat we nu hebben tekort komen, terwijl ik met de 3000m2 p.p. redelijk save zit en precies uitkom (we hebben 11.000m2 - bak van 20x40, dus nog iets meer dan 10.000 m2 weide, 2 friezen 1 haf en een shet ofwel zuinige rassen).

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:44

ligt eraan wat de omgeving te bieden heeft natuurlijk pmarena.
Als er in de omgeving alleen maar maneges/pensionplekken zijn die stalarrest voeren dan heb je ze toch liever aan huis op 10000m2?
Wisse staat ook het jaar rond op een grote paddock van zo'n 24 x 45 ongeveer gok ik, in kuddeverband, met onbeperkt ruwvoer en schuilmogelijkheid. Als ze zin hebben spelen ze lekker en ze kunnen echt de benen flink strekken daar hoor :D
Is natuurlijk excl. rijbak enz. maar de groepen zijn ook groter dus als jet het voor 1 paard en een shet hebt kun je dingen daar op aanpassen natuurlijk.
Voor ons is het of dit, of op stal en er niet uitkomen.
Wij zijn er zelfs speciaal voor verhuisd hier naar toe :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:53

Wij hebben 4 paarden op 1500 meter staan, in een actiefstal, tevens rijbak. In mijn profiel kan je zien hoe we de ruimte hebben ingedeeld. De paarden en ik zijn erg tevreden. Veel beter dan de pensionstaal waar ze drie uur per dag buiten stonden. Had leuk geweest als ik ook een stuk weide had, maar dat is schaars en onbetaalbaar waar ik woon. Nu mogen ze af en toe het gras van onze tuin maaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:01

4 paarden op 1500 meter?! Dat is wel erg veel paard voor erg weinig grond!! Dan ga je toch failliet aan het bijvoeren..? Ik hoop dat je 15000 meter bedoeld..

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:08

mijn 3 paarden lopen ook op 1500 m².
die eten dus winter/zomer 2 pakken hooi per dag.
gelukkig kan ik dat wel betalen, anders was ik beter niet aan paarden begonnen :+

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:14

tja, ik vind het eigenlijk wel kunnen.

Tips: zorg voor een gedraineerde paddock, iedere dag mesten en je hooi niet in het zand voeren maar op de straat. (ivm zandkoliek en vervuiling van de stal. Inderdaad goed plan om de waterbak niet in de buurt van het hooi te plaatsen.

Heel veel paarden die ik ken komen uberhaupt nooit in een wei..

Ik zou zeker door blijven zoeken naar een wei om te huren of te kopen.

Veel succes en plezier met je paardjes aan huis!

aspro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:16

Ik ben zelf van mening dat er in je plattegrond erg weinig gras aanwezig is (weidegang).

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:30

@Shanna, ik ga niet failliet aan het bijvoeren hoor, eerder aan vier paarden in een pensionstal.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:33

en weidegang is fijn, maar zeker niet onontbeerlijk.
Sowieso zou ik ze wel bij zomerdag bij iemand op de wei zetten, al is het maar voor twee weekjes vakantie :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:35

Shanna schreef:
Ik heb altijd geleerd dat je 3000m2 per paard/ pony MINSTENS moet aanhouden. Dan is 1000m2 dus echt veel te klein, helemaal omdat een paard een kuddedier is, en je dus minstens 2 moet samenzetten.

Dan hebben we het over de hoeveelheid grasweide die je nodig hebt om je paard van te kunnen laten leven grootste deel van het jaar...
Niet over de loopruimte.
Ik heb 4 paarden hier achter huis lopen en ze staan gezamenlijk in de paddock, en gaan daarnaast het grootste deel van het jaar enkele uren tot 24-7 op de wei, maar dan hebben ze ook maar zo´n 1000m2 tot 4000m2 tegelijk. Eigenlijk nooit meer, dan zet ik het stuk weer af en schuift het door of ik weid ze om en beginnen we weer met een kleiner stuk.

Als je naar een Hitactiefstal kijkt, dan lopen er ook heel wat paarden op een klein oppervlak. wel met veel afwisseling door de indeling met ligruimten, eetplekken, rolplaats, verharde delen en zandpaddocks. Standaard aantal m2 loop-leefruimte per paard is daar geloof ik zo´n 100m2, ligruimte zo´n 8m2. Doordat er veel paarden lopen krijgen de paarden in totaal meer oppervlakte tot hun beschikking waardoor het toch wat ruimer voelt (vaak staan er wel een paar paarden bij elkaar op een kleiner oppervlak, en zijn andere stukken rustiger of zelfs leeg.)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:47

Sammyoo schreef:
Wij hebben 4 paarden op 1500 meter staan, in een actiefstal, tevens rijbak. In mijn profiel kan je zien hoe we de ruimte hebben ingedeeld. De paarden en ik zijn erg tevreden. Veel beter dan de pensionstaal waar ze drie uur per dag buiten stonden. Had leuk geweest als ik ook een stuk weide had, maar dat is schaars en onbetaalbaar waar ik woon. Nu mogen ze af en toe het gras van onze tuin maaien.

Wat ontzettend mooi geworden!!!
Kom nog steeds graag een keertje kijken!
Overweeg nog steeds een combi-station een plekje te geven...

De ruimte van 1500m2 voor 4 paarden is in mijn ogen helemaal niet krap...
En bijvoeren is inderdaad niet de grootste kostenpost als je paarden aan huis hebt ;)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:50

pmarena schreef:
Maar dat is nog 3600m2 fojoe , 1000m2 is echt klein hoor....

Is leuk om een stal met uitloopje te maken , en dan hebben ze het beter dan heel veel paarden die (bijna) alleen maar op stal staan.

Maar toch een stuk minder dan echt GOED , als een paard dat echt even lekker de ruimte heeft om de benen te strekken en gek te doen , eens lekker volouit als een dolle te knallen :)

En lekker veel uurtjes rommelen in de wei.... dat wil je je paard toch ook niet 24/7/365 onthouden.

Het is beter dan veel andere situaties , maar dat maakt nog niet dat je dat als doel moet hebben , je kunt de lat van het welzijn best iets hoger leggen dan "beter dan veel anderen".

Eensch!

Ga er niet vanuit 'dat het ook slechter kan' maar ga van het ideale uit en zorg dat je daar dichtbij gaat zitten. Dan pas kan je over jezelf zeggen dat je het goed doet.

Maar twee paarden op 1000m2 is nou eenmaal veel te weinig, hoe je het ook inricht.