bulck schreef:rapido schreef:toch altijd grappig dat de mensen die 1000 vierkante meter afkeuren zelf over fijn veel ruimte beschikken! Makkelijk l*llen dan hé![]()
Een gemiddeld paard op een manege of pension stal heeft het met minder te doen.
Waar slaat dat nou op.
Als je een paard wil houden, moet je maar zorgen dat je plek hebt.
En sorry er is een groot verschil om een paard op pension te hebben staan of ergens achter in je tuintje. Want eerlijk 1000m² is gewoon een grote tuin.
Buiten het leuke idee (wat ik wel kan begrijpen) heb je ook een sociale functie naar je buren toe. (stank- geluidsoverlast om maar al iets te noemen) Heb je je ook aan regels te houden ivm plaatsing mesthoop, aanvraag van een stal (ook weer afhankelijk van de bestemming van het gebied etc)
Als je iets ofwat begint te tellen is 1000m² zo opgebruikt (en dan spreek ik even over een mooi recht stuk, want anders verlies je zowieso altijd nog extra meters)
Een iets of wat rijbak is 800m² (20x40), dat is dus direct een groot stuk dat je verliest. Een goede rijbak heb je toch nodig als je wat deftig aan de slag wil gaan. Dus echt de combinatie met paddock heb ik men twijfels over. (ivm kapot trappen bodem en dus snelle verzadiging bij regen, en een goede bodem is dan weer niet geschikt voor loslopende paarden die er constant oplopen)
Dan heb je een stallencomplex nodig (zeker als je ze wil opstallen), dus een gebouwtje van 50m² ben je snel kwijt, als je spreekt over twee stallen, opbergplek en poets/wasplek.
Vervolgens heb je een mesthoop nodig, een toegang van de straat naar de stal, en daarbij mss een extra pleintje, voor als de smid of leverancier van stalstrooisel ofzo komt, of eveneens als je zelf op pad wil.
En dan zie je 1000m² zo slinken.
In een pensionstal staan paarden ook vaak opgestald. Maar heb je wel de accomodaties en het toezicht.
Een paard dat opgestald wordt, moet meerdere keren per dag gevoederd worden en ook zen stal uit. Op een pensionstal, is dat vaak in de vorm van de stapmolen of de paddock. Maar ook dat neemt tijd in beslag, en dat heeft ts denk ik niet (lijkt me dat ze werkt en de paarden voor de fun heeft, net als duizenden anderen)
En nogmaals alles kan, maar het is verre van ideaal en zeker op lange termijn. Een paard heeft ruimte nodig, of anders moet je als eigenaar dat naar best kunnen, willen aanvullen.
En dan zijn paarden die prive gestald staan op een klein stukje grond en bij mensen die fulltime werken vaak de pineut. Want ik heb ze hier zelf aan huis staan, maar zonder men pa die helpt had ik alles weggedaan.
Ik start men dag om half 6, paarden krijgen dan hun voeder (staat klaar om tijd uit te sparen.) de sportpaarden krijgen dan in de wintermaanden hun buitendekens op. Dan zit mijn taak erop.
Mijn pa komt meestal tegen 10 uur alles buiten zetten, stallen doen(ok hangt ook af van mijn agenda en seizoen, want in de zomer kan je gemakkelijk tot 11 buiten zijn, in de winter blijf je gewoon niet graag zolang buiten)
Wederom afhankelijk van mijn agenda, zet hij de paarden 's avonds binnen en krijgen ze hun avondeten (paarden hebben op de wei in de wintermaanden ook nog extra hooi, buiten het gras wat er nog staat)
Tegen dat ik dan thuis kom, is het meeste werk gedaan en kan ik enkel de paarden werken, afvoeren (hooi)en eten klaar zetten én mss nog eens snel door de boxen gaan met een mestschepper en klaar.
Nu is dat een luxesituatie, maar het schept wel een beeld over wat je anders alleen zou moeten doen. En ik zou dat met mijn fulltime baan niet voor elkaar krijgen, ondanks ik wel de ruimte heb.
En dat alles moet je ook in overweging nemen. Tijdens de ergste wintermaanden staan men sportpaarden op pension. En eerlijk waar, dat is de meest onbezorgde tijd. Paarden krijgen daar 5 keer per dag hun eten, gaan smorgens molen in, smiddags paddock en dan savons hoef ik enkel te werken en klaar. Nadeel is dat je daar dan wel weer voor betaald.
Ik doe het nu ook alleen, wel lastig, maar voor niets gaat de zon op.
Plaats voor mesthoop en stal is buiten de 1000m² gerekend. Mijn vriend wil de tuin opofferen voor het paard
en er moet aangebouwd worden. Mesthoop zou voorzien worden aan ons pad waar niemand last heeft (beton en gemetst zoals nu ook het geval is zodat niemand het ziet liggen).Trouwens mijn mesthoop stinkt eigenlijk nooit. een drolletje van mijn hond stinkt meer! en het is agrarisch gebied (2 boerderijen erachter)

huis MOET vooraan in de hoek tegen het andere huis, dus das wel leuk meegenomen
pfff dat is wel veel hoor