Beter een te dik paard dan een te dun paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Re: Beter een te dik paard dan een te dun paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:25

Het is allebei niet goed. Mara het is ook erg afhankelijk van het paard.

De mijne groeit al op het moment als hij het gras ziet groeien, terwijl er zat paarden zijn die met nog geen kilo's voer dik zijn te krijgen. Dus erg afhankelijk van het metobalisme van het dier.

Maar anders, zie ik ze liever iets te vet dan te dun. Te vet train je eraf, te dun moet je en bijvoeren en je training naar beneden aanpassen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:25

Elliebelle schreef:
Fiffill schreef:
Elliebelle, ik denk dat ze dan iets té gezond zijn. ;)

o ja? En dat kun jij zo zeggen zonder ze ooit gezien te hebben?

Als het goed is kun je de ribben wel voelen. Ze hoeven niet in je handen te prikken ;) maar als er een dikke vetlaag overheen zit dan voel je ze inderdaad niet. Als ik in je profiel kijk zie ik paardjes die inderdaad niet heel slank zijn (de eerste vooral).
Natuurlijk ligt het ook aan de bouw van je paard, maar ik zie ze liever wat dunner dan te dik (en tegenwoordig vinden mensen een normale dikte al te dun, er zijn zo ontzettend veel te dikke paarden...)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:29

Elliebelle: je behoort de ribben inderdaad nog wel te kunnen voelen. Niet zichtbaar, maar zeker duidelijk tastbaar. ;)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:30

Een dun paard is een paard waar je de ribben van ziet.

Nu moeten we niet de boel gaan omdraaien en een goed paard als dun paard gana zien, want dan is het overzicht weg natuurlijk.

Dik is een paard waar je de ribben niet meer kan voel als je met je hand er langs strijkt. ( de meeste paarden dus, incl mijn eigen, maar die krijg ik bijna niet dunner )

En goed paard zie je de ribben niet, maar voel je ze wel als je er met je hand erbij langs strijkt.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:30

Het eerste paard waar je het over hebt is een jaarling, en die heeft genoeg nodig om te groeien. Ik zie zo vaak dat mensen hun paarden niet voldoende geven en ze belemmeren in hun groei.
Meningen kunnen verschillen, en ik zie liever een paard dat goed gevoerd word en goed in zijn vel zit.

Wat vind jij dan een paard die goed op gewicht is? Foto?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:31

Een te dikke jaarling wordt ook belemmerd in zijn groei....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:33

Nogmaals er is een verschil tussen TE dik en gewoon vol.
Als een paard genoeg vlees en flink bespiering heeft en geen vet is het toch al voller dan een mager paard, maar niet te dik.

Er is zeker wat te zeggen voor de koude factor. Een paard dat dik GENOEG is (en dat is net hetzelfde als te dik) heeft het warmer en verpilt geen energie aan warm blijven, zoals een mager paard.
Het is dus met name voor een buiten paard in en niet zo vriendelijk klimaat best lekker als er wat vlees en vet op zit.

Maar een te dik paard is per degfinitie niet gezond omdat de lever vervet en dat heeft zo weer andere gevolgen en er komt meetal ook vet om het hart. De aderen kunnen dichtslibben.
Wat van binnen zit, zien we niet, maar dat wil niet zeggen dat ze van binnen tip top in orde zijn!

Nogmaals het gaat over TE dik.
TE dun is ook ongezond want dan loopt het paard tekorten op of heeft te korten op gelopen, maar dun is niet ongezond.

Daarbij is het ook wel belangrijk waarvoor we ze gebruiken. Hoe meer actie er wordt gevraagd, hoe lastiger het is voor een dik paard.
Een vet springpaard zal echt wel last van zijn vet(te lever en hart) hebben. Dat is wat anders dan een zwaargebouwd paard.

Er is niks tegen een fors/stevig/flink/rond paard, maar er is wel iets tegen een paard met ongezond of dodelijk overgewicht.

Wat de groei betreft:genoeg (en dat is idd heel veel in de groei) eten geven wil nog niet zeggen dat ze dik moeten zijn. Dat is nl teveel geven, dan gaan ze het opslaan als vet en profiteert het lichaam er dus niet van, dus onnodig.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:35

Het ligt gewoon aan het soort paard, hoe het gehouden wordt en waar het voor gebruikt wordt. Ik vind je andere paard ook wat aan de volle kant, maar ik zeg niet dat ze extreem te dik zijn of heel erg overgewicht hebben, maar je hoort als het goed is de ribben wel te voelen.
Als het een jaarling is dan vind ik die eerste zeker te vol... Natuurlijk hebben ze voldoende voedsel nodig, maar dat is iets anders dan teveel.

Het is gewoon heel erg lastig om je paard op goed gewicht te houden (bij de meeste paarden). Onze ezels zijn ook te dik, die worden ook dik van lucht.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:37

Jaimyliefje schreef:
Ligt aan het ras, bij een welsh zie ik liever een dikkie want dat 'hoort' gewoon zo.

Dat ''hoort'' helemaal niet hoor, ook bij een welsh moet je de vuistregel toepassen ;)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:42

+:)+ Sluit me bij Lusitana aan

frgheaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:44

Ik heb altijd geleerd dat je bij een gezond paard 3 ribben mag tellen dat hij dan goed op gewicht is.
Althans, zo heb ik het van de dierenarts geleerd.

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:47

Ik heb ook liever een (iets) te dun paard dan een (iets) te dik paard.
Dikke paarden kunnen zig inderdaad minder makkelijk bewegen,
en overtollig vet kan zig opslaan rond het hart wat ook erg belastend kan zijn.
Verder kunnen dikke paarden meer moeite hebben met hun stofwisseling.

Ik zie dus ook liever een (iets) te dun paard.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:53

Maar dan wel op stal, als het om TE dun gaat. In de guurte hebben ze echt te lijden, hoor.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:53

Even wat foto's gezocht van dezelfde pony. Jaren terug was ze zo. Overduidelijk véél te dik. Hier is ze juist weer te schraal, je kon de ribben zien. Dan een recentere foto; ik vind haar hier op een veel beter gewicht. Je kunt de ribben niet zien, maar wel voelen.

Edit; duidelijkere foto toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 06-09-10 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:02

Die van mij is nu echt te dik en het is een Haflinger, dus iets steviger zal ze altijd wel zijn, maar het is nu niet mooi meer. En dat terwijl ze van de winter nog veel te dun was. Ik voer alleen helemaal niets bij en ik vind dat ze in de wei moet staan, dus ik moet maar wat harder trainen :+

Een beter weideschema is geen optie, dan moet ze vaker in de zandpaddock en ik kan geen hooi bijgeven want ze staat niet bij huis.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:13

Mijn fjord heeft de pech dat ze ontzettende aanleg heeft. Als ze naar een groene weide kijkt wordt ze al dik.

Hier in het topic wordt ook gezegd dat het aan de baasjes zelf ligt, hoe dik of dun een paard wordt.
Daar ben ik het in mijn geval zeker niet mee eens. Een te dik paard zal niet goed zijn,
maar een te dun paard ook zeker niet.

Mijn pony is vorig jaar zo ontzettend ziek geweest, dat ik haar voor de dood weg heb moeten halen.
Als ze slank of mager was geweest, had ze weinig gehad om bij te zetten. Ik was in die situatie juist erg blij
dat ze wat meer bij te zetten had.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:21

Fiffill schreef:
.Als het een jaarling is dan vind ik die eerste zeker te vol... Natuurlijk hebben ze voldoende voedsel nodig, maar dat is iets anders dan teveel.

En waarom dan wel?

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:25

ik heb het meer op de slankere paarden hoor ! alleen maar beter

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:26

wil even op het koude verhaal van lusitana inhaken.
ik heb dus een haf die te dik is, al maanden zijn we er mee bezig maar het vet op zijn schouders en hals wil maar niet verdwijnen :+
Toch is hij juist degeen die al een dikke jas aan het maken heeft,je ziet zo'n duidelijk verschil met de andere paarden.
Zou dit dan in theorie wel kloppen?

Vroeger zou ik ook gezegd hebben liever iets te dik dan te mager.Nu is het andersom, wat zou ik hem graag bij willen voeren om hem dikker te krijgen,lijkt me zoveel makkelijk als hem slank krijgen en een juist rantsoen te bepalen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:52

Een dik paard krijgt ook gewoon een wintervacht. Dat krijgen ze nl vanwege seintjes van buitentemperatuursveranderingen en daglicht vermindering.
Wel is het zo dat een mager paard over het algemeen ter compensatie een nóg dikkere wintervacht krijgt dan het normaal zou krijgen. Dat is ook meteen het gevaar want dan lijkt het minder mager dan het is.

Een mager paard gaat veel energie gebruiken om warm te blijven. Een dik paard hoeft daar geen of weinig energie aan uit te geven omdat het meer geïsoleerd is.

Dus als je een mager en een dik paard hebt met dezelfde hoeveelheid vacht, moet het magere paard meer energie gebruiken om op temperatuur te blijven.

Om een idee te geven wat nou normaal is om te kunnen beoordelen wat te dun en te dik is heb ik even twee types paarden uit mijn bestand opgezocht:

Dit paard is "normaal" voor zijn type:
Afbeelding

Dit paard is "normaal" voor zijn type:
Afbeelding

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 19:55

psychiater schreef:
Ik persoonlijk zou ook liever een wat dikker paard hebben nu een dun paard wat je daar allemaal niet in moet proppen om haar op gewicht te houden dat is niet mis en kost alles...Als je een wat dikker paard heb en hij gaat wat mankeren heeft ie tenminste ook nog wat om op te teren.Bij mij als ze ziek wordt of even te veel stress heeft vliegen de kilo s er werkelijk vanaf.Intensief rijden zit er ook niet in dan zie je haar dunner worden wel mijn vriendin haar ruin dik is en alles kan doen hoeft geen dek om van de winter hij houd zoch toch wel warm wel mijne eind sept al met een dek omloopt warm houden kost energie en dus kilo s dit is mijn mening heb niet het hele topic gelezen was geen tijd voor sorry helaas

Wil je een paard wat dikker voor het geval dat ze ziek worden? Ga je er dan al van uit dat ze ziek wordt? vind dat een beetje een vreemde redenering :o[/quote]

Daarnaast noemt ze nog een hele andere rij van redenen op waarom zij liever haar paard wat dikker heeft, dus ik vind het niet zo netjes om deze reactie hierbij te plaatsen ;). Overigens vind ik wel dat ze gelijk heeft.

Ik denk dat het echt totaal aan het paard ligt. Een paard wat moeilijk aan te komen is, wil ik graag aan de dikke kant zien (idd juist omdat je weet dat het er zo weer af KAN zijn) en een paard wat dik wordt van de lucht zie ik liever wat dunner (idd juist omdat je weet dat het er zo weer aan KAN zitten).

Ik zie die van mij ook liever wat dikker dan te dun. Waarom? Omdat het bijvoorbeeld bij elk dingetje stress er weer af is. Ook wil ik haar deze winter geen deken op, dus een vetlaagje kan helemaal geen kwaad (want warmhouden kost ook weer kilo's). Daarnaast is het bij mijn pony met wat fanatieker trainen er ook zo weer af :j.

Dus ja, ik kan mijn pony beter op gewicht houden als deze wat dikker is :)[/quote]

Waarom is het niet netjes? ik vind het een vreemde redenatie. Dat een wat ouder paard wat voller mag zijn en wat dikker daar ben ik het helemaal mee eens. en daar gaat het helemaal niet om. Het gaat hier meer om paarden in het algemeen, dus een uitzondering daar gelaten. En dat een ouder paard wat voller mag zijn daar zal iedereen het over eens zijn en dat ze moeilijker dikker te krijgen dat is voor mij ook niet onbekend.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:59

Het gaat ook niet om vol. Vol kan prima en wenselijk zijn.
Het gaat om een gevaarlijk overgewicht. TE dik. En gevaarlijk overgewicht en dodelijk overgewicht zijn precies dat. Gevaarlijk en dodelijk dús ongezond en niet wenselijk.

Waar de grens precies ligt is lastig te zeggen, maar een paard dat er van binnen anders uit gaat zien (vetophoping op lever en rond hart bv en dichtsibbende aderen) is zeker te vet en een paard waarbij je het spek ziet lidderen als het loopt, en de rug plat wordt, dus ook.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:09

vibabu schreef:
Waarom is het niet netjes? ik vind het een vreemde redenatie. Dat een wat ouder paard wat voller mag zijn en wat dikker daar ben ik het helemaal mee eens. en daar gaat het helemaal niet om. Het gaat hier meer om paarden in het algemeen, dus een uitzondering daar gelaten. En dat een ouder paard wat voller mag zijn daar zal iedereen het over eens zijn en dat ze moeilijker dikker te krijgen dat is voor mij ook niet onbekend.

Ik heb het niet over een oud paard hoor :). Mijn pony is 10 en heb ik liever te dik dan te dun :j

Ik vind het een beetje flauw hoe je het redeneert. Ze wil haar paard niet dik hebben, omdat het paard misschien wat kan mankeren. Ze wil haar paard liever wat dikker om een heleboel redenen en 1 daarvan is omdat ze zo wat reserve hebben als ze wat gaan mankeren. En ik vind dat ze daar gelijk in heeft. Als je haar post goed leest, geeft ze ook aan dat haar paard moeilijk dik te houden is. En ja, dan houd je ze liever aan de volle kant dan aan de magere kant, juist om evt tegenslagen OOK makkelijker te kunnen opvangen. Helemaal met de winter voor de boeg :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:13

Elliebelle schreef:
Fiffill schreef:
.Als het een jaarling is dan vind ik die eerste zeker te vol... Natuurlijk hebben ze voldoende voedsel nodig, maar dat is iets anders dan teveel.

En waarom dan wel?

Waarom wat? Waarom ik hem te vol vind? Te vol is ook negatief, net als te dun. Dat lijkt me vrij simpel? Ook als ze in de groei zijn is teveel net zo min goed als te weinig. Zoals ik al zei gaat het hier niet om een gigantisch dik paard met ontzettend veel overgewicht, dat is pas écht schadelijk - maar dat staat los van het feit dat ik 'm gewoon iets te vol vind. Mag toch? Het is niet dat ik beweer dat hij meteen kilo's moet afvallen.

Je vroeg om foto's, ik weet niet of je ze al gezien had maar die staan een paar posts hierboven. :j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:26

Lees hier eens wat de DA zegt over preventie van artrose. (onder de röntgen fotos' nr. 6 bij "therapie")

De eerste zin na de stip is:
De preventie begint al bij veulens. Jonge paarden moeten niet overvoerd worden en zich natuurlijk kunnen ontwikkelen.