Stapmolen, jullie mening...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:39

Mijn paarden staan allebij elke dag in de molen een half uurtje drie kwartier zo ongeveer..

Nu moet je niet denken dat dat is omdat ze niets anders te doen hebben want daarnaast staan ze hele dagen buiten en worden ze beide bereden of gelongeerd.
Wel om de spieren soepel te houden en de conditie omdat ik zelf niet lang kan rijden of logneren
van mijn pony is het weer anders die word snel bevangen en heeft veel beweging nodig dus staat hij ook nog in e molen.
Mijn paarden vind het niet geen probleem er zijn er hier die je de molen in zou moeten slaan maar zodra ik dat merk gaan ze er gewoon voorlopig niet in. Dan vinden ze het blijkbaar genoeg.

daarbij staat de molen vrij centraal en kijken ze altijd lekker rond en ook ik kan zien wanneer ze iets leuk vinden of niet en ze zijn altijd vrolijk in de molen heb er nog nooit een boos in de molen gezien
Niets mis met een molen zolang je het niet als vervanging maar als aanvulling gebruikt vind ik

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:40

Citaat:
Citaat:
Mijn paarden vonden er in iedergeval niet veel aan, ik nam ze veel liever mee aan de fiets, 5km stap draf en galop. Dit vonden ze echt leuk.

En dat vind ik nou levensgevaarlijk! Niet alleen voor jezelf maar zeker voor het medeverkeer.

ach ze lopen vele malen braver langs de fiets dan menig hond :D

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:49

Op de stal waar mijn bijrijdpaard staat, gaan ze iedere morgen een half uur tot 45 min. in de stapmolen terwijl de staleigenaresse de boxen uitmest.
Daarnaast gaan ze ook nog op de wei en wordt het paard al dan niet gereden.
Ook gebruik ik de molen wel eens als ik bijv. eerst de pony van het gezin aan het halstertje heb gelongeerd, ipv dat ik hem nog 10 min. aan de hand uitstap, ik hem in de molen zet (dus longeerlijn losklikken en peeskappen af) terwijl ik het paard poets en klaarzet.
Op het moment dat het paard dus opgezadeld en al klaarstaat in de wasplaats, zet ik de pony op stal die dan lekker op adem is gekomen en dan kan ik gelijk door met het paard. Ideaal.

Verder gebruik ik de molen ook wel eens als ik bijv. het paard heb gewassen voor wedstrijd in de zomer, als ik hem dan nat op stal gooi dan gaat hij geheid in de vieze drab liggen rollen en dat vind ik met zo'n nat velletje niet zo fijn, als het dan opdroogt heb ik helemaal van die vieze plekken.
Dan zet ik hem ook ff in de molen om op te drogen, lekker stappend in het zonnetje terwijl ik alles opruim of nog ff tuig poets of zoiets dergelijks.

Het lijkt me logisch dat je nooit de weidegang/paddock vervangt door verplicht rondjes stappen in de molen, maar voor erbij vind ik een stapmolen een handig apparaat hoor :j

maudk123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:19

Ik snap niet zo goed waarom sommige mensen hiet zeggen dat het saai is, een paard is geen mens.
Mij lijkt het ook saai om in een wei te lopen, op stal te staan, gelongeerd te worden of over hindernissen te springen, maar ik ben een mens en een paard is een paard (goh :+)
Een paard denkt niet hetzelfde als een mens, het enige wat hij wil is eten, beweging en rust. Ik geloof niet dat een paard beseft of iets saai is.

Ik heb daarom ook geen problemen met een stapmolen, zolang het maar geen vervanging is voor weidegang (o.i.d)!

Maar jullie hoeven het natuurlijk niet met mij eens te zijn want dit is gewoon mijn mening.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:36

ja het verschil tussen en weide en een stapmolen(ja beide beweging goh) is dat een stapmolen gedwongen beweging is en een weide niet.
ik denk dat een paard wel degelijk een verschil ziet in lekker op de weide staan, of verplicht rondjes te moeten stappen.

maudk123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:44

Illusion schreef:
ja het verschil tussen en weide en een stapmolen(ja beide beweging goh) is dat een stapmolen gedwongen beweging is en een weide niet.
ik denk dat een paard wel degelijk een verschil ziet in lekker op de weide staan, of verplicht rondjes te moeten stappen.

Oke dat begrijp ik, maar wat ik bij veel reacties lees is dat mensen de stapmolen slecht vinden maar longeren niet. Ik zie persoonlijk niet zo heel veel verschil tussen die twee.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:55

Waarom zegt iedereen dat n paard niet kan tegenstribbelen in zo'n stapmolen? Bij ons is er 1 die er elke keer in slaagt om dat ding gewoon stil te zetten. daar staat voor alle duidelijkheid een rem op. als n paard struikeld en valt en dat ding blijft draaien hebje wel een dik probleem! die pakt een schot vast met zn tanden en trekt eraan. na 1 toer staat het stil :p

bij ons gaan alle paarden er elke 2 dagen in terwijl de stallen worden gemest. (de andere dag gaat er gewoon wat stro bovenop en de stront eruit) en er is geen 1 die er ooit problemen gemaakt van heeft, buiten die die alles stiltrok dan :p

een stapmolen kan absoluut geen training of wandeling vervangen! ze gaan er bij ons dan ook nooit meer dan een kwartier - 20 minuten in
en dat ding veranderd elke 5 minuten van kant om te voorkomen dat ze stijf worden

Chaos

Re: Stapmolen, jullie mening...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:58

Maar als alles goed onder stroom staat zou hij er niet aan kunnen trekken. Ik heb heel veel met molens gewerkt.. En ook altijd met meerdere hengsten erin, zelden problemen mee gehad.. :)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:58

Citaat:
Oke dat begrijp ik, maar wat ik bij veel reacties lees is dat mensen de stapmolen slecht vinden maar longeren niet. Ik zie persoonlijk niet zo heel veel verschil tussen die twee.

ik ook niet, maar het komt soms over bij sommige dat het een vervanger is voor de weide en dat is imo absoluut niet zo.
maar tussen longeren en stapmolen zie ik ook niet veel verschil, behalve dat je met longeren iets meer afwisseling kan inbrengen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:59

Ik vindt longeren behoorlijk verschillen van een molen.

DiamondDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:01

Onze paarden op stal gaan dagelijks een half uur in de stapmolen tydens het mesten. Om de paarden in beweging te houden. Aan de hand stappen is niet te doen met dagelijks 6 paarden met zn 2en. Terwyl de rest ook aandacht nodig heeft. Ik vind het een perfecte uitvinding.

maudk123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:03

Illusion schreef:
Citaat:

ik ook niet, maar het komt soms over bij sommige dat het een vervanger is voor de weide en dat is imo absoluut niet zo.
maar tussen longeren en stapmolen zie ik ook niet veel verschil, behalve dat je met longeren iets meer afwisseling kan inbrengen.

Daar heb je helemaal gelijk in! Ik schreef zelf ook al dat het geen vervanger voor weidegang moet worden want dat vind ik het allerbelangrijkste voor een paard.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:08

ik vind het handig voor training stallen :j
laatst bij een paard van vrienden gekeken wat door gereden word. voor het rijden gaan ze er 10 minuten in en na die tijd ook. zo kun je gelijk beginnen met werken, en dat is enorm handig als je 7 paarden op een dag rijd :j

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:13

Chaos schreef:
Maar als alles goed onder stroom staat zou hij er niet aan kunnen trekken. Ik heb heel veel met molens gewerkt.. En ook altijd met meerdere hengsten erin, zelden problemen mee gehad.. :)

Die stroom voor hengsten vind ik er dan ook dik over. Laat dan een vak tussen als er hengsten in staan. Bij ons staan er ook soms 2 hengsten in met een vak tussen end at is geen enkel probleem. Hengst met 2 ruinen en merrie erbij ging ook, maarja dat was ook wel n heeeeel brave hengst.. :p
Wat gebeurt er dan als 1 van die paarden valt? dan krijgtie zo'n schot tegen zn buik en kop? en dan moetie maken datie rechtstaat ofso? :p gezellig met 2 hengsten per vak dan :p

karlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:15

Ik ben erg blij met de molen.
Mijn paard staat zomers 24/7 buiten en dan rij ik 6x p.w en 1 dag gaat hij een uur in de molen.
De molen is groot en hij kan ook op draf programma.
In de winter komt hij in de paddock een paar uur p.d en vaak een half uur tot uur in de molen p.d.
Daarnaast rij ik 6x p.w

Lijkt mij zolang ze wat te zien hebben helemaal niet zo saai en ze krijgen lekker beweging.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:42

Wij hadden een 8paards molen met speciaal voor de hengsten dubbele dranghekken, alleen dan met van die staven, mocht een paard ten val komen staat de molen snel zat stil en door die hekken komen ze er ook niet door. :)

Bij kleinere molens lieten we er altijd een vak tussen. Echter heb ik tot dusver nog geen paard liggend in de molen gehad, wel allerlei andere gekkigheid maar dat niet. Gelukkig.

Heb ook wel eens een hengst gehad die geen ontzag had voor stroom. Hij stond er even alleen in en toen ik met hengst nummer 2 aankan was hij hard de molen aan het doordraven, haha. Hij wipte het ene na het andere hekje mooi over hem heen.. :+

Als ik een molen zou krijgen thuis dan zou ik hem overigens sowieso onder stroom zetten. :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:19

Chaos schreef:
Wij hadden een 8paards molen met speciaal voor de hengsten dubbele dranghekken, alleen dan met van die staven, mocht een paard ten val komen staat de molen snel zat stil en door die hekken komen ze er ook niet door. :)

Bij kleinere molens lieten we er altijd een vak tussen. Echter heb ik tot dusver nog geen paard liggend in de molen gehad, wel allerlei andere gekkigheid maar dat niet. Gelukkig.

Heb ook wel eens een hengst gehad die geen ontzag had voor stroom. Hij stond er even alleen in en toen ik met hengst nummer 2 aankan was hij hard de molen aan het doordraven, haha. Hij wipte het ene na het andere hekje mooi over hem heen.. :+

Als ik een molen zou krijgen thuis dan zou ik hem overigens sowieso onder stroom zetten. :)

Op stage hebben we er een gehad die in het midden van de molen liep!
Hoe het geflikt heeft?
Geen idee?

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:38

daantjuhhh schreef:
Hoe het geflikt heeft?
Geen idee?

Hoe hebje die er terug uitgekregen? :?

*edit: @ Chaos:
kheb ook nog nooit 1 zien vallen, maar wel struikelen en die zat op zn knieen. Was maar net op tijd weer recht.

begrijp niet goed hoe hij die hekjes over zich heen krijgt? Onze molen heeft grote metalen hekkens die volgens mij elk een miljoen kilo wegen..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:46

Ook wij hebben een stapmolen en hij staat er nooit in, alleen bij hoge uitzondering. 2 maand geleden had ie verplicht box rust (2 weken) en mocht ie alleen stappen aan de hand of in de molen, aan de hand was uiteindelijk geen doen meer en dan is een molen ideaal.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:53

ik had op me stage een keer gehad dat een paard bij een ander paard in het vak ging lopen.. Ook handig.. :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:17

Cowgirl schreef:
Als ik op bokt ga melden dat ik om de dag een uur longeer wordt zeker weten voor dierenbeul uitgemaakt of mijn paard nou bijgezet staat of niet. Maar een uur in de molen is heel gewoon?

Is dat zo absurd dan? Ik zit met in- en uitstappen erbij ook al snel aan een 45-60 minuten longeren per paard.
En mijn paard ging op de stal met stapmolen ook vaak een uur de stapmolen in. Toen ik het op een andere stal zelf deed ook in de trainingsmolen (dus incl. het draven) trouwens.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:15

Chaos schreef:

Wat een bijdehand paard zeg. als ze snel eronder vliegen, zullen ze ook een minimaal stroom voelen, dus erg slim.

Vroegah vond ik die stapmolens erg eng, maar nu zijn ze erg veilig hoor. Wij hebben ook van die staven en hebben BEO band er omheen. Paarden er rustig aan laten wennen (desnoods meelopen in het vak ervoor)
De mini-shetjes gaan met z'n 2tjes in 1 vak :D

Magnumpjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:16

Wij hebben ook een stapmolen op stal en daar gaan de paarden altijd 's ochtends in. Elke ochtend een half uur tot 3 kwartier.
Het verschild per paard wat ze er van vinden, maar bij ons op stal (waar toch dik 50 paarden staan) is er maar 1tje die niet met plezier de molen ingaat...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:25

superwoman schreef:
Chaos schreef:

Wat een bijdehand paard zeg. als ze snel eronder vliegen, zullen ze ook een minimaal stroom voelen, dus erg slim.

Vroegah vond ik die stapmolens erg eng, maar nu zijn ze erg veilig hoor. Wij hebben ook van die staven en hebben BEO band er omheen. Paarden er rustig aan laten wennen (desnoods meelopen in het vak ervoor)
De mini-shetjes gaan met z'n 2tjes in 1 vak :D

Jaa!! Dat was zeker een slim dier.
Die ponytjes zien er altijd zo grappig uit in een molen.

En iemand had zijn paard in het midden van de molen, haha! :+ Ook knap gedaan.
Kon hij daar wandelen op een cirkel of stond het apparaat met de armen van de molen daar?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:28

Ehrentusch_ schreef:
daantjuhhh schreef:
Hoe het geflikt heeft?
Geen idee?

Hoe hebje die er terug uitgekregen? :?

*edit: @ Chaos:
kheb ook nog nooit 1 zien vallen, maar wel struikelen en die zat op zn knieen. Was maar net op tijd weer recht.

begrijp niet goed hoe hij die hekjes over zich heen krijgt? Onze molen heeft grote metalen hekkens die volgens mij elk een miljoen kilo wegen..

Oja, struikelen wel. En ik heb al eens meerdere paarden in hetzelfde vak gehad. De ene keer liet ik ze lopen -waren vriendjes- en de andere keer heb ik ze heel snel uit elkaar gehaald -ruzie-. En bokken, omdraaien, steigeren, springen noem het maar op.. Maar liggen, nee. Maar ik denk dat dat ook komt juist ómdat er stroom op staat, dan zijn ze zich vaak toch wel wat bewuster.

En die hekken wegen voor een paard niet heel veel hoor. Maar ze kijken meestal wel uit als ze weten dat er stroom op staat. Deze hengst wipte hem op zijn hals en kon dan snel doorlopen haha! Erg slim.