Waarom staan de luxe stallen allemaal vol?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

m_ss

Re: Waarom staan de luxe stallen allemaal vol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:16

weetje, mijn 'knuffelpaardjes' gun ik een hele dag buiten spelen, lekker eten en stoeien met vriendjes. maar die zijn dan ook niet heel duur, niet heel moeilijk van karakter en hoeven niet kort in hun vacht te zitten.
veel mensen om mij heen rijden hoog en fanatiek in de sport, hebben daarvoor dure en goede paarden. deze zijn in hun koppie zo heet dat ze het hele land incluis zichzelf afbreken. laat staan wat ze met vriendjes doen. dan kun je echt beter een kleine paddock hebben waarin ze niet heel hard kunnen gaan rennen, maar wel mooi uitzicht hebben, over het draadje heen kunnen neuzen met vriendjes, en heerlijk in het zand kunnen gaan liggen. als deze paarden elke dag uit de box komen om te trainen oid en meer dan 6 keer per dag gevoerd worden dan denk ik niet dat ze wat missen. simpelweg omdat deze qua karakter ook heel anders in elkaar zitten dan de 'knuffelpaarden'

NB onder een knuffelpaard versta ik een paard dat recreatief gereden wordt, wat koel is in het hoofd en graag aanmoddert. de 'echte'sportpaarden zijn nou eenmaal niet zo: die willen werken of anders niet.

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:41

Ik heb ook jarenlang op een vrij 'luxe' grote pensionstal gestaan, met binnen- en buitenbak, EN super buitenrijden, maar geen weidegang. Ik vond mijn paard altijd wel happy en vrolijk en had niet het idee dat hij weidegang mistte. Nou moet ik wel zeggen dat hij er altijd veel uitkwam.

Toch heb ik toen de stap genomen om te verhuizen naar een andere grote pensionstal, ook met alle gemakken, maar alleen geen binnenbak, maar wel weidegang (elke dag van ong. 10 tot 5) in de zomermaanden. Toch merkte ik dat mijn paard zich NOG beter in zijn vel ging voelen sinds hij op de wei liep met een vriendje. Omdat hier heel weinig mogelijkheden zijn om de paarden in de winter buiten te laten lopen, ben ik toch gaan zoeken naar iets waar hij het hele jaar door buiten komt. Gelukkig heb ik die stal nu gevonden, al moest ik wel wat luxe inleveren!

Ik moet zeggen, ik merk ECHT het verschil! Ik sta nu op een kleine boerderij/pensionstalling met 12 paarden in totaal. De paarden gaan in groepjes de wei op om 8 uur 's morgens en 's avonds rond 8 uur/half 9 weer naar binnen. Op stal hebben ze bijna onbeperkt hooi voor 's nachts en goed voer. Hier hebben we geen solarium, grote kantine o.i.d. Maar wel staat alles in het teken voor het welzijn van de paarden. Maar mijn paard staat wel in een nieuwe, grote stal, EN we hebben een goede buitenbak en 5 losgooipaddocks waar ze in de winter opgaan mochten de landen niet begaanbaar zijn.

En ik heb geen 'knuffelpaardje' maar een drukke, snel nerveuze, Engels volbloed. Ik ben ook echt van mening dat het gewoon voor elk paard goed is om veel buiten te lopen, ook al is het in een paddock o.i.d. Ik zou in ieder geval nooit meer op een stal gaan staan zonder weidegang, of in de wintermaanden binnen :Y)

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:57

ik blijf erbij: een paard is gemaakt om op de wei te lopen en gras te eten, ongeacht ras-geslacht-sport-recreatie... noem maar op.

ik begrijp echter wel dat in de winter dit wat moeilijker is (maar dan nog) en dat sportpaarden beter niet de hele dag op een vette wei lopen - maar we zouden elk paard wel elke dag minimum een paar uurtjes buitenlucht moeten gunnen vind ik (mijn eigen bescheiden mening :o )

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:19

m_ss schreef:
weetje, mijn 'knuffelpaardjes' gun ik een hele dag buiten spelen, lekker eten en stoeien met vriendjes. maar die zijn dan ook niet heel duur, niet heel moeilijk van karakter en hoeven niet kort in hun vacht te zitten.
veel mensen om mij heen rijden hoog en fanatiek in de sport, hebben daarvoor dure en goede paarden. deze zijn in hun koppie zo heet dat ze het hele land incluis zichzelf afbreken. laat staan wat ze met vriendjes doen. dan kun je echt beter een kleine paddock hebben waarin ze niet heel hard kunnen gaan rennen, maar wel mooi uitzicht hebben, over het draadje heen kunnen neuzen met vriendjes, en heerlijk in het zand kunnen gaan liggen. als deze paarden elke dag uit de box komen om te trainen oid en meer dan 6 keer per dag gevoerd worden dan denk ik niet dat ze wat missen. simpelweg omdat deze qua karakter ook heel anders in elkaar zitten dan de 'knuffelpaarden'

NB onder een knuffelpaard versta ik een paard dat recreatief gereden wordt, wat koel is in het hoofd en graag aanmoddert. de 'echte'sportpaarden zijn nou eenmaal niet zo: die willen werken of anders niet.

Er bestaat geen verschil in knuffelpaard en wedstrijdpaard , bij de pensionstal naast ons staan ook dure wedstrijdpaarden , tenminste ik vind rond de 10.000 euro een aardige prijs , de paarden lopen 24/7 buiten in de zomer en in de winter op de dag als de wei het toelaat , met deken , ze doen echt niet onder voor de paarden die in een porselijnkast worden bewaard .
Dat de zgn wedstrijdpaarden zo heet zijn komt omdat ze volgepropt worden met hoogwaardig voer en hun energie niet kwijt kunnen , komt niet omdat ze wedstrijdpaard zijn

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:37

Mijn zogenaamde 'knuffelpaard' (dat overigens niet van knuffelen houdt, maar dat terzijde) loopt in de zomer zoveel mogelijk 24/7 buiten en in de winter iig overdag. Hij sloopt zichzelf niet, staat rustig op de wei, en dat komt IMO voor een groot deel juist doordat het voor hem zo gewoon is om los buiten te lopen. Als ik maar een paar uurtjes per dag de benen mocht strekken, dan zou ik eerlijk gezegd ook uit mijn plaat gaan. Helemaal als ik toch al graag beweeg. ;)

Trouwens... koel in de kop en graag aanmodderen? Mijn paard wil juist werken. Doet niets liever dan lopen. Dan schijn ik een 'echt' sportpaard te hebben... toch? :D

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:07

Karin schreef:
Mijn zogenaamde 'knuffelpaard' (dat overigens niet van knuffelen houdt, maar dat terzijde) loopt in de zomer zoveel mogelijk 24/7 buiten en in de winter iig overdag. Hij sloopt zichzelf niet, staat rustig op de wei, en dat komt IMO voor een groot deel juist doordat het voor hem zo gewoon is om los buiten te lopen. Als ik maar een paar uurtjes per dag de benen mocht strekken, dan zou ik eerlijk gezegd ook uit mijn plaat gaan. Helemaal als ik toch al graag beweeg. ;)

Trouwens... koel in de kop en graag aanmodderen? Mijn paard wil juist werken. Doet niets liever dan lopen. Dan schijn ik een 'echt' sportpaard te hebben... toch? :D

Ja joh je hebt een sportpaard , zet snel op stal voor ie zich blesseert ;)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:54

sjonnie48 schreef:
m_ss schreef:

mijn pony is ook een hittepettit, absoluut niet koel in het hoofd en leeft zich vaak dan ook echt wel eens uit in de weide.
afentoe maakt ze zulke rare capriolen dat ik ook weleens denk van oei!
in de winter loopt ze met 2 dekens op, dan blijft ze dun in de vacht.(en knuffelen wil ze niet)
maar ze gaat wel ruime tijd naar buiten (9 tot 3/4/5 ongeveer) , en 's nachts lekker binnen.
ik rij dan wel niet hoog in de sport maar ben wel fanatiek, toch is dat voor mij geen reden om mijn pony binnen te houden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 01:20

hier staat alles 24/7 buiten met schuilstal
sportpaard, hobbelpaard, knuffelpaard...het zijn en blijven gewoon paarden, de meeste dieren die binnen staan, staan daar voor het gemak van de mens en kapitaalbescherming

en tuurlijk zijn er uitzonderingen, die van mijzelf vind het in de winter best fijn om snachts alleen op de box te staan
die draait oo de kont naar je toe als je haar na haar eten weer op de groep wil zetten :+

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 01:25

Sonja_vR schreef:
hier staat alles 24/7 buiten met schuilstal
sportpaard, hobbelpaard, knuffelpaard...het zijn en blijven gewoon paarden, de meeste dieren die binnen staan, staan daar voor het gemak van de mens en kapitaalbescherming

en tuurlijk zijn er uitzonderingen, die van mijzelf vind het in de winter best fijn om snachts alleen op de box te staan
die draait oo de kont naar je toe als je haar na haar eten weer op de groep wil zetten :+

Deels mee eens.
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk 'blij' ben dat mijn paard in de winter lekker op stal staat en gewoon een paar uur loskomt per dag ipv 24/7.

Bij ons is er trouwens geen pensionstal met het heel jaar door 24/7 buiten.
Zomers staan ze wel allemaal buiten en bij de meeste stallen dan gewoon 24/7 tenzij eigenaar anders wilt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:49

Bij het welzijn van mijn paard hoort ook een goede bodem in de baan waar ik mn paard in rij. En helaas is het vaak zo (iig bij ons in de buurt) dat de stallen met de meeste weidegang een belabberde baan hebben. En helaas de stallen met goede bodems geen/amper weidegang hebben. Gelukkig heb ik 1 stal gevonden die het beide heeft. Misschien iets qua uren buiten er op achteruit gegaan. (Eerst ging ie van 10 tot het donker werd, zomers een maand 24/7 en in de winter 6-7 uur op de paddock, nu van 8-5 op het land en in de winter ong.4 uur op de paddock) Maar we hebben nu goede bodems en goede verzorging. Meer als voldoende ruwvoer en dik in het stro. En mijn paard hoeft niet zonder eten 6-7 uur op het zand te staan. Nu krijgt ie in de winter lekker hooi in de ochtend, dan weer voor ze naar buiten gaan en zodra ze van de paddock komen weer.
En buiten de standaard weidegang kan ik m altijd nog in een van de paddocks zetten. Paard is door de regelmaat hier op stal veel relaxter geworden. En ik kan weer onbezorgd rijden zonder bang te zijn dat z'n pezen aan gort gaan door de ongelijke bodem.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:51

m_ss schreef:

:')
Sorry, maar deze is echt TE grappig!

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:59

Ik ben recent verhuisd van stal samen met mijn zus,
ik kom van luxe stallen af.

Mijn eerste pensionstal was een luxe kleinschalige super gezellige stal
maar helaas met maar 2 paddocks.
Wel werden de paarden sòchtends buiten gezet door het personeel, echt geweldig.
Ook werd er goed naar je paard gekeken kwa is de deken die het paard op heeft wel warm/koud genoeg.
Erg fijn.
Ook werden de paarden elke dag uitgemest en er werd super kwaliteit kuil(4 x) en bix (3 x)gevoerd.
De paarden hadden ook binnen en buiten luiken

Daarna ben ik naar een grote pensionstal / manege verhuisd, daar moest je je paard zelf
buiten zetten en binnenhalen.
Er zijn ongeveer 30 pensionklanten en 5 paddocks, ,, erg lastig in de winter dus.
Ook was het kuil en bix om te janken, kuil was vaak verrot en bix was redelijk tot slecht van kwaliteit.
Er werd ook maar 2 x gevoerd.
de pensionprijs was 390 pm

Nu sta op de beste plek voor mij en mijn paard,
Mijn paard staat zomers 24/7 buiten , en swinters 8 uur weidegang.
Je hoeft niet aanwezig te zijn als je paard buiten staat en dat vind ik heeerlijk!!
Het enige minpunt is dat we alleen een buitenbak hebben, maar gelukkig ligt daar een prachtige bodem in.
We moeten zelf uitmestten maar dat vind ik niet erg, we kunnen de paarden zoveel hooi , stro en (kwaliteits) bix geven als we willen.
Ook is het hooi van goede kwaliteit.
We hebben een lekkere kantine met koffie automaat , lekker voor in de wintermaanden
Ik woon zelf in hoofdorp en mijn paard staat in vijfhuizen, ik moet een stuk fietsen maar dat heb ik er wel voor over.
De stalling prijs is maar 220 per maand.
Ik ben erg tevreden met mijn plekje en mijn paardje ook:)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 17:16

Needje schreef:
m_ss schreef:

:')
Sorry, maar deze is echt TE grappig!

_O-
Wanneer is een paard dan een "echt" sportpaard???
Zoals ik het hier lees is dat dus een paard van bepaalde afstammingen, immers werkwilligheid is in de basis genetisch bepaald.........

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:50

Nee hoor, genoeg krachtvoer erin en lopen willen ze! :P

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:08

felicity schreef:
Als ik hier in de omgeving kijk kost het al gauw 360 met een binnen en buitenbak, stapmolen, solarium, warm en koud water kantine en alle andere luxe. En dan dus maximaal 2 uurtjes per dag weidegang. Terwijl ze op sommige stallen dus echt voldoende weidegang hebben.

Heb nu 1 stal gevonden in de buurt met echt alle luxe van een springtuin, 20x60 buitenbaan, trainingsmolen, overdekte longeercirkel, binnenbak 20x60, warm en koud water, solarium, echt een kwijl stal en zelfs hele dag weidegang is mogelijk.
Maar daar hangt dan wel meteen een prijskaartje aan van 385.

Bij mij in de omgeving is dit ook zo, betaal je vaak rond de 400. Maar er zijn hier ook aardig wat goedkopere dingen te vinden(sta ik trouwens ook). Wij hebben hele goeie 20x60 eb en vloed bak, mooie stallen die super schoon worden gehouden. Van april tot ongeveer oktober staan ze 24/7 buiten (kan ook anders zijn met het weer) en de rest staan ze van 's ochtends tot een uur of 4, half 5 buiten en worden binnen en buiten gezet. We hebben er kuilgras bij. Voor de rest hebben we sinds kort een longeer/losgooi bak. En we hebben een slang met koud water. Perfect vind ik dus. Alles wat jij er verder nog bij zet is natuurlijk heel fijn maar ik heb het eigenlijk nergens voor nodig. Ik heb misschien één keer gehad dat het regende tijdens rijden. Alleen met het vriezen zou een binnenbak héél fijn zijn, maarja niet alles kan.

Die tweede stal die je noemt vind ik trouwens nog best goedkoop als ik hoor wat er bijzit.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:12

Ik vind het verschrikkelijk lastig, ben alle stallen in de regio al langs gereden maar niets voldoet echt aan mijn “ eisen” . Op dit moment staan ze 24 uur per dag buiten en dat bevalt ze bijzonder goed :D En ja, het zijn sportpaarden.
Helaas is er geen mogelijkheid om hier een buitenbak te maken, anders was ik nooit meer weggegaan. De stallen kunnen simpel verbouwt worden tot ruime boxen ( 4 bij 4) en met buitenbak en weiland en dicht bij de hei, dan ben ik supertevreden. Maar helaas dat gaat niet :D

In het midden van het land zitten er zat stallen, veel luxe stallen ook. Maar weidegang??? In de winter vind ik dat heel begrijpelijk, maar dan wel graag de mogelijkheid dat paarden een uurtje of 3 in de paddock kunnen om de benen te strekken. Wij werken overdag, dus om het zelf te doen, dat is onmogelijk.
En per paard wil ik best rond de 400 euro betalen, want ik weet dat dat gewoon de prijzen zijn hier. Maar overal is wel wat. Of de boxen zijn amper 3 bij 3. Of de boxen zijn ruim, maar de rest is ellende. Of ze beloven tegen betaling de paarden in de molen te zetten voor 1 uur in de ochtend en het blijkt dat ze er amper 10 minuten in staan ( ja dit gebeurd HEEL veel) of ze voeren amper ruwvoer, net genoeg voor een cavia en als je daar wat van zegt moet je ineens grof bij betalen. En dan betaal je al 400 euro. Daar wordt ik echt pisnijdig om.

Overal is wel wat, maar soms wordt ik er weleens een beetje wanhopig van. Snel de staatsloterij maar winnen :+

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:19

Ik sta op een erg leuke stal, ze is nog maar pas gebouwd en heeft dus vrij veel luxe, wasplaats met warm water, stapmolen, weidegang, ... (moeten ook nog wat luxedingetjes bijgebouwd worden zoals solarium enz ;)).
Ze zouden ook graag meer weide hebben, maar dat mogen ze niet.
Rondom ligt namelijk allemaal landbouwgrond en zij mogen enkel recreatiegrond gebruiken.
Of zoiets alleszins, heb er niet veel verstand van. :D

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:34

Ik ben er mee eens dat paardjes lekker op de wei moeten kunnen
Maar ik ben dan toch voor de "Luxe stallen" Vooral met een jong dier zitten er toch voordelen aan dat je een fijne bak hebt op te oefenen en erzijn genoeg mensen om je heen die je kunnen helpen, ook als er iets gebeuren mag

De stal waar ik sta hebben we;

- 2 binnenbakken hebben;
- 3 buiten bakken.
- 2 x een 20x40 bak en
- 1 x een 40x40 bak Springpiste
- 5 paddocks
- stapmolen
- overdekte longeer bak
- 6 grote wei-en
- grote kantine aansluiten aan de 1 binnenbak
- terras uitzicht over buitenbakken
- en veel luxe nieuwe stallen (elk paard kan naar buiten met zijn hoofd)
- 3 wasplaatsen
- 1 solarium
- geheel nieuwe zadelkamers

Paar jaar geleden is alles gerenoveerd, alleen de manege stallen en het schot in 1 v.d. binnenbakken moeten nog :)

De maandelijkse kosten zijn, inclusief hooi/stro/3x per dag brokken en 1 gratis les in de week een 280 euro

De paardjes kunnen mee op de groepswei dan betaal je een 15 euro extra per maand voor het erop zetten en het eraf halen, ze staan dan hele dag erop..
Maar je mag ze er ook zelf op zetten, dan mag je hem zo lang als je wil laten staan tot dat iemand anders wil, dan moet die naar 1,5 uur eraf..
Laatst bijgewerkt door CalvinenGino op 10-08-10 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:36

Edit: dubbel gepost

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:39

Ik denk dat de luxe stallen allemaal vol zitten omdat je daar alles heb wat je nodig heb voor jezelf en je paard. Als je je paard 24/7 buiten wil hebben heb je meestal niets en is het in de winter een modderzooi. Hier in de buurt is 24/7 buiten staan niet te doen, de grond is er niet geschikt voor.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:39

@Calvinengino
Ik zou juist bij een jong paard kiezen voor een stal dicht bij bos of hei en veel weidegang. Een driejarige zit je toch amper 3 keer per week 20 minuutjes op en heb je niets aan een binnenbak enz.
Maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze.

Het beste is alle luxe, weidegang en bos en hei en een binnen en buitenbak met goede bodem :D
Dat zoek ik dus :+

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:03

Ik heb gelukkig die luxe. Binnenbak, buitenbak, springbak, longeerton, stap/drafmolen, weidegang, paddocks en op een kwartiertje stappen van het bos. Wordt voor je gemest en gevoerd.
Waar in het midden van het land zit jij dan?

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:40

Utrecht!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:40

OK, echt midden midden dus. :D
Dan is Leusden net wat te ver voor je. :D

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:01

Ja het zou wel te doen zijn, maar liever niet naast een drukke baan!