Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
stellaard schreef:@Lusitana
Dankjewel voor je goed onderbouwende kritiek.
Mijn haflinger staat alleen op een weiland met stal waar ze altijd in en uit kan, wel langs een drukke weg waar ze veel kan zien.
Een jaar lang heb ik er een shetje bij geprobeerd, beestje kwam eten te kort, mocht niet in de stal als ik er bij was, werd alsmaar tegen de hekken aangejaagd, kortom voor het beestje alles behalve leuk.
Ik heb mijn haflinger nu ruim 4 jaar en me altijd heel schuldig gevoeld over het alleen staan, hoofdzakelijk door bokt.
Ik heb 3 fotosessies gedaan, en een paar maanden gelden iemand langs laten komen die heeft gekeken hoe ze geestelijk en lichamelijk er aan toe was; haar conslusie: volmaakt gelukkig.
Nu probeer ik mijn schuldgevoel los te laten, mijn haflinger is nogal dominant, zeer zelfstandig paardje voor weinig of niks bang.
Ik kan natuurlijk een ander ponytje erbij proberen als gezelschap, maar een onderdanig beestje, dan gaat het weer de zelfde kant op, en een dominanter beestje zal het vechten worden, dus de enige oplossing zou zijn een andere weide.
Het wordt zo makkelijk gezegd, doe ze in een kudde en ze zijn gelukkig.
Zo vertelde een jonge dierenarts die dit natuurlijk uit de boeken heeft, nee een paard hoort niet alleen.
Zo vertelde een oudere dierenarts, jawel jouw paardje is gelukkig, zij had al de kennis vergaard om niet alleen uit boeken te oordelen, maar keek naar de praktijk en naar mijn paardje.
Ik ben blij met jouw kennis en onderbouwende woorden, ik zal dit topic met jouw woorden bewaren, en er nog met regelmaat in terug lezen.
En als jij zegt dat een van de belangrijkste redenen de kudde zal zijn om veiligheid te voelen, ben ik ook gerustgesteld, want mijn paardje is zeker een zelfstandig ding.
En natuurlijk wil ik hiermee niet zeggen dat de paarden in het algemeen gelukkiger zijn alleen.
stellaard schreef:@Lusitana
Dankjewel voor je goed onderbouwende kritiek.
Mijn haflinger staat alleen op een weiland met stal waar ze altijd in en uit kan, wel langs een drukke weg waar ze veel kan zien.
Een jaar lang heb ik er een shetje bij geprobeerd, beestje kwam eten te kort, mocht niet in de stal als ik er bij was, werd alsmaar tegen de hekken aangejaagd, kortom voor het beestje alles behalve leuk.
Ik heb mijn haflinger nu ruim 4 jaar en me altijd heel schuldig gevoeld over het alleen staan, hoofdzakelijk door bokt.
Ik heb 3 fotosessies gedaan, en een paar maanden gelden iemand langs laten komen die heeft gekeken hoe ze geestelijk en lichamelijk er aan toe was; haar conslusie: volmaakt gelukkig.
Nu probeer ik mijn schuldgevoel los te laten, mijn haflinger is nogal dominant, zeer zelfstandig paardje voor weinig of niks bang.
Ik kan natuurlijk een ander ponytje erbij proberen als gezelschap, maar een onderdanig beestje, dan gaat het weer de zelfde kant op, en een dominanter beestje zal het vechten worden, dus de enige oplossing zou zijn een andere weide.
Het wordt zo makkelijk gezegd, doe ze in een kudde en ze zijn gelukkig.
Zo vertelde een jonge dierenarts die dit natuurlijk uit de boeken heeft, nee een paard hoort niet alleen.
Zo vertelde een oudere dierenarts, jawel jouw paardje is gelukkig, zij had al de kennis vergaard om niet alleen uit boeken te oordelen, maar keek naar de praktijk en naar mijn paardje.
Ik ben blij met jouw kennis en onderbouwende woorden, ik zal dit topic met jouw woorden bewaren, en er nog met regelmaat in terug lezen.
En als jij zegt dat een van de belangrijkste redenen de kudde zal zijn om veiligheid te voelen, ben ik ook gerustgesteld, want mijn paardje is zeker een zelfstandig ding.
En natuurlijk wil ik hiermee niet zeggen dat de paarden in het algemeen gelukkiger zijn alleen.
stellaard schreef:@Hoi Brenda![]()
Ja alles helemaal goed hier, bij jou ook hoop ik?
Ja niet met alles ben ik zo onzeker, maar ik wil dat mijn Sannatje het goed heeft, en je weet het het kan altijd beter. Maar wat is het allerbeste?? Er is altijd iets wat beter kan. Ik ben er ook echt klaar mee hoor nu, 3 fotoreadingen en ik heb iemand langs laten komen en die zei dat ze echt helemaal gelukkig is, dat Sannatje het in het verleden niet goed heeft gehad, en dat ze rechtsvoor beginnend artros heeft, uit 2 van de 3 fotoreadingen kwamen deze dingen er ook uit, ik ben niet naief, maar er is meer tussen hemel en aarde denk ik dat deze dingen "gelezen" kunnen worden.
Flash heeft het ook hartstikke goed bij jou, wij maken ons wat betreft geen zorgen meer over alleen staan hoor!
Denk ook over mijn stukje wat betreft de dierenartsen eens na, zegt ook al veel, en de profesionelen die je om je heen hebt, en de zo goed onderbouwde woorden van Lusitana.
Het shetje wat ik speciaal voor Sannatje had gekocht was zo verschrikkelijk lief, en de eerste mensen die op haar reageerden toen ze te koop stond wonen dichtbij, dat zou dus fijn geweest zijn, maar bij hun zou ze alleen komen te staan, en ik weet gevoelsmatig gewoon dat het shetje dan ongelukkig zou worden, dus andere mensen gezocht en gevonden.
joyce_eddy schreef:wij hebben een half jaar een paard alleen gehad, hij is ONHANDELBAAR geworden.
hij beet, trapte, stijgerde tegen ons op, rijden was hopeloos echt een DRAMA!!
wij hadden trouwens ook geiten en ganzen in de weide!
nu hebben we een paard erbij gezet en hij is omgeslagen van staatsgevaarlijk paard naar lieve sul!
zegt genoeg denk ik?!
Il0na schreef:Kan je er niet een geit of koe bijzetten van de buren?
Citaat:Mijn pony staat altijd alleen in haar wei want we hebben bij mij thuis maar een pony en dat is de mijne. Er staan in de wei er links naast wel koeien en in de wei er rechts naast staan een paar kippen en een paar geitjes. En 's nachts staat ze in een stal met daarnaast koeien. Mijn pony heeft nu een veulen dus is ze nu samen, maar als het veulen oud genoeg is om weg te gaan gaat hij weg .
En dan staat mijn pony weer alleen. Mijn vraag was:
Is dit "zielig" voor mijn pony?
_Tara_ schreef:Natuurlijk is twee paarden nog geen kudde. Maar dan kunnen ze in ieder geval afwisselen in rusten, eten en opletten of er gevaar dreigt. Een paard alleen heeft echt geen rust in z'n lijf als 'ie staat te grazen en zal al helemaal niet gaan staan slapen of liggen in de wei.