Eigen hooiruif maken voor ca. €20,- (inclusief foto's)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Eigen hooiruif maken voor ca. €20,- (inclusief foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:51

Maar rubber wordt in de maag niet hard/scherp , dat wordt hooguit poreus/zachter.
@Focussed : het moet wel behoorlijk vriezen wil je frostburn krijgen. Ik denk dat door de adem en het eten de temperatuur niet zo laag zal zijn dat ze er aan vast blijven plakken.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:54

Ik zou graag zoiets willen hebben: http://www.speurders.nl/overzicht/grote ... q=regenton

Dan de tank eruit en (fijnmazig) gaas langs de buitenkant, dan in het midden een soort houten blok, zodat er alleen plakken hooi aan de buitenkant zitten (zodat ze erbij kunnen). en dan afgesloten van boven.

Zo kunnen ze langs 4 kanten eten en kan er een hoop in..

Zou dat wat zijn?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 20:01

DubbelDun schreef:
Maar rubber wordt in de maag niet hard/scherp , dat wordt hooguit poreus/zachter.
@Focussed : het moet wel behoorlijk vriezen wil je frostburn krijgen. Ik denk dat door de adem en het eten de temperatuur niet zo laag zal zijn dat ze er aan vast blijven plakken.

Ja daar heb je gelijk in.

Nou ik las laatst een topic van Ninx die er ook last van had. En hoorde nog een verhaal van iemand die het had. Dus vandaar dat ik liever geen bloot ijzer gebruik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:02

Als het in de praktijk blijkt dat het voorkomt kun je het idd misschien beter niet gebruiken. Maar dan zou ik nog steeds geen gaas met kunststof willen als vervanger.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:04

@Jasia : ik denk niet dat dat wat gaat worden. Je hebt nl een bepaalde druk nodig om het hooi tegen het gaas aan te houden, anders kunnen de paarden er niet bij.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 20:04

Het plastic is er bij mij nog steeds niet af, en is toch al veelvuldig gebruikt. Maar nogmaals de kwaliteit van het hekwerk is daarbij wel een belangrijke factor. (Het hek wat wij hebben is ook duurder dan inde prijsopgave in de OP).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:24

Klopt... vier paarden bij ons hadden kleine wondjes.... vorig jaar winter, toen het echt stevig vroor.
Ik zou dan toch eerder gaan voor zo'n raam waar je een net op spant en dat er overheen leggen....

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:31

DubbelDun schreef:
@Jasia : ik denk niet dat dat wat gaat worden. Je hebt nl een bepaalde druk nodig om het hooi tegen het gaas aan te houden, anders kunnen de paarden er niet bij.

Maar daarvoor wil ik dan van hout (oid) dus iets in het midden maken..
Zodat je zoiets krijgt als dit:

http://www.youtube.com/watch?v=n7Q0GkG2 ... r_embedded

Maar dan niet met de mogelijkheid het hooi ook van binnen te doen, zoals in het begin op het filmpje.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 00:06

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 00:27

Dat is een mooi systeem zeg!

ik heb inmiddels een hooi kliko gemaakt :D
was nog goedkoop ook. Kliko was gratis, plank was gratis, gaas hadden we nog en tyraps ook :+
Afbeelding

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 00:36

RoosIris schreef:
Je zou eigenlijk iets van een open onderstel moeten maken waar de kuip op staat. Dan kan je gewichten hangen aan de touwen zodat die strak blijven staan..

wat een goed idee!!! :)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 08:34

tamary schreef:

Ja zoiets inderdaad.. Zou dat wat zijn?

Ik wil hem dan in het midden van de grote paddock zetten met draadmatten eromheen, zodat wat ze morsen niet op het zand, maar op de matten komt..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 10:21

Ik blijf zoiets gevaarlijk vinden,sorry wil geen partypooper zijn.
Ik zie al zo'n scenario dat een paard zo'n ton omduwd,met zn voetje doet schrapen,daarbij met een hoef in het touw/rooster verstrikt raakt en met de ton om zn been gesnoerd door de wei of paddock rend.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 12:16

Ja dat is met alles wat je in de wei zet t geval denk ik. Een bok tegen een aanhangernet en de tak van t ijzer kan blijven hangen. Idem voor een hooikliko of ander soort slowfeeder. Maar het is altijd goed om extra bedachtzaam te zijn, zeker met onhandige paarden.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:19

Ik heb het hooi gewoon in die langwerpige speciekuipen met 2 zware stenen op de bodem.
Dat werkt bij de mijne prima,hooi word niet vertrapt en de bakken blijven ook staan.
Maar das natuurlijk alleen handig als het in een schuilstal kan staan en je diverse keren op een dag een portie erin kunt doen.
Maar die netten en bakken met gaas end ik blijf ze eng vinden hoor brrrr

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:30

funnyhorses schreef:
Ik blijf zoiets gevaarlijk vinden,sorry wil geen partypooper zijn.
Ik zie al zo'n scenario dat een paard zo'n ton omduwd,met zn voetje doet schrapen,daarbij met een hoef in het touw/rooster verstrikt raakt en met de ton om zn been gesnoerd door de wei of paddock rend.

Vind je mijn idee (zie post hierboven) ook gevaarlijk/eng?

Ik zit daar namelijk over te denken, maar wil het wel veilig hebben :=

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:32

funnyhorses schreef:
Ik heb het hooi gewoon in die langwerpige speciekuipen met 2 zware stenen op de bodem.
Dat werkt bij de mijne prima,hooi word niet vertrapt en de bakken blijven ook staan.
Maar das natuurlijk alleen handig als het in een schuilstal kan staan en je diverse keren op een dag een portie erin kunt doen.
Maar die netten en bakken met gaas end ik blijf ze eng vinden hoor brrrr

Ik denk dat dat bij mijn bak best mee zal vallen? De mazen worden 3x3 of minder, dus een hoef kan er niet in komen, zelfs niet van mijn mini...
En om met het uiteinde van een ijzer daar in te komen, met ze wel héél gek doen toch?
Dan moet ze d'r hoef al omgedraad in dat ding zien te krijgen.. Ik denk dat dat zelfs voor mijn haflinger-Houdini te veel gevraagd is..?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:25

Ik zie liever paarden met hoofd naar de grond eten eerlijk gezegd.
Tuurlijk moet iedereen het zelf weten maar elk obstakel in een wei of paddock kan gevaar opleveren.
Het ziet er allemaal wel leuk uit enzo maar als het kapot is/gaat en er steken scherpe delen uit dan is het niet leuk als je bij aankomst je geliefde viervoeter met wonden ziet staan.
Het kan een hele poos goed gaan maar de mijne zou echt shaggie worden als ze zelf niet dr eettempo en eetvollume kon bepalen.(dus een lekkere mond vol)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 22:32

Tja die van mij wordt zo dik dat je der kan rollen als ik haar het eettempo en eetvolume laat bepalen dus dat is helaas geen optie hier.

Dus met een slowfeeder kan ik minder geven terwijl ze er langer over doet. Dus is ze de hele dag zoet maar krijgt ze verhoudingsgewijs minder binnen.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:36

Mijn haflinger eet ontzettend snel.. En om haar dus lang genoeg per dag te laten eten, moet ik haar ont-zet-tend veel geven.. Terwijl ze al dik wordt van lucht..

Vandaar dat ik graag een slowfeeder zou willen..

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 01:47

die kliko is wel geinig zeg! eventueel kun je m vastzetten aan de muur. doen ze in de stad ook anders wordt ie gejat

cientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 02:47

Na het hele topic doorgelezen te hebben, en op internet filmpjes te hebben gekeken,
Is het niet een idee om een babybox te gebruiken? of zou dat niet stevig genoeg zijn,

Dus, de box rondom met fijn gaas , dan in het midden een idee om daar een paar pakken oud hooi,stro ed neer te leggen of iets anders wat het midden opvult, zodat het hooi ernaast gelegt kan worden en daardoor je niet onbereikbare plekken krijgt, zokun je dat rondom doen.

De kosten zijn dan relatief laag, kijk op marktplaats voor een box +/- 10 euro een aanhangernet bijv. om de zijkanten strak gespannen,

Het idee opzich voor een paar shetlanders lijkt mij ideaal in de theorie..

Het idee is voor shetlanders, dus vanaf de bovenkant eten zoudenze niet kunnen + dat het hooi niet aan de bovenkant zit maar aan de zijkant..

Dan heb je in pricipe een iets grotere oppervlak, want ik wil ook zoiets maken voor 2 shetlanders en een a pony maar om met zijn 3en op een klein spaciekuipje te doen is ook wat.

http://www.youtube.com/watch?v=n7Q0GkG23aM&feature=player_embedded
dus dit idee, maar dan met een box.

Het is maar een idee, weet niet of dit kan werken?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:53

Mij lijkt als een paard een pluk hooi in zn mond neemt en hard trekt dat het rekje in de bak mee omhoog komt en ergens in de stal beland?
Ik denk dat gretige/speelse paarden zoiets wel weten uit de bak te halen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 13:02

Rekje zit vast... Dus kan er nooit uit komen. :)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:19

Wat ik me afvraag....schuren ze niet met hun tanden langs die "ijzeren" tralies van de slowfeeder?
Als dat het geval is, dan lijkt het me niet zo goed voor hun gebit.
Ik heb zelf een hooiruif met betonijzer ervoor, maar die mazen zijn ca. 10 x 10 cm. De kans dat ze dan met hun tanden tegen het ijzer aankomen is in ieder geval een stuk kleiner.