hoe gevaarlijk is onwee voor paarden op de weide?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: hoe gevaarlijk is onwee voor paarden op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:27

Hier hebben ze 'snachts binnen gestaan. Moet zeggen dat ze ook heel veel haast had om naar binnen te gaan. Moet er wel bijzeggen dat het al aan het schemeren was toen het ging onweren.
Vandaag hebben ze gewoon buiten gestaan en ze keken er niet van op.
Wel vonden ze de regen heerlijk, ze stonden gewoon te genieten.
Nu is Daisy toch al gek op water, zodra je de waterbak vult is ze er als de kippen bij.... Want tja wie weet krijgt ze wel gelijk een douche

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:28

Hier gaan ze de wei niet op als het onweert, vind ik te gevaarlijk.
Nu staan ze toch dag en nacht buiten, dus het is niet zo dat ze anders op stal staan.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:10

Nou bij mij hebben ze het vanmiddag weer overleeft op de wei!
En mijn schimmel heeft gelijk weer een prachtig witte staart!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:52

Hoe staat men trouwens tegen opfok bedrijven? Denk je echt dat die 4/500 jonge, niet makke paarden binnen gaan halen? Of begrazingsprojecten?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:11

stef schreef:
Hoe staat men trouwens tegen opfok bedrijven? Denk je echt dat die 4/500 jonge, niet makke paarden binnen gaan halen? Of begrazingsprojecten?

Waarom naar binnen halen.. Ze hebben waar ik rijd vrije uitloop naar buiten. en reken maar dat er van de 50 er 30 buiten staan.. alleen de leiders mogen binnen, de andere jagen ze weg of staan prima buiten..

het doet ze werkelijk waar niet.. helemaal niets..

marisje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:26

Ben blij dat mijn paardjes binnen stonden! Het is bij ons ingeslagen in 1 v/d bomen in de wei, alle draden door. :(
je moet er toch niet aan denken dat ze in de wei staan op zo'n moment!

kelly19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:31

Wij hebben onze shetlander ook buiten op een land staan. Met geen een boom. Hij loopt niet op ijzers maar een ander paard die daar staat wel. Ik vind het zelf toch eng maar ik heb geen mogelijkheid om hem op stal te zetten want dan hadden we eerst nog 2 a 3 km naar stal mogen lopen over een weg met wat kleine boompjes.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:58

Jolandaa_ schreef:
stef schreef:

Waarom naar binnen halen.. Ze hebben waar ik rijd vrije uitloop naar buiten. en reken maar dat er van de 50 er 30 buiten staan.. alleen de leiders mogen binnen, de andere jagen ze weg of staan prima buiten..

Mijn idee net zo, maar er wordt hier door een aantal gedaan alsof je ze niet helemaal op een rijtje hebt als je je paard buiten laat

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:13

Tja het is en blijft gevaarlijk. Hier is een heel aantal jaren geleden een paard verongelukt met de onweer. Hoe of wat weten we natuurlijk nooit precies.
Maar het zal altijd gevaarlijk blijven. Zowel buiten als binnen.
Voorkeur gaat toch uit naar buiten dan kunnen ze nog een kant op als het op de stal in slaat en die vliegt in brand iets wat toch ook met regelmaat gebeurt tja kunnen ze geen kant op en zijn ze volledg in paniek.
Waar die van mij staat is het weleens op een weipaal ingeslagen bij lange na niet het hoogtse punt daarbij werken bliksemafleiders ook niet altijd optimaal. Ken zelf een geval waarbij er een bliksemafleider op de stal stond en de bliksem aan de andere kant van de stal in sloeg dus ja daar heb je ook weinig aan.
Waar ze staat slaan ook regelmatig de stroomapparaten af met onweer. Er zit een kabeltussen waardoor ze bij te veel aan spanning af springen. Wel zo veilig anders ben ik bang dat ze regelmatig kapot zouden zijn.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:15

Wat voor kabel is dat Tigra? Ik heb nu dus mn apparaat stuk.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:31

LADPR schreef:
Wat voor kabel is dat Tigra? Ik heb nu dus mn apparaat stuk.

Ik kan helaas het kabeltje zelf niet zo gauw vinden. Maar wij hebben thuis voor de computer end een overspanningscontact doos die dus ook uitspringt bij te veel spanning. Weet alleen niet of dat zo goed werkt aangezien we hierna nooit meer last van gehad hebben.

http://kabeltje.com/hq-tafelcontactdoos-5voudig-15-m-met-schakelaar-zekering-p-442.html

Zal even verder zoeken of ik de kabel nog kan vinden.

Heb het nog niet gevonden als ik straks bij de paarden ben zal ik even kijken of er iets van een merk opstaat.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:39

Ohh zoiets. Ja die zouden we er nog even tussen kunnen zetten. Is helaas ook geen garantie, pc had die ook en is toch stuk, net als meer apparaten.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:11

stef schreef:
Jolandaa_ schreef:

Mijn idee net zo, maar er wordt hier door een aantal gedaan alsof je ze niet helemaal op een rijtje hebt als je je paard buiten laat

Ik heb persoonlijk liever dat een paard kan vluchten in een weide als op stal en de boel afbreekt. Overigs stonds mijn pony in een stal met daarboven een hooischuur. nogal vragen om problemen met onweer als het dan mocht inslaan.. merrie stond prima te grazen..

de merrie die ik nu rijd geeft er eigenlijk ook niet zo veel om. maar als ik aan het rijden ben in de binnenbak wel. ze kan dan niets zien. Ik vind dat paarden moeten kunnen zien waarvoor ze bang zijn..
Zina zou in paniek raken en de boel af kunnen breken en zichzelf kunnen verwonden.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:09

In de opfok is het idd lastig om paarden binnen te halen.

Ik vind het toch eng hoor, hier is afgelopen weekend een 2-jarige omgekomen door de bliksem in een wei 500 meter verderop als waar mijn paard staat, en die stond gelukkig binnen!

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:17

Mijn paard staat op een pensionstal en de hele dag buiten. Ook met dit weer (hitte). Er is geen enkele schuilplaats, geen boom of wat dan ook. Ik vind het helemaal niet prettig dat ze met onweer ook gewoon buiten blijven. Hij staat rondom op ijzers. Met de hitte van de afgelopen tijd ook constant buiten, dat scheelt stro he. Vind het heel erg balen. Wil je je paard wel naar binnen hebben dan zul je daar zelf voor moeten zorgen en extra voor moeten betalen, want het kost extra stro omdat hij dan binnen staat. Aangezien ik de hele dag aan het werk ben, ben ik niet in de gelegenheid hem binnen te zetten anders had ik dit zeker gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:18

Zo gevaarlijk, dat ik ze mooi buiten laat staan als het onweer al dichtbij is, kga mooi niet mn leven wagen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:20

Als je dan de weerberichten en/of buienradar in de gaten houd kun je prima op tijd zijn hoor.

knuffelnala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:22

Inderdaad kunnen ze schrikken ik rij zelf op een manege, maar we zijn er vandaag achter gekomen dat zaterdag avond/nacht een paard over het hek is gesprongen vanwegen de omweer omdat hij het eng vind!!

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:22

Vind het best gevaarlijk :j
Mijn pony staat in een hit actief stal hier heeft hij een grote loods en de voerstations. Hij blijft met onweer buiten (kan niet anders) maar eigenlijk lopen alle paarden zelf de hit actief in.. (zaterdag met de hevige omweer is het ook in 1 van de voederstations geslagen)

Me door rij paard gaat met onweer naar binnen, vind het te gevaarlijk er is er hier vorig jaar namelijk 1 geraakt en geloof me dat is alles behalve pretig.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:48

morgen weer noodweer voorspeld dus let op allen en zet je paard binnen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:06

Inderdaad ik ga straks op stal alles nalopen maar no way dat ze naar binnen gaan.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:10

brrrr onweer,niks voor mij hoor!
Dan haal ik alles binnen.Vanmiddag komt er ook noodweer,althans dat hebben ze aangekondigd.Dus als je de mogelijkheid hebt dan zou ik de dieren naar binnen halen.

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:14

Van de week was het hier wel ff lekker hard aan het onweren.
Maar heb mijn paarden wel gewoon buiten gelaten,ze kunnen zo de stal en weide op dus zag geen probleem.
Overigens heb ik nog nooit gehoord dat een dier hier uit de buurt ooit is geraakt door de bliksem.
Zolang mijn paarden maar kunnen schuilen vind ik alles best.
Regen vinden ze heerlijk,dus dan zet ik ze ook niet binnen.
Paardlief is dan wel een dierbare maar gun hem/haar ook een beetje vrijheid. :P

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:08

Dus als je het nooit meemaakt kan het ook niet gebeuren? Jeetje das wel kop in het zand steken zeg!
Die 2-jarige hier 500 meter verderop was dus echt op slag dood en ik heb meerdere malen meegemaakt dat een koe getroffen werd door de bliksem, ik woonde vroeger aan de weilanden en het was bij noodweer gewoon prijsschieten!
En een aantal jaar geleden is mijn kat ook overleden door blikseminslag in een boom waar hij onder zat, doordat de elektriciteit via de grond verdwijnt kreeg hij dus een opdonder en was ook op slag dood.
No way dat 1 van mijn dieren buiten blijft als het noodweer is!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:11

Bliksem kan net zo goed in stal inslaan, dan kunnen je paarden ook op slag dood zijn.