ervaring met graasmasker ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Giraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:21

Ik heb de GreenGuard besteld bij de Paardendrogist heb de 1 week op proef gedaan.

Nou ik kan maar 1 ding zeggen ik had dit al veel eerder moeten doen!
Raffi (mijn arabier) vond het eerst een beetje vreemd en wist niet goed wat ie ermee aan moest maar toen ik er een beetje gras door heen had gestoken had ie het eigenlijk gelijk door! *D
Ik heb dus gelijk een eigen GG besteld voor het geval hij de gehuurde GG zou slopen :D .

Ik ben nu langzaam aan het opbouwen en nu staat hij al een hele middag met de GG op (wil het uitbouwen naar een hele dag) alleen hij krijgt wel schuurplekjes op zijn neus en kin hebben jullie paarden dat ook? hangt de GG dan te laag of te dicht op z'n neus? of hebben jullie ook het GG halster besteld?

Odysseus

Re: ervaring met graasmasker ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:23

Mijne kreeg geen schuurplekjes op de lip/kin, dus ik denk dat de jouwe te hoog hangt. Ik heb expres de mijne wat lager gehangen. Er zit ongeveer een centimeter of 1,5 tussen de lip en het bakje.
De mijne kreeg wel schuurplekjes op de neusriem van het halster. Dus ik heb er zo'n dik bontje omgekocht (te koop o.a. bij Ooteman en Divoza) en dat gaat echt perfect :j

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:36

ik heb de gghalster gekocht,mij n pony haar hele neus lag bovenop kapot,had eerst een buigbaar leren halster om, maar daar kon ze mee door de zijkant eten(dat was dus niet de bedoeling)
wel ff goed kijken hoe de gghalster ommoet,maar werkt goed en haar neusplekken gaat dicht.
kost wel ff wat, maar inderdaad....ik had de gg en halster jaren geleden moeten aanschaffen :o

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:26

Kunnen ze eigenlijk nog goed uit een automatische drinkbak drinken of gaat dat niet passen met een GG?

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 08:20

Natasja22 schreef:
Kunnen ze eigenlijk nog goed uit een automatische drinkbak drinken of gaat dat niet passen met een GG?

Dat denk ik niet. Ik heb zelf emmers van ca. 20 liter (Pavo vital) (2 x zo groot als een normale emmer) en daar kan zijn neus met masker precies in.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:35

Mijne heeft een speciekuip van 40 liter (kost een tientje bij de Karwei) en dat gaat meer dan perfect (ze kan hem tot op de bodem leegdrinken)

Giraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:51

Focussed schreef:
Mijne kreeg geen schuurplekjes op de lip/kin, dus ik denk dat de jouwe te hoog hangt. Ik heb expres de mijne wat lager gehangen. Er zit ongeveer een centimeter of 1,5 tussen de lip en het bakje.
De mijne kreeg wel schuurplekjes op de neusriem van het halster. Dus ik heb er zo'n dik bontje omgekocht (te koop o.a. bij Ooteman en Divoza) en dat gaat echt perfect :j

Ik heb nog even goed gekeken (helaas na vandaag nog meer wondjes op z'n neus en op z'n bovenlip) maar hij drukt de GG zeg maar diep in het gras voordat hij eet dus dan is het net of de GG te klein is zeg maar omdat z'n kin dan over het stuk wat onder z'n kin naar het halser toe loopt schuurt of kan zijn manier van eten er niks mee te maken hebben en moet ik de GG inderdaad losser doen?

ps. Sinds vandaag stond hij voor het eerst de hele dag (8 uur) met de GG is dat misschien al te lang ivm eelt opbouw?

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:58

Bij mij staan ze gewoon 24/7 met de GG op.
Mijn eerste paard is er inmiddels een goede 50kg mee afgevallen, mijn andere paard heeft hem sinds gisteren op.
Ik vind dit vriendelijker dan half paddock, half weide.
Het paard wat de GG pas een dag op heeft, heeft gisteren al meteen alle riempjes stukgetrokken. Gelukkig had ik er 4 reserveriempjes bij gekregen. Nu heb ik er maar een stuk of 10 besteld bij de schoenmaker als reserveriempjes.
Hopelijk werkt de GG net zo goed bij hem als bij mijn oude paard.

Giraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 22:12

happytime schreef:
0eps, mijn pony heeft nu dus wel een open plek van de GG...haar kin ligt open,net dat stukje waar je sperriem achte blijft zitten.
klodder vaseline op gesmeerd, gg wat gebogen en nu maar afwachten..

@ Happytime heeft het smeren van vaseline en het buigen van GG geholpen? heb geloof ik hetzelfde probleem als jij met de GG ;)

@ pieteritus: in hoeveel tijd was jou paard 50 kg kwijt? heb je jouw paarden gelijk de hele dag met de GG op op het land gezet? misschien heeft die van mij gewoon weer een teer huidje maar probeer toch zoveel mogelijk informatie te verzamelen..
Ik zal morgen proberen foto's te maken dan kunnen jullie misschien beter oordelen of ik de GG wel goed heb ingesteld of niet..

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 00:05

giraf: onder haar kin heeft ze nu eelt zitten,dus geen open kin meer.
op haar neusbeen bleef open, kwam door dat blokje wat je door dat gat moet doen(rubbertje)
nu heb ik een gg halster en probleem is opgelost omdat daar een verbinding riempje zit tussen de neusriem en bakstuk (loopt recht omhoog)
ook een extra keelriem zit eraan, was ff puzzelen,maar lukt me nu
kost wel ff 29,95 maar ben blij dat ik hem gekocht heb. :D

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 00:06

oeps vergeten te vermelden: bij gg halster gaat het rubbertje niet om de neusriem, maar heeft een andere verbinding, veeeel beter

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:19

Giraf, die van mij is ca. 50kg kwijtgeraakt in een week of 6. Hij is nu perfect op gewicht en ziet er blakend uit.
Hij kreeg wel schuurplekken van het halster (gewoon halster) vandaar dat hij nu een kavalkadehalster met bont om neus en kopdeel heeft en daarbij nog twee losse bontjes aan de bakstukken. Nu heeft hij nergens last meer van.
Bij mijn jonkie heb ik ook een bonthalster nu in gebruik en daar zie ik vooralsnog geen schuurplekken ontstaan.

Giraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:28

Mmmm ok, thanx voor jullie reacties *D , maar de mijne heeft, behalve een kapotte kin, op het stuk tussen z'n neusgaten een beetje kapot geschuurt en aan de onderkant van z'n bovenlip, dus waar hij mee over de grond schuift om het gras tussen het masker door te plukken, is het ook een beetje kapot, hadden jullie paarden dit niet?

Zit nu ook te denken aan het GG halster maar ik weet niet of die ook werkt tegen de kapotte plekken die mijn paard heeft of alleen bij kale plekken van het halster/op de neus (wat de mijne dus nog niet heeft, afkloppen!).

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 19:15

giraf: die plekken van het afgrazen gaan vanzelf dicht, word eelt.
die aan de kin: je kan de GG iets afbuigen aan de achterkant,komt de kin niet meer zo erg tegen het plastic aan

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:13

Die van mij is volgens de DA al zo'n 70 kg afgevallen (van de 140 die we moesten dus zitten nu op de helft). Dit kostte ongeveer 2,5 maand maar dit is alleen afvallen door vermindering van gras en krachtvoer, beweging zit er niet in omdat ze een peesblessure heeft.
Die van mij is volgens schatting van de DA

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:16

Sorry ik kan niet typen want ik zit op een blackberry! :')

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:08

onwijs goed zeg 70 kg en dat zonder beweging.
staat ze 24 uur per dag ermee?

Giraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:03

happytime schreef:
giraf: die plekken van het afgrazen gaan vanzelf dicht, word eelt.
die aan de kin: je kan de GG iets afbuigen aan de achterkant,komt de kin niet meer zo erg tegen het plastic aan

Ok thanx voor de tip! :) hoe heb je dat gedaan? iets zwaars erop leggen ofzo?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:51

happytime schreef:
onwijs goed zeg 70 kg en dat zonder beweging.
staat ze 24 uur per dag ermee?

Nee 10 uur per dag, ´s nachts gaat ze op stal want ze kan niet 24/7 omdat ze niet in de kudde staat maar bij alle aparte landjes bij de blessurepaarden, en alle paarden gaan daar 's nachts naar binnen.
Ze staat 's nachts op heel veel stro en flinke porties hooi

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:22

dan vind ik dat helemaal knap,die van mij staat van 10-5 in de wei en de rest op een kaal stuk (geen sprietje gras meer op)met loopstal(ligt niets op de bodem)
plakje hooi en handje nature de best.
helaas deze week weinig tijd gehad om extra beweging te geven.
giraf: je kan het gewoon buigen,anders ff in warm water leggen en dan ombuigen. succes

Giraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:50

Ok thanx voor de informatie :)

Ik heb het idee dat ik nu al resultaat zie of is dat wel erg snel na 1 week? :D
Niet dat ik denk dat hij al kilo's kwijt is maar het is net of mijn paard minder opgeblazen is nu hij de hele dag zijn GG om heeft .

Kunnen ze de GG trouwens ook om als het gras nog lang is, zeg maar in het begin van het weide seizoen? Nu is het gras bij ons best kort dus steken de grassprieten makkelijk door de gaten van de GG heen maar wat als het gras nog lang is? dan druk de GG het gras toch plat?

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:53

Met lang gras is het wel wat moeilijker, maar eten doen ze er echt wel mee.
Mijn kleine monster vind het een mooie hobby om de GG proberen te slopen of erlangs te eten. Ik moet echt moeite doen om hem a: om te houden en b: heel te houden.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:06

mijn pony at er ook tussendoor, erg slimme actie, dus nu ben ik slimmer.....gg halster en helaas voor de pony, nu kan het echt niet meer :D

Giraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:38

Ben helemaal blij *D vandaag Raffi's buik opgemeten (meetlint zat ooit bij een wormenkuur), hij woog 3 weken geleden 600 kilo en vandaag dus opnieuw gemeten en..... hij staat nu op 561 kilo dus al 40 kilo eraf! +:)+ moet er wel bij zeggen dat naast het graasmasker hij ook bijna elke dag (licht) getraind wordt.
Het graasmasker werkt trouwens ook super tegen de zon Raffi heeft voor het eerst deze zomer geen last van een verbrande neus! ;)

Marc69

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:56

het zal best goed werken maar mijn paard kreeg blaren op zijn lippen en neus omdat hij toch elk sprietje wilde hebben!