Is er behoefte aan een paardenrusthuis/pension?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij gebruik maken van een paardenrusthuis in de buurt?

Ja! Graag zelfs, wat is er beter dan een oude dag voor je paardje.
33 (26%)
Misschien, ligt aan de voorwaarden en het gevoel wat ik erbij heb.
59 (46%)
Nee, mijn paardje gaat pas weg als het met 4 benen in de lucht in zijn stal/weiland ligt.
34 (26%)

Totaal aantal stemmen: 126

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:02

Citaat:
deze gaan nooit meer weg ja met hun benen in de lucht
ik heb ze genomen en zal er voor blijven zorgen tot ze hun laatste adem uitblazen

een dier heb je niet voor even maar voor je hele leven

Mag ik die uitspraak even nuanceren?

Een dier heb je voor het leven, maar dat wil niet zeggen dat je zelf altijd in staat zal zijn om voor het dier te zorgen. Als je eigen gezondheid je in de steek laat bijvoorbeeld, heb je weinig keus. Gelukkig hebben wij dan nog wel financieel de keus om te zorgen dat onze paarden in een rusthuis een heel mooie toekomst tegemoet gaan. Dus ja, onze paarden gaan weg, maar we blijven wel voor ze zorgen, maar niet iedereen kan dat.

Als je jong bent, denk je vaak dat je in je verdere leven alles aan kan, maar met ouderdom komen niet alleen de gebreken bij paarden ...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:25

Gentlegiant schreef:
Daarom en oude paardjes moeten ook geen drukte om zich heen hebben

Dat hangt toch heel sterk van het paard af, sommige (oude) paarden vinden drukte juist prachtig, andere juist niet.
Om heel eerlijk te zijn krijg ik de indruk dat TS en ook @Gentlegiant niet heel veel ervaring hebben met oudere paarden. Het is leuk als je je sportpaarden kunt laten presteren op alleen gras en hooi, maar als ze een jaar of 16 worden veranderen er zoetjes aan wat zaken in de stofwisseling. Dan moet je scherper op gaan letten dat ze niet te schraal worden en veel sneller daarvoor maatregelen nemen.
Alleen al het feit dat TS maandelijks een da wil laten komen geeft me aan dat er kennis ontbreekt, iemand met verstand van zaken kan zelf beoordelen of een paard de da nodig heeft of niet.

Gentlegiant

Re: Is er behoefte aan een paardenrusthuis/pension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:31

Sport paarden laten presteren op gras en hooi dat kan echt niet hoor ;)
Sommige paarden met een rustige recreatieve training kunnen het hier goed op doen maar oude paarden en paarden voor de sport niet....

Oude paarden en paarden voor de sport kun je hier ook niet mee vergelijken

Onze voeder leverancier is ook voeder deskundige en zal ons ook helpen Qwa voeren hier hoeft niemand zich zorgen over te maken

Wij hebben echt wel verstand van zaken en dan met name mijn ouders zij zitten inmiddels +35 jaar in het vak en mijn moeder ruim 20 jaar met oudere paarden

Dus de indruk dat ik en mijn ouders er geen verstand van hebben moet je niet hebben
Via internet kan alles anders over komen ;)

Over het maandelijks da laten komen ben ik het volkomen mee eens je moet zelf ook een inzicht hebben wanneer er een DA aan te pas moet komen :j

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:50

Zal ik wel verkeerd gelezen hebben, want inderdaad zul je bij oudere paarden en bij sportpaarden toch meestal wel wat bij moeten voeren. Zeker als ze moeite gaan krijgen om hooi weg te krijgen zul je dat moeten vervangen door iets wat er wel goed ingaat.
Als je moeder ervaring heeft met oudere paarden is dat mooi, want die heb je hard nodig. Niet rot bedoeld, maar jij bent duidelijk meer thuis in de actieve paardenwereld dan in de oudere paardenwereld. Zul je ongetwijfeld wel gaan leren in het bedrijf van je ouders, dus dat komt vanzelf wel goed.

Persoonlijk ben ik niet van de rusthuizen, ik zorg zelf voor mijn paard en beslis ook zelf wanneer het genoeg is en de DA moet komen. Mijn merrie zal ook niet met pensioen gaan, daar is ze namelijk het type niet voor. Die wil dingen DOEN en op het moment dat haar lijf dat niet meer toelaat is ze klaar. Maar ik mag hopen dat het nog een jaar of 10 (of meer duurt), ze is nu pas 23 ;)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:56

Dat ik meer thuis ben in de sport wereld weet ik ook daarom heb ik ook een trainings stal ;)

Ik leer elke dag dingen bij over ''oudere'' paarden en vind dit ook leuk
Sport paarden en oudjes zijn absoluut 2 verschillende ''dingen'' het is allemaal zo anders

Over de DA gesproken de eigenaren worden altijd eerst op de hoogte gestelt ook Qwa inslapen enz word hier eerst over gesproken met de eigenaar dit vinden mensen fijn netzo fijn als ik het vind als mijn ouders mij nu zouden bellen en er iets is met mijn paarden....

Dus wat je zegt dat ik meer thuis ben in de ene wereld dan in de andere wereld klopt en ik vat het ook echt niet rot op het is een feit ;)

De paarden die bij ons in het rusthuis komen en willen wel nog dingen doen gaan gewoon mee wandelen naar behoefte hoor en de eigenaren mogen altijd een bosrit etc komen maken en zelfs aan de slag gaan kan nog aangezien ik voor mezelf ook een bak heb
Maar we zijn geen pension stal en ik verwacht ook niet dat de eigenaren nog gaan rijden maar alles kan tegenwoordig

Ik hoop ook voor jou dat je paard nog flink wat jaren mee gat dit hoop ik voor iedereen natuurlijk

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 18:44

Dat ik de da laat komen is meer een stok achter de hand, aangezien er ook dingen kunnen zijn wat je níet weet.
Als ik namelijk net zoveel kennis zou hebben als een da, was ik dát wel van beroep geworden.
Dus als je daaruit denkt af te leiden dat mijn ervaring met oudere paarden beperkt is... vind ik dat weer een teken van beperkt inzicht.

Ik zou het namelijk reuze fijn vinden als ik wist dat er maandelijks een rondje langs alle paardjes werd gedaan zodat eventuele sluimerende dingen gelijk gezien werden.
Bijv. sta jij iedere dag je paard te tempen, naar de longen te luisteren en de hartslag te tellen?
Ik niet iig, dus is het mooi als dat maandelijks een keertje gebeurd. Juist bij oudere paarden.
En er zit veel verschil tussen oude en oude paarden. De één is nog super actief, de ander loopt te strompelen door de wei.
Daarnaast gaan alle extra dingen in overleg met de eigenaar. Als die niet wil dat de tandarts een keertje extra komt... prima, dan niet, maar de gevolgen zijn dan niet voor mij...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:58

Als je de paarden kent hoef je niet steeds te meten, dan zie je het als er iets niet klopt. Nee, ik temperatuur mijn paard niet maandelijks, luister ook niet naar hart en longen, maar ik kijk wel dagelijks naar mijn paarden. Dan zie je of de ademhaling normaal is, dan zie je of ze mat zijn, je ziet hoe ze eten, hoe ze bewegen. Daar kun je voldoende conclusies uit trekken om te weten of je de DA moet laten komen.
Om precies te zijn is de DA in de 17 jaar dat ik mijn merrie heb er (buiten het enten) maar een keer of 5 bij geweest, waarbij ik 2 bezoekjes in verband met veulen meetel.
Als jij niet kunt beoordelen of er reden is om de DA te bellen, dan moet je niet andermans paarden gaan verzorgen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:01

Ik ben het met Waratje eens :j

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 22:34

En blijkbaar denk jij inderdaad dat ik niet de kennis in huis heb om een paard te beoordelen... Fijn voor je, maar je hebt het mis :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:40

Inderdaad, dat denk ik ondertussen. Maar overtuig me eens van je kennis, met name je kennis van oudere paarden. Want tot nu toe heb ik daarover niet echt wat zien staan. Wat heb je aan ervaring? Waar heb je je kennis opgedaan?

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 10:25

Weetje wat nu zo grappig is, waratje... dat ik absoluut niet voornemens ben om mezelf hier te moeten gaan bewijzen.
Als de tijd daar is, zullen de mensen die hun paarden bij mij stallen vanzelf overtuigd worden van mijn kunde...
En heel jammer dat jij denkt te moeten oordelen over andere die je niet eens kent.

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:18

Ik sta dus op een 'rusthuis' met mijn (jonge)paardjes, net iets buiten de regio waar jij zit. Volgens mij zit er in Hellevoet e.o. ook nog een. Zo als het bij ons is, zou ik ze zo een voor een daar met pensioen doen als ze die leeftijd bereikt hebben.
Het is alleen echt wel tien keer zoveel werk als een 'normale' stal; aangepaste voedingsbehoeftes, medicijnen, zorgen en conditie in het oog houden. Je bent er echt van 's morgens tot 's nachts mee bezig. Mensen komen vaak van ver uit de buurt en die komen een keer in de maand langs. De rest van de tijd zijn het echt jouw 'kindjes'. Dus ook alle dekens op en af, erbij zijn voor de smid, veearts, tandarts, de extra slobberbeurten in de winter, het onvermeidelijke overlijden waar je alleen voorstaat omdat de eigenaar niet optijd kan komen etc. Het geeft wel veel voldoening om een oudje helemaal te zien opkanppen als ze lekker in een groepje op wei staan en alleen maar 'paard' hoeven te zijn. Maar er zitten ook hele grote keerzijdes aan de medaille: mensen die hun paardje neerzetten en met de noorderzon vertrekken, nooit meer omkijken en jij die dan toch maar weer eens borstel erover heen moet trekken, extra ruime stallen voor als ze binnenstaan, veel weiland om ze zoveel mogelijk buiten te laten i.v.m. 'rust roest'.
Dus ik zou zeggen, bezint eer gij begint. Het is heel mooi om die oudjes lekker bezig te zien, maar het werk wat er mee gemoeit gaat is flink en de kosten ook. Je kan niet af met een basis brokje, je zal echt div. extra dingen moeten doen om ze op de been te houden.

Edit: Als je met echt oude paarden te maken hebt die in een normale kudde geen aansluiting meer vinden met de jeugd, deze moeten ook echt in eigen aangepaste groepjes waar je vaak echt geen jong paard tussen wil hebben die heel de toko over de z#*k gaat jagen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:43

Precies, Mathilde.
Enne JessAndHope, het antwoord dat je nu geeft past precies in het beeld van te weinig ervaring. Denk daar nou gewoon eens eerlijk over na.
Je idealen zijn heel bewonderswaardig, maar die oude paarden hebben geen moer aan idealen, die vergen kennis en ervaring. Er zijn niet veel 20-jarigen die deze specifieke ervaring hebben. Maar als je nou al 5 jaar of meer structureel helpt bij een bestaand goed rusthuis, dan heb je dus wel relevante ervaring en als je die hebt kun je dat toch gewoon melden?
Als je het leuk vind om andermans paarden op een weitje te hebben, zonder dat de eigenaren dagelijks de deur platlopen, zou je nog beter wat jonge paarden kunnen huisvesten. Dat is relatief gemakkelijker, de eigenaren zullen er iets meer bij betrokken blijven en ze worden met een jaar of 3 opgehaald.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:50

Mijn oude ruin van 15 heeft 2 maanden op een rusthuis gestaan in St Oederode koste 140 euro zat alles bij in voeren binnen zetten buiten zetten hoefsmid entingen. Alles was incl.
In de winter kon hij daar ook de wei in
Was er erg tevreden maar miste mijn maatje zo dat hij toch terug is gekomen.
Ik vind het zelf een prima oplossing beter als van die oudjes die weg staan te rotten.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 12:56

Jij hebt gewoon totaal geen mensen kennis, Waratje.
Waarom zou ik mezelf voor jou moeten verantwoorden? Je geloofd er toch al niet in, dus ga ik niet eens de moeite doen.
Ik weet dat ik de benodigde kennis in huis heb en de paarden tot in de puntjes toe kan verzorgen.
Alleen omdat jij vind dat 1x per maand de dierenarts overdreven is, zou ik geen paardenkennis hebben?
Dat is dus geen basis om mijn kennis naar beneden te halen...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:07

Beste meid, iemand die elke maand de dierenarts laat komen omdat ze niet zeker weet of ze "sluimerende dingen" over het hoofd ziet heeft gewoon niet voldoende kennis. Daarnaast speelt je leeftijd ook een rol, iemand van 20 jaar oud kan bijna niet de benodigde ervaring hebben verkregen. Ook hier is 1 + 1 gewoon 2. Is verder geen waarde oordeel over jou als mens, alleen maar een simpel rekensommetje gecombineerd met mijn wat langer rondlopen in de paardenwereld.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:18

Ik ga even een heel eerlijke mening geven, die puur uit mijn gevoel komt.

Misschien ligt het aan mijn leeftijd hoor, maar ik kan me persoonlijk gewoon niet voorstellen dat ik mijn paarden zou toevertrouwen aan iemand die zelf nog zo jong is. Ten eerste kan een twintigjarige nooit echt jarenlange ervaring hebben, als ik uit ga van 'volwassen jaren'. Ten tweede kan er in het leven van een twintigjarige nog zoveel veranderen en ik doe - nu dus - mijn paard wel weg voor misschien nog wel 15 jaar.

Nogmaals: het is een gevoel, ik ga het ook niet verdedigen en ik gun je je rusthuis helemaal, maar persoonlijk zou ik kiezen voor wat oudere en meer gesettelde eigenaren.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:23

Tjonge mensen... TS vraagt alleen of er behoefte is aan iets dergelijks is in deze omgeving en is zo open om haar plannen met ons te delen.
Altijd fijn dat Bokt dan altijd gelijk weer klaar staat om alle openheid en initiatieven de grond in te boren...
Natuurlijk zijn kritische vragen altijd goed, maar om nou bij aanvang al de deskundigheid van TS in twijfel te trekken...

Anyway, vanuit mijn eigen ervaring als eigenaar van een 'rusthuispaard' is in deze regio niets fatsoenlijks te vinden wat ook aansluit bij mijn wensen,
dus ik juich een dergelijk initiatief van harte toe.

Ik denk dat eenieder die voor zijn of haar paard een dergelijk plekje zoekt in deze buurt tegen die tijd zelf maar moet gaan kijken bij TS en
met haar kan bespreken wat zij kan bieden tegen welke prijs. Het voordeel van je paard in de buurt een rustplek geven is dat je zelf ook veel
vaker bezoek kunt gaan dan wanneer je het paard (zoals wij hebben gehad) op 2,5 uur enkele reis met de auto hebt staan.

Juist en alleen vanwege deze afstand hebben we ons rusthuispaard dit voorjaar dus ook toch maar weer naar een pensionstal bij ons in de buurt gehaald.
Als TS in de loop van dit jaar haar plek op orde heeft ga ik in ieder geval zeker met haar om de tafel. Ik ben als paardeneigenaar altijd nog
het beste in staat om te bepalen of een stal en de beheerder daarvan mijn paard de verzorging kunnen bieden die ik wil dat hij krijgt.
En van mij hoeft er ook niet standaard maandelijks een DA bij te komen, maar als dat in de prijs zit inbegrepen, waarom dan niet?!

Ik blijf graag op de hoogte TS!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:27

Ik geloof niet dat ik TS de grond inboorde hoor, ik geef alleen aan wat voor mij een belemmering zou zijn in mijn keuze voor een rusthuis met een jonge eigenaar.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:38

Wat betreft de leeftijd van TS...
Natuurlijk is 20 nog best jong, dat vind ik ook, maar dat hoeft nog niet te zeggen dat zij niet heel erg goed met paarden om zou kunnen gaan of deskundigheid mist.
Het is ook niet gegeven dat iemand van 50 dat standaard wel heeft.
Ik lees op Bokt genoeg horrorverhalen van die oude maar o zo ervaren koeienboeren met een pensionstal waar de paarden ziek van IR en bevangenheid staan vanwege te vet en te veel voer.

Ik zou dan ook voordat ik in zee zou gaan zeker persoonlijk gaan kennismaken met haar om zelf een inschatting te kunnen maken
of ik haar deskundig genoeg vind. Hiermee bedoel ik minimaal net zo deskundig als ik zelf denk te zijn. Totdat ik haar heb ontmoet sta ik er
in ieder geval positief tegenover.

Ik weet ook niet elke sluimerende ziekte te herkennen, maar weet wel wanneer je beter voor de zekerheid er een DA bij kunt halen. Better safe than sorry geldt in dat geval.
Daarnaast vind ik goede communicatie een absolute must. Als er ook maar enige twijfel is over de conditie van mijn paard wil ik dat de
beheerder even met mij overlegt. En als je paard in de buurt op rust staat controleer je toch ook zelf veel vaker hoe het met hem gaat?!
Ondanks dat mijn paard perfect verzorgd is op zijn rustplek in (voor mij) verweggiestan, heb ik het ontbreken van die mogelijkheid als een
heel erg groot gemis ervaren.

Offtopic @ MoniqueT: Wat een schitterend huis in je onderschrift!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:51

Moderatoropmerking:
Het bespreken van bv een leeftijd is prima, maar hou het graag onderbouwd. Het is niet nodig persoonlijk te worden!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:21

Nexus schreef:
Wat betreft de leeftijd van TS...
Natuurlijk is 20 nog best jong, dat vind ik ook, maar dat hoeft nog niet te zeggen dat zij niet heel erg goed met paarden om zou kunnen gaan of deskundigheid mist.
Het is ook niet gegeven dat iemand van 50 dat standaard wel heeft.

Iemand van 50 heeft zeker niet standaard meer (of beter) ervaring dan een 20-jarige. Maar een 20-jarige heeft in ieder geval geen 20 jaar (echte) ervaring in de paarden, waar een 50-jarige dat wel zou kunnen hebben. Hogere leeftijd is uiteraard absoluut geen garantie voor meer kennis, maar geeft daar wel meer ruimte voor.
Een 20-jarige kan inderdaad best heel handig zijn met paarden en onder de juiste omstandigheden ook al relatief deskundig kunnen zijn, maar het aantal beschikbare jaren om echte ervaring op te doen, juist met oude(re) paarden is gewoon erg klein.
Daarnaast hoef je niet iedere sluimerende ziekte te herkennen, maar je moet wel zien dat er bij het paard tekenen zijn dat er mogelijk iets niet klopt. Ik ken ook niet zo heel veel ziektes (gelukkig) uit eigen ervaring, maar ik ken wel mijn paarden en kan ook zien als er iets niet klopt en heb dan ook vaak wel een idee in welke richting dat zit. Dat is een stuk gemakkelijker praten met een DA als je besluit hem/haar te laten komen.

En uiteindelijk moet je natuurlijk bij elke stal gewoon gaan kijken of de staleigenaar en het stalmanagement je aanstaan. In het geval van een rusthuis zal daarbij ook een afweging kunnen zijn wat de huidige conditie van het paard is, als je paard relatief gezond is kun je het gemakkelijker bij TS stallen dan wanneer er al een forse gebruiksaanwijzing bij zit die alleen maar groter wordt naarmate het paard ouder wordt.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:10

Ik kan er niets aan doen, maar ik voel me toch een beetje geroepen om ( weer ) te reageren. Ik denk dat niemand de TS de grond in wil boren, maar ik denk eerder dat iedereen haar een beetje wil behoeden voor het werk dat ze zich op haar hals gaat halen. Ouwtjes hebben héél veel werk nodig, en als ik haar profiel lees komt er straks wel een klein kindje.En niet dat je dan helemaal invalide bent, maar als je net voor de winter een kindje krijgt, en dan ook nog de zorg voor een paar bejaarde paarden is dat pittig zat.
Daarbij lees ik in een eerder topic dat er geen geld is om haar eigen paard op de foto te zetten, waar komt dan de investering vandaan om boxen te maken, de heinig in orde te maken, en de voor inkoop van het hooi te doen. Je moet ten slotte ook genoeg financiele ruimte hebben als een eigenaar verstek laat gaan, toch de kosten van de VA op je te nemen. Dat hoort nu eenmaal ook bij het risico.( Anders zou het dierenmishandeling zijn "ja, de eigenaar betaald niet, dus we laten het beest maar bekommeren"..)
Daarnaast valt het me op dat bij elk bericht wat niet helemaal in het straatje van de TS past, ze gelijk op de achterste benen gaat staan, en het lijkt mij dat als je overtuigend van je kunnen bent, dit totaal niet nodig is. Als iemand vraagt naar haar ervaring wordt er scherp verteld dat ze zich niet hoeft te bewijzen. Maar het lijkt mij juist heel belangrijk om je voor te kunnen stellen als een kundig iemand die weet waar je over praat. In onze berichten wisselen blijft het bedrijsplan veranderen, van veel naar buiten met een groepsstal buigen we ineens naar eigen boxen. Want tja, niets staat nog vast..
Zoals ze eerder vertelde, ondernemen is een risico nemen, maar nu wordt er een risico genomen met oudere paarden waar niet snel een andere plek voor is gevonden ( zoals ze zelf zegt, een wachtlijst van 600 paarden (?) ( Bij een stichting ja, maar bij "commerciele"instellingen kan je vrij makkelijk terecht)
Ik bedoel dit berichtje trouwens niet als aanval, maar het komt mij idd ook over als een zeer idealistisch plaatje, zonder te snappen wat een werk oudere paarden met zich meebrengt. En het is dan heel makkelijk om te roepen "de tijd zal het leren", maar dát verdienen de paarden dus niet.

Klaver2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:34

Er zal best behoefte zijn een paardenrusthuis/pension, maar er hangen heel haken ogen aan je plan en hoewel mensen het kritisch brengen willzen je alleen maar behoeden voor grove fouten. Ten eerste moet je uit de kosten zien te komen, ik neem aan dit je nu nog niet in het bezit bent van grond/stallen. Ik kan je vertellen dat dat in de regio die je opnoemde erg duur is en dat je dus een lening van de bank nodig zal hebben en het paardenrusthuis zal rendabel moeten zijn om uit de kosten te komen. Verder gelden er tegenwoordig strikte regels: per paard moet je een hoeveelheid grond bezitten. Het zal dus een dure grap worden en oude paarden kosten veel geld en inderdaad, wat ga je doen als een eigenaar zijn paard brengt en vervolgens niet betaalt? Kun je dat dan ook aan om ook zware beslissingen te nemen over wat je met dit paard gaat doen? Want iemand die niet betaalt brengt geen geld in het laatje en kost jou dus alleen maar geld. Mijn advies: kijk eerst eens bij andere rusthuizen, praat met deskundigen, bedenk hoe je aan het gaat pakken. En ook al heb je zelf al grond (bv. een wei bij je huis) je kunt niet zomaar een paardenrusthuis beginnen, op je grond ligt een bestemming en dat zijn allemaal zaken waar je mee te maken krijgt. En dat is pittig wanneer je nog maar 20 bent.

En zeker met een kindje op je komst is het loodzwaar een bedrijf op te starten. Je kunt immers niet met je baby door de stal gaan sjouwen, dus heb je iemand die dan op je kleine kan passen? Succes met je beslissing, maar denk er niet te lichtvoetig op. Mijn advies: geniet eerst lekker van je baby en kijk dan alsnog of je plannen haalbaar zijn.

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:05

Ze zal er toch wel eerst goed over na gaan denken hoe alles te doen, een goed plan opzetten, uitwerken en kijken wat allemaal haalbaar is. Haar vraag was, zou er vraag naar zijn? Denk het wel. Maar inderdaad goed kijken of je het allemaal aan zou kunnen. ;)