€1365,- voor een ex-manege pony van 16 jaar, veel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 11:50

miran, zou het niet kunnen zijn dat prive paarden eerder de rust krijgen die ze verdienen dan manege paarden?

En je zegt dat paarden bewegingsdieren zijn, maar in mijn ogen kan het nooit de bedoeling zijn om een paard 2 tot 5 uur per dag rondjes te laten lopen in een manegebak met beginners op z'n rug. Hoezo bewegingsdier???

bimmezs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 14:17

mijn pony is ook een ex-manegepony, voor hem heb ik 50 euro betaalt, maar hij is wel al 28 en heeft een botvergroeiing aan zn sprong en lichte slijtage aan zn beentjes. maar voor de rest is het wereld pony die ik voor geen goud kwijt zou willen. hij gedraagt zich als een 3 jarige en ik kan nog prima op met hem rijden. alleen kan hij geen 3 tot 4 uur meer in de lessen lopen omdat zijn beentjes dat niet houden en daarom heeft de manege hem verkocht.

het is natuurlijk maar net wat je voor een pony overhebt, al hadden ze voor hem 5000 euro gevraagt dan nog had ik hem gekocht omdat ik zielsveel van hem hou. Als je een goede band met zo'n pony hebt moet je hem gewoon kopen.

bimmezs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 14:22

als jij van hem houd en hij heeft geen pijn ofzo moet je het gewoon doen
bij jou kan hij genieten en weet ie ook eens hoe het voelt om een eigenpony te zijn.
gewoon doen wat je zelf het beste lijkt voor jou en het paardje

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 22:11

maudy schreef:
miran, zou het niet kunnen zijn dat prive paarden eerder de rust krijgen die ze verdienen dan manege paarden?

En je zegt dat paarden bewegingsdieren zijn, maar in mijn ogen kan het nooit de bedoeling zijn om een paard 2 tot 5 uur per dag rondjes te laten lopen in een manegebak met beginners op z'n rug. Hoezo bewegingsdier???

Tja, ik zie toch redelijk vaak manegeponies en -paarden die ruim in de 20 zijn en nog vrolijk en gezond (voor zover te zien) hun werk doen, en nooit een dag kreupel zijn. Prive paarden leven vaak niet eens meer op die leeftijd, die lijken allemaal voor hun 20e enkeltje slager gehad te hebben wegens artrose, OCD, hoefkatrol etc. Natuurlijk zijn er zat uitzonderingen, maar blijkbaar is een paar uur rondjes sukkelen toch meer natuurgetrouw dan een uur hard aan de bak en daarna weer 23 uur op stal. Onderhand heb ik wel zoveel maneges en paarden gezien dat die redelijk representatief moeten zijn.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 23:58

Ik moet er wel even aan toevoegen dat RockyLover deze pony al best lang verzorgt en helemaal dol op hem is. Ik zelf ken de pony aardig goed en vind hem ook aan de hoge kant. Toch zou ik hetzelfde gedaan hebben als RockyLover. De pony is zeer vriendelijk en super betrouwbaar!! Hij zou nooit met je aan de haal gaan of gekke dingen doen. Echt een lieverd gewoon. Ondanks dat hij al aardig op leeftijd is heeft hij een prima conditie (vind je het gek.. met 4 uur per dag in de lessen). Ik denk dat het paard nog best lang mee zal gaan. Heeft wel oogontsteking, maar RockyLover heeft dit altijd verzorgt en hij zag er altijd netjes uit. De pony is nou niet bepaald een dressuur of springtopper, maar zou misschien nog best leuk aan de teugel enzo kunnen lopen door te oefenen enzo. Springen vindt hij ook leuk. Het is eigenlijk echt een recreatiepaardje, je kan er alle kanten mee op.
Verder rijdt RockyLover toch nog niet zo heel hoog want ze rijdt nog niet ana de teugel enzo (niet l*llig bedoelt RockyLover) dus het is echt een prima paardje voor haar. Zo kunnen ze nog wat van elkaar leren.
Ook weet ik dat RockyLover zelf naar de eigenaaresse is gegaan met het idee om hem te kopen, dus het paard wordt niet verkocht omdat het iets mankeert of omdat hij te oud is. Ik denk eigenlijk dat het paard op dit moment een van de beste manegepony's is (100% betrouwbaar, lief voor kinderen, prima conditie, enz..). Deze koop is dus puur omdat RockyLover hem altijd al heeft willen kopen omdat het gewoon een prima paardje voor haar is.
Zoals ik al zei vindt ik de prijs ook belachelijk veel, maar in haar geval (bijv. als ik Kyra zou willen kopen) zou ik precies hetzelfde gedaan hebben.
Wat ik alleen niet vindt kunnen is dat ze de pony daar gestald willen hebben. Ik denk dat de pony veel beter af zou zijn als het nu, na zoveel jaren in de lessen gelopen te hebben, op het land mag staan met wat vriendjes. Aangezien de manegepaarden dag en nacht op stal staan (en dan de lessen niet meegeteld).

groetjes!

p.s. Roos, ik hoop niet dat je het erg vind dat ik dit bericht heb geplaatst, maar hij klopt wel.. toch?

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 00:03

gabyfedde schreef:
Ja, maar hoe jong ze ook is ze moet ook nadenken. Het is toch een paard van 16 jaar oud die al 8 jaar achter elkaar 2 tot 5 uur per dag rondjes loopt. Het beestje wordt met een k*t smoes verkocht (iedereen heeft een lievelingspaard op een manege, alleen niemand mag ze kopen).
Ik snap niet dat haar ouders niet ingrijpen! Want hoe kan ze alle kosten betalen (stalling, veearts en ander onderhoud) als ze te jong is om te werken?

1. Dit paard loopt gemiddeld 3 uur per dag, soms 4 en slechts enkele keren 5. Vaak ook 'alleen' maar 2 uur.
2. Paard wordt niet met een k*tsmoes verkocht, hij was in eerste instantie niet eens te koop. En ja, iedereen zou zijn lievelingspaard kunenn kopen zolang ze er genoeg voor betalen.
3. RockyLover heeft wel degelijk over alle kosten nagedacht en het met haar ouders besproken.

niet banketstaaf bedoelt maat je moet niet zo snel oordelen over anderen. Ik wil me er verder niet mee bemoeien maar waar redeneer je dit van?

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 11:42

Miran"]
[quote="maudy schreef:

Tja, ik zie toch redelijk vaak manegeponies en -paarden die ruim in de 20 zijn en nog vrolijk en gezond (voor zover te zien) hun werk doen, en nooit een dag kreupel zijn. Prive paarden leven vaak niet eens meer op die leeftijd, die lijken allemaal voor hun 20e enkeltje slager gehad te hebben wegens artrose, OCD, hoefkatrol etc. Natuurlijk zijn er zat uitzonderingen, maar blijkbaar is een paar uur rondjes sukkelen toch meer natuurgetrouw dan een uur hard aan de bak en daarna weer 23 uur op stal. Onderhand heb ik wel zoveel maneges en paarden gezien dat die redelijk representatief moeten zijn.
[/quote]
nou ik vind dit echt serieus onzin!! Alsof privépaarden een slechter/korter leven hebben! Tuurlijk een privé paard kan heus wel wat krijgen, maar dat betekent niet meteen dan ze weg gebracht worden. de meeste privé paarden met een ziekte wordt meer geld/tijd./medicijnen voor gehaald dan voor zieke manegepaarden.
Mijn paard rijdt ik 1,5 uur per dag ong. en staat verder overdag op wei, en 's nachts op stal met hooi! En zo hebben veel privé paarden het!
Nou rondjes sukkelen in een manege in niet uit natuurgetrouw lijkt me.
Wij hebben dan toevallig een oude pony, nog steeds in topconditie, ziet er super uit. en zo ken in meer privé paarden die oud zijn en nog steeds super zijn. Nou kijk maar eens op manege daar zie je weinig oude paarden die nog een beetje goed zijn..tuurlijk die zijn er wel!!
Er zijn ook zat goede manege waar de paarden maar 2 uur lopen. Maar er zijn er ook heel veel, waar de paarden niet op wei komen, en ontzettend veel lopen..

blaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 12:05

hier ook even een hele late reactie van mij! ik ken de pony waar het over gaat! rocky! het is echt een superbeessie en ongelooflijk lief. alleen voor dat geld... het is echt onwijs veel!
en wil je hem dan op de manege zetten? dat moet je echt niet doen! je kan echt wel ergens in de buurt een weilandje met schuilstalletje voor hem vinden! daar is ie echt veel beter af!
ik zou niet weten wat ik in jou plaats zou doen... het is zo ongelooflijk veel geld. en hij is de jongste ook niet meer! en ook weet ik dat de manege er niet zoveel geld voor mag vragen! probeer zelf een lager bod, misschien kan je er over praten...
succes ermee en laat horen hoe het gegaan is en of je rocky gaat kopen!

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 17:03

blaffie schreef:
hier ook even een hele late reactie van mij! ik ken de pony waar het over gaat! rocky! het is echt een superbeessie en ongelooflijk lief. alleen voor dat geld... het is echt onwijs veel!
en wil je hem dan op de manege zetten? dat moet je echt niet doen! je kan echt wel ergens in de buurt een weilandje met schuilstalletje voor hem vinden! daar is ie echt veel beter af!
ik zou niet weten wat ik in jou plaats zou doen... het is zo ongelooflijk veel geld. en hij is de jongste ook niet meer! en ook weet ik dat de manege er niet zoveel geld voor mag vragen! probeer zelf een lager bod, misschien kan je er over praten...
succes ermee en laat horen hoe het gegaan is en of je rocky gaat kopen!

gansie lezen wijffie Knipoog ze heeft hem al gekocht...

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 10:39

Hoi Rockylovertje!! Ik vind het heel leuk voor je dat je Rocky kan gaan kopen. Ik vind het niet vreemd dat deze prijs voor hem gevraagd wordt. Ze moeten er tenslotte een nieuwe, goede manegepony voor terug kopen. En de enige reden dat hij verkocht wordt is om jou en Rocky nog veel geluk te bezorgen! Rocky is een gezond dier met een goed karakter waar je veel plezier aan kan beleven, daar weegt geen prijs tegenop toch?! Dus ik wens je al het plezier en geluk van de wereld toe met Rocky!! En Candor ook!! xx Nikki

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 10:45

En uit ervaring weet ik dat een paard waarmee je een goede band hebt en die je helemaal vertrouwd ONBETAALBAAR is...

LiJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 12:50

Hoi

Ik heb mijn oude pony gekocht op 16 jarige leeftijd voor 2700 gulden
Had 4 jaar in de manege gelopen en was op 3 benen afgekeurd.
Maar ja ik was gek op die pony dus gekocht.
Ik heb er heel veel plezier aan gehad en was het geld ook zeker waard
Ik ben m dresuur met hem geworden en heb in jumping amsterdam met hem mee gedaan.Helaas hebben we hem op 23 sep 1999 moeten laten afmaken omdat het hoefbeentje gekanteld was. Verdrietig
Voor mij maakte het niet uit wat hij koste(heb hem zelf betaald van van folderwijk)Al was het 5000 gulden ik zou mijn tijd met mijn pony voor geen goud willen missen.
Dus als je hem echt kopen moet je het doen.Bij mij is het achteraf een koopie geweest Heb veel met hem bereikt en omdat ik ooit een bod van 10.000 gulden op hem heb gehad.Nou mooi niet. Het was en is mijn HARTENDIEF.Voor mij is het allerbelangrijkste geweest dat ik hem kocht: is dat ik hem de mooiste en de liefste en de geweldigste pony op aarde vond.We konden lezen en schrijven met elkaar en dat was voor mij veel belanrijker dan het geld.

Groetjes Danielle

Groetjes Daan

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 13:59

Miran"]
[quote="maudy schreef:

[/quote]
Daar wou ik graag even op inhaken.
Deze paarden doen niks meer dan hun ene been voor het andere zetten. Naar mijn mening zijn bijna alle manege paardes aan 4 benen lichtelijk kreupel. Bij zowat geen enkel manege dier zie je nog een zweefmoment na een paar jaar werk. En alleen rust en een da kunnen dat verhelpen. IMO dus niet een leuke job voor de paarden. Vrolijk en gezond? Nou vrolijk waarschijnlijk niet echt, geef ze een vaste baas en een wei en RUST en dan zijn ze weer vrolijk. Gezond, nou ja misschien wel 100% wat betreft de darmen enzo, maar tussen de oren niet echt meer van die eeuwige rondjes sjouwen, en de benen ga ik het niet eens over hebben.....
Een paard wat zonder zweefmoment loop na een tijdje manege werk heeft PIJN. En is over vermoeid.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 17:14

ik ben het daar deels mee eens, maar ik weet wel dat veel oudere manegepaarden het nog heel lang heel goed kunnen doen bij mensen die er recreatief mee willen rijden
idd hebben de paarden een hoop slijtage in het lichaam
maar meestal is RUST niet DE oplossing
als je die paarden uit de manege haalt moet je ZEKER elke dag rijden , ze zijn nl een bepaald patroon gewend, en in hun geval is dat dus elke dag n paar uur lopen, zou je ze in een x stilzetten dan is het juist vragen om problemen!
verder heb ik PINO (zie profiel) ook van een manege gekocht, waar hij ook zo'n 3 jaar in heeft meegelopen, wel de gevorderde groepen , maar toch wel elke dag een of twee uur zeker.alleen kon meneer niet meer zo goed tegen het gehobbel en is op een gegeven moment gek geworden in zijn koppie.....logisch!!!!het is ook een paard dat heel beweeglijk is in zijn lopen, dus gooit hoog op en veel manege ruiters konden dat niet uitzitten dus.
toen heeft ie een jaar op rust gestaan , hij liet niemand meer op zijn rug en gooide iedereen eraf
toen ik hem begon te rijden liep ie heel er slecht, stug in de mond, slecht aan het been , veel bokken,maar dat is allemaal off topic
ik heb nu een superpaard aan hem, hij kan goed springen en is heel goed in de cross.
en gezond????SUPER gezond, nog NOOIT kreupel geweest, op een hoefontsteking na dan, geen koliek, helemaal niets
dus een paard wat uit de manege komt KAN wel goed zijn, maar okej ik geef toe hij was 8 toen ik hem kocht, en het belangrijkste : hij was BETAALBAAR
ze vroegen geen asobedrag zoals in dit topic het geval is!

maar ik wens d'r iig veel plezier met die pony en ik hoop voor haar dat ze nog lang van hem kan genieten zonder al teveel dierenarts kosten!!!

Nair

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 17:21

Hoi Rockylover,

Als jij hem gekocht hebt en je wilt ergens anders gaan staan, dan kunnen ze er echt niks over zeggen lijkt mij. Het is dan toch JOUW pony.

Heb je hem nog wel laten keuren?

Nou, ik vond de prijs ook te hoog, maar ik kan me wel indenken dat je hem koopt.

In ieder geval, veel succes met Rocky en ik hoop dat je nog lang plezier met hem zult hebben.

Groetjes Nair