Kopie van paspoorten paarden inleveren op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:55

joyce B schreef:
bij koeien is dat toch ook digitaal geregeld? Daar heeft niet elke koe een paspoort, maar een oormerk (paard heeft een chip) waarbij de boer online de verblijfplaats kan wijzigen volgens mij.

Dan is het toch gelijk verwerkt?

I&R regeling paardachtigen loopt giga achter op die van runderen, zijn er veel meer paardeneigenaren/bezitters en weer anderen zijn houder van de paarden van die die eigenaren/bezitters.

Alsde readers goedkoper worden en de transponder beschreven kunnen worden, deze gekoppeld zijn aan databases zodat je eigen DA adhv transpondernummer medische gegevens kan opvragen, via de PUI te achterhalen is wie de eigenaar, er ook eigenaarsmutaties komen, denk dat we dan al een stuk mer gemak hebben dan wat er nu allemaal gebeurd.

De regels wijzigen zo snel en zo vaak...
Zo koest eerst ieder paard dat langer in Nederland verbleef dan 6 maand of ouder was als 6 maand en niet aan de voet van de moeder liep een transponder en paspoort hebben..
En dat is inmiddels al weer gewijzigd.
Zo hoeven paarden geboren in een land waar kenmerken nog toegestaan is dmv bijv brandmerk/nummerbrand én geboren zijn voor 1 juli 2009 geen transponder te hebben als ze in Nederland verblijven.... ook handig om te weten voor PH's..

geboren na die datum ???
Westfalen begint nu met transponders icm brandmerk maar zonder nummer.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:00

kjcm schreef:
nee doen ze toch niet hoor!
ze blijven maar zeggen dat het eigendoms bewijs is.
ik zei t ook, je levende have staat hier in de stal en die vertrouw je me wel toe.......... :P

Wat je kunt doen, is een verklaring van ontvangst tekenen waarin je nog eens duidelijk aangeeft dat je het paspoort hebt ontvangen wegens wettelijke verplichting maar dat het eigendomsrecht nog steeds bij *naam eigenaar* ligt. Als je dat aan hen geeft, zijn zij voldoende beschermd tegen onduidelijkheid over eigendom.

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:55

heb net wat overlegd en er gaat een brief uit naar de klanten dat zij het paspoort verplicht op stal in hun kast moeten hebben
waarvan wij de code of sleutel in bezit hebben zodat wij er altijd bij kunnen in geval van controle.
zo niet dan kunnen hun de boete betalen of........

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:04

bij mijn paard ligt het papier ook gewoon bij stal.
als er zoveel drukte over is zoals van de tstarter, zorg dan dat je het veilig op kan bergen in de zadelkast waar je stalhouder een sleutel van heeft en hij je kan bellen voor toestemming
jij kan alijd bij je paspoort en hij in geval van nood ook.
ik vind het niet zo moeilijk. als er wat is met mijn paard dan kunnen ze hem direct in de trailer zetten naar de kliniek,
hebben ze gelijk alle gegevens. ideaal.

ik neem aan dat je een contract hebt getekent bij je pensionhouder, daar kun je deze dingen prima in op nemen.
ze gaan wel meer controleren

jamiejd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 13:34

Nog nooit van gehoord! :\ Die van ons ligt gewoon thuis!

juno88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:40

ik heb hier wel eens van gehoord.

tijdje terug is bij ons op stal ook inspectie geweest van de belasting dienst.

nou werken wij met contracten dus konden ze die laten zien en met de paspoorden van hun eigen paarden aantonen wat van hun was en wat niet

Marion71

Re: Kopie van paspoorten paarden inleveren op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 23:20

Belastingdienst is heel wat anders. Die jongens interesseert het geen **** of je de paspoorten wel of niet hebt. Zij zijn alleen geïnteresseerd of je al het belastinggeld wel betaald hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:33

Juist voor de belastingdienst moet je je administratie goed op orde hebben...dat bepaalt namelijk de hoeveelheid belastinggeld die je moet betalen :D

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:05

Ik vind het eigenlijk heel logisch dat je het paspoort moet achterlaten bij de staleigenaar. Ik heb in mijn hondenpension ook alle paspoorten van de honden die aanwezig zijn. Dit ben ik wettelijk verplicht. Ik zie dan ook niet het verschil tussen een hond die 3 weken per jaar bij mij zit of een paard wat 12 maanden per jaar bij mij zou staan.
Voor een pension is het heel logisch dat het paspoortje afgegeven wordt, nooit problemen gehad met mensen, en voor een paardenpension zou het raar zijn....

Julia_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:22

Bij ons op stal zijn alle paspoorten in handen van de staleigenaar, opzich wel handig want ze worden allemaal tegelijk geent

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:17

Ik heb ze gewoon zelf bij, indien nodig zijn ze wel altijd te bereiken voor iemand als ik er niet ben.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:37

wij hebben dit wel op stal gehad
en ze moeten inderdaad alle paarden kunne aantonen.
klopt wel

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:59

Ik vind veel mensen hier nogal kort door de bocht reageren "als je je stalhouder niet vertrouwd ga dan weg". Het is allemaal goed en wel zolang het goed gaat, maar als je een keer weg gaat of er moest een keer ruzie komen...... Als je daar geen rekening mee houd ben je IMO naïef bezig. :)
Ik ben blij dat in België een kopie'tje genoeg is, het originele zou ik persoonlijk nooit aan de stalhouder geven. En als ik in zuid-frankrijk zit dan bel ik wel een vriend die mijn huis een beetje "levend" houd op om te vragen of die tijd heeft om het langs te brengen. :+ Maar goed, de kans dat ik in zuid frankrijk zit is klein want ik houd helemaal niet van reizen :')

Wyona01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 12:45

Hoi

Ik heb er ook nog nooit van gehoord.
Vind het een eng idee, stel dat je ruzie krijgt, kun je je paard niet meenemen als de staleigenaar kwaad wil, dus ben je dan je paard kwijt?
Als ze kwaad willen kunnen ze je paard zo verkopen en jij hebt niks om aan te tonen dat het dier van jou is.
Een kopie oke dat zou ik wel afgeven maar orgineel echt niet.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:58

Nuttige opmerking??? -O-

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:14

Ik heb op een stal gestaan die een kopie wilde van het aankoopbewijs of de papieren van het paard.
Dit omdat ze al eens een paard op stal hebben gehad die later ontvreemd bleek te zijn.
Daar maak ik echt geen probleem van.

Paspoort heb ik op de opfok wel 3 jaar bij hun gelaten.
Verder heb ik zelf altijd de paspoorten gehad.
Niet omdat ik mijn staleigenaren het niet toevertrouw maar omdat er nooit om gevraagd is.
Laatst bijgewerkt door moyra op 27-05-13 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:19

Kopietje van de paspoorten is bij ons op stal ook normaal

Sanne1994_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:21

Het paspoort moet zijn waar het paard ook is, tenminste dat is wat mij is verteld...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:05

Het wettelijke gedeelte is redelijk uitgekauwd hier geloof ik. Feit is dus dat volgens de wet het paspoort op stal moet liggen. Feit is dat het in de praktijk heel veel bezwaren geeft, zowel praktisch als in "gevoelskwestie".
Ik denk dat een deel van het praktische probleem op te lossen is met inderdaad een kluisjessysteem: ieder een eigen vakje en een loper bij de stalhouder.

Volgens mij zou het probleem echter nog beter op te lossen zijn als ze de gevoelskwestie op konden lossen. Veel mensen zijn bang voor het geval dat er ruzie komt, een paar posts terug wordt de vergelijking gemaakt dat je niet je derde deel bij de opslag van je auto laag liggen.
Waarom wordt voor een auto die niets meer is dan blik voor de meeste mensen de boel zo goed geregeld en is het bij paarden altijd een vage bedoening wat nou precies het bewijs van eigendom is.
Imo ogen zouden ze daar eens aan moeten sleutelen en dat waterdicht krijgen. Dan wordt het paspoort niets meer als dat het in werkelijkheid zou moeten zijn en doet niemand meer moeilijk dat ze het in moeten leveren. En het scheelt een hele berg juridische conflicten "van wie is het paard nu eigenlijk" waarbij het paspoort als onofficieel eigendomsbewijs wordt gezien.

Wat mijn situatie betreft: ik heb mijn paspoort altijd thuis gehad. Ook nooit naar gevraagd. Nu staat hij aan de andere kant van het land bij een goede bekende van me en daar ligt ook het paspoort.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:05

Sanne1994_ schreef:
Het paspoort moet zijn waar het paard ook is, tenminste dat is wat mij is verteld...

Officieel gezien wel inderdaad. Het paspoort is een identificatie van het paard en zou dus bij het paard moeten blijven. Als er ooit controle is kun je als stalhouder wel een probleem hebben als je de paspoorten niet kunnen laten zien. Want iedere pensionklant opbellen dat ze direct moeten komen brengen is natuurlijk geen optie als mensen op hun werk zitten.
Maar of er nu echt controles zijn dat weet ik eigenlijk niet. Nooit van gehoord dat er een stal is gecontroleerd.

Wyona01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:44

Ja ik begrijp wel dat het paspoort geen eigendoms bewijs is, maar vind het gewoon een eng idee.
Misschien zijn de mensen zo voorzichtig omdat het bij sommige het enige is wat je hebt van je paard.
Als je het bij een bekend kunt neerleggen dan is het een ander verhaal, tuurlijk er kan ook ruzie ontstaan maar het is een kleinere kans.
Ik ben het niet gewent en bij mij ind e buurt heb ik er nog nooit over gehoord.
Maar is het een verzekerings technisch verhaal of maakt dat niet uit.
Ik bedoel is je paard niet verzekerd op stal als daar het paspoort niet ligt?????

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:19

heeft met registratie en identificatie plicht voor paarden te maken. Niets met verzekering...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:43

ik geef mijn paspoorten niet meer af als mijn paarden op een andere locatie staan, inmiddels al enkele keren meegemaakt dat als ik mijn paard op kom halen het paspoort zoek was en ik (veel) kosten moest maken voor het laten verstrekken van duplicaten door het stamboek.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:52

Ach, ik woon op 5 minuten fietsen van mijn paard. Voordat die controle klaar is is het paspoort bij hun :P.
Gaan ze daar niet mee akkoord dan betaal ik de boete wel (er hebben namelijk tot nu toe welgeteld 0 van dit soort controles plaatsgevonden).
Paspoort blijft igg bij mij thuis!
Pensioneigenaren hebben overigens gelukkig ook nog nooit naar het paspoort gevraagd.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:55

Bij mij zijn ze pas komen controleren. Ik moest van alle aanwezige dieren de paspoorten laten zien.

Ik woon op een voormalig bedrijf en er zouden nog koeien aanwezig moeten zijn (waren er niet), maar dan wil de AID wel het bedrijf zien en dus ook de paspoorten van de paarden. Wel gaven ze eerlijk toe dat het beleid rondom de paarden nog maar op losse schroeven staat. Wel waren ze erg streng en ik kreeg er geen goed gevoel bij. Echte machtsmannetjes, wij kregen een waarschuwing omdat er iets niet op orde was. Maar als alles door gaat willen ze dat de paspoorten nog maar door een paar instantie's gemaakt worden ipv door de stamboeken. En moet dus het paspoort liggen op de plaats waar het paard staat. Gedoe!