Zal dit groot genoeg zijn voor onze 2 viervoeters... ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Zal dit groot genoeg zijn voor onze 2 viervoeters... ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:55

Volgens google earth is echt het hele perceel incl woning ong 60 bij 15 meter.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 02:47

Kan makkelijk. Gewoon doen, als je alles rondkrijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 07:02

TS ik ben benieuwd of je het rond gaat krijgen, vind het zo op het oog niet al te ruim, met name in de winter zou wel een geod gedraineerd land overwegen daar zal ej veel plezier aan hebben.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 25-02-10 08:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderde offtopic reactie verwijderd.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 07:57

Als je de boel goed onderhoud, zorgt voor droger land in de winter, en een 24/7 beschikking over hooi kan het goed.
Paarden hebben geen groot weiland nodig, ja het is mss lekkerder, maar als ze de benen kunnen strekken en niet alleen staan en lekker kunnen eten gaat het prima!

Zeker voor een fjord en een shet!
Ik ben wel benieuwd hoe het er straks uit gaat zien ;)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 08:04

Moderatoropmerking:
Er zijn een aantal offtopic reacties verwijderd. Blijf aub ontopic en reageer met respect naar elkaar.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 08:17

Qua oppervlak zou het best kunnen, er zijn genoeg paarden die minder ruimte hebben, of zelfs de hele winter in een box van 3x3 opgesloten zitten ;)
Ts alle voors en tegens zijn hier wel genoemd, maar praat goed met de buren en hopelijk kun je je droom waarmaken :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 09:18

Moet kunnen met een heleboel mitsen en maren.

Dat je heel goed naar de gemeentelijke verordeningen moet vragen, spreekt voor zich, zeker als je tussen twee buren inzit. Dat je een huis mag bouwen/uitbreiden wil zeker niet zeggen dat er ook een stal mag staan of dat er een paddock mag worden aangelegd. Bij onze gemeente mag een stal eventueel op agrarische grond, vrij zolang het alleen een schuilstal betreft (dus drie gesloten wanden, 1 open) en dichte stallen met een afsluitbare deur moeten aangevraagd worden en dan is het afhankelijk van de omstandigheden en evt. bezwaren. Een rijbak of paddock is een recreatief bouwsel a la zwembad in de tuin en mag bij ons weer niet op agrarische grond ( handig :P ) en kan dus alleen op grond die als bestemming heeft agrarisch/recreatief EN die op die oppervlakte gebouwd mag worden met in achtneming een bepaalde afstand tot de grens met de buren! Verlichting moet ook weer aangevraagd worden en zo heb je ook gemeentes die nog eisen stellen over de omheining, en over de passendheid in het landschap. Dus heel heel heel goed alles uitpluizen!

Hou er rekening mee dat het zonder drainage in de winter een grote slijkzooi wordt, en dat gaan je buren echt niet tof vinden om van je paarden maar te zwijgen.

Mestgeur, vliegen en dazen bederven het woongenot behoorlijk, dus daar ga je wel wat voor moeten voorstellen, verwacht ik. Mest idd misschien op een aanhanger met zeil erover en zsm wegbrengen naar een boer, veel spuiten tegen de insecten, dazenval,...? Dat is natuurlijk wel met name in de zomer, maar je weet niet of je je paddock ooit nodig gaat hebben als de boer van het weiland ineens de huur opzegt ofzo. De gemeente gaat er ook vanuit dat je het spul het hele jaar gebruikt, zij geven geen toelatingen op basis van gebruik van oktober tot maart oid.

Bedenk ook dat je paard veel rommel met zich meebrengt. Als hij rent in de paddock, stuift er zand op wat vervelend is voor de buren. Ook als je gaat rijden, steeds alleen weg met schone zand/moddervrije voetjes, want steeds de straat vegen is niet leuk, maar een zanderige of modderige oprit/stoep/rijbaan ook niet.

Zorg dat je toestemming van de buren (in wijde omgeving!) met hun handtekening erbij ook bij de vergunningsaanvraag doet. Dat gaat je veel schelen. Eerder gegeven toestemming houdt trouwens NIET in dat ze niet alsnog bezwaar aan kunnen tekenen, maar je staat wel sterker. Desalniettemin: kennissen van me konden gaan verhuizen omdat een buurtbewoner van 2 straten verderop, die eerder getekend had voor akkoord en die niet eens uitkeek op hun weiland, waar al jaren hun paarden stonden, bezwaar aantekende en de paarden er dus ook niet meer mogen staan, ook al kwam het weiland overeen met het bestemmingsplan en bestond deze situatie al tientallen jaren. Heel ellendig maar zo kan het dus gaan!

Verder weet ik niet of je al bedacht hebt waar je gaat rijden, waar je opslag voor hooi/stro/voer komt, of je nog een zadelkamertje nodig hebt, of je ook een trailer hebt die je ergens weg moet zetten, of je zelf nog een stukje tuin en/of terras wil hebben en hoe je de boel netjes aan gaat kleden dat alles binnen het landschap past, maar dat zijn ook dingen die je even moet overdenken.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 09:52

Als je het rond krijgt zou ik het zeker doen. Ze staan dan beter dan wat je verder kan vinden hier in de buurt.

Er is hier bijna geen stal te vinden waar ze in de winter buiten mogen en als dat kan is het in een paddock die niet groter is dan jij zal krijgen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 09:59

Als ik jou was zou ik :

1] voor jezelf even eerlijk beoordelen of je ècht tevreden zult zijn met dit huisje. Nu , maar ook in de toekomst. Als je er eenmaal woont en je vindt het toch wel wat oud of klein , is het dan mogelijk om uit te breiden / te vernieuwen ? (gemeente / kosten / ander verblijf in de tussentijd)

2] voor jezelf even eerlijk beoordelen of je wel op deze manier paarden wilt houden. Een kuddetje paarden die meer ruimte tot hun beschikking hebben is natuurlijk voor de meeste paarden wel leuker , en meer faciliteiten zijn als ruiter ook wel prettig , een goede bak met verlichting bvb. , zeker in de winter.
Ook moet je zelf overal voor zorgen : hooi en stro kopen en opslaan , mest weghalen en afvoeren , water en voer , in de winter met emmers water klooien wellicht , als je een paar dagen / weken weg gaat , wie gaat er dan voor de paarden zorgen ? Al dat soort dingen. Het is hartstikke leuk om 's ochtends vroeg door je paardjes begroet te worden als je naar je werk gaat , en als je terugkomt weer zo'n enthousiast koppie te zien , maar het is ècht veel werk en dat breekt veel mensen toch wel op na verloop van tijd. Je bent meer bezig met het werk eromheen , onderhoud van alles , dan met het paard zelf :P

3] als je zeker weet dat dit is wat je wilt , je er genoeg tijd voor hebt en ook het geld ervoor hebt om het huis + alle klussen die je nog erbij krijgt , te bekostigen : serieuze voorbereidingen treffen en alles uit gaan zoeken. Uitzoeken welke hypotheek je kunt krijgen enzo , als je dat niet recent gedaan hebt want het is nu al veel lastiger allemaal dan bvb. een jaar geleden ;)

4] eerst bij de gemeente informeren zodat je ZEKER weet dat je daar paarden mag houden , en niet alleen zolang de buren het gedogen. Want zodra er alsnog iemand gaat klagen ben je de pineut , en zit je daar bvb. over een jaartje met je kleine huisje met grote tuin waar je weinig aan hebt , dan had je voor dat geld wellicht liever een wat ruimer / luxer huis gehad :)

5] bij de gemeente informeren of je een stalgebouwtje neer mag zetten. De paarden moeten er kunnen schuilen , en je zal er bvb. hooi , stro , voer , zadels en poetsspullen en rieken en scheppen e.d. op willen kunnen bergen zodat je het allemaal een beetje netjes kunt organiseren en het geen chaos wordt.

Als dit allemaal positief uitpakt , dan heb je de eerste horde genomen en komen de volgende stappen :

6] even langs de buren gaan (minimaal de buren van de aansluitende huizen / tuintjes) en vragen of zij het okee vinden als er paarden komen te staan.
Willen ze dit niet dan zou ik zelf heel terughoudend zijn om eraan te beginnen , want je wilt het wel gezellig hebben op je nieuwe plekje natuurlijk ;)

7] Als de buren niet moeilijk doen , dan even overleggen wat je met die heg kunt doen die er staat langs de tuin. Wil je de paarden daar bij weg houden (zou ik ZEKER doen) dan ben je een hele strook van je perceeltje kwijt...dat is best zonde. Die heg rooien zou beter zijn , maar vinden de buren dat okee en wat ga je ervoor terug plaatsen ?

Als dat allemaal uitgewerkt is dan komt stap 3 :

8] Is er een wei te vinden waar je een plekje kunt huren en waar je ze in de zomer elke ochtend "makkelijk" naartoe kunt brengen , en liefst in de winter ook regelmatig een paar uurtjes ? Zo niet , dan zou ik er niet aan beginnen want dan wordt het toch een treurige bedoening hoor...dat is voor niemand leuk dan.

9] Een oplossing te vinden voor de aanvoer van hooi / stro , en de afvoer van mest ?

Pas als je dat allemaal voor elkaar hebt weet je ZEKER dat je op een leuke manier paarden kunt houden , en dat je dus echt wat aan dit huis hebt.
Pas dan zou ik ook gaan bieden want anders is het echt een te grote gok , zoals ik al zei : dan heb je in plaats van een "nutteloze" tuin beter een wat ruimer , luxer huis kunnen kopen :)

Let er vooral op dat je niet teveel op een roze wolk zit want paarden aan huis zijn natuurlijk niet alleen maar geweldig , veel mensen kiezen er na verloop van tijd toch weer voor om zelf wat beter te gaan wonen en de paarden weer in een groep in pension te zetten , waardoor er weer veel meer tijd is voor het paard zelf i.p.v. al het werk eromheen :)

En ook heel belangrijk : de partner moet zich er ook wel goed bij voelen om op eigen comfort in te leveren , om de paarden aan huis te hebben ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:49

frankiej schreef:
921 m2 is veel te klein voor 2 viervoeters. binnen no time hebben ze de hele bodem vertrapt. buren moet je je niet zoveel van aantrekken hoor.

ai, niet zo slim om je daar niets van aan te trekken... Want die buren kunnen je het leven erg zuur maken en er voor zorgen dat vanwege overlastklachten je de paarden toch zult moeten verhuizen.
Er zijn afstandsregels tot de buren wat betreft stallen en mesthoop/opslag ivm overlast van stank, geluid en ongedierte. Een bak mag je ook niet zomaar overal aanleggen. daar zijn vaak ook (afstands) regels voor

Nadeel van dit perceel is dat de achterkant naar de huizen toe ligt. Als je de paarden aan de achterkant had met daarachter de landerijen, dan was er minder een probleem. Nu zit je ingesloten tussen allemaal huizen en welke wind ook waait, er zal altijd iemand in de stank zitten...

Als je land kunt huren aan de overkant, waar je paarden het hele jaar buiten kunnen lopen en je ze alleen achter huis hebt 's nachts in de winter en eventueel in een paddock bij erg natte periodes, dan is het waarschijnlijk wel te doen. Mits je inderdaad de mest netjes elke week weg kunt brengen en zorgt dat er geen overlast ontstaat voor de buren. Overleg van te voren is wel handig. Dus voordat je besluit om het te kopen, eerst even kennis maken met de mogelijke buren en even een bezoekje aan de gemeente brengen om te kijken hoe zij tegenover het plan "paarden in de achtertuin" staan.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:18

Lynn_Nikita schreef:
als je geen wei voor erbij hebt, vind ik het erg klein, en wat de rest ook zegt
wat vinden de buren ervan en hoe ga je het met mest ed regelen
lijkt me midden in een woonwijk niet haalbaar

Voor de winter is het groot zat IMO. Dan is het toch heerlijk als ze lekker de benen kunnen strekken. In de zomer zou ik dan wel een ander landje zoeken idd

heb er denk ik overheen gelzen, maar is het huur of koop?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:25

Ik zou toch bang zijn voor de toekomst - met zo weinig ruimte en zo tussen de buren is het imo afwachten tot je paarden er af moeten...

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:54

Mochten de buurtbewoners er mee eens zijn is dit een leuk idee.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:00

Er staat op de eerste pagina's dat de tuin zelf (dus niet het huis etc erbij) ongeveer 900 m2. Dit is groter dan een rijbak.
Ts vraagt zich af of ze hier 's nachts haar paarden neer kan zetten en eventueel swinters overdag.
Natuurlijk kan dat! Met genoeg voer een een goed gedraineerde paddock/bak, dan moet dat toch lukken?
Hoeveel paarden staan er 's winters niet 24/7 op een stal van 3 bij 3?
Ts moet alleen rekening houden met een heleboel stappen die ze moet gaan ondernemen (ook al eerder in het topic genoemd)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:07

Mloei schreef:

Dus omdat veel paarden het nog veel slechter hebben is het een goed idee? Dat is toch echt wel het slechtste argument, welke opvallend genoeg, iedere keer weer voorbij komt.
Dat veel paarden blijkbaar in de winter dag en nacht op stal staan is schandalig en zou IMO verboden moeten worden. Maar dat is natuurlijk geen reden om massaal allemaal een paard in de tuin te gaan zetten, bij wijze van spreken ;)

TS moet uiteindelijk zelf beslissen wat ze doet :)
Ik heb verder mijn mening al gegeven en volgens mij heeft ze ook haar beslissing allang gemaakt :j

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:14

Wendy schreef:
Mloei schreef:

Dus omdat veel paarden het nog veel slechter hebben is het een goed idee? Dat is toch echt wel het slechtste argument, welke opvallend genoeg, iedere keer weer voorbij komt.
Dat veel paarden blijkbaar in de winter dag en nacht op stal staan is schandalig en zou IMO verboden moeten worden. Maar dat is natuurlijk geen reden om massaal allemaal een paard in de tuin te gaan zetten, bij wijze van spreken ;)

TS moet uiteindelijk zelf beslissen wat ze doet :)
Ik heb verder mijn mening al gegeven en volgens mij heeft ze ook haar beslissing allang gemaakt :j

Mee eens ;) Is ook een bar slecht argument. Maar o zo waar.
Ik wil hiermee alleen maar aangeven dat imo deze paarden makkelijk in een paddock kunnen staan van 900m2. Aangezien het alleen maar 's nachts is en 's winters (eventueel!) overdag.
Indd is het de beslissing van de TS :)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 12:19

wij gaan dit weekend misschien even kijken..dus ook naar het huis .. dan ga ik een beslissing nemen :)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:02

Ik vind het een leuk idee. Ik zou willen dat ik de ruimte had om een aantal paarden bij mij thuis te hebben. Al is dat hier in de buurt OF niet aanwezig OF je betaald er boven een miljoen voor. Te huur is er bij ons niet iig.

Als je ze 'swinters er op de dag lekker los hebt staan, is het toch heerlijk... Als er vroeger al paarden hebben gestaan en de buurt het prima vind. Zou ik niet weten, waarom niet

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:12

Misschien staan die paarden van vroeger er wel niet meer omdat het niet goed ging ;) Ook nog iets om na te vragen of iemand daar toevallig meer van weet :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:15

Binky_Zephyr schreef:
ik denk dat we overtuigt zijn :) ik ga verder informeren :) en een bod doen op het huis !

Eerst informeren, dan pas een bod doen op het huis! Je kunt gewoon bij de gemeente langs gaan, vertellen dat jullie dat huis op het oog hebben, en een afspraak maken om te informeren naar de mogelijkheden van dat perceel. Zowel qua verbouwing. bouwen schuur/stal als voor het houden van dieren. Ga niet uit van het verhaal van de eigenaren en de makelaar, maar vraag het direct aan de betrokken ambtenaar die dat bestemmingsplan in zijn portefeuille heeft.

Je zit namelijk, na je wettelijke bedenktijd, vast aan een bod/voorlopig koopcontract.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:27

Je zit wel erg dicht op buren, die zullen het wellicht niet leuk vinden dat je je paarden aan huis zult hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:30

Binky_Zephyr schreef:
wij gaan dit weekend misschien even kijken..dus ook naar het huis .. dan ga ik een beslissing nemen :)

Weet je al iets van de buurt of je plan gewenst is?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:57

Wij hadden 2 paarden aan huis, met een gedraineerde paddock van 16 bij 17 meter en dan nog 2 stallen. Dat ging dus prima. Als het weer goed was gingen de paarden op de wei die we in de buurt huurden. Ik zou dus zeggen prima te doen, want dit stuk grond is veel groter en je paarden zijn kleiner. Je moet natuurlijk wel goed informeren hoe je het gaat doen met de buren, en met mest e.d.
Ons huis was trouwens een rijtjeshuis een de rand van een woonwijk. De buren vonden het wel leuk die paarden. We hebben het huis verkocht aan een bokker, die ook 2 paarden heeft.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 16:07

nou even voor de laatste keer ik ga informeren dat is nog niet gedaan.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:19

Binky_Zephyr schreef:
nou even voor de laatste keer ik ga informeren dat is nog niet gedaan.

Ik hoop voor je dat het gaat lukken, er is niets leukers als je paarden zien staan als je de gordijnen van je slaapkamer open doet.
Als je info wilt hoe wij alles gedaan hebt kan je mij pben hoor. Succes.