bijdrage voor verzorgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: bijdrage voor verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:05

Ik blijf het frappant vinden dat veel mensen niks willen bijdragen in de onderhoudskosten van het paard waar ze mee mogen omgaan.

Ik snap het idee heel goed hoor , je ziet de tijd die je erin stopt als een dienst aan de eigenaar met als beloning dat je op het beestje mag rijden.

En dan een opsomming van wat je allemaal wel niet voor het beestje doet...DUS je wilt er niet voor betalen.

Snap ik helemaal +:)+

Maar hoe denk je dan dat dat gaat als je een eigen paard hebt :?

Dan moet je dat alles OOK allemaal doen , en TOCH moet je flink betalen voor het onderhoud van het paard. EN dan nog eens , dat je dat in principe 7 dagen in de week moet doen.

Dus als je de mazzel hebt van een fijn verzorg / bijrijdpaard (omdat je zelf geen eigen paard kan of wil hebben) dat je bvb. 3 dagen in de week "doet" , dan mag je toch ook wel een deel meebetalen :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:09

Maar dat is een verkeerde instelling (vind ik).
- Als ik vaak met de hond van de buren loop (omdat ik het leuk vind, en hun dan de hele dag werken), hoef ik daar toch ook niets voor te betalen?
- Mijn kinderoppas betaald mij toch ook niet omdat ze later zelf voor haar eigen kinderen ook moet gaan betalen??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:15

Wat dat betreft vind ik het toch net zoiets als meerijden met iemand in de auto. Jij en diegene willen bvb. allebei naar hetzelfde evenement toe , jij hebt geen auto , die ander wel. Degene met de auto gaat in principe alleen , en is dan bvb. 100 euro kwijt aan bezinekosten. Jij hebt geen auto dus zal met de trein o.i.d. moeten , en diezelfde afstand kost dan een smak geld , je moet een paar keer overstappen...afijn , openbaar vervoer , je kent het wel :P

Maargoed , je kunt goed samen opschieten en degene met de auto biedt aan dat je mee kan rijden. Dan kunnen jullie ook wat afwisselen met rijden want jij hebt wel je rijbewijs , alleen geen eigen auto omdat dat te duur is o.i.d. ;)

Denk je dan ook : nouja die auto rijdt toch dus het maakt niet uit of ik erbij zit of niet , bovendien heeft diegene aan MIJ gevraagd of ik mee wil rijden , EN ik wissel diegene nog af zodat hij / zij niet de hele tijd zelf hoeft te rijden , EN het is gezelliger zo. Dus je houdt het geld dat je ander had kwijtgeweest aan het OV gewoon in je zak. Want bij het OV had je niet eens zelf de moeite van het sturen hoeven doen :P

Streep je die dingen dan ook tegen elkaar weg of denk je : weet je wat , ik betaal een bijdrage in de benzinekosten want ik profiteer er immers ook van.
Je houdt immers heel wat geld in je zak als je geen treinkaartjes e.d. hoeft te kopen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:18

Maar je betaald dan toch niet extra voor verzekering/belasting/onderhoud?

Bijrijders kosten niets extra's, je hebt er voordeel van.
Je hoeft niet elke dag naar je paard ed.
Dat ze hun eigen lessen moeten betalen snap ik, maar meebetalen aan stalling/voer enz. vind ik overdreven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:20

Brainless schreef:
Maar dat is een verkeerde instelling (vind ik).
- Als ik vaak met de hond van de buren loop (omdat ik het leuk vind, en hun dan de hele dag werken), hoef ik daar toch ook niets voor te betalen?
- Mijn kinderoppas betaald mij toch ook niet omdat ze later zelf voor haar eigen kinderen ook moet gaan betalen??

In het eerste geval : de hond kost ook geen vermogen , en er bestaan zover ik weet geen honden-manege-achtige-verhuurbedrijven :P
Iemand die graag paard wil rijden moet daarvoor nog flink dokken op een manege. Dat geld hou je in je zak als je iemand zijn privé-paard mag rijden. Het is dan wel zo netjes om dat aan die eigenaar van het paard te geven , want die hoeft toch niet voor jouw hobby te betalen ? :)

Bovendien is een privé-paard veel leuker , als je een paardengek bent dan is dat veel meer "eigen" dan de rondjes op een manegepaard. Dat exclusieve kun je dan mooi wegstrepen tegen de eventuele klusjes die er ook bij horen , en dan blijven de kosten over.

Net zoals met kinderen , er zijn maar weinig gekken die ervoor willen betalen om een uurtje een kind te mogen lenen , en diegenen die dat willen daar zou ik persoonlijk dat kind niet aan meegeven O:)

Paarden worden wel heel veel per uur verhuurd , en daar is ook veel vraag naar.
Honden en kinderen niet :P

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:21

Maar een bijrijdster ontlast de eigenaar ook.
Die heeft daar (heel vaak) ook voordeel aan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:29

Brainless schreef:
Maar je betaald dan toch niet extra voor verzekering/belasting/onderhoud?

Bijrijders kosten niets extra's, je hebt er voordeel van.
Je hoeft niet elke dag naar je paard ed.
Dat ze hun eigen lessen moeten betalen snap ik, maar meebetalen aan stalling/voer enz. vind ik overdreven.

Nee inderdaad , de verzekeringen / belasting / onderhoudskosten van de auto komen er nog niet eens bij :P
Dus die mazzel heb je dan al :P Een bijdrage in de benzinekosten is dan ook het minste dat je kan geven vind ik.

Dit omdat je zelf nog meer dan dat kwijt was geweest als je geen gebruik van de auto had mogen maken ,
en het is natuurlijk maar een fractie van de werkelijke kosten die je zou hebben als je zèlf een auto had voor dit soort tripjes :)

Om het simpel te houden , stel dat het OV je 100 euro had gekost. En nu kun je met die ander meerijden.
Dan duw je die 100 euro toch niet terug in je zak om lekker van die ander mee te profiteren :P

Dan zeg je : hier heb jij 50 euro , dan delen we jouw benzinekosten , en heb je allebei een mazzeltje aan de samenwerking :)

Net zoals bij een bijrijder : geef dat geld dat je anders voor 2 uurtjes in de week op de manege rijden had betaald ,
aan de eigenaar van het paard voor een bijdrage in de kosten. Jij krijgt dan voor datzelfde geld veel meer "paard" ,
en de eigenaar hoeft niet de volledige kosten alleen te betalen , wel zo netjes want het paard geeft jou ook plezier :)

Ik vind het best goed te vergelijken met die rit met die auto :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:35

Niet helemaal, een verzorgster neemt de verzorging over van het paard. Dat scheelt de eigenaar tijd.
Een verzorgster wordt (vaak) genomen omdat de eigenaar (te) weinig tijd voor zijn paard heeft.
dat geld met een auto niet (een auto kun je weken stil laten staan).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:48

Iemand die meerijdt in de auto en ook een deel van de afstand achter het stuur kruipt , neemt de eigenaar van die auto ook werk uit handen :)

Voor die eigenaar fijn zodat hij zelf niet het hele stuk hoeft te rijden en wat meer rust heeft.

Net zoals het voor de eigenaar van een paard fijn is dat hij zelf niet elke dag naar het paard hoeft en wat meer rust heeft :)

Dus tja , ik vind het wel vergelijkbaar :P

Ik zag hier ook al voorbij komen dat mensen het stom vonden om te delen in de vaste lasten van het paard , want ook als er geen verzorger / bijrijder zou zijn zouden die vaste lasten gewoon doorlopen voor de eigenaar.

Dat is dan net zo'n insteek als iemand die die 100 euro van het OV in zijn zak steekt en lekker meeprofiteert van de benzinekosten van de auto , want die had de eigenaar van de auto toch wel kwijtgeweest , met of zonder jou erbij.

Maargoed , meebetalen voor de benzine zouden waarschijnlijk ook heel veel mensen niet doen omdat ze , inderdaad , vinden dat de eigenaar van de auto die toch al kwijt was geweest.

Als ik meereed als passagier waren mensen ook echt verbaasd als ik de tankbeurt onderweg wilde betalen :P

Ik vind dat alleen maar normaal , want het OV had me nog veel meer gekost , en als ik een eigen auto had gehad dan had ik die benzinekosten OOK moeten betalen , en dan zelfs nog veel meer omdat het bij de bezine niet blijft...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:53

Tja mss ben ik dan te makkelijk hahaha

Mijn bijrijdster betaald niets (alleen haar eigen lessen).
Ook als iemand met mij meerijdt wil ik niet dat ze mee betalen.
Ik ga in mei een weekendje weg met mijn gezin (5pers), dan neem ik altijd iemand mee (betaal toch voor 6 pers= nl. een 6pers. huisje) en degene hoeft dan ook niet mee te betalen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:53

Ik vind het heel erg dubbel. Ik vind wel dat de bijdrage in verhouding moet staan met wat de bijrijder ervoor terug krijgt.
In mijn zoektocht naar een bijrijder hou ik daar ook rekening mee. Een bijdrage zou mij goed uitkomen, maar ik heb liever iemand die goed is met mijn paard en niet betaald, dan dat ik 50 euro in de maand krijg en een kreng van een bijrijder.

Daar komt bij dat onze stal niet altijd geschikt is om te rijden. Op dit moment kan je gewoon niet rijden en dan vind ik het ook niet eerlijk om een bijrijder te laten betalen. Van t zomer kan ze wel gewoon rijden en vind ik eigenlijk dat daar ook wel voor betaald mag worden. Op de manege kost rijden ook geld, en in principe heeft ze dan voor een bodemprijs een paar dagen in de week een eigen paard. Niets mis mee toch?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:57

Ben het dus helemaal niet met pmarena eens. In het eerste stukje op deze pagina stel je de vraag hoe je denkt dat het gaat als je een eigen paard hebt. Dan is het logisch dat je alles betaalt, want jij bent de eigenaar, dus jij hebt zeggenschap. Bij een bijrijdpaard heb je, ondanks je bijdrage, niks te vertellen. Als de eigenaar m wil verkopen, sta je alsnog met lege handen. Ondanks het werk dat je er verzet én het geldbedrag dat je betaalt.
En wat betreft dat voorbeeld van die auto: daarvoor is een alternatief. Openbaar vervoer. Dus die vergelijking gaat niet helemaal op. Voor een paard is namelijk geen alternatief. Een ezel moet ook een stal en op een hond kun je niet rijden.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:01

Deze discussie zal eeuwig en altijd bestaan pffff.
Ja je helpt een eigenaar, dus zou je niet moeten betalen.
En ja het is jou hobby dus zou je we wel voor moeten betalen.
Je moet gewoon voor je zelf bepalen wat je wilt.
Ik wordt onderhand een beetje moe, er zijn al tig topics over het wel of niet betalen voor een bijrijdpaard.

Jollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:05

Ik heb een bijrijdster voor mijn 2 pony's. Het ontlast mij inderdaad, maar de belangrijkste reden dat ik een bijrijdster heb, is omdat ik zelf niet meer op de pony's kan rijden.
Ik help haar regelmatig met rijden, ze mag zo vaak komen als ze wil, ik ga mee naar wedstrijden om te helpen enz. enz.

Ik vraag ook een bijdrage, omdat ik er echt veel tijd in steek op de dagen dat we er samen zijn (wat tijd betreft kost het me nog net zoveel) en ze op een manege ook zouden moeten betalen. Plus het feit dat je spullen ook harder slijten, ik rij er immers niet zelf op dus ik verslijt geen zadel/hoofdstel. En er gaat wel eens iets kapot, dat kan natuurlijk altijd gebeuren maar zo heb je toch een bijdrage in de kosten.
En inderdaad, zo heeft ze een paar keer in de week ontzettend veel plezier van 2 pony's waar je veel meer mee kan dan een doorsnee manegepaard.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:08

Gozz wat een onzin. Spullen slijten harder... Jij geeft aan dat je niet meer kunt rijden. Als je geen bijrijder hebt, liggen je spullen te verschimmelen. Dat is ook niet goed voor het leer.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:09

Ik ben als eigenaar zelf verantwoordelijk voor mijn spullen. Wil ook niet dat mijn bijrijder daarvoor betaald, als ze dan weggaat is het zadel half van haar toch? ;)

Nee, een bijrijder zou moeten betalen voor bijvoorbeeld een deel van de stalling en het voer ofzo.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:12

voer en stalling vind ik ook raar. als ie stilstaat poept en eet ie toch ook wel?

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:16

ik vind het ook best wel dubbel.
In mijn verzorgers/bijrijders periode moest ik ook €50,- per maand betalen. Toen nog mijn ouders. Ik heb er nu 3 thuis staan, maar als ik dan zou denken aan een bijrijder of een verzorgster, dan hoeft ze van mij ook niet te betalen. Dan ben ik intens gelukkig dat er wat werk uit handen wordt genomen... :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:18

ilse86 schreef:
voer en stalling vind ik ook raar. als ie stilstaat poept en eet ie toch ook wel?

Ja, dat wel, maar als ze zelf een paard zou kopen zou ze het ook moeten betalen. En het is ook niet zo dat ze bijv meer zou moeten betalen als ik duurder voer koop, het zou een vast bedrag zijn, maar ik zou het gebruiken voor het onderhoud van eigenlijk alles.
Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat ik een bijrijder niet zou laten betalen voor spullen, gezien het feit dat ze dan namelijk die spullen als het ware van je koop en het dus eigenlijk ook van haar zou zijn.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:20

ik vind het toch raar. als ze een eigen paard zou hebben, is ze ook zelf verantwoordelijk en is ze eigenaar. als jij nu besluit het paard te verkopen, staat zij ondanks haar bijdrage met lege handen. dat vind ik vreemd.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:23

ilse86 schreef:
ik vind het toch raar. als ze een eigen paard zou hebben, is ze ook zelf verantwoordelijk en is ze eigenaar. als jij nu besluit het paard te verkopen, staat zij ondanks haar bijdrage met lege handen. dat vind ik vreemd.

Naja, dat voordeel heeft een bijrijder bij mij dan weer. Paard gaat gewoon niet weg ;) .

Maar op de manege is dat toch ook? Je betaald voor de lessen waar je recht op hebt, gaat de manege daarna dicht, dan heb je toch ook niets meer?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:25

Nee, maar dat vind ik anders. Een manege is doorgaans een bedrijf met commerciële doelstellingen. Plus dat je dan ook les krijgt. Sowieso een uur.
Die mensen verhuren hun paarden voor een uur en hebben daar een bedrijf omheen gebouwd. Ik vind dat, wanneer een particulier niet meer zelf op zijn paard kan rijden of geen tijd meer heeft, het niet echt kan maken daar geld voor te vragen.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:27

De meeste verzorgers verzorgen toch ook een paard omdat een eigen paard niet te betalen is? Ik kan me meiden herrinneren die intens gelukkig waren dat ze een verzorgpaard hadden.

Buiten dat vind ik een manege echt iets anders.... daar krijg je meteen les. Daar bouw je dus kennis mee op. (als het goed is)

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:28

Sja ik ben het niet met de TS eens. Zo heb ik ook een bijrijder voor mijn pony, 1x in de week, ze hoeft niets te doen behalve mijn pony aandacht en beweging geven. Zij heeft er tot nu toe iedere keer voor gekozen om te rijden, vind ik ook prima.

Maar ze mag dus vanalles, en hoeft niet te mesten oid.
Ik laat haar niet betalen, omdat we ook vrienden zijn.

Maar... bekijk het eens van de andere kant. Stel ik kom krap te zitten in tijd, ik neem een bijrijder die me 2 dagen in de week helpt, zelfde omstandigheden, dus wel het leuke gedeelte en geen klusjes. dan vind ik een bijdrage helemaal niet zo raar. Op een manege betaal je toch ook voor een uurtje rondhobbelen? een eigen paard is veel leuker en fijner dan een manege paard, en als ze zou lessen met mijn pony heeft ze ook nog eens privé les ipv een groepsles.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:29

Ik denk dat je als manege ruiter ook een hoop kunt leren als je ineens zelf een voerbeleid moet samenstellen en rekening moet houden met alles om het hebben van een paard heen.

Maar als ik geld wil vragen en de bijrijder wil dat niet betalen... Dan zoekt ze toch een ander? Het is niet zo dat ik mensen ineens verplicht om op mijn paard te rijden en daarvoor te betalen. Bovendien vind ik dat het allemaal ook in overleg moet gaan.