Waarom kies jij voor je paard op stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:27

Vanuit oogpunt van diefstal denk ik dat de paarden die 's nachts buiten blijven bij ons op stal veiliger zijn. Deze paarden zijn niet zichtbaar vanaf de weg en de stalpaarden wel. Een onbekende krijgt echt niet 's nachts het halster om bij mijn paard die op 5 hectare staat. En haar dan uit de groep krijgen lukt ze ook niet. Ik denk dat de paarden op stal makkelijker te stelen zijn.

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:33

De mijne staat in de winter op stal en in de zomer overdag buiten.
Waarom omdat ze in de winter het weiland aan gort trappen en hier in de buurt zowat geen stal is waar ze na buiten kunnen.

De mijne staat nu op un uurtje na in zijn stal vanwege z'n peesblessure.
Als hij deze niet had gehad was hij zeker wel 3 tot 4x uit z'n stal gekomen.

Ik doe samen met stalgenoten die het willen om de beurt een vast groepje paarden naar buiten. We komen allemaal op verschillende tijden. Vandaar 3 of 4x naar buiten op 1 dag in de winter.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:36

Mijn pony staat de hele dag buiten, en gaat 's nachts op stal. Met dit weer vind ze het ook niet erg om naar binnen te gaan, ze staat dan echt te heen en weer'en voor het hek.

's zomers staat ze wel dag en nacht buiten :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:37

Brainless schreef:
Het wordt mijn paardje haar dood als ik haar op het gras zet.

En een graasmasker, zou dat iets zijn? Mijne mag ook niet te dik worden na die ok, dus als het halveren van het gras (vorige zomer gestript, maar dat was hem ook niet, als het op was ging ze gewoon weer zand likken) niet werkt is dat een soort van laatste optie voor me / haar. (Of gillend gek worden, die heb ik ook nog...)

Brainless

Re: Waarom kies jij voor je paard op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:43

Vorig jaar heeft ze 1 uur op het gras gelopen en stond toen al weer licht bevangen. daardoor kon ik haar niet meenemen naar de Eperpaarden4daagse. Ik gok het nu niet meer.
Een graasmasker heeft ze ook zo afgewerkt en als ik hem strakker zet, krijgt ze er kale/rauwe plekken van.
Ze doet het best op het zand. Ze krijgt genoeg oud hooi (vermengt met tarwestro) bijgevoerd.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:58

Mijn paard staat overdag buiten en 's avonds binnen. Ik kies er zelf voor omdat mijn paard een hekel heeft aan regen, hij wil dan echt naar binnen. Zomers staat hij ook 's avonds binnen i.v.m. zomerexceem. Maar daarentegen staat ie overdag van 09.00 - 17.00 U en zomers tot 18.00/19.00 U buiten in de wei.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:03

Mijnes staat altijd buiten, zomer en winter, met schuilstallen.
heerlijk toch!?

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:19

natuurlijk wil ik me paard 24/7 buiten met een schuilstal
helaas is dat niet mogelijk hier in de buurt
en moet ik dus genoegen nemen met heel de dag buiten en s'nachts naar binnen
alleen in de zomer mogen ze 24/7 buiten op de wei
en dat staat hij dan ook elk jaar

het is dus niet voor mij of voor me paard dat tie binnen staat
het is omdat het niet anders kan en ik voel me daar niet schuldig over
met genoeg ruwvoer vind mijn paard dat geen probleem,zolang die maar kan eten

kristientjjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:49

jesito schreef:
kristientjjx schreef:
Mijn paard staat in de winter vaak op stal. Als ik er ben komt hij buiten. En in de zomer komt hij snachts gewoon binnen..
Iedereen vindt het zielig dat een paard veel op stal staat in de winter. Ik wil gewoon het beste voor mijn paard ! en ik denk dat hij op deze stal het gelukkigste is. Ik stond ervoor op een stal waar ze altijd buiten konden maar ze hadden in de zomer enkel zand. Wordt een paard hierdoor gelukkiger? Mijn paard is dit weekend verhuisd van stal en doet het prima :)

Nee van enkel zand wordt een paard niet gelukkiger maar alleen in een stal voor lange tijd vind ik toch ook heel erg sneu.
Dan zou ik liever op zand met vriendjes dan alleen in zijn hok.

Het zijn binnenstallen dus ze zienn elkaar :) en het is al 2jaar geleden dat hij nog gras heeft gegeten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:53

Brainless schreef:
Vorig jaar heeft ze 1 uur op het gras gelopen en stond toen al weer licht bevangen. daardoor kon ik haar niet meenemen naar de Eperpaarden4daagse. Ik gok het nu niet meer.
Een graasmasker heeft ze ook zo afgewerkt en als ik hem strakker zet, krijgt ze er kale/rauwe plekken van.
Ze doet het best op het zand. Ze krijgt genoeg oud hooi (vermengt met tarwestro) bijgevoerd.

Hmmm... ik hoor dat idd meer, dus ik hoop maar dat het goed gaat met Bregh in de wei. Nu scheelt het wel, dat ze op een vergelijkbare wei staat die ze eerst voor zichzelf had, en nu met nog twee op staat. Dus hoop dat die anderen flinke vreetzakken zijn, en er voor haar niet zo heul veul overschiet. :D Als ze het lekker doet op het zand en het niet opeet, dan heb je toch een mooie oplossing gevonden? Het is voor mij ook een omschakeling in denken nu, maar het welzijn van mijn paard staat toch echt bovenaan mijn prio lijstje.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:55

kristientjjx schreef:
jesito schreef:

Nee van enkel zand wordt een paard niet gelukkiger maar alleen in een stal voor lange tijd vind ik toch ook heel erg sneu.
Dan zou ik liever op zand met vriendjes dan alleen in zijn hok.

Het zijn binnenstallen dus ze zienn elkaar :) en het is al 2jaar geleden dat hij nog gras heeft gegeten

Méén je dat nou??? Hebben ze wel onderling contact met elkaar, staan ze met meerdere in de wei of kunnen ze over de draad met elkaar knuffen? En mag ik de reden weten dat je paard geen gras heeft gehad, is dat medisch of stal management?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:57

die van mij staan s'nachts binnen,de pony blijft buiten...die heeft een enorm afdak waar hij niet onder staat...

Waarom?tja....gewoon lekker schone voeten,schone stal,dekentje op.
Ik ga om 8 uur en om 11 uur nog even drollen ruimen en hooi geven en kijken of alles o.k is.
Of ik dat voor mezelf doe?
Geen idee....ik denk dat het makkelijker is ze gewoon buiten te laten,voor mezelf
Scheelt heel veel tijd stallen schoonmaken en scheelt ook nog veel geld aan zaagsel en stro.

Mijn paarden zijn al wat 'ouder' en 1 is chronisch ziek,en de ander heeft zomerexceem....dus dan kom je er eigelijk niet onderuit ze s'nachts binnen te zetten.

En ik vind het ook wel een rustig idee omdat het hier stikt van de zwijnen en edelherten..

kristientjjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:04

@ Berghje
Ik sta nu op een andere stal. Op zijn vorige stal waren het buitenstallen en daar konden ze zomer en winter op de wei maar er werd niet meer gezaaid (daar heeft hij 2 jaar gestaan samen met het paard van mijn zus en nog andere paard.. dus heeft hij 2 jaar geen gras gehad, of af en toe een beetje maar meer dan 2/3 was zand omdat het allemaal in de winter was kapot gelopen door de 12 paarden die er stonden dus hadden ze 1 hoek om te grazen .. dus we hadden eigelijk enkel zand.) Nu sta ik sinds dit weekend (mijn zus is ook mee gegaan met haar paard ) op een andere stal waar de weides worden ingezaaid maar ze mogen wel niet op de wei in de winter. Er is een paddock waar ze op mogen en een piste.
Dus hebben we (ik en mijn zus) de keuze gemaakt om de paarden in de winter binnen te houden en in de zomer op de wei ( ze mogen in de zomer 24/7 buiten) want uiteindelijk is een paard een graasdier

We zijn 2 jaar geleden naar die stal gegaan omdat we een wei moesten vinden want waar we stonden ging alles worden volgebouwd

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:11

kristientjjx schreef:
@ Berghje
Ik sta nu op een andere stal. Op zijn vorige stal waren het buitenstallen en daar konden ze zomer en winter op de wei maar er werd niet meer gezaaid (daar heeft hij 2 jaar gestaan samen met het paard van mijn zus en nog andere paard.. dus heeft hij 2 jaar geen gras gehad, of af en toe een beetje maar meer dan 2/3 was zand omdat het allemaal in de winter was kapot gelopen door de 12 paarden die er stonden dus hadden ze 1 hoek om te grazen .. dus we hadden eigelijk enkel zand.) Nu sta ik sinds dit weekend (mijn zus is ook mee gegaan met haar paard ) op een andere stal waar de weides worden ingezaaid maar ze mogen wel niet op de wei in de winter. Er is een paddock waar ze op mogen en een piste.
Dus hebben we (ik en mijn zus) de keuze gemaakt om de paarden in de winter binnen te houden en in de zomer op de wei ( ze mogen in de zomer 24/7 buiten) want uiteindelijk is een paard een graasdier

We zijn 2 jaar geleden naar die stal gegaan omdat we een wei moesten vinden want waar we stonden ging alles worden volgebouwd

Je paard is ook een bewegingsdier en kuddedier en dat heeft jouw paard maar de helft van een jaar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:13

ik dacht dat dit topic was bedoeld om de vraag van TS te beantwoorden niet om te beleren!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:16

KiWiKo schreef:
ik dacht dat dit topic was bedoeld om de vraag van TS te beantwoorden niet om te beleren!

Dat klopt maar het is wel super leerzaam :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:18

of niet :D :D

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:19

jesito schreef:
kristientjjx schreef:
@ Berghje

Je paard is ook een bewegingsdier en kuddedier en dat heeft jouw paard maar de helft van een jaar.

Hij beweegt toch?
En zijn vriendjes staan allemaal in de buurt, dus dat zal wel meevallen :Z
Mijn paard gaat ook zomers overdag naar buiten en in de winter in de stapmolen en wat ik met hem doe, dus in de paddock als het te doen is..
Bijons is het land veel zachter daar kun je geen week een kudde paarden opzetten hoor...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:35

kristientjjx schreef:
@ Berghje

Ah, vandaar het twee jaar geen gras, ik snap. Balen als het idd aan het weidemanagement ligt, kan er over meepraten helaas van die zandweides waar geen hout aan gedaan wordt. En op de paddock wordt dat voor je gedaan of moet je dat zelf doen? Dan komt ie toch nog lekker buiten.

kristientjjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:25

De paddock is eigenlijk gewoon een stuk dat van de wei is afgemaakt dat ze als het wat slechter weer is toch buiten kunnen maar dat ze in de zomer zeker gras hebben.. De keuze was eigenlijk echt moeilijk .. Kiezen tussen: Je paard altijd buiten kunnen zetten en GEEN gras of Je paard in de winter binnen houden en als je er bent op de paddock of piste zetten en in de zomer gras hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:56

mijn paard staat overdag buiten en s nachts op stal.
ik vind het zelf een fijn idee dat ze s nachts op stal staat, omdat er helemaal geen toezicht is dan.

als ik mijn paard aan huis zou hebben zou de situatie anders zijn en zou het aan het weer liggen of ze ook lkkr s nachts naar buiten kan

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:58

Hij staat 's nachts op stal, ivm toezicht idd.
Als ik zelf de keuze had gehad of thuis bijvoorbeeld, had hij een grote inloopstal gehad met wei. Kan ie zelf kijken wat ie doet.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:28

Mijn paard staat écht niet op stal voor mijn plezier hoor! Ik haat uitmesten (doe het wel braaf elke dag natuurlijk). Overdag staat ie lekker buiten, maar ik merk aan het einde van de dag dat toch wel wat paarden voor het draadje gaan staan wachten om naar binnen te mogen, onder andere die van mij. En nee dat heeft niets met ze-krijgen-voer te maken want de paarden krijgen genoeg kuil in de paddocks. En 's ochtends staan ze ook niet te drammen om eruit te mogen. Ik zeg niet dat mijn paard het fijn vindt op stal, maar hij 'bewijst' in ieder geval niet het tegendeel.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:40

Ik heb dit al eerder gezegd, waarom moet iedereen die zijn paard binnen heeft staan zichzelf verdedigen tegen mensen die dit zielig vinden. Je maakt toch zelf uit wat jij het beste voor je paard vindt?

kristientjjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:50

nicole3939 schreef:
Ik heb dit al eerder gezegd, waarom moet iedereen die zijn paard binnen heeft staan zichzelf verdedigen tegen mensen die dit zielig vinden. Je maakt toch zelf uit wat jij het beste voor je paard vindt?

Ik ben het helemaal met je eens.. Iedereen heeft een eigen manier op zijn paard te verzorgen en een paard raakt het wel gewoon :) Ik denk dat iedereen het beste wil voor zijn/haar paard