Hoelang paard buiten ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:37

Hier staan ze allemaal 24/7 buiten. 8x8 meter verhard waar ze hun voordroog en brokken krijgen, de rest een klein stukje weide en de gehele rijbak.
En ja hoor, ook mijn wedstrijdpaard staat daar gewoon bij. Ik zorg wel dat ze goed drooggestapt wordt en een droge deken op krijgt voordat ze weer de weer het land op gaat. De rest (twee 2-jarigen en een drachtige merrie) staat zonder deken. Ik heb ze nog niet horen klagen :D

Reneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 19:30

Pasha schreef:
Achja.. eigenlijk is dit ook een zinloze discussie ;)

Mensen hebben verschillende ideeen en meningen..
Maar paarden dus ook :D
De 1 staat wel graat buiten en de ander absoluut niet.. en hoe dat nou kan??

Ik zie in iedergeval dat wij allemaal blije paarden op stal hebben staan.. en in de wei :P dus dat maakt mij een tevreden paarden 'bezitter' :)

Je heb helemaal gelijk ... mooi gezegd.
Ik heb het idee dat mijn paard wel gelukkig is ... hij is zelfs vrolijker als op de vorige stal dus denk dat ik wel goeie keuze gemaakt heb.

waikiki_6

Re: Hoelang paard buiten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:52

Mijn paard: 's ochtens 1 uur , 's middags 1 uur en 1 uur rijden. Zielig, nou hij ziet er nog goed uit hoor!! In de zomer uiteraard wel hele dagen naar buiten, maar zelf zou ik het met dit weer niet erg vinden 21 uur lekker warm binnen te zitten. Mijn paard glanst super goed, geen zin in discussie, dit nog veel als je kijkt naar andere mensen op mijn stal en geen paard ziet er slecht.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:07

flora, ik zeg ook niet dat elk paard 24/7 buiten moet staan. ;)
Wel dat die van mij dat dus wel van jongsaf aan gewend is en die maak je echt niet blij met 's nachts op stal, laat staan vrijwel de hele dag op stal. Mijn paard wil helemaal niet op stal.
Die is dol op modder. :+
Ik hou daar ook niet zo van, maar wie ben ik om mijn paard zijn gelukkige leventje buiten af te nemen? Dan maar wat modder, het zij zo. Overigens heb je met dit weer helemaal geen last van modder. :D

Wij hebben ook een oudje van 38+ die overdag naar buiten gaat (weiland) met deken. Vindt ze HEERLIJK :) !!! En 's avonds als het donker wordt gaat ze weer naar binnen om te eten, uit te rusten en droog te staan. Ook prima. Dit paard doet het er super op.

De sportpaarden bij ons staan een paar uur buiten per dag. Die rennen en vliegen en staan nooit bij het hek te wachten. Alleen als ze alleen staan, maar meestal gaan ze in koppel naar buiten en dan spelen ze met elkaar, met de oranje pionnen :+ etc.

Het gaat mij er om dat veel pensionstallingen e.d. paarden vaak te lang binnen laten staan. Ik ken zelfs stallingen waar paarden er rustig een dag of langer niet uitkomen. ;(
En dan roepen de eigenaren rustig dat die paarden dat helemaal niet erg vinden. :roll:

Waikiki, een glanzend paard hoeft niets te zeggen over zijn mentale gesteldheid, hoor. ;)
Of wou jij zeggen dat mijn modderpaard diepongelukkig is buiten? :D

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 00:37

Heb hier 2 minishetjes,die ik er niet van kan overtuigen dat ze gehard zijn tegen kou en ontberingen :D
Ook zijn ze het natuurlijk niet eens met het feit dat ze een sober ras zijn,die niet teveel mogen eten.
Elke dag gaan ze naar buiten,en in de avond komen ze op stal.
Maar je wil niet weten hoe vaak ze door het draad heen gaan,en vervolgens doodleuk in hun stalletje staan(vrijwillig dus!).
Mijn beeld van paarden zo natuurlijk mogelijk houden,word danig verstoord door deze twee koukleumen en vreetzakken :+
Met deze vrieskou doe ik ze geen groter plezier,als ze 3 of 4 uurtjes buiten laten,en ze dan weer ophalen!
Volgens mij is elk paard dus echt gewoon anders.
De een kan je 24/7 buiten laten staan,en die wil niet anders.....maar ik heb er 2 getroffen die in de winter graag in de stal vertoeven.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 06:39

Mensen denken volgens mij dat 24/7 weidegang betekend alleen een wei???? Geen uitloopstal?? of bomen?? Ik heb nu meerdere mensen horen zeggen dat hun paard door het draad gaat om vervolgens in de stal te gaan staan..... als jullie -de eigenaren- een stal zoeken waar jouw paard 24/7 buiten staan MET uitloopstal (en uiteraard een goede bedekking) en MET bomen en MET de hele dag beschikking over ruwvoer hoor je geen een paard klagen en al helemaal niet als zin in kudde verband staan.

Een paard kan niet zonder schuilstal en sommige paarden die gaan na 1 regendrupje daar al in staan (mijn welsh :+ ) en zo zullen jullie paarden dat ook wel ervaren maar dat betekend niet dat ze na die regenbui nog steeds in de stal willen staan? dat betekend niet dat ze gráág naar de stal toe gaan omdat ze ontsnappen. Nee, dat betekend dat jij als eigenaar ze geen schuilmogelijkheid op de wei biedt ;) en dat heeft NIKS te met dat je paard graag in de stal staat. Ga de reden naar waarom en wanneer hij ontsnapt en in de stal gaat staan, slecht weer? Geen eten op de wei? Staat hij alleen? En los die problemen op, want daar....... ben jij als eigenaar voor.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 08:13

Een paard kan prima zonder schuilstal. Een plek waar ze een beetje uit de ergste wind kunnen staan/liggen en waar ze droge voetjes hebben is voldoende. Hier gaan ze lekker tegen de bosrand aan staan als het koud waait.
Hier hebben ze trouwens ook geen stal waar ze door de draad heen naar toe kunnen ontsnappen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 08:33

@Xmarliez
De meeste paarden die ik ken staan nooit in hun schuilstal.
Mijn ASV stond eerst bij mijn opa (met overdekte paddock) dan at hij snel wat binnen en ging gelijk weer buiten staan.
Alleen erge hitte kan voor een gezond paard slecht weer zijn.

De mijne lagen heerlijk te rollen in de modder in de stromende regen.
Mijn KWPN-er vindt het niks op stal vooral met hagel maakt ze zich ontzettend bang binnen (geluid op het dak). Ook met onweer vliegt ze de stal door, terwijl ze buiten gewoon staat te eten.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 08:39

De mijne gaat er elke dag uit rond een uur of acht, en komt dan tussen 2 en 4 weer binnen.. lekker met een kudde dames,
Binnen heeft hij een mega box, 3.5 bij 6,5 ongeveer (het is maar een D tje..).. hij krijgt veel ruwvoer, en binnen kan hij lekker klieren met zij buren..

Hij heeft 24/7 buiten gestaan, maar ik merk aan hem dat hij nu veel beter in zijn vel zit.. vind ik persoonlijk heel raar..

Hij staat ook als eerste klaar om weer naar binnen te gaan.. (en nee, ze krijgen niet direct gevoerd bij het binnen gaan) in zijn stal aangekomen gaat hij eerst lekker een tukkie doen, ligt hij languit te snurken..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 08:48

Mijn verzorgpaarden komen er elke dag wel even uit maar lang? :n Met dit weer niet.. Soms maar 2 of 3 uur en dat vind ik persoonlijk véél te kort! Maargoed, het ene weiland is net ingezaaid (lekkere timing) en daar moet een nieuwe omheining omheen komen en het andere weiland is vrij modderig. Dus ze staan nu in de bak. Als ze van mij waren stonden ze 24/7 buiten met een lekker warme schuilstal.. Maargoed. Er zijn nog zoveel mensen die er niet bij nadenken dat een paard (IMO) minimaal 6/7u eruit moet op een dag..

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:42

Altijd! Dag en nacht! Zomer en winter :D !

En ik heb mijn paard beloofd dat dat ook nooit anders hoeft :).

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:45

hier gaan de stalpaarden na hun ontbijt de groep in, dat is rond een uur of 10 en rond 4 uur weer op stal, ongeveer 6 uur dus. Mijn eigen staan allemaal de hele dag buiten.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:54

mijn paard ging van 8u tot 17u op de wei en erna op stal. Maar in de winter gingen ze niet buiten.
De boer is al oud en zag het niet meer zitten om ze in de kou buiten te zetten.. Hij wilde ook niet dat ze al zijn weilanden kapot liepen... mijn paard werd daar niet gelukkig van en ik had ook veel moeite om haar op gewicht te houden..Ik wilde dit niet nog een winter meemaken..
Dus voor de winter ben ik verhuist..
Ondertussen tweede paard bijgekocht en mijn 2 dames staan nu aan huis. Ze hebben weiland en een grote paddock/rijbak.
Ze komen elke dag van 08u tot het donker w buiten met hun natuurlijk dekentje.Ze hebben onbeperkt hooi, schuilstal, speelgoed...
O, ja mijn 2 dames zijn arabieren, waarvan er 1 endurance wedstrijden rijd.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:00

Mijn paard staat van 's ochtends vroeg tot eind van de middag buiten. En zomers 24/7 op het land.
Ik zou liever zien dat ze altijd buiten staat, maar ik kan dat hier in de omgeving helaas nergens vinden.
Ze staat gelukkig wel overdag samen met een groep jonge paarden, dus er word wel de hele dag gerend en gespeeld, dus gelukkig wel veel beweging.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:01

Pasha schreef:
Ik wilde hier eigenlijk niet reageren.. omdat iedereen zo z'n eigen ideeen hierover heeft..
Maar wat ik me afvroeg??
Hebben degene die hier nu geantwoord hebben het dan over rij/wedstrijd paarden of recreatie paarden of paarden die niet gereden worden??

Want ik kan me niet voorstellen dat je met dit weer een rij/wedstrijd paard meer dan 12 uur per dag buiten zet..
Ik heb echt het beste met m'n paarden voor maar ik wil geen blessuren of andere vervelende dingen..

De pony is een gezelschapsdier en met mijn schimmelhengst rijd ik volop wedstrijden ;)

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:04

ik vind dat een paard gewoon 24 uur naar buiten kan en ook meot. mja bij ons op stal moeten ze naar binnen 's nachts omdat ze anders het weiland te veel kapot lopen. gelukkig is dit alleen in de winter. zomers staan ze dag en nacht buiten.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:32

Pasha schreef:
Ik wilde hier eigenlijk niet reageren.. omdat iedereen zo z'n eigen ideeen hierover heeft..
Maar wat ik me afvroeg??
Hebben degene die hier nu geantwoord hebben het dan over rij/wedstrijd paarden of recreatie paarden of paarden die niet gereden worden??

Want ik kan me niet voorstellen dat je met dit weer een rij/wedstrijd paard meer dan 12 uur per dag buiten zet..
Ik heb echt het beste met m'n paarden voor maar ik wil geen blessuren of andere vervelende dingen..

Mijn paard rent niet over bevroren grond. Omdat zij altijd buiten staat, heeft zij vast geleerd dat daar niet overheen te rennen valt. Risico's hou je altijd, of je paard nu 12 uur buiten staat of altijd. 24/7 buitenpaarden schijnen ook relatief rustiger te zijn dan stalpaarden die maar een aantal uur per dag de benen mogen strekken. Alhoewel dat voor onze energieke, speelse kudde niet echt opgaat :D. Mijn paard kan nu echt een bommetje zijn aan de hand, omdat er niet zoveel gerend kan worden op het land. Als ik die loslaat in de bak, gaat ze het eerste halfuur finaal uit haar dak (erg leuk om te zien). Kun je nagaan hoeveel energie een stalpaard opkropt! Ik zou daar geen wedstrijden mee durven rijden hoor... :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:17

Pasha, ik heb een recreatie-/rijpaardje. ;)
En ja, die heeft absoluut beweging nodig. Want nu buiten met die bevroren grond loopt hij wat minder. ;)
Ze blijven nu voornamelijk rondom de hooiruif hangen (ze hebben daar echt hun eigen plekkie), maar geloof me, ik heb net als Dani een bommetje in handen, als ik mijn paard uit het land haal. :D
Tja, het is even niet anders. We zullen ons toch even aan moeten passen aan de weersomstandigheden nu, want wij hebben geen binnenbak. Voor blessures ben ik helemaal niet zo bang. Mijn paard staat al jaren buiten en die let echt wel op met wat hij doet, hoor.

Oh, en xmarliez, hoezo kan een paard niet zonder schuilstal? Die van mij leeft nog steeds, hoor, na jarenlang geen schuilstal meer te hebben. Wel hebben ze wat rietkragen en struiken om beschut te staan. En onze hooiruif is ook een erg leuk afgeschermd ding als hij vol zit (is nogal een joekel namelijk). ;)
Zolang je paard maar een lekker vachtje heeft, je ervoor hebt gezorgd dat het huidvet niet aangetast is door tig keer je paard te wassen en er goed ruwvoer te eten is, is het prima te doen, hoor.

Natuurlijk moet je naar elk paard individueel kijken. Desnoods een dekentje opgooien of een paar uurtjes binnen halen, allemaal prima. Zolang je maar zorgt dat je paard dagelijks lekker zijn benen kan strekken en liefst wat langer dan enkele uurtjes.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:26

Twiggy, met schuilstal bedoel ik schuilmogelijkheid. Een paard heeft schuilmogelijkheid nodig om zo uit de wind en regen te kunnen staan wanneer hij wil. Ik gebruikte even het woord schuilstal maar dat kun je ruim nemen.

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:57

Toby & Cap staan van 9 tot rond 4 uur buiten en Snowy & Timmy staan van 9 tot rond half 3 buiten. Saffier staat normaal samen met Toby maar die heeft nu boxrust. dit is in de winter
in de zomer staan ze 24/7 buiten ;)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:06

Als je paard elke dag buiten komt maakt niet uit of het salinero van anky is of je shetje waar je niks mee doet, je paard moet gewoon elke dag buiten kunnen. Als het glad is kan je hem binnen houden maar over het algemeen moeten ze elke dag eigenlijk buiten kunnen. Je paard kan ook een keer door de tralies met z'n poten heen gaan. dus over die blessures en alles slaat nergens op.

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:12

xmarliez schreef:
Mensen denken volgens mij dat 24/7 weidegang betekend alleen een wei???? Geen uitloopstal?? of bomen?? Ik heb nu meerdere mensen horen zeggen dat hun paard door het draad gaat om vervolgens in de stal te gaan staan..... als jullie -de eigenaren- een stal zoeken waar jouw paard 24/7 buiten staan MET uitloopstal (en uiteraard een goede bedekking) en MET bomen en MET de hele dag beschikking over ruwvoer hoor je geen een paard klagen en al helemaal niet als zin in kudde verband staan.

Een paard kan niet zonder schuilstal en sommige paarden die gaan na 1 regendrupje daar al in staan (mijn welsh :+ ) en zo zullen jullie paarden dat ook wel ervaren maar dat betekend niet dat ze na die regenbui nog steeds in de stal willen staan? dat betekend niet dat ze gráág naar de stal toe gaan omdat ze ontsnappen. Nee, dat betekend dat jij als eigenaar ze geen schuilmogelijkheid op de wei biedt ;) en dat heeft NIKS te met dat je paard graag in de stal staat. Ga de reden naar waarom en wanneer hij ontsnapt en in de stal gaat staan, slecht weer? Geen eten op de wei? Staat hij alleen? En los die problemen op, want daar....... ben jij als eigenaar voor.

Mijn ruin stond met zijn vriendinnetje op de wei met op de wei daarnaast nog andere paarden. Droogvoer aanwezig en hij kon schuilen tegen wind en regen. Ik begrijp niet dat mensen gewoon niet kunnen aanvaarden dat niet elk paard graag uren op de wei staat. Neen dat maakt je een slechte eigenaar. Doodgewoon lachwekkend.
Laatst bijgewerkt door roosbananas op 17-12-09 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

MamaGabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:17

Ik heb er 5 24/7 buiten,
en mijn jaarling wil graag zelf naar binnen dus die gaat s'nachts op stal.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:19

Hier staat het spul altijd buiten, als de wei redelijk is gaan ze daar ook op. Ze kunnen altijd in de paddock (25x28 m plm.). Alleen toen we net een nieuwe pony hadden hebben we het spul, toen het zo regende, af en toe op stal gezet, want er was wat rangorde gedoe en dan was een de pineut die niet kon schuilen.
Mijn ervaring is dat ze de stal gebruiken bij of enorm lange regenval, zodat ze droog kunnen staan en even bij kunnen komen en kunnen slapen op een droge plek (doen ze trouwens bij voorkeur in het gangetje) en als het heel warm is, dan gaan ze op een plekje staan waar ze uit de zon kunnen beetje op de ' tocht' . Als het van dat lekkere koude weer is liggen ze meestal te slapen in de wei, met hun buik gewoon op de bevroren grond. En nu hebben we alleen nog maar pony's maar onze KWPN'ers en ook ons dravertje dacht daar precies hetzelfde over. Ik heb mijn pony's / paarden ook een poos op een pensionstal gehad met beperkte weidegang, ik werd er zelf in ieder geval ook erg ongelukkig van ;)

Blij in de wei:
Afbeelding

http://www.youtube.com/watch?v=f8P5sb5Gq8I (let niet op mijn geleuter)

Waarbij je natuurlijk afhankelijk van het aantal paarden en ponys de grootte van wei/paddock etc moet aanpassen. En ja het is niet makkelijk te vinden in de Randstad maar het is wel degelijk mogelijk, als je maar blijft zoeken.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:26

mooie discussie heb je opgestart reneey ;)

gaat er nog netjes aan toe :j

tja ik ben van mening dat zoveel mogelijk buiten ook ideaal is
maarja ik heb bij reneey op stal gestaan en weet als geen ander hoe moeilijk het is hier in onze omgeving om een stal te vinden waar de paarden de hele dag buiten staan
je hebt of de kak-stallen...daar mag je blij wezen als ze er max 2 uur uitkomen
je hebt de doe-het-zelf-stallen waar reneey en ik dus staan,daar dien je zelf je paard los te gooien dus en ben je afhankelijk van hoe druk het is op stal
en je hebt de sta-veel-buiten stallen, die vol zijn en je je helemaal scheel betaald voor de enige luxe die je hebt: ze staan de hele dag buiten...

het is dus roeien met de riemen die we hebben
en als ik zie dat op de kakstallen de dieren er maar een half uurtje uitkomen (los) en ik zie mijn mannetje tevreden na 4 uurtjes met me mee terug naar binnen lopen,dan doe ik het nog lang niet zo slecht dacht ik zo :Y)