Onbeperkt ruwvoer voeren komt dit vaak voor op pensionstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:24

Brilletje schreef:
Waar is die wachtlijst? daar wil ik ook op (:)

waar woon je dan? :+

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:43

zo geven wij zelf onbeperkt ruwvoer:

Afbeelding

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:26

Ik heb er op 3 gestaan, bij maar één hadden ze onbeperkt kuil of hooi (mocht je kiezen)
Nu sta ik bij een particulier en daar heeft mijn paard ook altijd onbeperkt hooi

Villanelle

Re: Onbeperkt ruwvoer voeren komt dit vaak voor op pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:31

Ideaal is dat. Die van mij kregen op de vorige stal 3x per dag hooi (wel een ruime hoeveelheid) en nu sta ik weer particulier, en krijgen ze onbeperkt hooi. Super fijn!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:52

SparklingApp schreef:
Barbara het is natuurlijk heel fijn dat je paard 's avonds nog een keer extra krijgt, maar daar zal hij dan ook niet heel lang mee bezig zijn waarschijnlijk.
Is het dan niet mogelijk dat je paard er wat stro bij krijgt?
Wij hadden eerst wat stallen met houtkrullen (nu alleen nog maar stro, heb echt het idee dat de paarden dat het prettigst vinden) en die kregen er allemaal een halve plak stro van een grote baal bij, konden ze de hele nacht mee bezig, want ze hadden altijd nog wat sprietjes door de stal heen liggen..

DaniBanani schreef:
Bij ons is het in principe onbeperkt zonder bijbetalen. We moeten het wel zelf klaarleggen, of afspreken met stalgenoten dat zij 't geven, maar we mogen zoveel pakken als we willen (kuil, hooi, stro).

Dat zal wel aardig in de papieren lopen lijkt mij, ben wel heel benieuwd wat je daar voor moet betalen. nou moeten wij eigenlijk ook eens op zoek naar goedkoper hooi, dat zou ook wel wat schelen... :\

nou, ik koop best voor behoorlijk wat hooi bij. Denk dat hij daar nog twee uur mee doet. Verder staat hij op stro hoor, ligt er altijd behoorlijk dik in.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:15

mijn pony staat op stro maar krijgt ook genoeg hooi bijgevoerd. kom er vaak en het is nooit op, dus denk wel dat je dat onbeperkt kan noemen:) sta op pensionstalling

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:20

bij ons wordt onbeperkt gevoerd de paarden hebben dus de hele dag en nacht wat te knabbelen en ze worden echt niet te dik of zo.
ook hebben wij een soort van open tralies aan alle kanten en kunnen de paarden gewoon met hun hoofd naar buiten zodat ze buiten hun stal kunnen eten.
de pensioneigenaar hoeft dus niet bij elk paard de deur open en dicht te doen.
is echt ideaal.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:20

SparklingApp schreef:
Barbara het is natuurlijk heel fijn dat je paard 's avonds nog een keer extra krijgt, maar daar zal hij dan ook niet heel lang mee bezig zijn waarschijnlijk.
Is het dan niet mogelijk dat je paard er wat stro bij krijgt?
Wij hadden eerst wat stallen met houtkrullen (nu alleen nog maar stro, heb echt het idee dat de paarden dat het prettigst vinden) en die kregen er allemaal een halve plak stro van een grote baal bij, konden ze de hele nacht mee bezig, want ze hadden altijd nog wat sprietjes door de stal heen liggen..

DaniBanani schreef:
Bij ons is het in principe onbeperkt zonder bijbetalen. We moeten het wel zelf klaarleggen, of afspreken met stalgenoten dat zij 't geven, maar we mogen zoveel pakken als we willen (kuil, hooi, stro).

Dat zal wel aardig in de papieren lopen lijkt mij, ben wel heel benieuwd wat je daar voor moet betalen. nou moeten wij eigenlijk ook eens op zoek naar goedkoper hooi, dat zou ook wel wat schelen... :\

Scheelt natuurlijk wel of je hooi van eigen land hebt (perskosten zo rond de 60 cent per pakje of in grot hoeveelheden tussen de 12 en 15 euro voor persen en wikkelen grote balen voordroog) of dat je het in moet kopen voor een paar euro per pakje of 40 euro of meer per gesealde voordroogbaal... (hier in het noorden liggen de prijzen overigens tussen de 25 en 40 euro voor voordroog of hooi in grote balen)

Toen wij hooi voerden wat we inkochten voor 2,60 per pakje, waren we per paard ook al snel 40 euro per maand kwijt aan alleen maar hooi! En dan kregen ze ook nog niet onbeperkt... Nu krijgen ze wel bijna onbeperkt (met deze kou voer ik iets meer en merk ik dat de paarden het deels laten liggen en niet alles op is bij de volgende voerbeurt) en eten ze maximaal 1 baal voordroog per maand per paard, meestal wat minder. Dat is wel duurder dan hooi van ons eigen land (maar goed hooi maken en een half jaar tot jaar bewaren zonder stofvorming, broeien of schimmelvorming is veel moeilijker en weersafhankelijker dan goede voordroog maken), maar goedkoper dan hooi inkopen...

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:18

Ja, dat vergeet ik dan idd helemaal, dat er ook nog mensen het hooi van eigen land hebben!
Zou er nog zoveel verschil per regio in zitten..?
Wij voeren standaard voordroog, maar sommige paarden krijgen kruidenhooi, wij betalen 6,75 per baaltje. := is wel super mooi spul. ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 09:50

:oo %) :$ :$
€6,75 per pakje!!! ai, dat is echt niet te doen...
Betalen die mensen een opslag op hun stalgeld? Anders is dat echt niet te doen...

Hier thuis vragen we een vast bedrag voor gebruik stal/wei/voorzieningen per paard. Gewoon een huur bedrag, en daar bovenop komt het verbruik van ruwvoer. Omdat onze paarden in 1 groepje staan (2 grote pony's en 2 kleine paarden) delen we de kosten van ruwvoer naar verbruik van die maand gewoon door 4.
Als er meer bijgevoerd wordt, zijn de kosten hoger, wordt er minder bijgevoerd zijn ze lager en hoeven we niet bij te voeren dan zijn daar ook geen kosten voor.

Strooisel is naar verbruik in een eigen stal en in de gezamenlijke schuilstal worden die kosten ook gedeeld, al hebben we daar tot nu toe weinig kosten aan gehad omdat we regelmatig gratis zaagsel en spaanders kregen, wat prima bevalt over het algemeen. Helaas stagneert de toevoer nu een beetje ivm kredietcrisis met grotere vraag en minder aanbod...

Dit kan hier natuurlijk omdat we gewoon paarden aan huis hebben met voor de gezelligheid en om het gras op te krijgen en wat hulp bij de verzorging, er 2 dieren bij hebben, maar als je voor zulke extra kosten zelf op zou moeten draaien als 3x zo duur ruwvoer, en je daar de prijs dus niet op aanpast, dan drukt dat wel heel sterk op je lasten!

Ik zou dan kiezen voor een opslag op de stalprijs aan de hand van de extra kosten.
Wat moeten jullie in jullie regio betalen voor voordroog?

Hooi verschilt hier wel van prijs en kwaliteit, maar direct van de "boer" kan de helft schelen.
Van het land, zelf ophalen, zit tussen de 1 en 3 euro per pakje. Gewicht, snede en kwaliteit, bemest/onbemest verschil, is elke keer vragen, kijken en oordelen. Uit voorraad is een pakje hooi zo'n 2,50 tot 4,- per pakje.
De goedkoopste hooi/voordroog ronde balen die ik heb gezien van de zomer waren uit een natuurgebied en daar vroegen ze 20 euro per baal voor. In de regio werd het daarvoor thuis gebracht. De normale prijs ligt hoger, die zit op zo'n 25 tot 40 euro per baal afhankelijk van of het meer voordroog of meer hooi is en de tijd van het jaar. Hoe schaarser hoe duurder de balen worden ;)
Ik had begin van de zomer een hele mooie, vrij droge kwaliteit voordroog ingekocht voor 30 euro per baal, 1e snee, licht bemest.
De rest heb ik van eigen land en kan ook nog balen verkopen straks omdat ik achteraf veel meer balen had dan verwacht. Die bied ik ook aan voor 30 euro per baal.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 19-12-09 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 09:54

Mijn paard krijgt ook onbeperkt kuil. Wordt allemaal geregeld. Ook staat ze in een dikke laag stro, ideaal!

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:27

Die van ons krijgen 3 keer per dag kuil in een krat, een krat kost €0,50
Ik schat dat daar ongeveer 3 kilo ingaat, dus in totaal z'on 9 kilo op een dag. Vaak voeren we zelf nog wat bij, ik zit te twijfelen om ze 's avonds twee kratten te gaan geven...
Daarnaast staan ze op stro, dat vreten ze 's nachts vol overgave :=

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:34

Bij ons voeren ze 2 keer per dag kuil. Wat je zelf dan tussendoor nog bij zou willen voeren kan je zelf gewoon pakken. Ik geef Dakota ook tussendoor nog wat kuil anders gaat ze alleen maar stro eten.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 18:41

Janientje schreef:
Die van ons krijgen 3 keer per dag kuil in een krat, een krat kost €0,50
Ik schat dat daar ongeveer 3 kilo ingaat, dus in totaal z'on 9 kilo op een dag. Vaak voeren we zelf nog wat bij, ik zit te twijfelen om ze 's avonds twee kratten te gaan geven...
Daarnaast staan ze op stro, dat vreten ze 's nachts vol overgave :=

Ook wel fijn idee met die kratten. Heb vroeger ook op een stal gestaan waar je een krat kuil voor je stal klaar moest zetten. Die stampten we altijd helemaal vol maar goed ze kregen dan ook maar 2x per dag.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 18:47

Laatst bijgewerkt door Revanches op 21-12-09 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Fotoquote omgezet in URL.