Hoe denk jij over stallen zonder weidegang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:39

Zo natuurlijk vind ik weidegang niet hoor.
De meeste staan in een vierkant of rechthoekig stukje afgemaakt land met wat gras waar ze binnen de paaltjes in rond kunnen slenteren, zoveel natuurlijks is daar niet aan.

Mijn droom is later mijn paarden aan huis te hebben, of later, zo snel mogelijk haha. Ik zou dan wel gaan voor wat afwisseling, zoieso wat bomen aanplanten en de natuurlijke omgeving een beetje na proberen te bootsen (niet te gek natuurlijk ;) )
Al is dat voor pensionstallen of grotere stallen natuurlijk niet te doen, dat snap ik wel.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:50

Paardjes zijn steppedieren van nature en daar is het lastig bomen vinden..
Wel veel verschillende grassen en misschien wat lage bosjes.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 08:18

Maartje1990 schreef:
rebeltje schreef:

hoe bedoel je paarden die niet tegen weidegang kunnen? }:0

of zeer beperkt :) Eiwitallergie ten eerste, sommige paarden die als je even niet kijkt al bevangen zijn en vast nog wel meer :). Die kan je geen hele dagen op het land zetten, sommige kunnen echt niet meer dan 2 uurtjes op het land.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:33

Ik vind het 3x niets.
Zou never niet mijn keuze zijn op mijn paard op te hokken.
Dan nog liever verkopen aan iemand die dat mijn paard wel zou kunnen geven.
Maar helaas ken ik wel een stal waar ze in de zomer paar uurtjes op de wei gaan. En in de winter gewoon altijd op stal staan. En als de eigenaar niet komt dus gewoon 24 uur op stal staat. Vind ik zo slecht.
Een paddock moet toch het minste zijn wat je ze kunt bieden in de winter. Of in de zomer als ze niet op de wei kunnen/mogen.

Een paard hoort in mijn ogen gewoon lekker buiten met veel ruimte waar ze eens goed de benen kunnen strekken.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:45

Ik vind absoluut dat een paard buiten hoort te staan (weidegang of paddock) en zou ik zelf ook niets liever willen, maar dan nog is het vaak gewoon niet haalbaar om je paard de hele dag buiten te kunnen zetten. (Zeker in de randstad is het lastig)

Die van mij gaat 's ochtends minstens 1 uur naar buiten, maar meestal staan ze langer buiten (en vind dat eigenlijk nog te kort, maar beter dan niets). 's Middags zet ik dr ook nog minstens een uur buiten en 's avonds longeer/rij ik dr. Dit is dan alleen tijdens de wintermaanden, van de zomer gaat ze 24/7 het land op.

Voorheen stond ze dag en nacht in het land ('s zomers) en 's winters overdag met 5 andere paarden in een paddock / 's nachts op stal. Ook niet ideaal voor de ruimte, maar wel frisse lucht en meer mogelijkheden om te bewegen dan in een stal.

Hoewel ik het allerliefste zou willen dat ze 's ochtends naar buiten gaat en 's middags rond 4 uur weer naar binnen gaat en dan 's avonds kan trainen, is dat hier in de buurt haast niet mogelijk. Veel stallen die dit aanbieden staan vol, maar de meeste stallen bieden dit niet eens aan en hebben niet eens weidegang en 4 paddocks op 50 paarden.

Zodra wij de mogelijkheid hebben komen de paarden aan huis te staan en mogen ze lekker elke dag naar buiten.

Lady__M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:49

rebeltje schreef:
Eh.. die overweeg ik niet eens ;) Ik sta nu ook op een stal met veel weidegang, met buitenbak en paddock. Hier gaan ze als de grond het toe laat in de winter ook het land op. Met kleigrond kan ik niet meer verwachten :)
Luxe is er verder niet. Mocht ik dat willen moet ik inleveren op weidegang, en ik zie wel aan mijn paard wat zij liever heeft ;)

Toch zijn er ook paarden die niet tegen weidegang kunnen, dan is imo een paddock een prima oplossing, echter alleen als het niet anders kan :)

Natuurlijk gaat het welzijn van het paard voor op luxe. Echter soms heeft een eigenaar niet altijd de keuze (beperkte keuze in maneges). Omdat ik zag dat mijn paard tegen het einde van de winter zich toch niet meer zo goed voelde, hebben we onze paarden verplaatst. Ze worden daar (bijna) dagelijks een hele dag op een hele grote wei gezet, en komen dan 's nachts binnen, dus wel een hele verbetering, ookal was de vorige manege super mooi .

Ik zie hem nu veel minder maar hij komt tenminste wel buiten.. maar nog is: elk paard is anders ! :)

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:35

Ik snap de reactie er niet zo goed op. Volgens mij zeg je hetzelfde :+

Elk paard is anders, en daarom moet je als eigenaar opletten. Dan nog is het de keuze van de eigenaar, maar ik kies voor mijn paard. En er is altijd een keuze waar je je paard neerzet. Is het niet binnen 10 minuten.. dan ga je verder kijken. Wil je niet langer reizen, dan is het wederom een keuze ;)

steffjuhh

Re: Hoe denk jij over stallen zonder weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:15

Het liefst juist de paarden zoveel mogelijk buiten in een natuurlijke omgeving (dus niet alleen op een heel klein stukje waar ze zich absoluut niet kunnen bezeren of vies worden.. die mentaliteit vind ik echt verschrikkelijk)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:21

Ja ts eerder kwam er ook al dezelfde vraag aanbod.
Ik weet niet hoe het in versailles is, maar de rijschool in wenen heeft ook geen dagelijks weidegang voor de paarden. Wel een 'paddock actig iets', maar voor de meeste is het toch stal en trainen.

Hoe zit dat ginds?

Ben zelf voor weidegang, maar houd men sportpaarden evengoed voor het merendeel op stal.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:22

Wil ik toch even opmerken ;) : Ik denk dat met de term 'je paard zo natuurlijk mogelijk houden' wordt bedoeld dat je paard zich vrij kan bewegen (wat in een box nou eenmaal onmogelijk is :+ ), kan fourageren (grazen/ruwvoer eten) en sociaal contact kan hebben in vrijheid (dat is dus wat anders dan even door de tralies naar je buurman gluren :+ ). Een wei an sich hoeft niet helemaal op de natuur te lijken (tenzij we allemaal een steppelandschap of natuurgebied in de buurt hebben of iets dergelijks ;) ).

Ik vind dat gedoe met woordjes op een weegschaal leggen af en toe echt vermoeiend worden hier op bokt. :+

Een hoefbevangen(gevoelig) paard hoort inderdaad niet op gras, maar wel op zand. Een stal is ook niet zo best voor zo'n ziek paard namelijk. ;)

Ik heb zelf een paard met insuline resistentie, die toch het hele jaar door buiten staat op gras. Ik heb het geluk dat hij ten eerste behoorlijk veel loopt (zeer groot land namelijk en de kudde trekt echt heel veel rond :) ). En hij is van nature ook graag actief, trekt graag sprintjes. Daarbij laat ik hem in het voorjaar en in de zomer dagelijks heel goed bewegen, voer wat reinigend voer bij (incl. extra magnesium) en ik hou alles strikt in de gaten. Ik heb het tot nu toe twee zomers prima onder controle weten te houden. Helaas kan ik hem niet op zand zetten bij ons, dan moet hij op stal. Is geen optie (om meerdere redenen trouwens). Dat is zowel mentaal als fysiek heel slecht voor hem. Ik heb ook al geprobeerd om hem op een afgezet stukje te houden, maar dan beweegt hij te weinig en krijgt hij juist meer last van de IR. Bovengenoemde manier werkt het beste, is tot nu toe gebleken. :)
(Al hoewel ik op zand nog veel beter zou vinden, maar helaas, onmogelijk). Dus het kan wel, met aanpassingen en een gezond verstand.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:24

Ik zou het niet eens overwegen, zelfs al was er een gewone paddock waar ze dan de hele dag in zouden staan. Heb een paard dat zich snel gaat vervelen, dan over zn hekje springt en gaat buurten. Wat niet iedereen waardeert O:)

sam_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:50

ik vind het heel slecht als een paard echt de hele dag op stal moet staan.
als je paard nog wel gewoon een groot deel van de dag naar buiten kan maar 's nachts niet dan kan het wel maar helemaal geen weidegang vind ik echt niet kunnen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:53

en wat doen jullie met paarden die eczeem hebben...? lekker zo veel mogelijk op het land gooien zodat het dier bergen eiwitten binnenkrijgt savonds en sochtends mugjes om zich heen heeft. En zich daardoor heeeeeeel beroerd gaat voelen?

( onze paarden komen overigens heel veel buiten alleen niet op gras, maar in paddocks & een stapmolen)

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:06

Yessy schreef:
Weidegang vind ik belangrijk, maar als ik de keuze heb uit 2 stallen: eentje in de zomer weidegang, in de winter op stal, of eentje met zomer en winter grote delen van de dag in groepen in de paddock en geen weidegang, ga ik waarschijnlijk toch voor dat laatste...

Ja daar zou ik dan ook voor gaan. In de winter hele dagen binnen, worden ze echt niet vrolijk van..Dat wij mensen meer binnen zitten dan, wil niet zeggen dat paarden dat ook zouden willen. Een paard wordt veel te veel vergeleken met een mens. Ik ben nog steeds op zoek naar een stal met weidegang bij mij in de buurt. Dan maar zonder binnenbak.

VeerDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:12

Naja, Op zich zou het niet zo kwaad kunnen zolang je paard maar wel in een paddock kan staan of dat je even aan de hand laat grazen. Ik zelf zou zelf wel kiezen voor een weiland bij stal, is voor eht beestje ook leuker;)

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:15

Mijn 'sportpaarden' staan ook gewoon lekker vanaf 's morgens half 8 tot 's avonds 5/6 uur op de wei.
Ze genieten er echt van. Ze kroelen met elkaar, bokken lekker met z'n allen door de wei en ze kunnen lekker paard zijn.
Als Watch Me een dag binnenstaat slaat ze de stenen uit de muur, ze vindt het gewoon zo fijn buiten.