tsja ik voer geen brok, alleen wat vitaminekorrels en naturell muesli aan mijn oude taart. Een paard dat weinig arbeid verricht heeft brok niet eens echt nodig. Kies voor een brok met weinig piek energie, daar hebben ze echt niets aan.
Je moet je paard toch een beetje op het oog voeren. Paarden krijgen soms een terugslag omdat ze op een andere plek komen (los van de omstandigheden), ander ritme, ander voer.
Het ligt er ook aan wat je paard doet (sport, recreatie), kwaliteit van ruwvoer en brok, kwaliteit van het gras dat nog in de wei staat. Bij ons krijgen de paarden, die 10-12 uur/dag in de wei lopen, gemiddeld één tot twee kilo brok per dag, en 's avonds een flinke arm kuil en een plakje tarwestro. De meeste paarden worden regelmatig gereden. Wij kregen een paar maanden geleden een nieuw paard, kwam ook 'van stal' zomaar in de wei. Probleemloos verlopen, even aangekeken maar vanaf dag 2 mee in de koppel (wel in een apart weitje), niet te veel bijgevoerd, ging allemaal goed. Praktijk wijst uit dat de spijsvertering van paarden vaak beter gaat werken als ze in de wei staan, dus na verloop van tijd kun je minder voeren...
Een van onze paarden blijft s winters op ijzers, met zooltjes. Praktijk is dat het aantal sneeuwdagen meestal wel meevalt - en dan nog is het vooral kritiek als het vochtig weer is rond het vriespunt. Dan heb je plaksneeuw. Beetje uitvogelen, zooltjes helpen en als het niet anders kan hou je ze een keer een dagje op stal. Is bij ons vorig jaar één keer gebeurd...
Caira
Geplaatst: 02-11-09 21:43
Maar dat moet ieder voor zich uitvinden, ik heb er hier 8 en die krijgen nu geen van allen krachtvoer. Maar ik ben ook zo'n doos die haar paarden zielig 24/7 buiten houdt
gister nog even met die mensen overlegd.. en we gaan met basisbrok beginnen... dus geen sport.. ben te bang dat ze dan TE veel energie krijgen in 1 keer