"Ik rijd wedstrijden, dus..."

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:46

EmptyWords schreef:
peesbeschermers...ja over nagedacht, maar als ik de sporen op zijn beschermers zie...dan laat ik ze er mooi om.

Ik rijd alleen met peesbeschermers als ik het bos in ga en het wat gladdig kan zijn, door vorst of erge regen.
Mijn paarden strijken niet en tikken niet aan.
Maar toch krijg ik krassen op mijn beschermers!

Volgens mij komt dit juist doordat de beschermers uitsteken van het gewone been, misschien moeten mensen soms even wat beter kijken naar de functie en of dit wel echt nodig is of juist zorgt voor strijken/aantikken?

Ik rijd nog geen wedstrijden maar zal straks als ik ga starten ook niet meer doen dan vlechten en wassen en pluimpjes knippen. Bij mijn haf ga ik wel de kaak even bijwerken met de schaar deze week, de haren komen tussen de neusriem en dat lijkt me niet zo fijn. Hij loopt wel onder een regendekentje ivm de dikke klei waar hij loopt.
Dat is ook de reden dat ik de pluimpjes knip; die zitten anders de hele winter vol met modder!

Marieke_K

Re: "Ik rijd wedstrijden, dus..."

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:57

@Sonja: ben ik met je eens hoor, bij western is de show toch belangrijker dan in de dressuur/springsport :)

@opisop_shop: ik scheer Stef zijn baard :D Ziet er wat netter uit dan knippen en is net iets verzorgder dan die lange baardharen onder je hoofdstel :+

Ik rijd overigens nooit met beenbescherming..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:07

Ik rij dressuur en het is toch zo dat de eerste indruk van iemand onbewust bepaalt hoe hij ergens naar kijkt. Ook van de jury. Een glanzend paard, kort in de vacht, mooi in de spieren en glad afverzorgd oogt gewoon beter dan een paard in volle wintervacht met overal plukjes en haartjes. Zo merk ik ook dat ik met bepaalde paarden gemakkelijker punten rij dan met andere paarden, omdat het paard zelf meer of minder expressie heeft. Het heeft met graad van africhting soms echt weinig te maken :=

Die verzorging werkt overal in door, als de jury met een positief oog naar je kijkt laat dat bij twijfel de slinger doorslaan naar die zeven ipv die zes.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:59

ik knip soms de tastharen van me af. alleen als ze heel lang zijn. En ik knip ze niet heel kort af alleen dat het er verzorgder uitziet.
Ik knip de oren van me paard alleen de pluimpjes meer niet. Vind uitgeschoren oren zo lelijk.

Veder scheer ik wel de sokken van me hafje puur omdat hij persoonlijk geen mooiere sokken heb. Maar ook omdat hij daardoor wat luxer/grote lijkt hij is maar 140 en ik moet tussen de paarden starten.

Maar de grooste rede dat ik zijn sokken scheer is omdat hij soms last heb van mok en ik het zo sneller in de gaten heb.

Mijn haf staat ook onder een deken. Niet omdat ik wedstrijden ga rijden. Nee hij staat onder een ongevoerde regen deken met fleece zodat ik niet uren hoeft uit te stappen. Al moet ik zeggen dat hij nu ook behoorlijk in zijn vacht is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:02

Vind het een loos uitvlucht. Ex zijn oren heb ik nooit uitgeschoren en hij zelf is ook nooit geschoren geweest. Heb ik nooit last van gehad. Ook met Pret heb ik daar echt geen last van. Wedstrijd als uitvlucht gebruiken om van een paard een modepopje te maken is zonde voor de repuatie van wedstrijdruiters vind ik persoonlijk :=

Als paard a dat kaal is een 7 krijgt bij een fout en paard B dat paard is een 5 krijgt... Dan zou de jury ter plekke zijn licentie om te jureren kwijt moeten zijn.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 20-10-09 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:18

ik scheer mn paard zn oren, benen en in de winter helemaal. ik knip zn manen en staart en tastharen voor een gedeelte. en hij staat 's nachts op stal, en dekens waar nodig.

en waarom ? omdat ik het mooier vind staan, je paard er voor de verkoop meer waarde door krijgt en de jury idd daar wel naar kijken, want bij een op en top getioleteerd ( geen idee hoe je het schrijft :') ) paard het totaal plaatje mooier is. en een dun of geschoren vachtje is makkelijker in de training, minder snel bezweet en eerder opgedroogt. en ik geloof dat mijn paard nergens last van heeft, en als ik verzorgt ben voel ik mezelf ook beter, dusja mischien mn paard ook. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:19

PG, waarom is je paard automatisch een modepopje als je 'm scheert :?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:20

Wat noem jij een paard dat geen voelharen (of nauwelijks) geen haartjes in de oren, geen haartjes aan de hakken en geheel geschoren? Dat noem ik geen paard meer :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:21

Scheren hoeft toch niet te betekenen dat je ook de tastharen afscheert en de oren leegscheert :?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:22

Er staat toch ook nergens dat geschoren (gewoon geschoren) paarden modepopjes zijn? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:24

Dan heb ik je bericht blijkbaar verkeerd geïnterpreteerd, excuses!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 15:25

Ik vind het antwoord van Sonja eerlijk: het gaat om de show.
Want ik denk dat dát inderdaad wel klopt, dat het 90% showen is. Al snap ik het dekengebruik/scheren ook nog wel i.v.m zweten/warmte-afvoering.

Dat mag, natuurlijk, zolang er geen verbod op bestaat. Wat ik wel raar vind, is de reacties van mensen die het volkomen logisch lijken te vinden dat je "je paard wil pimpen" (pardon? het is toch zeker geen áuto?), ook als dit ten koste kan gaan van het paard zelf. Want, zeg nou zelf: hoeveel mensen die de tastharen van hun paard afknippen, zouden serieus hetzelfde doen bij de snorharen van hun kat, alleen omdat ze het mooier vinden?

Ik bedoel, als jij je paard graag op die manier presenteert, dan is dat een eigen keuze, en daar zal ik niemand op veroordelen. Maar zeg dan niet dat het 'moet', omdat je wedstrijden rijdt; nee, het 'moet' omdat jij je paard graag op die manier presenteert. Maar dat is heel iets anders..

Danieke: weet jij uit ervaring (gebaseerd op je punten) dat de jury daar echt naar kijkt? En het lijkt me onzin dat een paard meer waard is met geknipte tastharen, uitgeschoren oortjes, en geen wintervacht. Dan zou je dus méér geld betalen voor minder paard. :+ Lijkt me dat het toch gaat om afstamming, karakter, resultaten, bespiering, bouw..; en dan evt. nog een stukje uiterlijk, maar een mooie zomerfoto zegt dan al genoeg, of het paard nou dik in de wintervacht staat of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:26

Owwww dus de staart van je rat afknippen omdat je die eng vindt maar verder ratten wel gezellig vindt is ook not done? Oepsssss.....
:D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:41

pharagirlke schreef:
Wat noem jij een paard dat geen voelharen (of nauwelijks) geen haartjes in de oren, geen haartjes aan de hakken en geheel geschoren? Dat noem ik geen paard meer :=

wat een onzin!
Hij doet alles nog hoor :+
En ik heb nog nooit een paard gezien die er last van had (aangezien de mensen die ik ken wel zorgen dat het paard het niet koud krijgt)
Heb vaker gezien dat paarden met een teddyberen-vacht zich de longen uit hun lijf puften en het zweet in straaltjes naar beneden liep in de "warme" binnenbak met een wedstrijd.

Ik scheer mijn paarden niet - maar dat is ook nog niet nodig geweest.
Zie het probleem niet wanneer mensen hun paard wel scheren...

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:53

DaniBanani schreef:
Danieke: weet jij uit ervaring (gebaseerd op je punten) dat de jury daar echt naar kijkt? En het lijkt me onzin dat een paard meer waard is met geknipte tastharen, uitgeschoren oortjes, en geen wintervacht. Dan zou je dus méér geld betalen voor minder paard. :+ Lijkt me dat het toch gaat om afstamming, karakter, resultaten, bespiering, bouw..; en dan evt. nog een stukje uiterlijk, maar een mooie zomerfoto zegt dan al genoeg, of het paard nou dik in de wintervacht staat of niet.

ja zeker weten dat jury daar echt naar kijkt, zelfde als tuig. heb je een mooi dressuurzadel heel nieuw en alles netjes gepoetst en gematcht, dan krijg je ook meer punten. zo zou het niet moeten zijn, maar het is wel zo. 9 v/d 10 keer is de winnaar ook een paard wat er helemaal op en top uitziet met mooi tuig en al.

over dat verkopen een paard wat er op dat moment mooi uit ziet verkoopt gewoon beter, zet maar een 3 paarden op een rij, een van het land geplukt, een gewoon redelijk verzorgt maar wel dikker in de vacht en niet alles geschoren en geknipt en een paard dat geschoren en geknipt is en hoefjes gevet en alles.. ( er van uitgaan dat alle paarden even goed zijn ) dan kiezen de mensen( met uitzonderingen daar ) toch echt wel voor het paard dat helemaal geknipt en geschoren is, omdat de meeste mensen dat er mooi uit vinden zien en het idd voor de show is

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:20

_danieke_ schreef:
ja zeker weten dat jury daar echt naar kijkt, zelfde als tuig. heb je een mooi dressuurzadel heel nieuw en alles netjes gepoetst en gematcht, dan krijg je ook meer punten. zo zou het niet moeten zijn, maar het is wel zo. 9 v/d 10 keer is de winnaar ook een paard wat er helemaal op en top uitziet met mooi tuig en al.

:? De winnaar? Alleen in de lagere klasse krijg je cijfers voor de verzorging..daar kun je niet op winnen hoor! Je moet gewoon een goeie proef neerzetten!
Vaak zie je niet alleen het verschil in de verzorging, maar ook in uitstraling. Vaak gaat dat samen met wat extra geld voor begeleiding en wat extra geld voor een paard met wat betere gangen....
Hoeft natuurlijk niet, maar het komt zeker voor en valt dan ook wat meer op.

Citaat:
over dat verkopen een paard wat er op dat moment mooi uit ziet verkoopt gewoon beter, zet maar een 3 paarden op een rij, een van het land geplukt, een gewoon redelijk verzorgt maar wel dikker in de vacht en niet alles geschoren en geknipt en een paard dat geschoren en geknipt is en hoefjes gevet en alles.. ( er van uitgaan dat alle paarden even goed zijn ) dan kiezen de mensen( met uitzonderingen daar ) toch echt wel voor het paard dat helemaal geknipt en geschoren is, omdat de meeste mensen dat er mooi uit vinden zien en het idd voor de show is

Is idd waar en ook niet zo gek!
Veel mensen kunnen moeilijk door een minder verzorgd paard heen kijken. Hoe ziet deze eruit in zijn zomervacht? Al dat haar geeft toch en ander, meestal minder luxe uitstaling. Bijv bij het hoofd, door de langere haren aan de onderkant van het hoofd en bij de keel, lijkt soms het hoofd groter of de overgang naar de hals veel zwaarder...

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:24

superwoman schreef:
_danieke_ schreef:

:? De winnaar? Alleen in de lagere klasse krijg je cijfers voor de verzorging..daar kun je niet op winnen hoor! Je moet gewoon een goeie proef neerzetten!
Vaak zie je niet alleen het verschil in de verzorging, maar ook in uitstraling. Vaak gaat dat samen met wat extra geld voor begeleiding en wat extra geld voor een paard met wat betere gangen....
Hoeft natuurlijk niet, maar het komt zeker voor en valt dan ook wat meer op.

Citaat:

Is idd waar en ook niet zo gek!
Veel mensen kunnen moeilijk door een minder verzorgd paard heen kijken. Hoe ziet deze eruit in zijn zomervacht? Al dat haar geeft toch en ander, meestal minder luxe uitstaling. Bijv bij het hoofd, door de langere haren aan de onderkant van het hoofd en bij de keel, lijkt soms het hoofd groter of de overgang naar de hals veel zwaarder...

klopt met veel geld kom je wel erger, maar met talent verder. maar toch ik hem zovaak moeten schrijven en dan kom je bij jury's in en dan is het hmmm dat ziet er ook niet uit, en ookal rijdt de combinatie heel leuk en aardig, de punten zijn dan over het algemeen toch laag, en ja hoe kan dat dan ? en als je heel logisch nadenk alles ziet er beter asl het paard en rijder er perfect uitzien, waardoor sommige ook sneller door een foutje kijken.. al had dat niet zo moeten zijn....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:40

_danieke_ schreef:
klopt met veel geld kom je wel erger, maar met talent verder. maar toch ik hem zovaak moeten schrijven en dan kom je bij jury's in en dan is het hmmm dat ziet er ook niet uit, en ookal rijdt de combinatie heel leuk en aardig, de punten zijn dan over het algemeen toch laag, en ja hoe kan dat dan ? en als je heel logisch nadenk alles ziet er beter asl het paard en rijder er perfect uitzien, waardoor sommige ook sneller door een foutje kijken.. al had dat niet zo moeten zijn....

Een combinatie die "er niet uit ziet" en "leuk en aardig" rijdt, komt toch op mij over dat alles dan net wel/net niet is.... Een 6jes combi - nu ben ik geen jury, maar heb ook regelmatig geschreven en zie het verschil ook. Heb ook lelijke paarden (-waarvan we dat beide vonden) hoge punten zien rijden, dus persoonlijke smaak hoeft echt niet in de punten terug te komen.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:45

het hoeft idd niet er zijn ook eerlijke jury's maar soms ook jury die op het uiterlijk afgaan en verzorging, of nog erger of ze diegene kennen en de naam :oo

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:14

superwoman schreef:
pharagirlke schreef:

wat een onzin!
Hij doet alles nog hoor :+
En ik heb nog nooit een paard gezien die er last van had (aangezien de mensen die ik ken wel zorgen dat het paard het niet koud krijgt)
Heb vaker gezien dat paarden met een teddyberen-vacht zich de longen uit hun lijf puften en het zweet in straaltjes naar beneden liep in de "warme" binnenbak met een wedstrijd.

Ik scheer mijn paarden niet - maar dat is ook nog niet nodig geweest.
Zie het probleem niet wanneer mensen hun paard wel scheren...

Je hebt nog niet geleerd hoe de vacht van een paard werkt vermoed ik? ;) Lezen is verder ook je beste vak niet kennelijk, want ik zeg nergens dat enkel scheren me dwars ligt, wat me dwars igt zijn die paarden die geheel kaal verschijnen: geen haartjes meer aan de hakken die voorkomen dat er water in hun koten komen, geen haartjes meer in de oren die voorkomen dat er vocht en andere vuiligheid in die oortjes raken, geen voelsprieten meer die voorkomen dat ze hun hoofd stoten in het donker. Een geschoren staartwortel (wat ik overigens afgrijselijk vind maar goed, da's smaak). Dat zijn geen paarden meer.

Die van mij worden ook niet geschoren omdat het niet nodig is. Ik ken er zat die ook paarden hebben waarbij het niet nodig is maar die het toch doen "voor het mooie" :roll:

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 18:42

Dat maakt mij dus nog nieuwsgieriger naar reacties van andere juryleden, of mensen die regelmatig wedstrijden rijden.

Want als het écht zo zou zijn dat combinaties dáár hun punten vandaan halen, dan zou het toch wel zeer triest gesteld zijn met de wedstrijdsport. Als een jurylid de grote volte van een geschoren en geknipt paard hoger beoordeelt dan die van een 'puur natuur' paard, terwijl die volte precies hetzelfde gereden wordt..

Ik vind mooi tuig trouwens iets anders. Want iemand met een duur zadel kan misschien ook idd wel een duur paard en dure les betalen.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:45

Ik rij veel wedstrijden.
En ik wil mijn pony scheren. want als ik dit niet doe kan ik na een kwartiertje wel stoppen zo nat is hij dan van het zweet. en hij staat ook onder deken. maar zelfs met deken op en niet geschoren blijft hij lange haren houden en dus sneller nat worden wat weer leidt tot kou.
Dus scheren is voor mij wel een must.
En bescherming heb ik puur voor de veiligheid met springen.
thuis gebruik ik het niet of nauwelijks maar op wedstrijd wel.
Vind dat veiligheid voor alles gaat.

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:49

Ik scheer mijn paard in de winter wel helemaal. Anders is ze na het rijden niet meer droog te krijgen.
Oren knip ik alleen de uitstekende haren in de zomer, in de winter scheer ik ze gewoon mee met de rest van het lichaam.
Sokjes knip ik bij en de lange tastharen ook.

Ik rij wel altijd met pees&strijklappen.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:06

In de stallen waar ik vroeger werkte werden de paarden vroeger geschoren omdat :

*Het mooier oogt voor de handel
*Het praktischer is om te werken als je 15 paarden per dag moet werken en verzorgen,ze zijn sneller droog,minder kans op huidaandoeningen zoals schimmels (die graag broeden in warme dikke wintervachten)
* De paarden voelen zich beter zonder wintervacht als ze moeten werken;ze staan minder snel in 't zweet.

Een paard met wintervacht waarvan de haren recht omhoog staat om zich warm te houden heeft optisch een minder blinkende vacht dan een paard waarvan de haren platliggen omdat hij een deken opheeft.Datzelfde paard ziet er dus minder "gezond" uit.
Ik spreek alleen over handelspaarden,niet over weidepaarden.
Een mooi blinkend,kort in het haar staand of geschoren sportpaard presenteerd mooier dan datzelfde paard met een berg winterhaar,een lange baard ,reusachtige sokken aan z'n benen.Dan gaan sommige mensen die komen kijken zeggen : Ja maar,zijn hoofd is te groot,te zwaar beenwerk,..." Hetgeen dat dan eigenlijk gezichtsbedrog is omdat het winterhaar z'n fijn hoofdje en dito benen er anders doet uitzien.
Tastharen en haar in de oren wegscheren is een modeverschijnsel denk ik waaraan sommigen meedoen en anderen niet.

Wat beenbescherming betreft...Zelfs al raakt je paard zich nooit,als hij tijdens een gekke bokkesprong zich eens goed raakt op z'n pees of zo dan is het gedaan met rijden voor enkele weken of maanden...En ik denk dat de meesten onder ons daar niet op zitten te wachten en dus liever effe een beenbeschermer aandoen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:31

giotto schreef:
In de stallen waar ik vroeger werkte werden de paarden vroeger geschoren omdat :

*Het mooier oogt voor de handel
*Het praktischer is om te werken als je 15 paarden per dag moet werken en verzorgen,ze zijn sneller droog,minder kans op huidaandoeningen zoals schimmels (die graag broeden in warme dikke wintervachten)
* De paarden voelen zich beter zonder wintervacht als ze moeten werken;ze staan minder snel in 't zweet.

Een paard met wintervacht waarvan de haren recht omhoog staat om zich warm te houden heeft optisch een minder blinkende vacht dan een paard waarvan de haren platliggen omdat hij een deken opheeft.Datzelfde paard ziet er dus minder "gezond" uit.
Ik spreek alleen over handelspaarden,niet over weidepaarden.
Een mooi blinkend,kort in het haar staand of geschoren sportpaard presenteerd mooier dan datzelfde paard met een berg winterhaar,een lange baard ,reusachtige sokken aan z'n benen.Dan gaan sommige mensen die komen kijken zeggen : Ja maar,zijn hoofd is te groot,te zwaar beenwerk,..." Hetgeen dat dan eigenlijk gezichtsbedrog is omdat het winterhaar z'n fijn hoofdje en dito benen er anders doet uitzien.
Tastharen en haar in de oren wegscheren is een modeverschijnsel denk ik waaraan sommigen meedoen en anderen niet.

Wat beenbescherming betreft...Zelfs al raakt je paard zich nooit,als hij tijdens een gekke bokkesprong zich eens goed raakt op z'n pees of zo dan is het gedaan met rijden voor enkele weken of maanden...En ik denk dat de meesten onder ons daar niet op zitten te wachten en dus liever effe een beenbeschermer aandoen.

Die maken de meeste paarden toch echt in de wei ken er weinig die daar ook bescherming om hebben. Bovendien zijn de pezenslecht door bloed waardoor warmte bijna alleen door de huid kan worden afgevoerd dus als er geen lucht langs de benen van je paard stroomt belemmert dat ook de pezen. Ik snap de peesbeschermers nog wel hoor bij paarden die zonder echt strijken/tikken (en dan bedoel ik niet 1x in het jaar) of als je wat meer risico's neemt springen/cross/buiten ongelijk terrein. Maar die bandages }:0 Kan het nog nuttelozer.