Wat hebben jullie in de stal liggen en hoeveel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:53

bulck schreef:
@breghje , bij producten zie je bij de link die DD me gaf een vergelijk en daar zie ik een prijs van een kleine 900euro, voor de hit matras

Dank je wel!

*slikt*
*slikt nog eens*

Dat gaat hem dus niet worden. Ik wil best investeren in mijn paard, ik moet eerst nog zien dat ze deze winter weer door komt in haar geheel dit is het eerste jaar na de ok, dus een matras van 900 euro durf ik niet aan. Als het een geheel gezond paard was wel, dan had ik hem er in 3jaar al uit, maar nu ga ik dat risico (nog) niet nemen.

*Leest post van DD*
470 is alweer een iets ander verhaal, nou moet ik er nog eens goed over nadenken. Jammer dat je niet dichterbij woont DD, ander kon ik hem in het echt komen bewonderen.

DubbelFun

Re: Wat hebben jullie in de stal liggen en hoeveel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:56

@Breghje : plaats eens een zoekvraag in een nieuw item. MIsschien ligt er ergens wel eentje bij je in de buurt ??
Of anders op MP-BE ??

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:19

een kopie vanaf het gelinkte topic door DD.

Citaat:
ik had morgen strokorrels willen bestellen voor in de boxen.
krijg ik vandaag te horen van een kennis [leverancier] dat er veel gedonder is geweest in belgie met die korrels.
een aantal zware! koliek gevallen.
ben ik even blij dat ik ze nog niet besteld had.

Dit klinkt niet gunstig.
Er staat verder niet te lezen van hoe en wat.

Ik heb hier gelukkig geen problemen met de strokorrels. Ik maak het spul telkens nat alvorens het in de stal te gooien.

Als de korrels eenmaal uit elkaar gevallen zijn worden ze niet gegeten. Als hele korrel willen ze hiervan toch nog steeds eten, helaas...blijft toch een nadeel. Verder erg tevreden over het gebruik.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:21

diana1 schreef:
een kopie vanaf het gelinkte topic door DD.

Citaat:
ik had morgen strokorrels willen bestellen voor in de boxen.
krijg ik vandaag te horen van een kennis [leverancier] dat er veel gedonder is geweest in belgie met die korrels.
een aantal zware! koliek gevallen.
ben ik even blij dat ik ze nog niet besteld had.

Dit klinkt niet gunstig.
Er staat verder niet te lezen van hoe en wat.

Ik heb hier gelukkig geen problemen met de strokorrels. Ik maak het spul telkens nat alvorens het in de stal te gooien.

Als de korrels eenmaal uit elkaar gevallen zijn worden ze niet gegeten. Als hele korrel willen ze hiervan toch nog steeds eten, helaas...blijft toch een nadeel. Verder erg tevreden over het gebruik.

Heb ik idd ook gehoord. toch paarden die ze eten en die dingen die gaan uitzetten en dus proppen vormen

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:21

Stro en zaagsel in de stal, dagelijks een grote kruiwagen eruit, emmertje zaagsel achterin de stal (daar plast ze het meest) voor de vochtopname en 2 à 3 plakken stro erbij :)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:26

@ Bulck,
Als je ze nat maakt (lees 10 ltr water over 1 zak) in de kruiwagen, alvorens ze in de stal te gooien, is er niets aan de hand. Uiteindelijk is het product weer droog voor het in de stal ligt. Verder is het prima spul.

@Breghje,
Volgens mij verkoopt Ecobodem ook gehakseld koolzaadstro.
http://www.stalstrooisel.nl/?action=products&id=34

Helmpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:31

Mijn 2 paarden staan op vlas, dagelijks poep eruit en natte plekken eruit. De ene doet alles keurig in een hoek van de stal, de ander loopt alles door de hele stal heen. Dus meestal strooi ik bij de ene een half pak vlas erbij en bij de viespeuk anderhalf pak!! Zo vaak als ik dat nodig vind!!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:34

Oei, dat van die strokorrels wist ik ook niet :oo Maar denk dat er genoeg mensen zijn die niet wisten dat het nat gemaakt moest worden. (ik wist dat overigens ook niet).

Zelf hebben wij speciale matten op de roosters liggen, die vocht doorlatend zijn. In principe hoeft er niets op te liggen, maar dat vind ik vrij paard-onvriendelijk. Daarom hebben ze er toch een dikke laag vlas overheen. Mest dagelijks uit.. Afhankelijk van het paard haal ik er of alleen de drollen uit, of ook dagelijks het natte. Heb helaas 1 mega smeerkees, waar dus wel dagelijks al het natte uit moet. Fijn spul vlas :j Beter dan krullen.

Het liefst deed ik er nog wat stro overheen, ook zodat ze wat kunnen knabbeln. Maar de pony heeft helaas stofallergie.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:38

rowo schreef:
Oei, dat van die strokorrels wist ik ook niet :oo Maar denk dat er genoeg mensen zijn die niet wisten dat het nat gemaakt moest worden. (ik wist dat overigens ook niet).
.

Het hoeft niet persé, maar aangezien mijn paarden (en meerdere snoeperds) de hele korrels eten maak ik het vooraf nat. Het product is snel weer droog en dus uit elkaar gevallen en dan blijven ze er vanaf.

Het is wat extra werk maar vooralsnog heb ik de éne stal al sinds februari liggen en de tweede sinds maart en ze liggen er beiden nog prima bij.
Voor meer info klik even op de onderstaande links.

Vlas heb ik hier ook geprobeerd, dit werd ook gegeten en dus ben ik hier snel mee gestopt.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:40

Gelukkig eten ze hier geen strooisel. Ja hooguit een hap als er wat nieuws in ligt. Maar omdat er altijd hooi in de stal ligt, vreten ze dat ipv het vlas.

Ik zal ff je links door kijken :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:25

diana1 schreef:
@ Bulck,
Als je ze nat maakt (lees 10 ltr water over 1 zak) in de kruiwagen, alvorens ze in de stal te gooien, is er niets aan de hand. Uiteindelijk is het product weer droog voor het in de stal ligt. Verder is het prima spul.

@Breghje,
Volgens mij verkoopt Ecobodem ook gehakseld koolzaadstro.
http://www.stalstrooisel.nl/?action=products&id=34

Volgens mij heeft degene die ik ken het daarvandaan, en was er geen zicht op wanneer hij weer kon leveren. Anders had ik een paar balen bij haar over kunnen nemen om te kijken hoe het zou gaan gemengd met zaagsel nog even. (Ter vergelijking of ze het zou eten, een klein hoopje in stal en dan kijken)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:31

Oké, dat weet ik verder ook niet.
Heb je daar geen boer in de buurt die koolzaadstro hakselt?
Ik heb het hier weleens rechtstreeks van een boer gehad....gewoon in pakjes en later gehakseld. Ik vond het vaak stoffig vandaar dat ik op iets anders ben overgestapt.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:43

DubbelDun schreef:
@Breghje : plaats eens een zoekvraag in een nieuw item. MIsschien ligt er ergens wel eentje bij je in de buurt ??
Of anders op MP-BE ??

Ik vind dit een heel goed idee.

Ik ga idd morgen (ga zo naar stal) een topic openen of er iemand in de buurt A koolzaadmix oid heeft wat ik kan kijken, B een HIT matras heeft en C strokorrels heeft, zodat ik kan kijken hoe eea zich houdt als het uit elkaar gevallen is. Want dat ik het nat moet maken dat is me nu wel duidelijk, anders vreet ze echt in no time die hele stal leeg.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:18

Heel veel succes bij alle "zoektochten".

Misschien ten overvloede :o : Op mijn site heb ik mijn ervaring en foto's mbt strokorrels staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:19

Bij mij eten ze alles behalve houtkrul. Maar ze hebben er nooit iets van gekregen en als het niet 'vers' meer is dan kijken ze er ook niet meer naar om. Behalve stro, dat krijgt de kans niet om oud te worden :D

B_witched

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:41

Mijn paard staat gewoon op stro!!

Hoeveel er in gaat hangt er vanaf hoeveel er uit gehaalt is :P Daar bemoei ik me niet mee...
Maar hij staat droog en ligt zacht :)

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:48

Waar ik vroeger stage liep stonden diegene die ik moest verzorgen op houtkrullen, gewoon elke dag hopen en natte plekken uit halen en dan 1 pak nieuwe houtkrullen erbij, 1 keer in de week is echt goed proper maken en bijna alles eruit halen en volledig vers leggen.

_Marianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:41

Mijn paard staat op stal op 1 a 2 balen stro, wordt elke week uitgehaald en vervangen. Vind persoonlijk houtkrullen gemakkelijker, maar jammergenoeg zijn deze duurder en heb ik liever moeilijk werk zodat ik wat geld uitspaar. Denk ook dat stro meer de warmte vasthoudt.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:00

DubbelDun schreef:
Bij mij eten ze alles behalve houtkrul. Maar ze hebben er nooit iets van gekregen en als het niet 'vers' meer is dan kijken ze er ook niet meer naar om. Behalve stro, dat krijgt de kans niet om oud te worden :D

Wat betreft de Hitmatras, Dubbeldun, even een vraagje, je zegt dat ze erg zacht zijn, dit is natuurlijk heerlijk om te liggen, maar als ze er op staan is het dan juist niet te zacht?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:59

@SHan: met té bedoel je dat het niet goed zou zijn voor de pezen oid??
Goed diskussiepunt !! Maar die laat ik graag aan de kenners, heb er simpelweg geen verstand genoeg van om er een mening over te hebben.
Maar ik denk dat paarden op welke bodembedekker dan ook net zo 'wiebelig' staan als op de HIT-matras en als ze buiten in een zandpaddock lopen dat ook dan de pezen dat rulle zans moeten verwerken.
Een paard met gezonde pezen zal daar geen probleem mee horen te hebben. Heb je echter een paard dat wél een peesprobleem heeft, waarbij het beter zou zijn dat die op een harde ondergrond staat om de pezen zoveel mogelijk te ontlasten, dan kan ik me indenken dat een HIT-matras een minder goed idee is. Alhoewel ik daar dan de kanttekening bij maak dat dit ook geldt voor welke andere bodembedekker én dagelijk turnout in een zandpaddock.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:46

bulck schreef:
@breghje , bij producten zie je bij de link die DD me gaf een vergelijk en daar zie ik een prijs van een kleine 900euro, voor de hit matras

van de zomer lag de prijs nog tussen de 450 en 500 euro. Hoe meer je er koopt, hoe goedkoper ze worden.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:15

Ik heb net met een leverancier van de houtvezel gebeld, en een leuke prijs kunnen maken. Vond het risico van eten toch nog te groot ivm haar koliekgevoeligheid, en van de houtvezel weet ik van afgelopen winter dat het goed gaat.

Iedereen heeeeel hartelijk bedankt voor het meedenken, dat waardeer ik echt!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:19

Ik gooi in de stal stro en dan elke dag komt er 2 plakken schone stro bij. Uitmesten gebeurt 1 keer per week en indien nodig haal ik wel eens tussendoor nog de natte plekken eruit :) In de winter staat mijn pony overdag gewoon buiten, dus dan is het ook niet zo'n vieze boel.
Als ik elke dag de stal leegschep, eet hij teveel stro op. Dus op deze manier blijft er nog stro in de stal liggen.

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:30

Mijn merrie wil ik aankomende winter op zaagsel en stro zetten: zaagsel als onderlaag om het ergste vocht op te nemen en een goede bodem op te bouwen en stro eroverheen, heeft ze ook nog wat te knabbelen.
Ze heeft al een aantal nachten binnen gestaan en tot nu toe bevalt het prima! Stal ziet er een stuk schoner uit dan toen ik haar alleen op stro had staan.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:35

Mijn paard staat nu al ruim 2 jaar op vlas, ik wil niks anders meer. Met stro vrat hij alles binnen een paar uur op, ik was een baal per dag kwijt en dan stond hij nog in zijn eigen stront op het beton. Hij zat constant tegen rotstraal aan omdat alles zo nat bleef.
Hij staat nu op ruim vlas, minimaal 1 pak per week erbij. Daarnaast krijgt hij er wat stro overheen om te knabbelen.
Dagelijk haal ik de drollen en eventueel omgewoelde bodem eruit. Twee á drie keer per week gaat de natte plek eruit.