Wie heeft allemaal hun pony(s)/paard(en) 24/7 op het land?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 00:36

Monsje schreef:
capopjekop schreef:

Wat voor bestrating/verharding ligt daar?
Wil ook graag zoiets voor onze stal hebben, ze schuilen bij ons vaak onder de overstek van de stal. :o

De stal staan ze alleen soms even na het rijden in... ;)[/quote]

Tweedehands koeienroosters. Voor een prikkie op marktplaats gekocht en ze liggen heel stabiel en laten nog enigszins water door :)

marrie1996

Re: Wie heeft allemaal hun pony(s)/paard(en) 24/7 op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:14

De pony's die ik bijrijd staan ook 24/7 op het land, uitaard met schuilstal.

@ capopjekop: Jou stallen vind ik er heeeel mooi uit zien!

Ik heb nog even een vraag misschien dat jullie me kunnen helpen?
Ik en de eigenaresse van de pony's zijn opzoek naar een nieuw plekje voor 3 pony's, nu ben ik wat tegen gekomen maar ik vroeg mij af wat een redelijk bedrag is om hiervoor te geven

Even een paar dingetjes die misschien belangrijk zijn om te weten:
1. Het is +- 200 M2
2 Er is geen waterleiding, water moet zelf gebracht worden (gelukkig is het achter mijn huis)
3. Er is een bak op 2 min. door het bos stappen
4. Schuilstal moet zelf worden geregeld, net als hooi ed.
5. Het is in de provincie Utrecht
6. Ruimte voor een kast is er niet omdat het gewoon een stuk wei is. De kast kan wel bij mij staan.
7. Het is aan de bosrand.

Wie zou weten wat je ong. zou kunnen betalen hiervoor? Als dit trouwens off-topic is mag het zo verwijderd worden!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:23

Bedoel je serieus 200 vierkante meter? Dat is een postzegel. :+ Als daar nog een schuilstal op moet (mag dat van de gemeente?) en je moet zelf ook nog water regelen snap ik al helemaal niet waarom je dit zou willen. :o

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:13

Sorry, ik bedoelde 2000 M2.

Ja er mag een schuilstal op komen van de gemeente, ik bedoel een containerstal achtig idee.

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:22

Hoe groot is de weide?
2000 m2
Hoeveel paarden/pony's staan erop?
Een KWPN-merrie en Welsh pony
Wat voeren jullie bij?
Onbeperkt hooi, Pulp, Brok, Luzerne
Hebben jullie een schuilstal? Zo ja, wat voor?
Ja, 2 stallen van 7 bij 7, hier staan ze ook een aantal uur in voor het eten (pony eet heel langzaam, merrie wil zijn eten opeten).
Het is een half overdekte veldschuur, met een schuin dak. Hout met dakpannen.
In de wei staan ook meerdere bomen, waar ze ook veel onder staan te schuilen.
Wat voor watervoorziening hebben jullie?
In de stallen grote speciekuipen, en in de wei een badkuip. Allen gevuld met grondwater, opgehaald door pomp.

Missie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:26

nou sinds kort (gisteren) staat mijn paardje het is een draver 24/7 op het land met 2 andere paardjes ( k geloof dat het kwp).En volgens mij bevalt het haar prima... Ze staat lekker te grazen... en heeft de oortjes mooi naar voren... geen schuilstal, en hoe groot het land is weet ik niet,maar het is groot genoeg voor ze... Ze krijgen kuilvoer/hooi bij gevoerd. Water zit in een grote ton/bak

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:27

moeten ze niet verplicht een schuilstal hebben of is dat niet nodig?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:38

marrie1996 schreef:
Sorry, ik bedoelde 2000 M2.

Ja er mag een schuilstal op komen van de gemeente, ik bedoel een containerstal achtig idee.

Dat is nog steeds erg klein voor 3 pony's. Je zult dan het hele jaar hooi moeten voeren. Toen mijn pony nog mijn verzorgpony was huurde haar eigenaar een groter stuk (2x zo groot ongeveer denk ik) voor 200 euro per jaar, ook zonder schuilstal en water. Dat was wel in Groningen, dus waarschijnlijk niet goed te vergelijken. Als ik jullie was zou ik denk ik toch op zoek gaan naar een groter stuk. :o

Ik zal nog even on-topic gaan. :Y) Sinds kort sta ik op een nieuwe stal:

Hoe groot is de weide?
3 Hectare en dan nog paddocks van in totaal 2500 vierkante meter.

Deze winter waarschijnlijk 7 grote pony's/paarden en 2 shetten en in het voorjaar komen er 3 paarden bij. Sinds deze week staan ze in de paddocks omdat er niet veel gras meer staat, maar ook omdat de schrik er goed in zit vanwege twee gevallen van atypische myopathie hier vlakbij.

Wat voeren jullie bij?
's Winters hooi en evt. muesli of biks (wat de eigenaar wil).

Ja, van 12x5 geloof ik. Er zijn ook nog 6 gewone stallen die in de winter 's nachts wel eens gebruikt worden.

Citaat:

Grondwater door middel van een pomp.

Het bevalt tot dusver prima, maar waarschijnlijk zal mijn pony 's nachts wel vaker op stal moeten omdat ze meer hooi moet hebben dan de andere paarden.

Edit: Ik zou mijn pony trouwens niet 24/7 op een weide zonder schuilstal willen hebben. Ik weet zeker dat ze zich in deze periode van het jaar dan erg ellendig zou voelen en dat het ten koste zou gaan van haar gezondheid.

salayka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:47

Hoe groot is de weide? dat weet ik zo niet, denk ongeveer iets groter dan 2 rijbakken
Hoeveel paarden/pony's staan erop? 1 paard per land
Wat voeren jullie bij? 1 kg biks en hooi
Hebben jullie een schuilstal? Zo ja, wat voor? wij hebben geen schuilstal, rijpaarden krijgen een deken op de jongere paarden lopen zonder deken(tenzei het echt tekoud word) maar hebben wel beschutting van de bomen(voor wind ed.) dat hebben de rijpaarden niet. volgens mij bevalt het de paarden goed op deze manier, mijn paard staat altijd na het rijden even op stal, en dan wil hij maar alte graag weer naar buiten! dat zegt denk ik genoeg :D (wel gaan alle paarden met oud en nieuw 1 nacht op stal. ivm met vuurwerk( ze staan tussen 2 dorpen in en krijgen alles mee) en dronken mensen die langs de weg zwalken hihi ;)
Wat voor watervoorziening hebben jullie? grond en kraan waten in badkuipen en 60 liter bakken

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:51

marrie1996 schreef:
moeten ze niet verplicht een schuilstal hebben of is dat niet nodig?

Ik quote hem nog maar even aangezien er redelijk veel reacties komen en hij ong. verdrinkt in de andere reacties. :D

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:53

Volgens mij is het (nog) niet verplicht, maar ik vind het zelf dus (voor mijn pony in elk geval) wel nodig. ;)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:53

Mijn pony staat ook 24/7 buiten.

Hoe groot is de weide?
Geen idee, niet super groot, maar ook niet klein.

Overdag ongeveer 8/9 shetlanders en pony's
's Avonds blijven er ongeveer 5 over, de rest gaat op stal.

Wat voeren jullie bij?
Die van mij krijgt als ik er ben een halve pavo koek, soms elke dag en soms paar dagen niet.
Verder hoort er hooi op het land te liggen, maar dat gebeurt niet altijd.

Nee, helaas geen schuilstal

Er ligt een sloot.

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:59

Volgens mij is het (nog) niet verplicht. Maar goed, ga jezelf na.. Jij zou ook niet heel de dag in weer en wind buiten in de drup willen staan, liggen, rennen, eten, drinken. Ik merk dat die 2 knolletjes van mij regelmatig de stal opzoeken. Al is het maar om lekker te liggen of maar gewoon wat te staan.

Mijn paarden hebben niet extreem veel ruimte (2000 vierkante meter). Ik merk echter ook dat ze niet eens heel de wei gebruiken, in het achterste gedeelte staan ze eigenlijk zelden tot nooit. Beter iets minder ruimte dan dag en nacht op stal en een uurtje in de paddock te mogen. En in de winter gewoon helemaal niet naar buiten.
Er word hier gezegd dat 2000 vierkante meter nog weinig is. Ik denk dat er weinig paarden zijn die dit echt tot de beschikking hebben. Als je zou bereken wat het gemiddelde aantal vierkante meters is van de reacties hier, en dat zouden delen door het aantal paarden in NL, zouden we in NL te weinig hectares hebben.

Denk dat de mensen met minder ruimte hier niet eerlijk durven te reageren door de aantallen die er door anderen gegeven worden. Buiten mijn twijfel of dit wel echt klopt. Hebben de meeste van jullie wel ooit echt de wei opgemeten? Of zijn die hectares een grove schatting?

Edit;
Ik dacht ook dat mijn wei een hectare betrok, tot ik m eens ging meten. Viel toch tegen. De wei lijkt ontzettend groot, maar blijkt dat dus niet te zijn. Ruimte genoeg, mijn paarden hebben alle ruimte die ze nodig hebben.
Laatst bijgewerkt door bosefoso op 05-11-09 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:02

Er hebben afgelopen jaar op die zelfde weide van 2000 M2 4 pony's gestaan en idd wat bosefoso zegt , ze gebruikte lang niet het hele land!

Heb je voor een containerstal trouwens een vergunning nodig? Ik heb de vergunnig aangevraagd maar vroeg me af of het eigenloijk wel nodig is?

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:05

Volgens mij heb je voor alle soorten van schuilstallen etc een vergunning nodig. Dus ook voor een container.

Als het niet nodig is krijg je daar vanzelf een bericht over?

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:08

Ja onze paarden staan ook 24/7 in het land.

Hoe groot is de weide?
Normale grootte, we geven ze wel elke keer een stukje land erbij. Er staat momenteel alleen niet zoveel gras meer..

2.
Een haflinger merrie & een arabier.

Wat voeren jullie bij?
Ze krijgen kuil/hooi ong. elke dag & een aantal wortels.

Ja er staat een dakje op 4 pootjes met een plaat erover waar ze onder kunnen schuilen (Wordt nog afgemaakt met de zijkanten dicht..)

We hebben een grote ton staan, die wordt regelmatig bijgevuld met emmers water van verderop.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:09

Ik geloof dat een zeecontainer mag zonder vergunning als je hem elke zoveel tijd zou verplaatsen? Dus elke maand 1 cm verplaatsen zou in theorie mogen begreep ik laatst :P

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:11

Is dat zo Britt? Dat zou wel echt een hiaat in de wet zijn dan!

Er word overigens komende week beton gestort in de stallen bij ons in de wei. Even een andere oplossing zoeken voor het schuilen en eten dus.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:13

bosefoso schreef:
Beter iets minder ruimte dan dag en nacht op stal en een uurtje in de paddock te mogen. En in de winter gewoon helemaal niet naar buiten.

Dat ben ik met je eens. :j

bosefoso schreef:
Er word hier gezegd dat 2000 vierkante meter nog weinig is. Ik denk dat er weinig paarden zijn die dit echt tot de beschikking hebben. Als je zou bereken wat het gemiddelde aantal vierkante meters is van de reacties hier, en dat zouden delen door het aantal paarden in NL, zouden we in NL te weinig hectares hebben.

Het ligt natuurlijk ook aan de omstandigheden en wat je zelf wilt. Persoonlijk vind ik 2000 vierkante meter voor 3 grote pony's weinig als je geen paddock en/of schuilstal hebt. Het ligt ook een beetje aan de ondergrond, maar 's winters wordt dat één grote blubberzooi. Je ontkomt er dan bijna niet aan om een klein stukje af te zetten, want anders lopen ze het zo zwart dat je de 's zomers ook niet eens gras hebt.

bosefoso schreef:
Denk dat de mensen met minder ruimte hier niet eerlijk durven te reageren door de aantallen die er door anderen gegeven worden. Buiten mijn twijfel of dit wel echt klopt. Hebben de meeste van jullie wel ooit echt de wei opgemeten? Of zijn die hectares een grove schatting?

Ik heb het echt gemeten met behulp van Google Earth. ;)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:16

marrie1996 schreef:
Er hebben afgelopen jaar op die zelfde weide van 2000 M2 4 pony's gestaan en idd wat bosefoso zegt , ze gebruikte lang niet het hele land!

Hoe klein je weiland ook is, ze gebruiken altijd een deel niet omdat ze daar schijten. ;)

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:20

Orlando_ schreef:
Ik was zomaar even benieuwd wie er allemaal hun paarden of pony's zomers en swinters dag en nacht op het land hebben.
Hoe bevalt jullie dit en niet onbelangrijk: hoe bevalt het jullie paardje?

Hoe groot is de weide?
Wat voeren jullie bij?

Ben benieuwd naar ervaringen :)
Evt foto's in link ;) (van weide/schuilstal etc)

Ja!!
1 wei van bijna 1 hectare, in tweëen gesplitst en wordt afgewisselt. Dan nog een hectare hooiland, in de winter worden hier telkens een weitje ingezet zodat de pony's een aantal keer in de week een paar uur bij kunnen grazen. :)
Er staan 2 pony's op! 'S avonds krijgen ze appels/biks/brood en hooi. Ze hebben een inloopstal waar ze de wintermaanden in kunnen en water vullen we zelf bij!

En ik had het niet anders willen zien! :)

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:27

goeroe schreef:
bosefoso schreef:
Beter iets minder ruimte dan dag en nacht op stal en een uurtje in de paddock te mogen. En in de winter gewoon helemaal niet naar buiten.

Dat ben ik met je eens. :j

bosefoso schreef:

Het ligt natuurlijk ook aan de omstandigheden en wat je zelf wilt. Persoonlijk vind ik 2000 vierkante meter voor 3 grote pony's weinig als je geen paddock en/of schuilstal hebt. Het ligt ook een beetje aan de ondergrond, maar 's winters wordt dat één grote blubberzooi. Je ontkomt er dan bijna niet aan om een klein stukje af te zetten, want anders lopen ze het zo zwart dat je de 's zomers ook niet eens gras hebt.

bosefoso schreef:

Ik heb het echt gemeten met behulp van Google Earth. ;)

Nou, de wei is inderdaad een deel blub, maar het valt eigenlijk reuze mee. Ik heb een grote KWPN merrie en een kleine welsh ruin, ze houden het behoorlijk netjes. Scheelt natuurlijk ook dat er veel bomen in de wei staan. Gras is inderdaad een probleem, er staan altijd een 2 stukken afgezet (iets van 5 bij 5) waar we gras inzetten. Als het ene stuk klaar is, mogen ze erop. Ook zetten we regelmatig een stuk van de tuin af met tijdelijke afrastering waar ze lekker kunnen grazen. Het is dat mijn merrie een gruwelijke vreetbeer is, anders was dit niet nodig geweest.
Op de stal waar ik voorheen reed stonden de paarden ook 24 uur per dag buiten, met minder ruimte. Ze hielden de wei gewoon goed en in de zomer was er voldoende gras. Het is dus echt afhankelijk van het eetgedrag van het paard. Je moet uiteraard goed bijvoeren, maar dat moet haast iedereen.

Geloof meteen dat er mensen zijn die inderdaad wel de ruimte hebben. Maar ik denk dat je ook eerlijk toe moet geven dat mensen er zelf een stuk bijdenken.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:30

bosefoso schreef:
Geloof meteen dat er mensen zijn die inderdaad wel de ruimte hebben. Maar ik denk dat je ook eerlijk toe moet geven dat mensen er zelf een stuk bijdenken.

Als dat zou werken deed ik het meteen, want 3 hectare voor 10 paarden is niets teveel! :))

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:30

Ik doelde meer op mensen die in dit topic reageren ;)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:33

Daar ben ik er één van. :Y) Maar ik wil je wel gelijk geven hoor, er zullen hier vast mensen zijn die er een stuk bij verzinnen. Waarschijnlijk zullen er nog meer mensen zijn die dat niet moedwillig doen maar die geen idee hebben hoe groot een hectare is of die gewoon niet kunnen rekenen. :+