Hoe is het leven op het platte land.. paard aan huis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 07:12

Dieren bij huis hebben is een groot voordeel maar er is ook een behoorlijk nadeel nl. Nooit uitslapen, niet op vakantie zonder een heleboel geregel. Wij gaan dus ook niet gezamelijk weg of hooguit 1 of 2 nachten midden in de zomer.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:40

Ik heb mijn paarden ook aan huis staan, en ben hier heel blij mee
Je hebt controle over je paarden, als ze op manege staan weet je niet wie er allemaal aan zit enz
Ik heb 6 leuke quarters die in de winter allemaal op stal staan thuis en alst mooi weer is eventjes op de wei, in de zomer gaan de paarden die niet gereden worden naar het weiland verderop met schuilstal en lekker veel gras
de paarden die gereden worden blijven bij ons thuis staan op de wei, en 's nachts op stal alst slecht weer is. ik heb zelf een rijbak, dus heb geen last van om hoelaat de bak vrij is enz
Doe ook af en toe eens een paardje trainen, ik vind dit veel plezanter dan op de manege, je hebt wel wat meer werk met de paarden aan huis omdat je alles zelf moet doen maar dat heb ik er voor over, ik doe dit ook heel graag!!!!

_gitte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:02

voordelen:
-je kan met je paard doen wat je wil en wanneer je wil.
-je bepaalt zelf wat en wanneer er gevoerd word.
-je bepaalt zelf wanneer en hoelang ze op de wei staan
-je hebt geen "last" van andere ruiters in de bak

nadelen:
-je moet vroeg opstaan voor te voeren,op de wei te zetten enz.
-je moet zelf uitmesten,voer aanhalen,voeren,enz.
-als je een hele dag bent weg geweest en je bent laat thuis moet je eerst nog naar je paard voor je je bed inkruipt
-als je op vakantie gaat moet je eerst nog een heeeleboel regelen.

dus het heeft zo zijn voordelen en nadelen

maar ik ben toch heel blij dat ik ze aan huis heb staan :D

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:36

Zelf kom ik van oorsprong uit een groot dorp, mijn ouders verhuisden toen ik klein was naar "buitenaf" al konden we op de fiets gerust naar school of naar de winkel. Nu woon ik zelf met mijn gezin op het platste-land (groningen :D ) ver buiten de bewoonde wereld en dat heeft zo zijn voors en tegens. Voors zijn toch wel de mogelijkheden van groei binnen ons bedrijf, vergunningen waren snel rond en we zitten echt op de rust. De doodlopende weg waaraan we zitten zorgt voor weinig verkeer. Af en toe een akkerbouwer of verdwaalde fietser. De grond is ook goedkoper, maar nu we een gezinnetje hebben zien we straks toch ook wel nadelen aan deze locatie. Vooral als de kinderen naar school gaan, die zit 17km verderop. Voor de klanten liggen we ook niet erg gunstig, men kan ons vaak niet vinden en ik mis het dorps-gevoel toch ook wel.

CCindy

Re: Hoe is het leven op het platte land.. paard aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:48

17 km! dat is behoorlijk ver inderdaad. Het ideaalste is denk ik wel in de natuur en met rust en stilte, maar wel aan de rand van het dorp. Maarja, dan heb je veel sneller te maken met het beroemde ''bestemmingsplan'' en weg zijn je dromen om uit te breiden

Mitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:00

Ik sta ook voor deze situatie,
wij willen ook een bak gaan aanleggen en een stal
en dan een paard aan huis, maar hoe doen jullie het met de poep? :D
De mesthoop zal toch eens moeten worden geleegd, en hoe hebben jullie dat geregeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:04

Hoopje op je wei maken of ergens in een hoekje, een maand geleden heeft iemand met een grote tuin alles meegenomen en afgelopen maart heeft een loonwerker het opgehaald.De mest die ik nu opspaar ga ik de tuin mee bemesten.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:07

Kaka schreef:
Heb 20 jaar lang paarden aan huis gehad. Het is heerlijk om altijd naar stal te kunnen lopen en niet eerst reistijd te hoeven hebben. Het is wel veel werk, spontaan een dagje weg plannen zit er niet in. Het altijd zelf beslissingen nemen zonder klankbord vond ik ook best moeilijk soms. Vergis je niet in de hoeveelheid werk. Is de stal uitgemest en het paard schoon en gereden, dan is het hek wel weer kapot, heeft de stal een schilderbeurt nodig, moet de bak gevlakt worden, het weiland uitgemest en ontdaan van onkruid. Het houdt je absoluut bezig.

Helemaal waar. Mijn paardje heb ik nu 10 jaar aan huis, en ik vind het heerlijk. Ik heb wel het voordeel dat mijn ouders erg veel helpen, anders was het voor mij echt niet te doen. Heb hem gekocht in mijn ouderlijk huis, daar was plek zat, maar ja, op den duur wil je toch ook verhuizen en een eigen leven opbouwen. Woon nu zo'n 3 jaar niet meer thuis en rijd vaak op en neer. Mijn ouders doen soms de stal en zetten hem in de ochtend buiten en halen en in de avond weer binnen.
Dat is dus wel een punt waar je rekening mee moet houden: als je gaat verhuizen, wat doe je dan? En inderdaad, na het rijden ben je nog niet klaar, het hek kan kapot zijn, je moet stro en hooi en voer halen, je moet een auto met aanhanger hebben omdat het anders niet te doen is.... Als je dat allemaal hebt, kun je een heel gelukkig mens met paardje zijn. Zelf heb ik niet de beschikking over een bak, dus in de winter is dat knap lastig als je wilt rijden en werkt. Dus ook daar moet je over nadenken of je dat wilt.

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:10

Ik ben persoonlijk ook van stadmeisje (grote stad, altijd nachtleven etc) naar een boerendorp verhuisd. Echt ver van de bewoonde wereld, ik had nog maar 1 buurman, en voor de rest waren er weilanden. Het huis lag zo'n 2 km van de verharde weg af.

Ineens zonder ouders, zonder mensen die alles konden regelen voro me. Zat ik daar, met de paarden. Werkelijk waar; ik had me geen mooiere ervaringen durven te wensen.

Inderdaad, je moet iedere ochtend op tijd op, paarden voeren, stallen mesten etc. s'avonds kun je niet thuiskomen wanneer je er zin in hebt, want de paarden moeten ook eten. En stel dat er iets gebeurd. Je moet ook alles zelf halen en verzorgen, er is niemand die het anders voor je doet. Binnen een maand ben je gewend, en zou je niet meer terugwillen naar de grote stad.

Inmiddels woon ik daar niet meer, ik woon met mijn vriend op een boerderij in Belgie. Weer paarden aan huis. Vakanties worden een moeilijk verhaal, en hele dagen weg ook. Ik mis er niets aan. Kan zelf de kosten in de hand houden, de paarden in de gaten houden en doen waar ik zin in heb. Geen mede pension-klanten om rekening mee te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:48

Mitje schreef:
Ik sta ook voor deze situatie,
wij willen ook een bak gaan aanleggen en een stal
en dan een paard aan huis, maar hoe doen jullie het met de poep? :D
De mesthoop zal toch eens moeten worden geleegd, en hoe hebben jullie dat geregeld?

Daar zijn loonbedrijven voor. ;)

Verder zou ik dan wel 2 paarden nemen, aangezien een paard alleen geen goed idee is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:54

bosefoso schreef:
Inderdaad, je moet iedere ochtend op tijd op, paarden voeren, stallen mesten etc. s'avonds kun je niet thuiskomen wanneer je er zin in hebt, want de paarden moeten ook eten.

Altijd op tijd opstaan, hoeft in principe niet eens. Mijn paarden krijgen onbeperkt hooi en 's avonds bij de laatste voerbeurt ook zoveel hooi dat er 's morgens nog genoeg over is. Maar ik merk dat ik hier nooit uitslaap ;) , dus het is niet aan de orde, maar mocht ik in het weekend een uurtje langer willen blijven liggen, dan kan dat dus prima. Hetzelfde geldt voor een keer een avond later thuiskomen; ook dan hebben ze volop hooi tot hun beschikking.
Ook hoef ik ze hun stal niet uit te halen, want ze hebben een inloopstal en dat regelen ze dus helemaal zelf. :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:55

Wij kunnen de mest bij onze buren kwijt. Die rijden het weer uit over het bouwland als dat mag.

Wel moeten we dit zelf wegbrengen. Maar heb een trekker met een bakje er aan thuis dus dat is geen probleem.

Mitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:57

Bedankt voor de tips.
Ik vroeg me dit af omdat ik ook verhalen heb gehoord dat mensen de mest in aanhangers bewaren of in kliko's en zo de mest wegvoeren.
Maar inderdaad denk ik ook dat t verstandig is om een mesthoop te maken ergens in de hoek,
en de buren vragen of we daar de mest kwijtkunnen, ze hebben een loonwerkbedrijf.
Ja ik wil zelf een paard, en dan een shet of B pony als maatje erbij, voor mijn dochtertje.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:12

Wij hebben met schotten wel de mestbult afgezet aan drie kanten. Omdat anders het zo'n grote wijde bult wordt.
Op deze manier hebben we er een draadje voorgespannen zodat de paarden er niet bij kunnen.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:10

Hier ligt de mest gewoon in het land, als we ze gaan verweiden word dat weer uitgereden.
dus ik sjouw niks met mest, alleen als het in het zand ligt.
En vroeg opstaan doe ik al helemaal nooit aan.
Ik slaap lekker uit, paarden staan in de wei. Hebben eten en ruimte zat. Ze hebben mij echt niet nodig hoor.
En in de winter hebben ze onbeperkt hooi, dus heerlijk uitslapen. ;)
Dagje weg geen probleem, vakantie roep ik mijn ma, die komt graag hier even tijdelijk op het huis en dieren passen.
Je kan het zo gek maken als je zelf wilt hoor.
Maar voor mij nooit meer op een pensionstal, maar lekker thuis.

Amke_Fredje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:13

Ik wouw dat mijn ouders dat ook voorstelden, ik zal zeker niet twijfelen :D

Mitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:18

Miepie1980 schreef:
Wij hebben met schotten wel de mestbult afgezet aan drie kanten. Omdat anders het zo'n grote wijde bult wordt.
Op deze manier hebben we er een draadje voorgespannen zodat de paarden er niet bij kunnen.

dit is wel een goede tip!
zal ik zeker onthouden, hoe groot is jullie mestbult?

Zeeuwtje68 schreef:
Hier ligt de mest gewoon in het land, als we ze gaan verweiden word dat weer uitgereden.
dus ik sjouw niks met mest, alleen als het in het zand ligt.
En vroeg opstaan doe ik al helemaal nooit aan.
Ik slaap lekker uit, paarden staan in de wei. Hebben eten en ruimte zat. Ze hebben mij echt niet nodig hoor.
En in de winter hebben ze onbeperkt hooi, dus heerlijk uitslapen. ;)
Dagje weg geen probleem, vakantie roep ik mijn ma, die komt graag hier even tijdelijk op het huis en dieren passen.
Je kan het zo gek maken als je zelf wilt hoor.
Maar voor mij nooit meer op een pensionstal, maar lekker thuis.

Dat is helemaal ideaal zo! Haha
Wat fijn dat jullie zoveel ruimte bij huis hebben.
Hier kan ik net 2 paardjes houden,
Maar heb het er graag voor over.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:23

Het enige wat paardjes nodig hebben is imo;
Genoeg weiland dus gras , ( goed hooi in de winter) en soortgenoten.
Dan redden ze het prima hoor. En de natuur regelt hun vacht wel.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:33

Mitje schreef:
Bedankt voor de tips.
Ik vroeg me dit af omdat ik ook verhalen heb gehoord dat mensen de mest in aanhangers bewaren of in kliko's en zo de mest wegvoeren.

Tellen cementtonnen ook? Die heb ik namelijk. Omdat ik zelf geen mestbult kan maken (woon in een gewoon huis, met een heeele grote tuin/weiland) bewaar ik alles in een stuk of 8 cementtonnen. Omdat mijn paard op vlas staat, is dit prima te doen. Mijn vader brengt het 2x per week weg, en weg is het. Het stinkt eigenlijk ook niet echt. Opslaan op een kar zou ik niet doen, de pis zou je hele kar aan kunnen vreten.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:47

Ik heb 21 jr in een erg groot dorp gewoont, zeg maar gerust een stadje.
Toen ik op kamers ging wonen gingen mijn ouders ook verhuizen naar het platteland in een boerderijtje met land, kortom een droom.
Ik weer de net gehuurde kamer opgezegd want ik wou wel mee met mn paarden natuurlijk en ze hadden ruimte zat in de boerderij.
Ik heb uhhmm.. ongeveer 3 jr daar gewoont met mn paarden aan huis...ik voelde me als god in Frankrijk zo fijn.
Toen ging ik na die 3 jr samenwonen met mijn huidige man, op 15 min rijden met de auto van de boerderij waar mijn paarden bleven staan.
Was in het begin erg wennen om telkens heen en weer te rijden....voorheen liep de bijkeuken uit en deed een deken op of af of deed ze lekker laat naat binnen als het warm was in de zomer.
Dat soort kleine dingetjes gaan niet meer als je je eigen huis hebt en niet super dichtbij woont.

Die kleine dingetjes mis ik erg, s'morgens die koppies uit de stalluiken in de mist of een hinnek als je uit je werk thuis komt met de auto, dat wisten ze precies.
Dat zie/ruik en hoor ik nu allemaal niet meer en dat doet meer pijn dan ik in eerste instantie dacht.
Ik heb ze dan wel niet aan mijn eigen huis staan, maar ik ben wel beperkt in mijn doen en laten, de verzorging en schoonmaken doe ik nog steeds, dus een avondje weg met vrienden is een heel gepuzzel en gehaast of ziek zijn ook erg lastig.
Als er iets kapot gaat of aan vervanging toe is..daar moet ik altijd geld voor opzij zetten en gelijk maken daardoor schiet het rijden er weleens bij in, een kapotte omheining betekent geen weidegang en moet dus per direct gemaakt worden, dan moet ik dus kiezen savonds na mn werk...rijden of heining maken en dan kies je natuurlijk voor het laatste anders kunnen ze de volgende dag de weide niet op.
De afvoer van mest gaat de laatste jaren erg goed, we hebben een vaste afnemer tegen een gering bedrag....ieder weekend voer en stalbedekking halen en op tijd nieuw hooi bestellen je moet er wel tijdig aan denken en regelen, als ik het buiten de paarden om erg druk heb is dit wel eens lastig.
Met overwerken is het soms ook vermoeiend, maar goed daar raak je ook wel weer aan gewent moet ik zeggen.

Ik heb nu 2 paarden en 1 shetlander, (een 9 jarige haflinger en een 25 jarige kwpn-er), als mijn oudje er niet meer is gaat mijn haflinger toch naar een pensionstal, mijn shetlander blijft dan bij mijn ouders bij de shets van mn moeder zij heeft er 4.
Waarom?
Omdat mijn man en ik in de nabije toekomst graag kinderen zouden willen en dan is het wel fijn als ik savonds na mn werk mn kindje op bed kan leggen en naar een stal kan gaan waarbij ik gen schoonmaakwerk meer hoef te doen en alleen maar lekker kan rijden en trutten met mn hafje.
Dan komen de extra dingetjes van het halen van brok/stalbedekking/hooi ect er ook niet meer bij en dat is wel prettig, de afvoer van mest is dan ook geen zorg meer en als er iets kapot is dan hoef ik dat niet meer te maken, allemaal mijn zorg niet meer.
Een avondje uit geen probleem....dan ga ik gewoon even bij mn paardje langs om te kijken of alles goed is en ben niet de hele avond bezig met van alles en nog wat.
Zitten natuurlijk ook veel nadelen aan, maar ik kan niet alles hebben dus het zal geven en nemen worden, denk ik
Als het maar een fijne stal is voor mijn haf met veel weidegang en in kuddeverband.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:25

Met kinderen lijkt het me inderdaad een ander verhaal. Dan heb je ineens 2 zorgen, de kinderen én de paarden.

Alles zelf regelen ... geweldig!
Je wordt er denk ik ook een stuk verantwoordelijker en volwassener van als je nog jong bent en je moet zoveel zelf regelen. Ook erg goed voor jezelf.

esmeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:16

Lijkt me veet leukkk!!!! :D

HinkeLover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:30

uhm.. de voordelen zijn dat je zomaar bij je paard bent, je hebt zelf de toezicht en weet ook altijd wat er met je paard gebeurd. en natuurlijk kun je de hele dag door hem zien en naar hem toe om hem weer even een aai over zijn bol te geven. :+

de nadelen zijn dat je 's morgens zelf moet voeren. ook wanneer je geen tijd hebt omdat je je verslapen hebt. gelukkig hebben mijn ouders heel veel verstand van paarden en zijn de meesten ook van hun, dus zij voeren ze 's morgens en ik 's avonds en in het weekend. wanneer je op een manege staat, wordt dit meestal voor je gedaan(kan bij iedereen natuurlijk anders zijn). dit is dus eerst wel even wennen.

verder weet ik eigenlijk geen nadelen. ik vindt het echt geweldig met mijn eigen paarden thuis! :)

angeloencas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:04

ik woon ook op het platteland, en ik heb fjord.
echt geweldig is het!
ik vind er eigenlijk geen nadelen aan zitten, alleen maar voordelen.
en als je uitmesten enzo als nadeel gaat zien, dan moet je maar niet in de paardensport zitten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:10

Ik heb ook alles aan huis in combi met een melkvee bedrijf, dus of ik nu paarden heb of niet, ik moet er toch vroeg uit.
Mijn enigste voordeel is dat het goedkoper is. Veel meer werk is het niet omdat ik toch al wakker ben, dan zijn die 5 paarden ook zo gevoerd en op de wei gezet. Als je de stallen bij houd is dat ook niet veel werk. Mest afvoer doe ik ook zelf op eigen land. Paarden hebben 9 HA om op te lopen dus altijd gras. Op vakantie ga ik trouwens een keer in de tig jaar..bijna niet dus!