waarom zo'n huisvesting?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 16:22

En voila, paard met grooming bag (iets breder en ondieper dan een echte voerzak):

Afbeelding

meikemarieke

Re: waarom zo'n huisvesting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 18:10

zoiets heb ik nog nooit gezien of van gehoord!
Best een slimme oplossing!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:05

Zo´n grooming bag is volgens mij duurder dan een voerzak :)* !

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:17

Dat kan wel, maar wij vonden hem veel fijner in het gebruik. hebben ze beide geprobeerd. De voerzak was te smal en diep.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 09:32

accepteren alle paarden dat wel zo'n zak op de neus?
Ik kan me ook voorstellen dat sommige paarden er niets vanoeten hebben....

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:36

soory maar ik vind die voerzakken echt nergens opslaan en eigenlijk pal tegen de principes indruisen, van zijnde paarden in een groep als sociaal gebeuren te huisvesten.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:40

vincentlover schreef:
accepteren alle paarden dat wel zo'n zak op de neus?
Ik kan me ook voorstellen dat sommige paarden er niets vanoeten hebben....

Die grooming bags accepteren ze heel makkelijk, in tegenstelling tot de echte voerzak die we geprobeerd hebben. Voordeel van de grooming bag is dat ze meer ruimte rond de snoet hebben en als ze hem op de grond neerzetten dat hij als een emmertje blijft staan. Dat snappen ze beter kennelijk. Tot nu toe bij geen enkel paard een probleem geweest.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:41

bulck schreef:
soory maar ik vind die voerzakken echt nergens opslaan en eigenlijk pal tegen de principes indruisen, van zijnde paarden in een groep als sociaal gebeuren te huisvesten.

Uhhh.... Dacht je soms dat we die dingen de hele dag omlieten...? }:0

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:45

nee dat mag ik hopen van niet. haha Lol

Maar de paarden moeten paard zijn, ruimte krijgen, sociaal contact etc. Dan komen we op voederen en dan krijgen ze een zak rond hun hoofd en worden ze verplicht van binnen een bepaalde tijd hun rantsoen te veroberen (of blijven jullie daar een uur op staan wachten?)
In een groep is het de leider die bepaalt wie wat en wanneer mag eten. Als je voorstander bent van dit principe houden, dan moet je ofwel je groepen anders indelen of gewoon de voerplekken verspreiden.

Ja ik kan dat kunstmatig onder dwang voederen niet koppelen aan het opzet van in groep paarden houden.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:17

Ik zie dit niet als kunstmatig onder dwang voederen. Voor wat betreft het ruwvoer mogen ze zich uitleven en paard zijn zoveel als ze willen, maar gezien de verschillende behoeftes aan krachtvoer en eet-snelheden kun je niet anders dan ze op welke manier dan ook gescheiden laten eten. Met touwtjes ertussen spannen om ze apart te houden werkt niet en veroorzaakt alleen maar onrust als een paard eerder klaar is dan een ander. Met voerzakken kunnen ze rustig de tijd nemen en is elk paard heel kalm met zijn eigen ding bezig. Heeft dan ook totaal geen oog voor de anderen (tenminste bij die van ons niet). We kunnen dan ook op ons gemak onze andere werkzaamheden gaan doen en een half uurtje later de zakken weer gaan afhalen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:31

Sugarfoot schreef:
Twiggy2008 schreef:
Ja maar, hoe doe je dat dan als ze buiten staan 's nachts in de winter?

Ik snap niet je niet helemaal...?

Paarden die buiten staan 's winters horen goed ruwvoer bijgevoerd te krijgen. Ik zou zelf het liefst onbeperkt willen, ware het niet dat mijn paard zich dan dik eet. Dus tot nu toe doen we een hele berg ruwvoer, wat dan helaas op een gegeven moment toch op is. Ik vind dat vervelend, maar ik heb geen keuze met betrekking tot mijn eigen paard. De Shets kunnen het zo ook wel hebben, maar nu hebben we er twee paarden bij die naar mijn idee wel goed door moeten kunnen eten.

Overigens vind ik die voerzakken helemaal niks. Sorry.
Daarbij hebben 24/7 buitenpaarden meer aan ruwvoer dan aan krachtvoer. Krachtvoer kan ik zelf ook wel geven door hem even apart te zetten (de mijne krijgt maar 3x per week een beetje extra muesli, meer heeft hij helemaal niet nodig naast gras, hooi en kuil).

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:42

voerzakken zijn handig, maar je kan ook emmers gebruiken en dan ipv hengsels, een touw erop doen.

En ik wil hooibakken gaan maken, van die plastic kuubskisten met een betongaas rooster erop wat je dan weer met touwen aan de onderkant vastmaakt, zodat het rooster er niet af kan.

Doen ze langer met het hooi, kleine plukjes per keer, en als je er twee neerzet, een eind uit mekaar moeten ze toch een heel eind komen.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 09:42

Ik vind zo'n idee met het hooi onder gaas ook erg slim! Dat komt ook meer neer op de natuurlijke situatie, kleine beetje eten over de gehele dag, niet in een keer een baal hooi naar binnen werken.
Je zou dit ook kunnen doen met hooinetten met hele fijne mazen natuurlijk.

lariek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:54

Maartje1990 schreef:
Ben je wel eens in 'eenzelfde' soort stal als we voor koeien hebben geweest? :') want volgens mij niet, want als je die zou hebben gezien zou je wel weten dat dat écht geen optie is :')

Verder, ik hou mijn 2 paarden 24/7 met een inloopstal ik ben niet van in een (kleine) stal stoppen. Daar horen ze niet. Ik wil ook niet de godsganselijke dag op de toilet zitten om dan 3 uur te mogen loslopen :Y) niet zo aan mij besteed en vast ook niet aan mijn paard :+

Wij zelf hebben een box waar het paard 's avonds in gaat. Al denk ik wel dat een inloopstal veel fijner voor ze is. Zo bepalen ze zelf wanneer ze een dutje gaan doen :P