Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:58

Goed verwoord Joyce B...

KiWiKo

Re: Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:03

Als ik kijk naar hier........ en ik woon op het laagste punt van Nederland in de veengrond..........

paarden in de winter buiten is gewoon je land kapot...... PUNT :)

daarnaast is er in de randstad weinig land voorradig.....

Maar ik zie gelukkig wel een kentering in het houden van paarden..... steeds meer stallen bouwen uitlopen, steeds meer stallen bouwen steeds meer paddocks.....

het komt wel goed, maar het heeft even tijd nodig.

Ik voor een eis een binnenbaan! want ik moet altijd door kunnen rijden.......

maar mijn tweede eis is buiten kunnen, ook in de wintermaanden....... dus vind je een stalling die 360 euro per maand kost......... en das goed geld!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:09

Ninx schreef:
bulck schreef:
Pff 24/7 op een afgegeten wei, bakkend op zandgrond en in het beste geval een schuilhok evenmin. Maar ja wel goedkoop en je kan dan zeggen dat ze buitenstaan. :D

Het is eenvoudiger om een stal te huren (en veelal nog goedkoper ook) waar ze bijna altijd binnen staan, dan een goed stuk land...

Dat is idd misopvatting 1. Ik heb zelf alle accomodatie aan huis, behalve een binnenpiste. Ik kan je garanderen dat een paard aan huis bijna evenveel kost dan eentje op pension.In de wintermaanden sta ik op pension en is dat idd goedkoper en vooral efficienter in tijd en verantwoordelijkheid.
Maar houdt eens een paard zoals het moet op een wei, denk dat vele dan niet voldoen.
Voor 1 paard heb je al 1 ha grond nodig en dan begint het

Plaats eens een paardvriendelijke omheining? Wij hebben gekozen voor hout met een draadje. Kan je verzekeren dat je dan een half ton kwijt bent alleen aan dat plaatsen. Dan een bodem aanleggen, stal laten zetten.. En dan heb je maar de simpele zaken. Want wij hebben dan nog een stapmolen en longeerring. Dan komt het onderhoud van dat alles er nog bijkijken, de stallen dagelijks onderhouden, de schuilhokken op de weides per week gaan mesten. En dan zorgen dat je voeder koopt en dit zowel ruw- als krachtvoer en stalbedekking. Dan zwijgen we over waterverbruik en electriciteit en correct weidemanagement.

Ik zie in mijn omgeving dat daar zelden aan wordt voldaan en dan stel ik vragen of dat die dieren echt gelukkiger zijn met hun 24/7 buitenbestaan. Want staan ze niet op slecht omheinde weides, zonder goed weidebeheer uit gemakzucht van de eigenaar en dat vaak toch voor financiele redenen.

Kijk dan heb ik mijn paarden liever enkele uren per dag buiten los op de wei, met een half uur stapmolen en de dagelijkse training. Staan ze verder op proper onderhouden weides, met schuilplek (ja ook tijdens die paar uurtjes kunnen ze dat gebruiken) en voorzien van vers water dat circuleerd. Mijn sportpaarden staan dan nog vaak op stal, maar ze zien er fris en gezond uit, hebben geen ondeugden dus zie niet in waar ik hen daar tekort zal doen.

Dus paarden op een wei houden is prima, maar daar zou de reglementering veel strenger in mogen worden. Per paard 1 HA grond, zodat weidebeheer mogelijk is, schuilhokken, correcte omheining, en voldoende water. Als daar niet aan kan worden voldoen moet je geen paard houden. Paarden kosten eenmaal tijd en vooral veel geld.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:19

bulck schreef:
Ninx schreef:

Het is eenvoudiger om een stal te huren (en veelal nog goedkoper ook) waar ze bijna altijd binnen staan, dan een goed stuk land...

Dat is idd misopvatting 1. Ik heb zelf alle accomodatie aan huis, behalve een binnenpiste. Ik kan je garanderen dat een paard aan huis bijna evenveel kost dan eentje op pension.In de wintermaanden sta ik op pension en is dat idd goedkoper en vooral efficienter in tijd en verantwoordelijkheid.
Maar houdt eens een paard zoals het moet op een wei, denk dat vele dan niet voldoen.
Voor 1 paard heb je al 1 ha grond nodig en dan begint het

Plaats eens een paardvriendelijke omheining? Wij hebben gekozen voor hout met een draadje. Kan je verzekeren dat je dan een half ton kwijt bent alleen aan dat plaatsen. Dan een bodem aanleggen, stal laten zetten.. En dan heb je maar de simpele zaken. Want wij hebben dan nog een stapmolen en longeerring. Dan komt het onderhoud van dat alles er nog bijkijken, de stallen dagelijks onderhouden, de schuilhokken op de weides per week gaan mesten. En dan zorgen dat je voeder koopt en dit zowel ruw- als krachtvoer en stalbedekking. Dan zwijgen we over waterverbruik en electriciteit en correct weidemanagement.

Ik zie in mijn omgeving dat daar zelden aan wordt voldaan en dan stel ik vragen of dat die dieren echt gelukkiger zijn met hun 24/7 buitenbestaan. Want staan ze niet op slecht omheinde weides, zonder goed weidebeheer uit gemakzucht van de eigenaar en dat vaak toch voor financiele redenen.

Kijk dan heb ik mijn paarden liever enkele uren per dag buiten los op de wei, met een half uur stapmolen en de dagelijkse training. Staan ze verder op proper onderhouden weides, met schuilplek (ja ook tijdens die paar uurtjes kunnen ze dat gebruiken) en voorzien van vers water dat circuleerd. Mijn sportpaarden staan dan nog vaak op stal, maar ze zien er fris en gezond uit, hebben geen ondeugden dus zie niet in waar ik hen daar tekort zal doen.

Dus paarden op een wei houden is prima, maar daar zou de reglementering veel strenger in mogen worden. Per paard 1 HA grond, zodat weidebeheer mogelijk is, schuilhokken, correcte omheining, en voldoende water. Als daar niet aan kan worden voldoen moet je geen paard houden. Paarden kosten eenmaal tijd en vooral veel geld.

Precies... ik zie het ook eerder als gemakzucht dat paarden 24/7 buiten staan, dan dat het goed is voor het paard.
Laatst met die hitte, heb ik mijn paard binnen gehaald, maar in de omgeving stond alles buiten in de brandende zon en ook nog met vliegendekens op, zonder schaduw.
Dus idd die weidegang is prima, maar dan wel met de voorwaarde die jij stelt en hier in de omgeving vind je die ook niet.

Ik ga 2x per dag naar stal..'s morgens wordt hij nu 2 uur buiten gezet 's middags zet ik hem even in de paddock en 's avonds rijden, dus zo gemakzuchtig is het niet voor mij om hem op stal te houden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:21

mijn dikkie dik gaat met die erge hitte overdag op stal en in de avond/nacht naar buiten.........

dazen zijn zooo erg soms.......

stal kan echt een verlichting zijn voor paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:22

flugeltje schreef:
De meesten hier zeggen dat hun paard gelukkig is 24/7 op het land.... maar verteld hij dat aan jullie ofzo ?? Of hoe zien jullie dat mijn paard niet gelukkig is met maar een paar uur op de wei.

Toen ik mijn paard jaren geleden verhuisde van een pensionstal waar de paarden grotendeels op stal stonden, naar een pensionstal bij een boer waar de paarden grotendeels in de wei liepen, zag ik mijn paard meteen opbloeien. Wanneer ik mensen sprak van de 'oude' pensionstal en ik vertelde dat mijn paard zoveel meer relaxed, tevreden en happy was en dat de rust uit haar ogen straalde, werd ik maar vreemd aangekeken; men geloofde me niet en vond het onzin.
In de periode daarna verhuisden meer oud-stalgenoten hun paard naar een stal met meer weidegang, en toen vertelden ze mij exact hetzelfde: ook hun paard was door meer weidegang enorm veranderd en opgebloeid.

Wanneer je paard veel op stal staat, dan zie je niet dat je paard niet happy is. Je ziet wat je wilt zien.
En wat zie je wanneer je bij je paard komt: een "happy"paard, want hij is blij dat hij je ziet; hij mag hoogstwaarschijnlijk z'n stal uit en krijgt waarschijnlijk wat lekkers te eten.
Maar wat je nièt ziet wanneer je nièt bij je paard bent: een paard dat een beetje doods, suf, verveeld en ongelukkig in z'n hokkie (en wc) staat te koekeloeren, uuuuuurenlang. Sta daar eens bij stil.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:23

precies joviban.......... je ziet wat je wil zien........ of niet wil zien natuurlijk :)

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:35

ik ben het hele maal met jullie eens dames dat paarden zo veel mogelijk goed buiten moeten, maar ik heb weloverwogen beslist mijn paard te stallen waar ze nu staat. en voor mij is de oplossing die ik nu heb de betere.

Bij de boer waar ze op het vorige adres stond, stond ze in de zomer 24/7 buiten, maar er was geen schaduw en weinig gras, bovendien werden ze niet van hooi voorzien. Ik ging elke dag naar mijn paard om haar ook 1 keer te voeren (biks) volgens de dierenarts had ze een ondergewicht destijds van 250 kilo en de boer werd boos als we voerden. Mest werd niet uit de wei gehaald en we moesten op eigen houtje ontwormen zodat mijn paard ook nog een flinke wormen infectie heeft gehad daar! Ik vond de vele weidegang in de zomer geweldig, alleen bij heftig onweer etc mochten we ze ook niet binnen zetten want dat kostte stro.......

In de winter stond mijn grote dame daar 2 maanden binnen terwijl me toen ik er kwam staan gezegd werd dat ze ook in de winter buiten kwamen.mijn box was nog geen 3 bij 3, wel met halfhoge wanden zodat de paarden bij elkaar konden, jammer genoeg stond er een paardje naast waar mijn paard een hekel aan had dus ze vloog ook nogal eens over de wand heen.

toen ze ook geen eten meer kregen (alleen wat voederbieten) was voor mij de maat vol. ik ben een andere stal gaan zoeken. Deze stal bij de boer had een grote 20 x 60 binnenbak

Ik ben dus verhuisd naar de stal waar ik nu sta. Geen binnenbak meer (25 jaar luxe opgegeven ) Ik ben blij met deze stal en ja ik zou ze liever meer buiten hebben, maar van een stressed paard slecht in de vacht is ze nu happy en gezond.
Ze heeft een box met een binnenluik waar ze kan kijken, andere deur gaat de paddock in. In de paddock ernaast staat een vriendinnetje, ze liggen vaak samen te slapen in t zand en dan overdag lekker de wei op en van de zomer met de hitte gingen ze om 19.00 uur buiten tot een uur of 10.00 de volgende morgen!

voor mij nu oke, mijn paard doet t goed, heeft voldoende ruwvoer.

24/7 is niet overal mogelijk en om daar mensen nu steeds weer over te veroordelen vind ik niet terecht. Ik zou zelf ook niet graag de hele dag op de wc zitten. Maar ik denk ook dat er veel paarden met hun knieen in de blub of op een gortdroge wei zonder schuilstal ook niet gelukkig zijn.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:38

Gemakzucht dat mn paard buiten staat? Het is makkelijker als ze binnen staat hoor :D
Minder poetsen, dekens blijven schoon, hoef maar 5 m2 uit te mesten tov 50 m2, hoef minder te voeren want ze bewegen minder etc. etc. Bovendien kost ze me zo net zoveel geld als wanneer ze 'gewoon' op een pensionstal zou staan.

Mijn pony verteld me idd dat ze tevreden is buiten en dat ze doodongelukkig wordt op stal. Toen ze 's nachts nog op stal stond vrat ze dr halve stal leeg, aangezien je daar geen stro kon gebruiken was dat dus zaagsel en vlas (lekker gezond) en had ik een bommetje onder mn kont die strontchagrijnig was en dusdanig agressief werd dat ze de stalhoudster heeft aangevallen bij het voeren op de wei (die stond dan ook niet stevig genoeg in de schoenen voor een gemiddeld paard en het stond te gebeuren... Maar op zo'n moment is dat niet belangrijk). Toen ze weer buiten stond was ze zo mak als een lammetje, vrolijk als ik aan kwam op stal en weer enthousiast om dingen te doen.
Zegt mij genoeg :j
Maar ik heb echt het idee dat veel mensen hun ogen daarvoor sluiten, omdat ze het niet wíllen zien.

Het verhaal van kim1207 is een van die andere uitersten die nergens op slaan natuurlijk. Hoe die boer paarden houdt heeft niks te maken met dierenwelzijn :n De stal waar je nu staat klinkt wel heerlijk iig, lekker uitloopstalletje en veel buiten :j
Laatst bijgewerkt door Britt op 03-09-09 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:39

JoviBan schreef:
flugeltje schreef:
De meesten hier zeggen dat hun paard gelukkig is 24/7 op het land.... maar verteld hij dat aan jullie ofzo ?? Of hoe zien jullie dat mijn paard niet gelukkig is met maar een paar uur op de wei.

Toen ik mijn paard jaren geleden verhuisde van een pensionstal waar de paarden grotendeels op stal stonden, naar een pensionstal bij een boer waar de paarden grotendeels in de wei liepen, zag ik mijn paard meteen opbloeien. Wanneer ik mensen sprak van de 'oude' pensionstal en ik vertelde dat mijn paard zoveel meer relaxed, tevreden en happy was en dat de rust uit haar ogen straalde, werd ik maar vreemd aangekeken; men geloofde me niet en vond het onzin.
In de periode daarna verhuisden meer oud-stalgenoten hun paard naar een stal met meer weidegang, en toen vertelden ze mij exact hetzelfde: ook hun paard was door meer weidegang enorm veranderd en opgebloeid.

Wanneer je paard veel op stal staat, dan zie je niet dat je paard niet happy is. Je ziet wat je wilt zien.
En wat zie je wanneer je bij je paard komt: een "happy"paard, want hij is blij dat hij je ziet; hij mag hoogstwaarschijnlijk z'n stal uit en krijgt waarschijnlijk wat lekkers te eten.
Maar wat je nièt ziet wanneer je nièt bij je paard bent: een paard dat een beetje doods, suf, verveeld en ongelukkig in z'n hokkie (en wc) staat te koekeloeren, uuuuuurenlang. Sta daar eens bij stil.

Nu mijn verhaal..

Op mijn vorige stal ( een boer met pension) kon mijn paard dag en nacht buiten, dat deed ik niet, hij kwam +/- 5 uur per dag buiten, hij had daar een open stal, voor het contact met zijn buren, maar hij was daar heel druk op stal en begon zelfs te weven.
Toen ben ik hem van "s morgens tot 's avonds op het land gaan zetten, tot het donker werd, zodra hij dan op stal kwam begon hij steeds heftiger te weven.

Nu ben ik verhuisd naar een rustige stal en heeft hij een box met dichte wanden en omdat het verder in het seizoen is kan hij niet meer bij het koppel op de wei en staat dus ca. 2 uur in een apart weitje, alleen, dat vind ik wel jammer, maar dat is voor een paar weken even niet anders.

Hij staat nu super rustig op stal ( zelfs als de andere paarden buiten staan ) en is met rijden/ losgooien zelfs enorm jolig. Dus dan mag je mij vertellen wanneer mijn paard gelukkiger is..

Ik heb mijn paard 7 jaar, ken hem heel goed en weet precies wanneer hij het niet naar zijn zin heeft, dan word hij narrig en krijgt hij stalgebreken.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:43

BrittKitt schreef:
Gemakzucht dat mn paard buiten staat? Het is makkelijker als ze binnen staat hoor :D
Minder poetsen, dekens blijven schoon, hoef maar 5 m2 uit te mesten tov 50 m2, hoef minder te voeren want ze bewegen minder etc. etc. Bovendien kost ze me zo net zoveel geld als wanneer ze 'gewoon' op een pensionstal zou staan.

Mijn pony verteld me idd dat ze tevreden is buiten en dat ze doodongelukkig wordt op stal. Toen ze 's nachts nog op stal stond vrat ze dr halve stal leeg, aangezien je daar geen stro kon gebruiken was dat dus zaagsel en vlas (lekker gezond) en had ik een bommetje onder mn kont die strontchagrijnig was en dusdanig agressief werd dat ze de stalhoudster heeft aangevallen bij het voeren op de wei (die stond dan ook niet stevig genoeg in de schoenen voor een gemiddeld paard en het stond te gebeuren... Maar op zo'n moment is dat niet belangrijk). Toen ze weer buiten stond was ze zo mak als een lammetje, vrolijk als ik aan kwam op stal en weer enthousiast om dingen te doen.
Maar ik heb echt het idee dat veel mensen hun ogen daarvoor sluiten, omdat ze het niet wíllen zien.

Het verhaal van kim1207 is een van die andere uitersten die nergens op slaan natuurlijk. Hoe die boer paarden houdt heeft niks te maken met dierenwelzijn :n De stal waar je nu staat klinkt wel heerlijk iig, lekker uitloopstalletje en veel buiten :j

Helaas is het wel zo. Ik kwam toen van een sportstal af waar ze helemaal niet buiten kwamen (tja in de zomer 2 uur en in de winter 30 minuten in de stapmolen) dus ik was helemaal verrukt van het idee veel buiten en open boxen. De rest erom heen had ik er niet bijgedacht....... jammer, want ik stond daar wel met hele aardige mensen op stal, maar uiteindelijk zijn de meesten gaan lopen.......... jammer, vooral ook omdat het op die manier niet hoeft. Je betaalde er toch 200 euro in de maand voor en er stonden toch zo'n 40 pensionpaarden dus echt kleinschalig durf ik het ok nog niet te noemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:45

flugeltje, ik ben het wel met je eens. Er zijn genoeg paarden die wegens een krap budget op een landje ergens staan, vaak is dan het landje ook het enige wat er is. Het is dan ook nog vaak zo dat er dan weinig aan het land wordt gedaan aan onderhoud en je kunt je dan al afvragen hoe gezond dat is voor een paard. Dan heb ik toch liever de luxe van een goed georganiseerde stal waar mijn paard buiten staat in een weiland dat onderhouden wordt. Het is maar net wat je onder luxe verstaat, voor paard en mens :). Voor mezelf wil ik ook graag een binnenbaan, het moet allemaal namelijk wel hobby blijven en niet op werken gaan lijken, want dat doe ik al dik 40 uur per week voor de baas :D.

Mayo, ik vind 2 tot 3 uur weidegang in de zomer te weinig voor de meeste paarden. Er zijn paarden voor wie het prima werkt om een kwart van de dag in de wei te staan en de rest op stal, die paarden zijn er. Elk paard heeft zijn eigen mix en ik denk dat je die het beste ' moet' proberen te naderen. Vanuit het paard gezien denk ik dat die het verschil niet echt merkt tussen 8, 10 of 12 uur buiten, ik denk dat je het zo ook niet moet zien, elk paard zijn eigen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:46

mijn paarden staan 24/7 in paddock met uitloop. en een aantal uur in de wei. dit verschilt per keer. als het erg nat is wat minder en op mooie dagen wat meer. (varierend van 3 tot 8 uur ) soms s ochtends en s avonds een paar uurtjes .ze staan s nachts nooit op de wei.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:49

JoviBan schreef:
flugeltje schreef:

Mensen spreken direct in uitersten. Wanneer men merkt dat je het 'not done' vind een paard 22/23 uur op te sluiten, dan veronderstellen ze direct dat jij je paard 24/7 buiten hebt staan zonder schuilmogelijkheid, en dat je het gebruik van stallen altijd afkeurt.
Welnu, ik ben van mening dat een paard zoveel mogelijk naar buiten moet.... en dan iig een dagdeel (8 uur). Mijn paard staat meer buiten, maar dat is geen absolute noodzaak... zij vind het fijn, ik ook... dus prima.
Maar je paard overdag buiten hebben en 's nachts op stal is ook prima. Als je intensief traint is het niet altijd even slim je paard na het rijden 's nachts weer buiten te zetten in slagregens en harde wind die de hele nacht voortduren.... daar moet je op in spelen.
Ook is een stal knap handig wanneer je paard ziek is, je merrie moet veulenen en je haar uit de groep wil halen, etc...
Stallen in combinatie met meer dan voldoende uitloop, dus minimaal die 8 uur is toch helemaal perfect?

Maar een paard dat slechts 2/3/4 uurtjes buiten komt per dag, ja... voor zo'n paard bloedt mijn hart.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:51

Kim1207; Toch altijd jammer dat er nog stééds zoveel mensen proberen om geld te verdienen over de rug van het paard, terwijl het idd helemaal niet hoeft! Zo te horen had hij er een prachtstal van kunnen maken, maar uit zuinigheid verpest hij het voor iedereen :=

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:52

Lovely schreef:
flugeltje, ik ben het wel met je eens. Er zijn genoeg paarden die wegens een krap budget op een landje ergens staan, vaak is dan het landje ook het enige wat er is. Het is dan ook nog vaak zo dat er dan weinig aan het land wordt gedaan aan onderhoud en je kunt je dan al afvragen hoe gezond dat is voor een paard. .

Dat ben ik met je eens, de weide goed onderhouden is heel veel werk... en je moet veel land hebben om je paarden goed te kunnen houden.
Waar ik sta is dat erg goed geregeld, subliem zou ik durven zeggen. Maar je ziet inderdaad verzuurde stukken land, vol met stront, slechte omheining, veel onkruid en dus weinig voedzaam gras... dat is net zo nalatig als je paard op 3x3 22 uur per dag aan zijn lot over laten...
Maar aangezien beide zaken niet te prefereren zijn moet je juist kijken naar wat WEL wenselijk is.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:07

Ninx schreef:
Lovely schreef:
flugeltje, ik ben het wel met je eens. Er zijn genoeg paarden die wegens een krap budget op een landje ergens staan, vaak is dan het landje ook het enige wat er is. Het is dan ook nog vaak zo dat er dan weinig aan het land wordt gedaan aan onderhoud en je kunt je dan al afvragen hoe gezond dat is voor een paard. .

Dat ben ik met je eens, de weide goed onderhouden is heel veel werk... en je moet veel land hebben om je paarden goed te kunnen houden.
Waar ik sta is dat erg goed geregeld, subliem zou ik durven zeggen. Maar je ziet inderdaad verzuurde stukken land, vol met stront, slechte omheining, veel onkruid en dus weinig voedzaam gras... dat is net zo nalatig als je paard op 3x3 22 uur per dag aan zijn lot over laten...
Maar aangezien beide zaken niet te prefereren zijn moet je juist kijken naar wat WEL wenselijk is.

Nou idd.. mijn paard kan dan niet de gehele dag het land op, maar hij komt er dan wel 3x per dag uit en alles is prima onderhouden.
Goede bodems ( vind ik persoonlijk 1 van de top eisen ).. super onderhouden land.. goed ontwormt en geënt, schone stal en heel goed voer.
Laatst bijgewerkt door flugeltje op 03-09-09 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Zafinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:07

Nou, blijkbaar is mijn paard doodongelukkig.
Ze komt niet iedere dag buiten. Op de wei is het snikheet en ze staat in een ruime stal waar het koel is. Ze staat natuurlijk niet altijd op stal, Ze heeft groepsweide in de zomer en dat is iets van 5 uur. Maar in de winter staat ze lekker binnen.
Maar niemand kan mij vertellen dat mijn paard ongelukkig is, want dat is niet zo.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:09

Zafinne schreef:
Ze komt niet iedere dag buiten. Op de wei is het snikheet en ze staat in een ruime stal waar het koel is. Ze staat natuurlijk niet altijd op stal, Ze heeft groepsweide in de zomer en dat is iets van 5 uur. Maar in de winter staat ze lekker binnen.
Maar niemand kan mij vertellen dat mijn paard ongelukkig is, want dat is niet zo.

Ik ben het met je eens hoor.. bij mij idem.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:12

BrittKitt schreef:

Minder poetsen ?? ik poets elke dag en meestal nog 2x ook !! Schone dekens ?? van die paar uur land en paddock worden je dekens net zo vies hoor !! Mesten hoef ik al helemaal niet.

Dus dat is een beetje onzin..

Zafinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:13

flugeltje schreef:
Zafinne schreef:

Ik ben het met je eens hoor.. bij mij idem.

Inderdaad, er wordt hier net alsof gedaan of ze paardengedachten kunnen lezen.
Oke, tuurlijk zijn er paarden die graag op de wei staan.
Maar je hebt ook paarden die liever binnen staan.
Ik denk dat het voor zo'n beestje ook niet fijn is als onder een schuilstalletje in de regen moet gaan staan.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:14

Het is over het algemeen bekend dat dieren vrij snel in hun situatie berusten. Zeker wanneer ze nooit anders gekend hebben is dat niet raar natuurlijk.
Waar ik wel benieuwd naar ben; Hebben jullie paarden wel al ooit over langere tijd lang buiten gestaan? Dus minimaal een half jaar minstens 8 uur per dag?
Als dat niet het geval is denk ik dat je paard inderdaad gelukkig kan zijn :j Hij weet tenslotte ook niet beter. Mocht je paard dat wel kennen en zich alsnog 'normaal' gedragen (voor zover wat je normaal kunt noemen natuurlijk) dan heb je geluk dat je het juiste paard hebt getroffen denk ik :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:18

Mijn paard staat 24/7 buiten in de zomer en in de winter voornamelijk op stal. Hij vindt alles best en doet overal vrolijk aan mee en gelijk heeft hij, hij heeft het namelijk altijd goed :). Paarden hebben trouwens helemaal geen hersenen waarmee ze kunnen denken aan iets anders, een paard heeft geen gedachten als 'pokkenstal, ik wou dat ik buiten stond' of 'alweer regen, waarom mag ik van mijn baas niet op stal, mijn huid doet zeer van al dat water'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:19

flugeltje schreef:
Nu mijn verhaal..

Op mijn vorige stal ( een boer met pension) kon mijn paard dag en nacht buiten, dat deed ik niet, hij kwam +/- 5 uur per dag buiten, hij had daar een open stal, voor het contact met zijn buren, maar hij was daar heel druk op stal en begon zelfs te weven.
Toen ben ik hem van "s morgens tot 's avonds op het land gaan zetten, tot het donker werd, zodra hij dan op stal kwam begon hij steeds heftiger te weven.

Nu ben ik verhuisd naar een rustige stal en heeft hij een box met dichte wanden en omdat het verder in het seizoen is kan hij niet meer bij het koppel op de wei en staat dus ca. 2 uur in een apart weitje, alleen, dat vind ik wel jammer, maar dat is voor een paar weken even niet anders.

Hij staat nu super rustig op stal ( zelfs als de andere paarden buiten staan ) en is met rijden/ losgooien zelfs enorm jolig. Dus dan mag je mij vertellen wanneer mijn paard gelukkiger is..

Ik heb mijn paard 7 jaar, ken hem heel goed en weet precies wanneer hij het niet naar zijn zin heeft, dan word hij narrig en krijgt hij stalgebreken.

Ik zit echt met verbazing jouw interpretatie van jouw paard z'n welbevinden te lezen. :oo
Het is toch zo duidelijk als wat.
Toen jouw paard op de vorige stal in z'n stal werd gezet, ging hij staan weven. Dat wil zeggen: hij was gestressed op stal!
Zou het andersom zijn (hij het in die stal fijn vond en zich gestressed voelde in de wei), dan zou hij in de wei gaan weven.
Nu staat ie in een box met dichte wanden, volledig afgezonderd dus. Weeft niet meer. En jij ziet dat als "super rustig". Ik zie dat als apatisch. Sorry hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:23

JoviBan schreef:
flugeltje schreef:
Nu mijn verhaal..

Ik zit echt met verbazing jouw interpretatie van jouw paard z'n welbevinden te lezen. :oo
Het is toch zo duidelijk als wat.
Toen jouw paard op de vorige stal in z'n stal werd gezet, ging hij staan weven. Dat wil zeggen: hij was gestressed op stal!
Zou het andersom zijn (hij het in die stal fijn vond en zich gestressed voelde in de wei), dan zou hij in de wei gaan weven.
Nu staat ie in een box met dichte wanden, volledig afgezonderd dus. Weeft niet meer. En jij ziet dat als "super rustig". Ik zie dat als apatisch. Sorry hoor.

Zozo, jij hebt je oordeel alweer klaar. Het kan namelijk ook zo zijn dat dit paard het niet prettig vindt om onbeschut te staan. Dit komt namelijk heel vaak voor en hoort bij het natuurlijke gedragsskala van een paard. Heel veel paarden vinden het prettig om ergens veilig te staan waar ze niet belaagd kunnen worden door soortgenoten, mensen of roofdieren. Voor onderdanige paarden is zo'n rondom open stal helemaal niet zo fijn en misschien werd dit paard wel opgejaagd door zijn buurpaarden waardoor hij zich er niet prettig voelde, misschien liep er wel een aardstraal, weet je veel. Het langer weiden heeft er in elk geval niet toe geleid dat dit paard minder ging weven een veiligere stal wel!