Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Ninx schreef:bulck schreef:Pff 24/7 op een afgegeten wei, bakkend op zandgrond en in het beste geval een schuilhok evenmin. Maar ja wel goedkoop en je kan dan zeggen dat ze buitenstaan.
Het is eenvoudiger om een stal te huren (en veelal nog goedkoper ook) waar ze bijna altijd binnen staan, dan een goed stuk land...
bulck schreef:Ninx schreef:
Het is eenvoudiger om een stal te huren (en veelal nog goedkoper ook) waar ze bijna altijd binnen staan, dan een goed stuk land...
Dat is idd misopvatting 1. Ik heb zelf alle accomodatie aan huis, behalve een binnenpiste. Ik kan je garanderen dat een paard aan huis bijna evenveel kost dan eentje op pension.In de wintermaanden sta ik op pension en is dat idd goedkoper en vooral efficienter in tijd en verantwoordelijkheid.
Maar houdt eens een paard zoals het moet op een wei, denk dat vele dan niet voldoen.
Voor 1 paard heb je al 1 ha grond nodig en dan begint het
Plaats eens een paardvriendelijke omheining? Wij hebben gekozen voor hout met een draadje. Kan je verzekeren dat je dan een half ton kwijt bent alleen aan dat plaatsen. Dan een bodem aanleggen, stal laten zetten.. En dan heb je maar de simpele zaken. Want wij hebben dan nog een stapmolen en longeerring. Dan komt het onderhoud van dat alles er nog bijkijken, de stallen dagelijks onderhouden, de schuilhokken op de weides per week gaan mesten. En dan zorgen dat je voeder koopt en dit zowel ruw- als krachtvoer en stalbedekking. Dan zwijgen we over waterverbruik en electriciteit en correct weidemanagement.
Ik zie in mijn omgeving dat daar zelden aan wordt voldaan en dan stel ik vragen of dat die dieren echt gelukkiger zijn met hun 24/7 buitenbestaan. Want staan ze niet op slecht omheinde weides, zonder goed weidebeheer uit gemakzucht van de eigenaar en dat vaak toch voor financiele redenen.
Kijk dan heb ik mijn paarden liever enkele uren per dag buiten los op de wei, met een half uur stapmolen en de dagelijkse training. Staan ze verder op proper onderhouden weides, met schuilplek (ja ook tijdens die paar uurtjes kunnen ze dat gebruiken) en voorzien van vers water dat circuleerd. Mijn sportpaarden staan dan nog vaak op stal, maar ze zien er fris en gezond uit, hebben geen ondeugden dus zie niet in waar ik hen daar tekort zal doen.
Dus paarden op een wei houden is prima, maar daar zou de reglementering veel strenger in mogen worden. Per paard 1 HA grond, zodat weidebeheer mogelijk is, schuilhokken, correcte omheining, en voldoende water. Als daar niet aan kan worden voldoen moet je geen paard houden. Paarden kosten eenmaal tijd en vooral veel geld.
flugeltje schreef:De meesten hier zeggen dat hun paard gelukkig is 24/7 op het land.... maar verteld hij dat aan jullie ofzo ?? Of hoe zien jullie dat mijn paard niet gelukkig is met maar een paar uur op de wei.

De stal waar je nu staat klinkt wel heerlijk iig, lekker uitloopstalletje en veel buiten
JoviBan schreef:flugeltje schreef:De meesten hier zeggen dat hun paard gelukkig is 24/7 op het land.... maar verteld hij dat aan jullie ofzo ?? Of hoe zien jullie dat mijn paard niet gelukkig is met maar een paar uur op de wei.
Toen ik mijn paard jaren geleden verhuisde van een pensionstal waar de paarden grotendeels op stal stonden, naar een pensionstal bij een boer waar de paarden grotendeels in de wei liepen, zag ik mijn paard meteen opbloeien. Wanneer ik mensen sprak van de 'oude' pensionstal en ik vertelde dat mijn paard zoveel meer relaxed, tevreden en happy was en dat de rust uit haar ogen straalde, werd ik maar vreemd aangekeken; men geloofde me niet en vond het onzin.
In de periode daarna verhuisden meer oud-stalgenoten hun paard naar een stal met meer weidegang, en toen vertelden ze mij exact hetzelfde: ook hun paard was door meer weidegang enorm veranderd en opgebloeid.
Wanneer je paard veel op stal staat, dan zie je niet dat je paard niet happy is. Je ziet wat je wilt zien.
En wat zie je wanneer je bij je paard komt: een "happy"paard, want hij is blij dat hij je ziet; hij mag hoogstwaarschijnlijk z'n stal uit en krijgt waarschijnlijk wat lekkers te eten.
Maar wat je nièt ziet wanneer je nièt bij je paard bent: een paard dat een beetje doods, suf, verveeld en ongelukkig in z'n hokkie (en wc) staat te koekeloeren, uuuuuurenlang. Sta daar eens bij stil.
BrittKitt schreef:Gemakzucht dat mn paard buiten staat? Het is makkelijker als ze binnen staat hoor
Minder poetsen, dekens blijven schoon, hoef maar 5 m2 uit te mesten tov 50 m2, hoef minder te voeren want ze bewegen minder etc. etc. Bovendien kost ze me zo net zoveel geld als wanneer ze 'gewoon' op een pensionstal zou staan.
Mijn pony verteld me idd dat ze tevreden is buiten en dat ze doodongelukkig wordt op stal. Toen ze 's nachts nog op stal stond vrat ze dr halve stal leeg, aangezien je daar geen stro kon gebruiken was dat dus zaagsel en vlas (lekker gezond) en had ik een bommetje onder mn kont die strontchagrijnig was en dusdanig agressief werd dat ze de stalhoudster heeft aangevallen bij het voeren op de wei (die stond dan ook niet stevig genoeg in de schoenen voor een gemiddeld paard en het stond te gebeuren... Maar op zo'n moment is dat niet belangrijk). Toen ze weer buiten stond was ze zo mak als een lammetje, vrolijk als ik aan kwam op stal en weer enthousiast om dingen te doen.
Zegt mij genoeg
Maar ik heb echt het idee dat veel mensen hun ogen daarvoor sluiten, omdat ze het niet wíllen zien.
Het verhaal van kim1207 is een van die andere uitersten die nergens op slaan natuurlijk. Hoe die boer paarden houdt heeft niks te maken met dierenwelzijnDe stal waar je nu staat klinkt wel heerlijk iig, lekker uitloopstalletje en veel buiten
. Voor mezelf wil ik ook graag een binnenbaan, het moet allemaal namelijk wel hobby blijven en niet op werken gaan lijken, want dat doe ik al dik 40 uur per week voor de baas
.JoviBan schreef:flugeltje schreef:De meesten hier zeggen dat hun paard gelukkig is 24/7 op het land.... maar verteld hij dat aan jullie ofzo ?? Of hoe zien jullie dat mijn paard niet gelukkig is met maar een paar uur op de wei.
Toen ik mijn paard jaren geleden verhuisde van een pensionstal waar de paarden grotendeels op stal stonden, naar een pensionstal bij een boer waar de paarden grotendeels in de wei liepen, zag ik mijn paard meteen opbloeien. Wanneer ik mensen sprak van de 'oude' pensionstal en ik vertelde dat mijn paard zoveel meer relaxed, tevreden en happy was en dat de rust uit haar ogen straalde, werd ik maar vreemd aangekeken; men geloofde me niet en vond het onzin.
In de periode daarna verhuisden meer oud-stalgenoten hun paard naar een stal met meer weidegang, en toen vertelden ze mij exact hetzelfde: ook hun paard was door meer weidegang enorm veranderd en opgebloeid.
Wanneer je paard veel op stal staat, dan zie je niet dat je paard niet happy is. Je ziet wat je wilt zien.
En wat zie je wanneer je bij je paard komt: een "happy"paard, want hij is blij dat hij je ziet; hij mag hoogstwaarschijnlijk z'n stal uit en krijgt waarschijnlijk wat lekkers te eten.
Maar wat je nièt ziet wanneer je nièt bij je paard bent: een paard dat een beetje doods, suf, verveeld en ongelukkig in z'n hokkie (en wc) staat te koekeloeren, uuuuuurenlang. Sta daar eens bij stil.
Lovely schreef:flugeltje, ik ben het wel met je eens. Er zijn genoeg paarden die wegens een krap budget op een landje ergens staan, vaak is dan het landje ook het enige wat er is. Het is dan ook nog vaak zo dat er dan weinig aan het land wordt gedaan aan onderhoud en je kunt je dan al afvragen hoe gezond dat is voor een paard. .
Ninx schreef:Lovely schreef:flugeltje, ik ben het wel met je eens. Er zijn genoeg paarden die wegens een krap budget op een landje ergens staan, vaak is dan het landje ook het enige wat er is. Het is dan ook nog vaak zo dat er dan weinig aan het land wordt gedaan aan onderhoud en je kunt je dan al afvragen hoe gezond dat is voor een paard. .
Dat ben ik met je eens, de weide goed onderhouden is heel veel werk... en je moet veel land hebben om je paarden goed te kunnen houden.
Waar ik sta is dat erg goed geregeld, subliem zou ik durven zeggen. Maar je ziet inderdaad verzuurde stukken land, vol met stront, slechte omheining, veel onkruid en dus weinig voedzaam gras... dat is net zo nalatig als je paard op 3x3 22 uur per dag aan zijn lot over laten...
Maar aangezien beide zaken niet te prefereren zijn moet je juist kijken naar wat WEL wenselijk is.
Zafinne schreef:Nou, blijkbaar is mijn paard doodongelukkig.
Ze komt niet iedere dag buiten. Op de wei is het snikheet en ze staat in een ruime stal waar het koel is. Ze staat natuurlijk niet altijd op stal, Ze heeft groepsweide in de zomer en dat is iets van 5 uur. Maar in de winter staat ze lekker binnen.
Maar niemand kan mij vertellen dat mijn paard ongelukkig is, want dat is niet zo.
BrittKitt schreef:Gemakzucht dat mn paard buiten staat? Het is makkelijker als ze binnen staat hoor
Minder poetsen, dekens blijven schoon, hoef maar 5 m2 uit te mesten tov 50 m2, hoef minder te voeren want ze bewegen minder etc. etc. Bovendien kost ze me zo net zoveel geld als wanneer ze 'gewoon' op een pensionstal zou staan.
Mijn pony verteld me idd dat ze tevreden is buiten en dat ze doodongelukkig wordt op stal. Toen ze 's nachts nog op stal stond vrat ze dr halve stal leeg, aangezien je daar geen stro kon gebruiken was dat dus zaagsel en vlas (lekker gezond) en had ik een bommetje onder mn kont die strontchagrijnig was en dusdanig agressief werd dat ze de stalhoudster heeft aangevallen bij het voeren op de wei (die stond dan ook niet stevig genoeg in de schoenen voor een gemiddeld paard en het stond te gebeuren... Maar op zo'n moment is dat niet belangrijk). Toen ze weer buiten stond was ze zo mak als een lammetje, vrolijk als ik aan kwam op stal en weer enthousiast om dingen te doen.
Zegt mij genoeg
Maar ik heb echt het idee dat veel mensen hun ogen daarvoor sluiten, omdat ze het niet wíllen zien.
Het verhaal van kim1207 is een van die andere uitersten die nergens op slaan natuurlijk. Hoe die boer paarden houdt heeft niks te maken met dierenwelzijnDe stal waar je nu staat klinkt wel heerlijk iig, lekker uitloopstalletje en veel buiten
flugeltje schreef:Zafinne schreef:Nou, blijkbaar is mijn paard doodongelukkig.
Ze komt niet iedere dag buiten. Op de wei is het snikheet en ze staat in een ruime stal waar het koel is. Ze staat natuurlijk niet altijd op stal, Ze heeft groepsweide in de zomer en dat is iets van 5 uur. Maar in de winter staat ze lekker binnen.
Maar niemand kan mij vertellen dat mijn paard ongelukkig is, want dat is niet zo.
Ik ben het met je eens hoor.. bij mij idem.
Hij weet tenslotte ook niet beter. Mocht je paard dat wel kennen en zich alsnog 'normaal' gedragen (voor zover wat je normaal kunt noemen natuurlijk) dan heb je geluk dat je het juiste paard hebt getroffen denk ik
. Paarden hebben trouwens helemaal geen hersenen waarmee ze kunnen denken aan iets anders, een paard heeft geen gedachten als 'pokkenstal, ik wou dat ik buiten stond' of 'alweer regen, waarom mag ik van mijn baas niet op stal, mijn huid doet zeer van al dat water'. flugeltje schreef:Nu mijn verhaal..
Op mijn vorige stal ( een boer met pension) kon mijn paard dag en nacht buiten, dat deed ik niet, hij kwam +/- 5 uur per dag buiten, hij had daar een open stal, voor het contact met zijn buren, maar hij was daar heel druk op stal en begon zelfs te weven.
Toen ben ik hem van "s morgens tot 's avonds op het land gaan zetten, tot het donker werd, zodra hij dan op stal kwam begon hij steeds heftiger te weven.
Nu ben ik verhuisd naar een rustige stal en heeft hij een box met dichte wanden en omdat het verder in het seizoen is kan hij niet meer bij het koppel op de wei en staat dus ca. 2 uur in een apart weitje, alleen, dat vind ik wel jammer, maar dat is voor een paar weken even niet anders.
Hij staat nu super rustig op stal ( zelfs als de andere paarden buiten staan ) en is met rijden/ losgooien zelfs enorm jolig. Dus dan mag je mij vertellen wanneer mijn paard gelukkiger is..
Ik heb mijn paard 7 jaar, ken hem heel goed en weet precies wanneer hij het niet naar zijn zin heeft, dan word hij narrig en krijgt hij stalgebreken.
JoviBan schreef:flugeltje schreef:Nu mijn verhaal..
Op mijn vorige stal ( een boer met pension) kon mijn paard dag en nacht buiten, dat deed ik niet, hij kwam +/- 5 uur per dag buiten, hij had daar een open stal, voor het contact met zijn buren, maar hij was daar heel druk op stal en begon zelfs te weven.
Toen ben ik hem van "s morgens tot 's avonds op het land gaan zetten, tot het donker werd, zodra hij dan op stal kwam begon hij steeds heftiger te weven.
Nu ben ik verhuisd naar een rustige stal en heeft hij een box met dichte wanden en omdat het verder in het seizoen is kan hij niet meer bij het koppel op de wei en staat dus ca. 2 uur in een apart weitje, alleen, dat vind ik wel jammer, maar dat is voor een paar weken even niet anders.
Hij staat nu super rustig op stal ( zelfs als de andere paarden buiten staan ) en is met rijden/ losgooien zelfs enorm jolig. Dus dan mag je mij vertellen wanneer mijn paard gelukkiger is..
Ik heb mijn paard 7 jaar, ken hem heel goed en weet precies wanneer hij het niet naar zijn zin heeft, dan word hij narrig en krijgt hij stalgebreken.
Ik zit echt met verbazing jouw interpretatie van jouw paard z'n welbevinden te lezen.![]()
Het is toch zo duidelijk als wat.
Toen jouw paard op de vorige stal in z'n stal werd gezet, ging hij staan weven. Dat wil zeggen: hij was gestressed op stal!
Zou het andersom zijn (hij het in die stal fijn vond en zich gestressed voelde in de wei), dan zou hij in de wei gaan weven.
Nu staat ie in een box met dichte wanden, volledig afgezonderd dus. Weeft niet meer. En jij ziet dat als "super rustig". Ik zie dat als apatisch. Sorry hoor.