Hoeveel uur op paddock in de winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ikima

Re: Hoeveel uur op paddock in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:42

Nikka, dat is bij die van mij precies zo. Die staat, vreemd genoeg, liever binnen. Ik kan de boxdeur ook helemaal open laten en ze zet nog geen stap buiten de box uit zichzelf. Als ze de box echt zo erg vond dan was ze hem al lang gepeerd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:30

Als een paard er zelf voor kiest is er toch ook niks aan de hand :)

Als het dier maar een keuze HEEFT , daar gaat het om :j

Maar dat geldt zowel voor weiland als voor een stal hoor , Joyce omschrijft het heel goed hierboven +:)+

Alleen dan jammer dat sommige mensen zichzelf wijs maken dat het dier een keus heeft , terwijl dat dus geen eerlijke keus is.

Ook dat omschrijft Joyce goed. Bvb. met de dazen , dat paarden dan op dat moment aangeven dat ze liever naar binnen willen.

Iemand als Joyce die ziet dan dat ze naar binnen willen vanwege de dazen , maar dat daar dan andere uren tegenover staan waarin ze wel graag naar buiten willen.

Iemand die het wel prima vindt om zijn paard vrijwel de hel dag op te hokken , die zegt dan ; zie je wel , ze staan liever binnen.
Zonder te kijken naar wat de oorzaak daar nu eigenlijk van is.

Als je een paard hebt dat de hele dag binnenstaat en er dan een uurtje uit mag , en zelfs dan nog liever in de stal blijft....hoe triest is de buitenboel dan :=

Je kunt dan denken : hee ik doe het goed want mijn paard staat duidelijk liever op stal.
Of je kunt denken : hee mijn paard wil niet naar buiten , WAAROM niet ? En dan blijkt dus dat er buiten geen ruk te beleven valt voor het dier....zoals als je ze op een doodsaai stukje zand of kaalgevreten land zet , of zonder maatjes , of in de brandende zon tussen de dazen , of zonder eten , of.....vul maar in.

Als je een kind hebt dat niet buiten wil spelen , zeg je dan ook : ach joh blijf maar thuis achter de computer zitten in je eentje de hele dag , je vindt het niet fijn en dan hoef je niet.

Of denk je dan : hee hier klopt iets niet , want kinderen horen lekker te kunnen spelen met vriendjes , dat is leuk en gezond voor ze :j en ik zal eens uitzoeken waarom mijn kind het niet leuk vindt , en hoe we dat kunnen veranderen.

Ik hoop toch het laatste , maar helaas zie je steeds vaker dat ook daarin mensen voor het gemak kiezen :n

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 16:58

Echt antwoord op mijn vraag krijg ik niet als pmarena hier de moraalridder aan het uithangen is,
jou mening kennen we zo langzamerhand wel, zoals ik al eerder zei.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:55

Die van mij staan in de winter in de paddock. Omdat ik de bodems net helemaal heb laten opknappen wil ik een andere oplossing voor het hooi proberen. Ik had ook eerst een zwarte speciekuip met stenen in de paddocks, maar dat gaf zo'n rotzooi en de bodem in de hoek werd allemaal slib. Ik heb ook hooinetten geprobeerd en hetzelfde probleem. De leverancier van de bodems zegt om aan de buitenkant van de bak een ruif op te hangen. Omdat ik ook jonge dieren heb staan gaat dit niet lukken, die kunnen er dan niet bij. Nu ga ik denk ik zelf wat fabriceren.
Ik vind het wel belangrijk dat ze wat te knabbelen hebben omdat ze anders toch ongein gaan uitvoeren met elkaar. Een hele dag zonder iets vind ik te lang, een paar uur kan wel. Ik vind het wel belangrijk dat ze zo lang mogelijk buiten staan. @ TS weet niet wat ik zou doen in jouw geval. Ik denk dat ik toch met de eigenaar zou gaan zoeken naar een andere acceptabele oplossing. Misschien zo'n uitloopje of toch eens hooinetten aan de buitenkant en een plank aan de buitenkant van de bak zodat ze over de bakrand heen moeten eten en een rubber matje eronder?

@ Zammie waar komen die hooinetten op de foto vandaan?

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:01

Mijn paarden staan in de winter de hele dag in de paddock.
Ze hebben mooi licht zand wat niet zo snel meer nat word.
Ze hebben een schuilstal, en de hele dag hooi.
Om 5 uur gaan ze dan weer naar binnen en blijven snachts in de binnen stallen.
Zo worden ze lekker vertroeteld, en zijn heel tevreden de dag weer doorgekomen. 8-)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:15

www.hooinet.nl of via E-bay (duitsland)

Zonder hooi zou ik 3 a 4 uur acceptabel vinden. niet langer.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:25

joyce B schreef:
http://www.hooinet.nl of via E-bay (duitsland)

Hier heb ik ze inderdaad gekocht. Ik heb de fijne maas.

orient11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:26

bij ons staan ze in de paddock in de winter ongeveer 3 uutjes met wat hooi

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:37

Zammie schreef:
joyce B schreef:
http://www.hooinet.nl of via E-bay (duitsland)

Hier heb ik ze inderdaad gekocht. Ik heb de fijne maas.

En daar kunnen ze nog makkelijk hooi uithalen en verspillen ze veel?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:45

Bij ons staan de paarden 5uur in de baan,20x40 halverwege krijgen ze kuil 3 paarden smorgens en 3 paarden smiddags.
Het kuil gaat gewoon op de grond,heeft nog niet voor problemen gezorgd

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:48

Ze moeten wel fanatiek het hooi eruit halen. Ik heb altijd vrij grof hooi en daarom doen ze er lekker lang mee. Er valt weleens wat op de grond, maar omdat ik de rubbermatten eronder heb liggen verspillen ze eigenlijk niets. Ik maak dat wel dagelijks even schioon, want zand komt er door het lopen natuurlijk altijd wel wat op, maar ze verspillen duidelijk veel minder als met een gewone hooizak.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:59

Bedankt voor de info!

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:38

Als mijn paarden maar een uur buiten zouden komen dan heb ik op stal onvrede, zeker mijn tuiger word daar niet vrolijk van. Ze rennen, rollen, spelen, knufelen, eten drinken, rusten, zonnen [winterzonnetje dan]. Als ze er genoeg van hebben of als ze erg vervelend naar elkaar zijn [want dat komt ook wel eens voor] haal ik ze eerder binnen.
Als ik ze niet de kans geef om te eten dan gaan ze juist zand happen. En doordat ze toch regelmatig bewegen in de bak blijven ze wat soepeler met die kou, vooral de wat oudere dieren.

Maar ja het is inderdaad waar dat er op sommige stallen die luxe van langer buiten kunnen niet mogelijk is en dan moet je het zo goed mogelijk doen met wat je hebt. Ben blij dat het hier wel zo kan!

Trouwens een van de meries loopt ook niet haar stal uit, is haar geleerd dus ook met naar buiten gaan wil ze liever begeleid worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:15

Van Zammie is idd. een fijne manier om hooi te voeren , ik heb een net van 3 meter lang (daar prop je totaal een hele baal in , doen ze lekker lang mee en er kunnen meerdere paarden met 1 net doen) met de middelgrote maas , maar als hij ooit nog eens voldoende slijt om te vervangen dan ga ik ook voor de kleinste :j

Ze trekken het makkelijker uit die middelgrote maas dan ik gedacht had ! Moeten er nog steeds wel wàt moeite voor doen hoor , maar net ietsje moeilijker mag het toch nog wel , hebben ze tenminste wat te doen ;)

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 19:31

Bij mij staan ze swinters in de paddock, dag en nacht, maar ze kunnen zelf bepalen of ze naar binnen gaan ja of nee..

In de 2 boxen ligt een dikke laag stro en ligt hooi..

Moet zeggen dat ze erg veel buiten zijn, en naar binnen gaan puur om te knabbelen of te tukken..