Wat als de enige toekomst grasmaaier is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Wat als de enige toekomst grasmaaier is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 16:51

Nouja, ik kan de stalling nu ook betalen, dus daar verandert niks aan. Alleen betaal ik dan dus stalling voor iets waar ik niks mee kan, en tja, misschien heel hard hoor, maar om enkel naar te kijken heb ik dr niet voor.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:52

Als je je paarden aan huis hebt kan je zo'n dier vrij makkelijk aanhouden als grasmaaier, mijn oud emerrie heeft na een blessure nog jaren in de wei gelopen tot het niet meer kon.
Maar als je op een pension staat is het een stuk lastiger. Ik zou in dit geval het paard laten inslapen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:55

Ik vind het trouwens leuk dat iedereen het over grasmaaier heeft terwijl het over een haflinger gaat die juist niet in teveel gras mag staan zonder aan het werk te zijn.
Ook dit moet je bij je beslissing mee nemen dat het dier wrs niet de hele dag de wei in kan

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:56

een schrale wei toch wel?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:58

Maar staan de andere paarden daar ook in?? zo niet staat hij ook nog eens alleen.
ik weet wel van pensioenstallen dat ze met zijn allen naar buiten gaan en er niet per ras naar de behoeft wordt/ kan gekeken..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:59

Ik ken zat Hafjes die het op schraal land prima doen, hoor. Ik heb zelf ook zo'n type paard, maar die heeft absoluut beweging nodig, liefst dagelijks. Maar wie weet hoe dat is, als hij bejaard is. Dat zien we dan wel weer. ;)

KiWiKo, yes, ik ken je situatie en vind het super voor jouw Dikkie Dik. :D

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:01

Bejaard is een ander verhaal dan zijn de tanden niet meer optimaal dus snijden ze minder gras per dag af..
Maar dit is een haflinger in de bloei van zijn leven, die op een kaal stuk zou moeten de hele dag wie weet zonder vriendjes..
Is dat paardwaardig

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:01

waar mijn dikkie dik staat is het land zo schraal dat er onbeperkt hooi op het land word gegooid :D

en van hooi worden ze niet hoefbevangen. Wellicht komt dat ook omdat waar Torrie staat er eigenlijk alleen maar paarden ter revalidatie staan.......... waarvan veel ex hoefbevangenheid klientjes :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:03

Echwel schreef:
Maar staan de andere paarden daar ook in?? zo niet staat hij ook nog eens alleen.
ik weet wel van pensioenstallen dat ze met zijn allen naar buiten gaan en er niet per ras naar de behoeft wordt/ kan gekeken..

Ik vind dat persoonlijk slechte pensionstallen dan. Je betaalt de hoofdprijs, maar ze houden dan geen rekening met je paard blijkbaar. :+

Mijn paard staat op een voornamelijk stuk schraal land (een ENORM stuk land trouwens) in een kudde met Shets, een draver en een Andalusier. Gaat prima, hoor. ;)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:06

We hebben allemaal de ideale situatie voor ons eigen dier gecreerd, maar ook ik zou als mijn pony nu een probleem zou krijgen met werken niet weten wat ik met har moet doen
Ze zijn nu ingesteld op werken en krijgen weidegang en voer voor die hoeveelheid energie die ze produceren, maar om opeens iets te vinden waar een jonge pony zomaar de volgende twintig nogwat jaren zou kunnen doorbrengen is niet zo makkelijk

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:06

Ik heb ook een merrie met toekomst grasmaaier,
Maar ik heb het voordeel dat ze bij mij aan huis staan.
En dat ze gelukkig goede papieren heeft dus ik er nog mee kan fokken!

Hoop voor jou dta je en keuze kunt maken.
Maar mocht ik deze mogelijk niet hebben om haar zelf aan te houden liet ik haar wel afmaken. Puur omdat ik dan zeker weet dat ze nooit meer pijn zal hebben.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:09

Echwel schreef:
Ik vind het trouwens leuk dat iedereen het over grasmaaier heeft terwijl het over een haflinger gaat die juist niet in teveel gras mag staan zonder aan het werk te zijn.
Ook dit moet je bij je beslissing mee nemen dat het dier wrs niet de hele dag de wei in kan

Grasmaaier is maar een uitdrukking toch?
Het gaat er over is het in het belang van het dier?
Tja weet het niet dus kan alleen mijn eigen ervaringen opschrijven maar ben er wel een tegenstander van om hem ter adoptie aan te bieden, teveel oplichters die daar misbruik van maken, volgens mij is er een hele kudde oplichters die JUIST dat soort advertenties afpluizen, dus pas gewoon op.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:23

Echwel schreef:
We hebben allemaal de ideale situatie voor ons eigen dier gecreerd, maar ook ik zou als mijn pony nu een probleem zou krijgen met werken niet weten wat ik met har moet doen
Ze zijn nu ingesteld op werken en krijgen weidegang en voer voor die hoeveelheid energie die ze produceren, maar om opeens iets te vinden waar een jonge pony zomaar de volgende twintig nogwat jaren zou kunnen doorbrengen is niet zo makkelijk

dat ben ik absoluut met je eens............. maar hoe dan ook, je moet altijd kiezen voor het dier zijn bestwil......

dus OF je betaald nog 20 jaar voor een dier die eigenlijk "afgeschreven" is........ of je laat het dier afmaken....... veel ertussenin zit er niet..........

Ik hoop dat ik nog een jaar of 20 kan en WIL betalen voor Torrie.......... maar als ik het niet meer kan of WIL dan houd het gewoonweg op..........

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:27

Ik zou bij deze keuze denk ik mijn paard naar de slager brengen. Ten eerste een snelle dood, het vlees wordt niet weggegooid maar nog nuttig gebruikt en je krijgt nog wat geld, waarmee je weer een nieuw paardje kunt aanschaffen en een prettig leven kunt bezorgen :j

(maar als het eenmaal zover is weet ik niet of ik het zou kúnnen)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:32

Kim wat nu als de eigenaar ermee ophoudt en de meest rare doemscenario's voorbij kunnen komen??
Nu kan hij het gras enz nog verdragen maar niet ieder paard kan dat..
Ik ga hier geheel met Arabesk in mee...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:38

Echwel schreef:
Kim wat nu als de eigenaar ermee ophoudt en de meest rare doemscenario's voorbij kunnen komen??

dan is afmaken het beste voor het dier.............. moet je ook niet moeilijk over doen dan........

het is naar, zeker als het een jong peerd betreft.............. maar beter dood als je handel in...........

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 19:35

Fokken lijkt me met het paard en het probleem zowiezo niet handig, ongeacht de papieren.
Verder ga ik met Kim mee betreft het handel verhaal.
Voorlopig heb ik het idee dat de beslissing eerder komt dan verwacht....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 20:49

KiWiKo schreef:
Echwel schreef:

dan is afmaken het beste voor het dier.............. moet je ook niet moeilijk over doen dan........

het is naar, zeker als het een jong peerd betreft.............. maar beter dood als je handel in...........

ook eens, handel is hetgene wat je ten alle tijden wilt voorkomen ,

maar Stef, gaat het zo slecht momenteel dan joh :(:)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 09:31

Mijn oudere paard van 25 jr is ook met pensioen (sinds zijn 17e), mede door zijn gezondheid kan hij niet meer bereden worden, ja heel af en toe een kort recreatief ritje.
Ik heb het geluk dat hij bij mijn ouders aan huis staat samen met mijn jonge haflingermerrie.

In mijn omgeving worden regelmatig pensioenplekken aangeboden, deze eigenaren hebben vaak een pensionstalling en een gedeelte voor penioenpaarden.
De kosten zijn verschillend maar zo ong tussen de 100,-/125,- p.mnd. Daarvoor wordt je paard volledig verzorgd, evt stal gemest en ontwormt, de inentingen en andere kosten zijn voor jezelf, je kunt in veel gevallen kiezen voor 24u.pd naar buiten of s'nachts op stal, bij 24 u.pd buiten zijn de kosten vaak wat lager.
Als ik mijn paard niet aan huis had staan had ik voor zoiets gekozen of een stukje land huren in de omgeving met een schuilstalling, het aanbod aan huurweides is redelijk hier bij ons, misschien ligt dat in jou omgeving anders.

Maar het ligt natuurlijk ook het karakter van je paard, het ene paard kan er prima tegen om iedere dag niks te hoeven doen, de ander wordt er kribelig van en sjaggie dat laatste heeft mijn paard in het begin van zijn pensioen gehad, hij was op een gegeven moment niet te genieten, maar door extra te wandelen/poetsen en simpel grondwerkoefeningetjes te doen heeft hij zich weer opgekrabbeld.
Daarnaast denk ik dat de gezeldschap van andere paarden juist bij een penioenpaard extra belangrijk is, deze paarden hebben niks te doen en moeten het echt van hun omgeving en fijne huisvestingsplek hebben, een drukke kudde met jong spul is vaak niet prettig, helemaal alleen ook niet een geschikte plek met aan de ene kant voldoende rust en aan de andere kant niet teveel drukte en prikkels is natuurlijk ook niet makkelijk te vinden.

Je hebt een moeilijke keuze te maken, die je verschillend in kan vullen......ik heb na veel wikken en wegen de keuze gemaakt om mijn oudere paard een leven te bieden met rust en voldoende aandacht en verzorging, dat had ik ook gedaan als ik hem niet bij mijn ouders had kunnen plaatsen, dan betekent maandelijke kosten voor een paard waar je niks mee kunt en in mijn geval veel geld kost ong 250,- soms 300,- per maand aan medicatie behandelingen en huisvesting, vooral de medicatie en behandelingen zijn in zijn geval het duurst.
dat gaat al jaren redelijk goed soms houd wel eens een stuk maand over en is het geld al op, maar ja ik heb er voor gekozen dus zal ook op de blaren moeten zitten.
Het enige probleem waar mijn vriend en ik nu tegenaan lopen is dat we graag kinderen willen en dat kost natuurlijk geld en dan zou ik minder gaan werken ivm de zorg voor ons kindje........je voeld hem al aan komen dat gaat nu niet......zolang mijn oudere paard leeft kan ik dat niet betalen hij slokt een groot deel van mijn salaris op en soms heeft hij meedere malen per maand de DA nodig en kan ik mijn portomonee extra opentrekken, de maand juni ben ik ruim 500,- aan DA kosten kwijt geweest.
Mijn vriend vind het een beetje tever gaan allemaal en snap niet een paard onze kinderwens beinvloed we zijn allebei bijna 30 jr en het begint nu wel erg te kriebelen......ik weet nog even niet wat ik ermee mee aan moet....ik bedoel ik kan mijn paard ook niet mijn laten slapen omdat ik zonodig een kindje wilt aan de andere kant....tja ik weet het nog even niet.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:03

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 17:59

Als een van mijn paarden ongeschikt zou worden voor de sport dan zou ik voor mezelf twee keuzes hebben: 1. zelf houden en lekker in de wei laten lopen 2. slager / inslapen

Meer opties zouden er in mijn ogen niet zijn, zodra je paard bij iemand anders staat heb je niks meer te zeggen, en helaas zijn er mensen die op het eerste gezicht betrouwbaar lijken maar er uiteindelijk toch weer beter van willen worden. Ten koste van je paard....