ideale-vergunningsvrije-(schuil)stal-ontwerp ? *help*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:28

wij hebben zelf ook 'slechts' een hooi en stro opslag van 3x3 m. mijn vader gaat om de week naar de boer om een aantal pakken stro en hooi, de stal ligt dan ongeveer 3/4 vol. nu we weer kuilgras en jopack voeren (verpakt dus ook buiten neer te leggen) is het helemaal goed te doen. Als je gewoon een boer in de buurt hebt die het hele jaar door hooi/stro leverd heb je echt geen grote opslag nodig hoor hiervoor. een voorraad van 10 pakken per soort is echt nog niet zo weinig, en neemt niet zo heel veel plek in beslag.

Ik zou proberen je stal gedeelte zo groot mogelijk te maken voor je paarden, en dan als je een paard moet splitsen gewoon een touw of balk in het midden hangen.. heb je zo gerealiseerd en hierdoor hebben je paarden als ze gezond zijn gewoon lekker veel ruimte.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 17:41

Door een collega ben ik ergens op gewezen, wat bij velen het roet in het eten kan gaan gooien....

Ik citeer het bblb (besluit bouwvergunningsvrije en licht-bouwvergunningsplichtige bouwwerken)
artikel 2
Vergunningsvrije bouwwerken (niet geciteert anders zou niemand het snappen ;) )
b
Citaat:
het bouwen van een op de grond staand bijgebouw van één bouwlaag [...] bij een bestaande woning [...] dat of die strekt tot vergroting van het woongenot mit voldaan wordt aan de volgende kenmerken:
1. gebouwd op
a. achtererf meer dan 1 m van de weg of openbaar groen
b. [...]
c. Indien de bruto opp. van het bijgebouw [...] meer is dan 10 m2: 1 m van het naburig erf
2. niet hoger dan 3 meter [...]
3. zijn of achtererf door dat bouwen niet meer dan 50% bebouwd.
4. de totale bruto oppervlakte[...] minder dan 30 m2
5. [nvt]

Het bouwen van een stal is niet tot vergroting van het woongenot. En het is al helemaal niet vergunningsvrij als je het buiten je erf plaatst... maar dat was niet van toepassing toch?
Een hooischuur zou het nog wel kunnen zijn als je het enkel tot schuur of berging omdoopt.

...

dus het is een regulierverplichtig bouwwerk... zolang als je het stal of hooischuur noemt....
De vraag is natuurlijk of ze ooit komen controleren.

Daarnaast over die versoepeling van verunningsvrije bouwwerken:
Dit zal voornamelijk gaan over bouwwerken "strekken tot vergroting van het woongenot" en een stal zal daar nooit onder berekend worden... hoezeer het ook tot vergroting van jou woongenot gaat....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 17:50

Bij ons zei de gemeentemeneer die erover gaat juist dat het dus prima onder dat vergroten van het woongenot valt , het is immers een soort hobbyruimte , voor je hobby = vergroting van je woongenot.

Overigens zou ik niet weten wat dan niet geldt als vergroting van je woongenot , want je bouwt het niet voor niks :P

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 17:51

Volgens vriendlief is bij de rechter gebleken dat er sprake is van omgekeerde bewijslast. De gemeente moet aantonen dat er geen sprake is van vergroting van het woongenot (en dat kunnen ze volgens mijn vriend niet). Woongenot is niet gedefinieerd en zodoende kan het hobbymatig houden van paarden onder woongenot vallen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 18:03

Ik heb ook even een tekeningetje gemaakt van hoe het ook misschien zou kunnen :o

*KLIK*

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 18:26

ik citeer even de toelichting:
Citaat:
... ter vergroting van woongenot. Met dat laatste wordt bedoelt dat het gebruik direct gerelateerd moet zijn aan de woonfunctie. dat betekend dat er geen gebruik mag worden gerealiseert dat zich niet verhoudt met een gebruikelijke woonbestemming.

helaas geen jurispondentie ... of zoiets (uitspraken van evt rechtzaken)

het is intepretabel, maar goed, in de gemeente waar ik werk geldt het dus niet als vergunningsvrij bouwwerk.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 18:29

Volgens vriendlief is er wel degelijk jurispudentie. Hij kan me alleen niet uit zijn hoofd vertellen waar dit terug te vinden is... (hij dacht dat de uitspraak was gedaan door een rechtbank in Den Bosch)

Riddershow

Re: ideale-vergunningsvrije-(schuil)stal-ontwerp ? *help*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 18:44

ik zeg niet dat die er niet is ;) alleen niet bij mijn toelichting ;) misschien had ik dat wat duidelijk moeten zeggen... sorrie.

Over het algemeen is mijn boek wel vrij uitgebreid maar over dat onderwerp niet echt

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:05

dan had ik dat verkeerd begrepen, sorry...

(ben vandaag trouwens nog door jouw woonplaats gekomen :D )

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:08

Ik heb even bij een "expert" (iemand met heul veel ervaring) nagevraagd.

Zijn mening is: buiten de bebouwde kom of aan de rand van zou het wel mogen, binnen de bebouwde kom wel. Maar... je kunt het het beste navragen bij de gemeente aangezien het kan verschillen in beleid per gemeente. Het is dus niet dermate duidelijk wat het nu precies inhoud en om te voorkomen dat je straks van een koude kermis terug komt is navragen net zo makkelijk.

Volgens "expert" is jurispundentie in dit geval erg afhankelijk van het geval waar hetover ging en dus niet makkelijk te gebruiken als voorbeeld of leidraad.

edit: even foutjes eruitgehaald
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 27-07-09 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:09

Ik heb folders liggen over buitenstallen, even opzoeken waar die van zijn.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:06

Dit is mijn stal, ik heb 'm zelf ontworpen op basis van vergunningsvrij bouwen (dus ook max 30m2) en in de twee jaar dat 'ie nu staat ben ik er erg tevreden mee. Het is niet groot, maar echt groot genoeg. Er staat een schuin dak op, hoog aan de voorkant, 2,7m geloof ik (inloop grote ruimte, lager aan de achterkant, ong. 2,3m (deur van de kast). Aan de achterkant heb ik een dakgoot, waar een regenpijp en regenton aan vast zit. Op de dakplaat heb ik niet bezuinigd, die is geisoleerd waardoor het nooit te warm wordt in de stal en is van goed materiaal waardoor het nooit doorregend.
Ik moet wel zeggen, ik heb 2 IJslanders en een pony van 1,20, voor echt grote paarden is de kleine inloopstal te klein, maar ik vind het ideaal als noodstal en mijn logé (arabier van 1,50) vindt het ook fijn om in te staan als het regent en om uit de zon te staan.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:16

@Nado : goed onwerp al vind ik de kleine inloopstal wel iets sma; (die is overigens 4 m' ;) )
Mocht je dit echt zonder vergunning bouwen?? Of wel met een meldingsplicht ??

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:46

Strak ontwerp wel Nado. Kleine schuiltje is idd meer voor 1 paard, maar als hooiopslag is' ie super. Zoiets zou ik ook wel willen hebben (TS had specifieke wensen zoals een L-vorm en een uitstekend hoekje voor haardhout), vandaar dat ik niet in't vierkant getekend had).

Is dat smalle deel van de kast breed genoeg om aan één lange zijde planken voor spullen te hangen, of bijv voertonnen neer te zetten, of kan je er dan niet meer langs? Dat lijkt me nl. nog wel een beetje aan de smalle kant.
Misschien dat ik zelf die ene meter nog bij de schuilstal zou trekken en een halve meter van de hooiopslag af zou halen t.b.v. de kast.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:01

DD, je hebt gelijk, ik kan ook niet rekenen :=
Ik heb die smalle stal oorspronkelijk ook bedoelt als opslagruimte waar mijn toenmalige vierwieler in zou passen. In gebruik is gebleken dat het ook heel handig was om mijn kleine pony apart te zetten toen hij hoefbevangen was en vorige winter is 'ie openlijk toegankelijk geweest omdat ik er geen opslagspullen in had staan en werd 'ie veelvuldig gebruikt. Breder had ook niet gekund ivm de maximale grootte.

Francis, die L-vorm had ik niet meegekregen. Ik heb aan de lange zijde geen planken, wel een dekenrek en nog wat hangdingen. Ik kan er makkelijk tussendoor lopen. Achterin heb ik diepe planken, en in het brede stuk heb ik ook planken en mijn zadels hangen. Daar staan dan ook mijn voertonnen. Misschien niet het meest ideale, maar werkt goed genoeg voor mij. Je zou het idd ook op jouw manier kunnen doen, maar in het bouwen was het wel duidelijk dat het zo steviger zou zijn, met een meter vaste muur nog naast het open inloopstuk. Als ik 'm breder had gemaakt, dan had er een middenpaal moeten staan en dat wilde ik niet ivm het schuren van mijn eczeempaard.