1ste eigen paar, en niks over de verzorging weten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:11

Ik snap niet waar iedereen zich mee bemoeit eigenlijk door te zeggen dat ze geen paard moet kopen. Die beslissing ligt bij haar lijkt me en bij niemand anders. TS vraagt tips.

Wanneer je je paard op een goede pensionstal neer zet waar alles voor je gedaan wordt dan ben je al goed op weg. En al doende leert men, dus vraag gewoon lekker veel op die pensionstal. De meeste pensionstallen hebben een "huissmid" en ontwormen collectief. Zorg dat je een pensionstal uitkiest waar je paard liefst ook binnen en buiten wordt gezet want vooe een paard is beweging (buiten het rijden om) ook heel belangrijk. Verder, ga op verschillende stallen kijken en laat je goed voorlichten wat er allemaal bij komt kijken, wat zij doen en wat je zelf nog moet doen. Dan komt het best goed. Zorg bij de aankoop van een paard wel dat je iemand meeneemt met verstand van zaken want dat is een smerig wereldje. Ook wanneer je je paard koopt op een handelsstal is het verstandig iemand mee te nemen. Verder raadt ik je aan je paard voor aankoop in ieder geval klinischt te laten keuren (nakijken bij de DA of ie gezond is) en kies daaarvoor altijd een onafhankelijk dierenarts, dus niet eentje die door de verkoper aangewezen wordt.

Veel plezier straks met je eerste eigen paard :)

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:16

Spaqunel schreef:
gisteren aangemeld... in de namiddag, tiens? was het geen woensdagmiddag of mag ik daar niets achter zoeken? :D
Ik geloof er geen woord van dat jij 27 bent }:0
maar ik zal toch zo vriendelijk zijn om jou enkel sites te geven om een paard te kopen:
http://www.doenormaal.nl
http://www.jebenechtnietgrappig.nl
http://www.hebjeechtnietsbeterstedoen?.nl

Als je niets zinniger te doen hebt, kan je beter gewoon niet reageren want dit vind ik namelijk even kinderachtig als een jong meisje die een topic opent en zich voordoet als iemand van 27 >;)

Geen idee of ze echt 27 is of niet, maar doet dat er toe?
In principe niet, want er zijn veel mensen die wél in deze situatie terechtkomen, manege-ervaring niet meer dan dat en toch een eigen paard willen hebben.

Daarbij is het niet omdat in Belgie de kinderen op woensdagmiddag vrij hebben, dat dit over heel de wereld zo is he.
Ze is van Almere als ik het goed heb, wat nog steeds in NL ligt..

@ TS: als je vrienden en/of familie hebt die jou kunnen bijstaan, kan je het inderdaad wel overwegen.
Koop dan wel een braaf paard dat al doorreden is en geen jong paardje dat zelf nog alles moet leren.
Neem ook verschillende mensen mee als je het paard gaat bezichtigen en koop zeker niet impulsief, maar ga verschillende keren kijken en rijden.
Ikzelf pak mijn trainer ook nog altijd mee, hij heeft gewoon zoo veel meer ervaring enzo en kan objectiever oordelen als ikzelf.
Als je toch nog twijfelt, heb je geen vrienden ofzo met paarden?
Kan je daar eerst nog een jaar wat 'bijscholen' ipv eentje kopen :)

Veel succes!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:19

Ik heb voordat ik mijn eigen paard kocht, jaren lang gereden, honderden stallen uitgemest (als het niet meer zijn) en twee verzorgpaarden gehad.

toch is het hebben van een eigen paard anders, want je moet ineens beslissingen nemen die je met een verzorgpaard nooit hebt;
- hoe huisvesten en welke stal?
- scheren of niet scheren, deken of geen deken?
- wel of geen DA bellen?
en ga zo maar door.

Dat moet je toch leren in de praktijk.
ik kan alleen maar aanraden om een goede pensionstal te zoeken waar je de dagelijkse zorg (zoals voeren) met een gerust hart kan overlaten en waar ze je ook goede raad geven. Liefst ook met wat andere pensionklanten, want in de dagelijkse omgang leer je een boel.

Ik zou niet aanraden nu een paard te kopen en hem in je eigen boerderijtje te zetten, zeg maar. maar als hij dagelijks op een goede stal staat, is toezicht geregeld en heb je de gelegenheid om alles rustig te leren.

en, zoals 1Steffi terecht zegt: koop vooral geen jong paard maar een wat ouder, ervaren paard. Want ook een paard opvoeden moet je echt leren.

delfaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:23

zoek inderdaad bijvoorbeeld een verzorgpony, waarbij de eigenaar je misschien wat kan helpen of zo. want een EIGEN paard of pony zonder ook maar iets van de verzorging af te weten, daar meot je dus echt niet aan beginnen!

golden29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 15:30

nee een jong paard koop ik absoluut niet, wat ik al zei ik wil een wat ouder paardje hebben, waar een beginnende ruiter nog wat op kan leren met uiteraard lessen. Ik ga zelf niet zitten aanklooien, ik ben ook niet te beroerd om dingen te vragen. Dat kun je wel zien aan de titel van dit topic!
Vraag liever 10 keer dan 1 keer te weinig. Dat mensen twijfelen of ik 27 ben of niet dat is hier helemaal de vraag niet... en dat ga ik ook zeker niet verdedigen. Ben gewoon eerlijk naar mezelf toe, dat ik er niet veel verstand van heb. Daar zouden meer mensen een voorbeeld aan kunnen nemen.

Ik kan ook een paardje kopen en rondlopen alsof ik van de hoed en de rand weet, maar bijwijze niet eens ze hoeven kan uitkrabben. En dat ik dan een verwaarloosd paard heb, omdat ik niet eerlijk naar mezelf /paard toe ben geweest

delfaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:50

golden29 schreef:
nee een jong paard koop ik absoluut niet, wat ik al zei ik wil een wat ouder paardje hebben, waar een beginnende ruiter nog wat op kan leren met uiteraard lessen. Ik ga zelf niet zitten aanklooien, ik ben ook niet te beroerd om dingen te vragen. Dat kun je wel zien aan de titel van dit topic!
Vraag liever 10 keer dan 1 keer te weinig. Dat mensen twijfelen of ik 27 ben of niet dat is hier helemaal de vraag niet... en dat ga ik ook zeker niet verdedigen. Ben gewoon eerlijk naar mezelf toe, dat ik er niet veel verstand van heb. Daar zouden meer mensen een voorbeeld aan kunnen nemen.

Ik kan ook een paardje kopen en rondlopen alsof ik van de hoed en de rand weet, maar bijwijze niet eens ze hoeven kan uitkrabben. En dat ik dan een verwaarloosd paard heb, omdat ik niet eerlijk naar mezelf /paard toe ben geweest

ik vindt jouw instelling wel super hoor! je moet ook zeker wel vragen, hoe meer hoe beter :D maar toch blijf ik erbij dat eerst een verzorgpaard of pony (?) handig is! leer je veel van!

_Micha_

Re: 1ste eigen paar, en niks over de verzorging weten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:35

Het is misschien handig maar als je de mogelijkheid hebt meteen een paard te kopen waarom niet?
Ooit moet je ergens beginnen en je hebt áltijd ook al heb je al 30 jaar ervaring dat je denkt van hé hoe ga ik dit doen.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:38

gewoon kopen :)

mischien iets ervarender paard van jaar of 10/11
zorg dat je in contact komt met pension stal en die je kunnen helpen leren.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:45

Zorg iig dat je op een goede pensionstal komt te staan bij mensen die verstand van zaken hebben. En geef daar duidelijk aan dat je niet ervaren bent en dus hulp nodig hebt. Als er dan dus een goed oogje in het zeil wordt gehouden en je hebt nog een goede instructeur, dan komt het allemaal wel goed! Volpension lijkt me zeker in het begin, tot je zelf wat meer ervaring hebt, de beste optie (zodat je iig het voeren aan de ervaren mensen kunt overlaten en daar in de tussentijd zelf over kunt leren). Heel veel succes en plezier met je eerste eigen paard.
Oja en kies aub voor een pensionstal met weidegang! Dat is echt belangrijk!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:36

golden29 schreef:

Met zo'n instelling kom je er wel! Succes en heel veel plezier van je paardje

PS bij ons staat een heel leuk leerpaard te koop ;)

bonnie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:24

het feit dat je jouw vraag hier neer durft te leggen vind ik heel moedig hoor, want je weet bij voorbaat dat je heel wat over je heen krijgt ;)
ik heb wel gelezen dat er heel veel mensen zijn die je serieus willen helpen, dat is toch positief te noemen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:31

misschien is de cursus (Van) paarden houden iets voor jou?
Deze is ontwikkeld door de KNHS en wellicht wordt er komend seizoen een cursus in jouw omgeving gegeven.
Zie de folder: http://www.vanpaardenhouden.nl/pdf/folder.pdf
Ik zou bij de KNHS informeren waar hij gegeven wordt.

Trouwens, ook bij een cursus ruiterbewijs leer je best vee van dat soort dingen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:41

Toen ik mijn eerste paardje had, wist ik er eigenlijk ook niet van, maar ik heb er zo veel meer uit geleerd dan je kan horen of lezen! Gewoon doen dus, en blijven nadenken ;)
Zoals veel al hebben gezegd: kijk voor een goede stal, weet een beetje wat je wil met he paard, en vraag hulp en neem het liefst iemand mee, dan is er hulp als je iets niet zeker weet.
Veel geluk en hopelijk vind je een goed paardje!

golden29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 18:44

oke dank je, zal is op de website kijken. En inderdaad heb ik hier heel veel positieve reacties gehad. Ben ik ook heel erg blij mee!!!
Ik wist niet dat 1 topic, ineens zoveel verschillende reacties teweeg kon brengen hahhah. Ik ben ook nog is net nieuw hier, hahhaha

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:49

Als je vraag echt serieus is......vraag ik me af waarom je gelijk een eigen paard kopen?

Ik bedoel dit niet verkeerd, maar wat is er mis mee om eerst een paard bij te rijden/verzorgen of te leasen? zo kun je verder ontdekken of een evt eigen paard echt iets voor je is en erg belangrijk dingen bijleren en ervaring opdoen.

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:51

zoek een goede stal waar de mensen je willen helpen. dan komt het vanzelf goed. veel succes verder met je toekomstige paardje.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:56

Bij de aankoop van je paard adviseer ik je om in ieder geval bij meerdere paarden te gaan kijken. Zo krijg je een duidelijker beeld van wat het beste bij jou past. Ook al ben je bij het eerste paard helemaal verkocht, kijk toch even verder, al is het alleen maar als vergelijkings materiaal. Daarnaast zou ik iemand meenemen die verstand heeft van paarden, zoals je instructrice of een van je vriendinnen. Laat je paard in ieder klinisch keuren! Zo voorkom je een miskoop.

Er zijn verschillende websites waar ze paarden verkopen, zoals bokt, sporthorses en marktplaats. Op sporthorses en volgens mij ook hier op bokt zijn er lijsten te vinden met stallen waar ze paarden verkopen. Keus genoeg waarschijnlijk ;)

Voor de rest denk ik dat je er goed over nagedacht hebt. En je hebt zo te horen goede begeleiding, je instelling is goed dus je gaat het vast wel redden!

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:03

De vraag was toch hoe ze zo snel mogelijk meer over de verzorging van paarden kunt komen? En niet of ze wel of niet een paard moet kopen? Of licht dit aan mij?

bonnie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:28

klopt, de discussie is nu of ze wel of niet een paard moet kopen
ze vraagt om advies over de verzorging
ik vind dat ze ook hele goeie adviezen heeft gekregen, en die moet je eruit filteren
en zoek in je omgeving mensen die je willen helpen,
een eigen paard gaat verder dan een hobby, je moet verantwoord met een paard om kunnen gaan, geduld, zelfdicipline,
en je liefde voor je paard, dat zijn dingen die leer je in de praktijk maar wel met begeleiding.
een paard moet je 7 dagen in de week, een jaar rond verzorgen, dat houdt nooit op, daar moet je je ook niet in vergissen

zikina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:34

als je op een goeie stal komt waar je veel begleiding hebt ect ect zou ik zeggen je zou dan een paard of pony kunnen aanschaffen. inprinciepe maakt het niet uit of je dan een verzorg paard met begeleiding hebt of een eigen. mits je er wel goed voor bent natuurlijk. idd zou een curcus ( ruiterbewijs) ect wel handig zijn.

het is jouw keuze. suc6 in ieder geval

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:46

Ik kan mij wel vinden in het antwoord van Carlijntjee. Verder zijn hier al goede adviezen gegeven. Ga eens langs op een manege en volg een proefles. Weet niet of je kan rijden of veel rijervaring hebt?
Misschien kan je een dagje of wat op een manege of handelstal meelopen om een indruk te krijgen van wat het inhoudt.

Zorg voor goede begeleiding. Laat je door diverse mensen met verstand van zaken informeren en trek daaruit je eigen plan. Ook al wil je alleen maar lekker buitenrijden, je paard en jij hebben er veel baadt bij om ook te gaan lessen en lessen te blijven volgen. Daarmee verbeter je de gangen van je paard, is beter voor de gezondheid van je paard en daarom zit jij straks nog lekkerder op je toekomstige paard. Gymnastiek is belangrijk voor het welzijn van je toekomstige topper en voor jou!

Vraag jezelf af wat je precies wilt en wens voor je paard. Voor ik mijn eigen voormalige merrie kreeg, wist ik ook niet beter. Ik dacht altijd dat ik al veel geleerd had. Dat bleek natuurlijk niet zo.

Bijvoorbeeld: Ik vond het heerlijk als de paarden in de zomer in de middag een uurtje of 2-3 naar buiten gingen. Dat was super, dacht ik toen.

Voor mijzelf weet ik nu beter: paard moet van mij zo veel mogelijk buiten kunnen staan. Die sluit je niet op in een box, niet in de zomer en niet in de winter. Zeker niet als ze meer dan 20 uur binnen moeten staan in de winter! Ik ben geen totale 'natural', zoals ze wel een zeggen. Een paard moet wat mij betreft wel met soortgenoten kunnen staan. Dat betekent minimaal 4 u per dag in de winter (en meer in de zomer) zijn box uit kunnen komen, naast het rijden. Dat kan ook zijn: 's ochtends in de paddock, 's middags in de stapmolen en 's avonds lekker rijden. Dus 3x per dag de box uit. Of zo iets. Een paard hoort naar mijn idee niet de hele dag op 3x3 te staan. Vaak hebben mensen geen keuze. Die heb je wel: gewoon goed zoeken. Ook naar het paard wat aan je wensenlijstje voldoet.

Volpension is een goede aanrader, maar zorg wel dat je vooraf een wensen/eisenlijstje klaar hebt (of vragen) die je wilt stellen.

Er zijn ook trouwens (paarden)bedrijven die kennismakingsdagen/cursussen verzorgen. Misschien ook bij jou in de buurt?

Veel plezier en laat ons even weten wat je besloten hebt :Y)

Groetjes, Willeke

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:11

_Miesje_ schreef:
De vraag was toch hoe ze zo snel mogelijk meer over de verzorging van paarden kunt komen? En niet of ze wel of niet een paard moet kopen? Of licht dit aan mij?

Als ik vraag hoe ik het beste bovenop de trein kan komen, gaan ze toch ook vragen: waarom wil je op de trein, en niet IN de trein....

Ik zou zelf een verzorgpony kopen, kan je veel ervaring opdoen, een eigen paard is een hele verantwoordelijkheid!

mooney1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:17

silfie35 schreef:
_Miesje_ schreef:

Als ik vraag hoe ik het beste bovenop de trein kan komen, gaan ze toch ook vragen: waarom wil je op de trein, en niet IN de trein....

Ik zou zelf een verzorgpony kopen, kan je veel ervaring opdoen, een eigen paard is een hele verantwoordelijkheid!

een verzorgpony koop je niet!

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:35

Wat een hoop adviezen, maak er een keus uit die voor jou goed voelt.
Ik heb op mijn 44-ste een paard gekocht na 5 of 6 jaar manege ervaring (niet eens aaneengesloten).
Op een manege leer je weinig over de verzorging en meehelpen met uitmesten en voeren maakt je ook niet veel wijzer. Ik sta op een manege/pensionstal waar ik van veel mensen hulp krijg als ik vragen heb. De eigenaar, instructrices, stalmedewerker, allemaal mensen met verstand van zaken helpen me ook als ik iets wil weten of ergens over twijfel.
Ik lees boeken, zoek op internet, haal ook van bokt allerlei interessante informatie.
Geloof toch niet dat ik me er prettig bij zou voelen als ik nu nog een verzorgpony zou moeten gaan zoeken.
Als ik naar je vraag kijk, denk ik dat jij prima in staat bent om een paard aan te schaffen en te verzorgen. Maar inderdaad niet aan huis, wel bij een stal waar je bijgestaan wordt door vakkundige mensen.
Succes en veel plezier met je (toekomstige) paard.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:39

Ik vind het echt lariekoek dat ze niet aan een paard zou mogen beginnen omdat ze nog geen ervaring heeft. Juíst door er eentje zelf te hebben leer je het meest.

In de stal naast die van mijn pony staat een ontzettend leuke pony van een meisje die totaal geen verstand van paarden had, evenals haar ouders. Maar door hulp van stalgenoten en mensen met kennis van zaken, hebben zij en haar ouders het al doende prima opgepakt. Ze leren ook nog elke dag, en vragen ook nog steeds veel als ze iets niet zeker weten, maar in mijn ogen is dat alleen maar goed. Inmiddels kunnen ze lezen en schrijven met de pony.

Waarom zou je eerst 'uren moeten maken' op een manege? Kom op zeg, TS is oud en wijs genoeg om te beseffen wat de verzorging van een dier inhoudt. Het enige wat ze wil weten is wat er specifiek komt kijken bij de verzorging van een paard.

Beetje kortzichtig...

Veel succes met het zoeken naar een juist paard, en ik ben het met je eens dat een wat ouder paard wellicht wat makkelijker leert ;).