wel of geen halster om in stalling/weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laat jij het halster om in stal of in de weidegang?

ja, niks aan de hand toch? alleen maar handiger
14 (2%)
ja, maar denk er wel goed om, vind het soms wel een klein beetje eng.
30 (6%)
ja, alleen in de stal
3 (0%)
ja, alleen in de wei
137 (28%)
nee, neemt te veel ricico's met zich mee
268 (55%)
nee, vind het gewoon wat makkelijker
21 (4%)
nee, vind het zonder er mooier uitzien
7 (1%)

Totaal aantal stemmen: 480

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:06

heaven schreef:
op stal geen halster en in de weide ook niet!!
als ze vast komen te zitten met hun halster kunnen er enstige dingen gebeuren!!
en zeg nooid nooid want zelfs een ongeluk zit in een klein hoekje.
paarden zijn makkelijk te pakken in de weide zonder halster..

Valt mee hoor ;) je hebt hele goede veiligheidshalster tegenwoordig! Soms is een kleine aanpassing aan het gewone nylon stalhalster ook al voldoende (of een goedkoper leren halster: leer breekt veel sneller, vooral bij de goedkopere als de stiksels niet helemaal geweldig zijn).
Kan mij heel goed voorstellen dat het voor een pensionhouder een stuk sneller werkt als de paarden een halster om hebben, dat scheelt tijd!
(nu heb je aan die van mij geen fluit, want die krijgt alles af := )

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:10

Welshcobfan schreef:
Kan mij heel goed voorstellen dat het voor een pensionhouder een stuk sneller werkt als de paarden een halster om hebben, dat scheelt tijd!

Inderdaad! Mijn paard staat momenteel ook op een pensionstal, daar staan alle paarden 24/7 met halster om.
Opzich heb ik daar geen problemen mee hoor, maar thuis doe ik lekker het halster af in de stal.
En ja, als ze in de wei staat kan ik haar geweldig goed in de gaten houden, als ik iets verdachts zie ren ik meteen naar buiten. ;)

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:18

Mijn paard heeft in de wei een halster om. Op stal gaat ie altijd af, behalve als ik haar even binnen zet en daarna zo weer ga rijden, dan laat ik hem nog wel eens om. Ik deeed het halster wel eens af, maar als je dan aan het halster zat om het af te doen buiten, wou zij al weg. Dus dat was niet zo'n succes.

We hebben nog nooit een ongeluk met een halster gehad, maar mocht er iets gebeuren zijn we altijd snel bij.

KarenDekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:43

Ik doe ze ook altijd zonder halster om, dit omdat het inderdaad te veel risico met zich meebrengt. De shetjes zijn soms wat moeilijk te vangen, maar die heb ik nu aangeleerd dat ze wat lekkers krijgen nadat ik het halster heb omgedaan om ze mee te kunnen nemen naar stal. En dit werkt prima!

llies

Re: wel of geen halster om in stalling/weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:38

Op stal staat die van mij nooit met halster, op de wei meestal wel omdat de eigenaren van de stal dit makkelijker vinden om ze 's avonds van de wei te plukken. Ikzelf heb liever zonder halster omdat mijn paard kale plekken krijgt van haar halster thv het slotje (nylon halster). Ik ben nog nooit accidenten op de weide tegengekomen door het halster, mss is het in de zomer wel handiger om ze met halster buiten te zetten? omdat je daar van die vliegenmaskers ed aan kan hangen.

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:40

Geen halsters om in de wei en ook niet in de stal. Te gevaarlijk. Als ze ergens achter blijven hangen weet je niet hoe erg het kan aflopen!

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:47

Ik laat het altijd uit, ik doe het alleen aan om haar te borstelen :p
Om haar in de wei te zetten moet ze 5 meter wandelen, en ze kan niet weg, want alle poorter rondom haar zijn gesloten, en bovendien volgt ze me gewoon als een schoothondje O:)
Als ik haar uit de wei haal, doe ik gewoon de poort open, en loopt ze naar haar stal, omdat ze weet dat ze eten krijgt :')

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:57

Bij een nieuw paard laat ik altijd 2-3 dagen het halster om als het in de wei staat, omdat ik eerst wil weten of ie zich goed laat vangen. Als ze lang binnen gestaan hebben in de winter laten we ze eerst wat uitrazen, maar daarna doe ik de halsters af. Op stal dragen ze nooit halsters, we hebben er trouwens eentje die haar halster altijd afdoet, en 't is niet zo leuk om in de mest halsters te gaan opgraven...

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:04

die van mij staan, sinds dat mogelijk is, zonder halster (24/7 weidegang). Prettiger voor het paard, en geen enkele moeite voor mij. ;)

gwenniieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 09:44

in de stal heeft hij echt altijd zijn halster af,maar in de wei niet.
Dan staat hij met 9 anderen paarden en als je hem dan weer wilt pakken dan gaat dat niet zo makkelijk,want dan moet je ook nog zijn halster omdoen,terwijl hij als best moeilijk is met vangen.

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:16

Mijn Paarden hebben hun halster niet om in de stal en weide vind het veel te gevaarlijk meestal moet er eerst altijd wat gebeuren....
Fries merrie veulen heeft zich zelf opgehangen bij ons op stal omdat ze een halster om had dus voor mij geen halster om.... (ongeluk zit in een klein hoekje)

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:06

Ik heb ja, alleen in de wei ingevuld, maar dat is alleen als ik zelf niet thuis ben zodat ze voor anderen makkerlijker te pakken zijn. Mocht er iets aan de hand zijn.
Ben ik zelf thuis dan gaan ze ook op de wei af.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:10

Ik heb;
Nee neemt teveel risico's met zich mee.
Dit omdat ik bang ben als die bijvoorbeeld jeuk heeft aan z'n hoofd dat die met ze benen gaat krabben en dat die straks vast blijft zitten.
Of hij kan ook ergens aan blijven hangen...
Dan ben ik maar liever iets meer tijd kwijt om hem te pakken inplaats van dat die dalijk verwondingen heeft of dat die er niet meer is..

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:47

Niet om laten.
Geen fijn idee misschien blijven ze wel vast zitten.

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:43

Hier altijd zonder halster, ze komen toch niet veel van de wei af dus waarom zou ik? En daarbij heb ik al genoeg verhalen gehoord over paarden die zijn overleden aan ongelukken zoals het vasthangen in de stal of met hun been achter hun halster blijven steken.. Zeker bij veulentjes. Vind het trouwens zo onhandig voor de paarden soms, die van mijn paard heeft zo'n gigantisch zwaar leder halster, weegt echt super veel dus dan hangt dat zo lomp rond hem.. En als je ze toch met halster op de wei laat en je doet ze niet los genoeg heb je dan misschien wel wondjes..

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:54

Dag en nacht hebben die van ons een halster om.

In het begin heb ik het wel eens afgelaten, totdat er een keer een koe door onze wei kwam gerend en mijn paard in paniek over de omheining is gesprongen. Heeft toch even geduurd voordat we haar konden vangen zonder halster.

Vervolgens heeft onze houdini de poort van de wei eens opengemaakt het 's nachts, en toen stonden dus 4 paarden/pony's aan de overkant van de weg zonder halster. Ga dat maar eens vangen!

En aangezien de paarden 24/7 vrije uitloop hebben, hebben ze altijd een halster aan. Zou ik ze 's nachts op stal opsluiten, dan zou ik het wel uitdoen.

Zo ben ik ook een keer achter 2 loslopende paarden aangegaan. 1 ervan had ook geen halster om. Ik was in de stal toen ik ze voorbij zag rennen. Voor de zekerheid heb ik toen een halster met touw meegegrist en wat een geluk... ik had ze anders nooit kunnen tegenhouden en vangen.

Dus...toch maar liever een halster om.
Er kan wel een ongelukje in een klein hoekje zitten, maar het ergste wat hier is gebeurd, is dat ze met het halster aan de stroomdraad zijn blijven hangen. Nou, dan trekken ze dus de stroomdraad kapot en/of hun halster.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:14

Zowel op de wei als in de stal gaat het halster af. Zowel veiliger ivm ergens achter blijven haken als ook prettiger voor het paard.Is snel genoeg omgedan als ze van de wei wordt gehaald.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:22

Mijn paard heeft absoluut geen halster om op het land (hij staat niet op stal) :n . Ik vind het totaal onnodig, ik zou het risico niet eens durven nemen dat hij vast komt te zitten (hij staat graag in de struiken om voedsel te zoeken, ik vind het niet fijn voor hem, zo'n ding om zijn hoofd, ik vind het ook niet mooi en mijn gewone stalhalster ligt toch al weg te rotten in de kast, aangezien ik verder alles met touwhalsters doe (uit het land halen, grondwerk, rijden, etc. :D ).

Hij springt echt niet uit het land, hoor. Lijkt me stug met die brede sloten, bomen/struiken en een paar goede hekken. ;)
Daarbij staan ze dan in natuurgebied wat afgesloten is of een andere wei. Er is geen weg in de buurt. :D
Mijn eigen paard wandelt ook altijd naar me toe, net als het overgrote deel van de kudde eigenlijk. Ze lopen vaak gezellig met ons mee. Heb geen last van onvangbare paarden. :n

Ik vind dat bij de opvoeding horen, dat je paard graag bij je is en je vertrouwt. Heel simpel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:35

In de wei altijd, op stal niet.
Op stal is het eigenlijk overbodig, je stapt de stal in en je kunt het paard zo wel een pakken of dingen gaan doen.

Voor mensen met een lastig paard dan is het logisch dat je misschien het halster op stal én in de wei om laat, is alleen maar handiger als hij zich niet makkelijk wil laten pakken.

charlie430

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:37

Hangt hard af van de situatie denk ik, toen mij paardje pas bij ons was kende hij egt nog niets dus als je dan het halster eenmaal had aangekregen liet ik het toch effe aan maar na een tijdje is vond het het niet meer eng enzo om aan en uit te doen en sindsdien doe ik het zoveel mogelijk uit want hij heeft een gevoelig huidje

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:42

Als je paard zich niet laat vangen, dan zou ik daar eerst wat aan doen i.p.v. dan maar een halster om te laten. Maar ach, da's mijn mening en benadering. :D

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:47

Mijn paarden hebben op stal nooit een halster om, maar in de wei wel. Ze staan hoogsten 5/6 uur buiten en vind het dan niet nodig om het halster af te doen.. Ze staan ook bij mensen thuis, en mochten ze dan eens los breken dan kunnen zij ze gewoon pakken..

smullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:44

In de wie altijd halster om.. Stel dat ie uitbreekt dan is t best lastig vangen zonder halster

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:49

Mijn paard heeft op stal nooit een halster aan, in de wei wel. Dit is puur uit praktisch oogpunt, ik sta op een pensionstal waar mijn paard binnen en buiten wordt gezet door andere.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:51

Mijn paard heeft nooit een halster om in de wei. Ik vind het veel te gevaarlijk. Ookal kunnen ze hier eingenlijk nergens aan blijven handen. In de stal heeft ze haar halster ook niet om. Ze is altijd blij me te zien, dus ze komt toch wel...
Ook als ze zou ontsnappen is ze zo te vangen. Ten eerste gaan ze hier het erf niet af, dat is niet logisch voor ze. En als ze dan eenmaal vast zitten in de hooiberg is vangen ook geen kunst. Maar Mone is nog nooit van me weggerend toen ik haar wilde pakken...

Helaas moet ze wel een graaskorf aan, omdat ze zo dik wordt anders. Of ze moet in haar eentje op zand, maar dat vind ik ook niet echt een optie. Maar ik heb de graaskorf verbouwd zodat hij knapt als ze ergens achter blijft hangen. Als ze een beetje fanatiek tegen de drinkbak schuurt ligt ie er al af :P .