Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:59

Leuk boek!!! :j

Mijn paard staat in natuurgebied op een stuk grond, wat ook verdeeld is in ca. 4 grote stukken (soms meer als er meerdere hekken openstaan). Heb nog nooit paniek bij een paard gezien, wat bij het eerste hek los gelaten wordt en de rest van de kudde zoekt. Wel sprint die van mij heel vrolijk naar de kudde, maar dat is iets heel anders dan paniek. :D
En soms loopt hij ook heel relaxt in stap naar de rest. Bomen, bosjes, riet en watertjes genoeg bij ons. Net als wat zanderige plekken en de omheining is voornamelijk natuurlijk, op een paar hekken na.
Ik zou ook graag een gedeelte willen verharden en nog meer zaken willen doen, maar dat mag niet. Ben al heel erg blij met wat we nu hebben, zo middenin de natuur.

Toch vind ik het allemaal superleuke ideetjes en zou graag willen dat zulke weides vaker te zien zouden zijn. :j
Is toch fantastisch voor zo'n kudde paarden???

En ik zal Marja nog even mijn email mailen. Altijd interessant. :j

pmarena

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 16:14

Over dat pea-gravel : waar vind je die rommel in hemelsnaam ? :P

Ik zou niet weten waar ik het moest bestellen....lijkt me wel dat het minstens rond een cm doorsnede moet zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:17

fojoe schreef:
jamaar, ik heb 3 kleine kinderen rond mij hangen, dat schiet niet op ^)

Pak lange vingers doet wonderen ;) :+
Citaat:
ik veronderstel dat je het bosje ongeveer aan de zuid-westkant plaatst?
Nou heel toevallig staan die bomen er al tig jaar en ook nog eens op de zuidkant :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 16:18

Van wie is die wei met het bosje dan.... :?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:19

Van de eigenaar waar ik het van huur :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 16:20

O , toch van jou !

Ik dacht dat je een veel kleiner stukje had joh , nog ruim onder de halve hectare :)

Die donkerbruine streepjes bovenaan...wat is dat ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:22

Bomen om over te springen :)
Mijn eigen wei-bij-huis is idd meer postzegelformaat :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 16:26

Oja , stammetjes , natuurlijk !!

O is dat het schapenweitje dan waar je het een jaartje terug over had...? Of ben ik gewoon helemaal niet meer op de hoogte sinds ik het boomloze topic niet meer zo volg :P

Van de gemeentes halen ze regelmatig her en der oude populieren weg , komen best mooie woeste stammen vanaf :j
Zouden die een beetje geschikt zijn om neer te leggen is dat "fout" hout op 1 of andere manier ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:29

Liever niet te 'woest' maar eerder mooi vlak om verwondingen te voorkomen :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:32

pmarena schreef:
Over dat pea-gravel : waar vind je die rommel in hemelsnaam ? :P

In NL heet het splitkorrel. Als je daarop googled blijkt het ineens niet zo moeilijk meer te verkrijgen hoor ;).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 16:32

Aan de ene kant wel , aan de andere kant heb ik dan weer zoiets van : ze tillen die harige stelten maar goed op hoor , het hoeft ook geen boom van 1 meter te zijn natuurlijk :P

Maargoed , als je 1 keer je paard met opengeschaafde pootjes van de wei / paddock / track hebt gehaald piep je wel anders natuurlijk.

Wel wat voor die ouwe dame van jou trouwens , zo'n track , als ze nog steeds gevoelig is op gras :j

Splitkorrel ?? Daar moet je ook maar opkomen ! Ik ga eens kijken +:)+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 16:33

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:35

de grootte is wel belangrijk. Als je de steentjes van 4-7 mm hebt kan dit in de witte lijn gaan zitten. Kan beter 7-12 mm. Alleen zit je dan weer met uitmesten, want de "kieren" tussen de mestvork zijn ong. 1 cm

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:38

DubbelDun schreef:
Wat ik me afvraag...
Als je paarden aan elkaar hangen en eentje gaat ergens anders naar toe zal degene die achter blijft dan niet dwars door de omheining heengaan om via de korste weg weer bij zijn kuddgenoot te komen ??
En hoe gaan bijv. veulens/moeders reageren als die 2 gescheiden worden doordat er eentje aan de wandel gaat??

Dit herken ik wel. Wat bij ons helpt is om te zorgen dat de uitgang op zo'n manier geplaatst is dat wanneer ze langs de scheidingsdraad lopen ze er vanzelf bij komen, dus dat ze niet eerst nog een stuk van de rest weg moeten lopen voor ze het hoekje om kunnen. Als ze de weg beter kennen dan gaat het beter, maar je hebt van die onnozele paarden die in paniek langs het draadje blijven rennen als ze daar geen doorgang tegen komen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 16:39

Ja daarom , lijkt me een maat rond de cm wel okee.
7 Mm in nog klein zat vind ik eigenlijk , idd. ivm. die witte lijn.

Een mestboy heeft ruimte zat in het harkje :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 16:43

Overigens heb je er idd. van die dodo's bij die bij 2 weilanden met bvb. achterin een doorgang , zo stressend langs die draad heen gaan ipv. gewoon naar de doorgang te lopen.

Maar dat is eigenlijk alleen bij neuroten die de wei niet goed kennen / er niet vaak op lopen.

Als ze de wei kennen en er vertrouwd mee zijn dan is er niks aan de hand en zoeken ze gewoon het poortje op.

Sowieso is het natuurlijk het mooiste als je een beetje groen of iets anders dat het zicht ontneemt , om de track heen hebt zodat ze niet alsnog het hele perceel overzien. Juist die hoekjes en gaatjes zijn zo leuk vind ik. Maar dan wordt het natuurlijk wel al allemaal wat ingewikkelder.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:44

bluebeauty schreef:
de grootte is wel belangrijk. Als je de steentjes van 4-7 mm hebt kan dit in de witte lijn gaan zitten. Kan beter 7-12 mm. Alleen zit je dan weer met uitmesten, want de "kieren" tussen de mestvork zijn ong. 1 cm

Ja maar, pea gravel héb je toch alleen maar tussen de 3 en de 5 mm?

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:47

Het blijkt dat de engelse "pea's" groter zijn dan de nederlandse. Zo rond de 1cm

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:48

heb je die mail al pmarena? anders mag je die hier wel neerzetten als je wil

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 16:50

Bij deze dan :)

Mail van de eigenaresse van het paddock-paradise-postzegel-topic op PN :

Citaat:
Wij hebben dit gekocht bij een bouw-groothandel in de buurt (Vandenbroeck in Hamme). Het heet uiteraard niet pea gravel hier. Ik heb gewoon gevraagd wat voor maat steentjes ze hadden. Het goedkoopst zijn de afgeronde steentjes die gebruikt worden voor het aanmaken van beton ed. Dat bestaat in verschillende groottes. Ik heb eigenlijk fout gekozen qua grootte. Ik had niet ingeschat dat erwtjes in Engeland nogal dikke knikkers zijn ivm de belgische 'petits pois'. Ik heb grootte 4-7mm genomen. Dat heet ook wel 'kift' hier. Maar dat is de kleinste maat, in de praktijk zitten daar dus ook steentjs van 1-2-3 mm groot in, en die blijven soms in de witte lijn zitten, zeker als de hoeven langdurig nat en dus zacht zijn. Als ik het zou opnieuw doen zou ik dus grotere nemen, 7-12mm, of zelfs nog iets groter. Voordeel van mijn kleine maat steentjes is dan wel weer dat ik er de mest makkelijk kan uitsheppen.
Succes!

Groetjes, Nathalie

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:08

Ik noem dat altijd gewoon grind :P Ik wilde het gewoon voor het pad van m'n tuin, maar ik vind het behoorlijk duur spul.

Ik kijk uit naar de website van Marja. Lijkt me heel leuk, zo'n website lekker in het Nederlands.

Er is overigens ook een officiele website: http://www.paddockparadise.com/

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 19:18

Ja dat spul noem ik ook grind , bestaat er geen geheel rond grind ofzo , echt balletjes :?

Net nog even op Marktplaats gekeken trouwens , je wordt echt doodgegooid met gratis af te halen stoeptegels.
Zelfs ook grasdallen met openingen voor gras. Bielzen , opsluitbanden , zand , aarde , kiezelstenen en rotstuintjes : allemaal gratis af te halen.

Dus wat dat betreft kom je een heel eind als je wat tijd , zin en een aanhangertje hebt ;)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 17-04-09 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:20

Grind is van nature 'rond' , pas als ze het gaan breken/splijten krijg je split. Dat is scherp.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:22

ik heb latijd te horen gekregen dat ze op die grasdallen flink kunnen uitglijden?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 19:23

Àfgerond is imo. toch wel heel wat anders dan rònd...mooiste lijken me echt ronde balletjes want gewoon grind daar zitten best nog gemene steentjes tussen....

Sowieso is het oppassen met bestrating en uitglijden. Maarja dat heb je bij modder ook :P