Nieuwe wet ? Paard mag niet alleen staan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Def

Re: Nieuwe wet ? Paard mag niet alleen staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:22

Lijkt me een heel goed idee, maar dan mogen ze er wat mij betreft gelijk ' paard moet met soortgenoot staan' van maken.
Al die onzin verhalen over geitjes en schapen enz. Sneu voor geit en paard..

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:23

En hoe willen ze dit dan allemaal gaan controleren als dit er doorheen komt? En hoe gaat het dan met DE toppaarden zoals die bij topruiters op stal? Of wordt daar dan weer een uitzondering gemaakt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:54

Denk persoonlijk niet dat het controleerbaar is. :)

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:58

Die paarden staan toch ook niet alleen bij topruiters.
En ja die gaan ook gewoon naar buiten.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:00

Denk je echt dat Anky haar paarden bij elkaar in het land heeft staan?????? Oke Bonnie staat met de shetlander maar de rest := Ik weet het nog niet zo zeker ;)

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:02

Heb jij ooit op zo'n stal gewerkt?
Nee duh die worden idd ook niet zomaar met elkaar naar buiten gedonderd.
Nu jij weer.
Maar uh het ging ook om paarden die alleen in de wei 24/7.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:08

Ik ben toch wel benieuwd hoe ze dat gaan controleren. Met dit honden weer staat ze overdag binnen als ik op mijn werk zit, nu staan ze net een uurtje of 2 samen buiten, als ik die ochtend controle had gehad, dan was ik de klos. :D

Hoe kunnen ze nu controleren of je paarden elke dag buiten komen? Komen ze dan meerdere keren per dag controleren of zo? Beetje vaag hoor.

Ik denk dat die regelvorming is gekomen om te kunnen sanctioneren in extreme gevallen. Er zijn gewoon paarden die bijna nooit buiten komen, gewoon omdat men er geen zin in heeft, dat het te veel moeite is om naar de wei te lopen, om het dier te vangen als ze niet willen om weer van die luie stoel te komen om naar de wei te lopen om ze weer binnen te halen.

Dan zijn er plekken waar er wel paarden staan, maar geen ruimte voor buiten, gewoon handel of andere hebberigheid en dat kan nu gecontroleerd worden en beboet. DAAR ben ik zeer voor! Dat is een goed begin.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:11

Niet gewerkt maar wel meegeweest met mijn vorige instruceteur die bij haar heeft gelest. De paarden die buiten stonden stonden allemaal alleen (op Bonnie na dan).
Maar ook al gaat het om 24/7, men wil er met de wet toch heen dat ze dag en nacht buiten staan? En ik wil daarmee aangeven dat die paarden echt niet dag en nacht buiten staan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:12

Die van mij staan ook niet dag en nacht buiten en dat gaat ook niet gebeuren ook niet.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:13

Die van mij dus ook niet ;)

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:17

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:24

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:28

ik vind de actie goed maar ook zo overtrokken,kijk eerder naar de manege paarden die 24/7 binnnenstaan
tja silver heeft in zijn eentje 5000 are maar die kan wel zijn lichaam strekken en rollen en weet ik veel wat nog meer.
terwijl een manege paard al blij mag zijn met een snuffel gat of tralies of dat ene uurtje buiten.

er zijn zoveel dieren die achter slot en grendel in duistere stalletjes staan vermagerd of mishandeld kijk daar naar.
en niet naar goed gevoerden paarden die alleen staan.
mijn buren hebben een paard wat alleen staat met 2 geiten gaat super ze kan mijn paarden zien en die van de overburen ook
dus aan paard zien geen gebrek

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:30

Trek nou even niet alle manegepaarden over een kam. Op mijn manege vliegen die paarden om negen uur in groepjes naar buiten en worden ze om half vijf weer binnengehaald omdat om zes de lessen beginnen.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:36

Die hebben het dan getroffen maar er zijn ook maneges waar de paarden alleen tijdens het zomerseizoen dag en nacht buiten staan en 's winters door brengen op hun stalletje ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:42

tuurlijk. Maar IMO mag je er dan niet van uit gaan dat elke manege zo is.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:44

het gaat mij ook niet alleen over die manege paarden
persoonlijk vind ik dat ze eerst die duistere dingen moeten gaan na kijken ipv mensen die een paard alleen in een wei hebben staan.
je kan ook verkeerde reacties op wekken bij de mensen vind ik.

mijn paarden staan met dit weer in de bak nou die is dus nu kei blub stel dat er dadelijk iemand hier met het fietsje voorbij komt en denk ooohhhgerm die paardjes staan in de blub ik ga de dieren bescherming bellen nou dan heb ik dus een melding aan mijn broek.
terwijl meneer verder fiets.

een vriendin van mij heeft een paardje van 29 jaar oud ding is mager en moeilijk in zijn vacht. gewoon een oud paard dus.
ze heeft daar een kenr gezond dikke pony bij staan maar die ziet niemand alleen dat magere ding zien de mensen.
zei heeft ook een controle gehad en die man zag ook dat alles verder goed is.
maar zei zegt ook dat dat gewoon niet leuk is om mee te maken

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:46

Ik vond het wel geinig toen ze hier voor de deur stonden omdat iemand gebelt had dat de paarden er zo slecht bij stonden. Dus wij samen gaan kijken met die meneer want ja, we waren toch wel nieuwsgierig naar wat het probleem was.

De tinker had knopen in zijn lange manen :(:) Meneer was niet bijster goed gezind dat hij voor niets was opgekomen :') Hij staat er idd een beetje onverzorgd bij voor mensen die enkel sportpaarden kennen. (lees: lange wintervacht zoals enkel een Tinker dat kan hebben, manen die simpelweg niet uitgekamt te houden zijn met een paard dat 24/7 op weide staat en natuurlijk rolt dat witte monster maar wat graag in de modder...)

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:49

Nee. Het wordt niet verplicht in de wet.
Heb laatst op de radio een intervieuw gehoord met de opzetter van de campagne.
Het is een actie in samenwerking met de Dierenbescherming (als ik het me goed herrinner) om mensen er nog eens op te wijzen dat het voor een paard echt niet leuk is om alleen te staan en om mensen aan te moedigen een weidegenootje voor hun paardje te kopen/regelen.
Je zal dus voor zover ik weet nooit strafbaar zijn als je paardje alleen in de wei staat, behalve als je hem verwaarloosd o.i.d.

Overigens vind ik het wel een supergoede campagne!
Een shet of een geit kost niet veel geld en dat maakt het al een stuk gezelliger voor je paard :j

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:57

Nou, als die wet erdoor komt dat hebben we er in ieder geval weer 1 paard met een stalgebrek bij... |( . Laat ik voorop stellen dat ik tegen paarden alleen houden ben, heb het ook nooit gedaan en gewild en heb er altijd meerdere tegelijk gehad daarom, maar er zijn nu eenmaal echt uitzonderingen. En ik heb ruimte zat en ook geld om er meerdere te onderhouden, daar ligt het ook niet aan.
Maar Sanchez kan nou eenmaal echt niet bij andere paarden. Hij word doodongelukkig en verwond zelfs zichzelf. We hebben het geprobeerd, meerdere keren maar het word niet beter alleen erger. Hij loopt tegen de muur met zijn hoofd, gaat weven, rondjes lopen, eet niet en wat al niet meer. Het word gewoon een zenuwachtig wrak, en moet ik hem dan maar verplicht bij een ander zetten omdat de wet dit zegt, dacht het toch niet! Voor de rest komt hij echt niks te kort, hij heeft een grote buitenbox en een weiland van 1.7 ha waar hij iedere dag de hele dag ik mag (zomer en winter). Er zal best iets mis gegaan zijn bij hem als veulen (van een vorige eigenaar weet ik dat hij dit al van jongs af aan heeft) maar hij is nu 9 en ik kan daar nu niks meer aan doen, hoe graag ik het ook zou willen. Want ik was zelfs al op zoek naar een maatje voor hem toen ik er gelukkig achter kwam dat het niet goed gaat met San en een ander paard, anders was dit andere paard ook weer de klos geweest. Trouwens, iemand anders wil zijn paard ook echt niet bij hem in de wei zetten want hij trapt ze ook nog eens allemaal de hoek in (bij hem is het waarschijnlijk een dominantie probleem), en ook op stal bijt ie de hele dag van zich af (bij mij op stal kunnen ze in de box wel onderling contact hebben)
O ja, nu hij alleen staat is het een heel lief, vrolijk en knuffelig paard :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:03

Javelin schreef:
Maar ook al gaat het om 24/7, men wil er met de wet toch heen dat ze dag en nacht buiten staan?

Oh, is dat echt zo?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:33

Tuurlijk niet. Niet zomaar wat roepen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:34

jetla schreef:
Weet alleen dat deze wet in denemarken al van kracht is.

In zweden ook

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:36

Javelin schreef:
Niet gewerkt maar wel meegeweest met mijn vorige instruceteur die bij haar heeft gelest. De paarden die buiten stonden stonden allemaal alleen (op Bonnie na dan).
Maar ook al gaat het om 24/7, men wil er met de wet toch heen dat ze dag en nacht buiten staan? En ik wil daarmee aangeven dat die paarden echt niet dag en nacht buiten staan.

Nee, het is niet de bedoeling dat de paarden dag en nacht buiten staan. Die wet is hier nl al, maar het is de bedoeling dat paarden dagelijks de kans krijgen om gewoon paard te zijn in wei of paddock, samen met andere paarden.
In de winter is een schuilstal hier verplicht of snachts binnenzetten.
Je mag de paarden niet dag en nacht buiten zetten in de winter zonder schuilstal met droge ligplaats. Alleen als ze dus snachts op stal gaan.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:49

Een paard alleen in de wei is niet leuk voor het paard nee, maar ik ken een paard wat heel het jaar alleen in een stal staat en zelfs al jaren niet meer in een wei is geweest, ook niet in een paddock of wat dan ook.
Alleen in de zomermaanden wordt hij 1 of 2 keer per week ingespannen, dus hij kan NOOIT eens vrij bewegen (alleen in een stal van 3X3 m.) en als zijn stal uitgemest wordt mag hij even naar een andere stal. Hij heeft ook geen ander paard/pony in de buurt om te kunnen zien. Heel de winter komt hij dus niet in de buitenlucht.
Ik vind dit vreselijk erg, maar kan er helaas niets tegen doen.
Ook hun hond zit moedersziel alleen in een paardenstal en komt er van het hele jaar niet uit.
Van mij zou de dierenbescherming hier iets aan mogen doen.
Ze krijgen wel redelijk te eten gelukkig.