staan jullie paarden met beenbescherming in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_janet_

Re: staan jullie paarden met beenbescherming in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:50

haffiebecky, dat had ik ook. Maar dat was snel voorbij toen ik een nieuwe goede hoefsmid had gezocht.
Sindsdien blijven de ijzers er makkelijk 8 weken onder

haffiebecky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:00

_janet_ schreef:
haffiebecky, dat had ik ook. Maar dat was snel voorbij toen ik een nieuwe goede hoefsmid had gezocht.
Sindsdien blijven de ijzers er makkelijk 8 weken onder

heb 3 hoefsmeden gehad maar het komt gewoon omdat ze zich zelf vangt en dus niet omdat de ijzers er niet goed onder zitten, helaas, gaat nu steeds beter met deze hoefsmid maar nog presteert ze het om de ijzers er in de wei af te trappen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:00

Als ze wegens omstandigheden (b.v. bemest weiland, te slecht weer) een tijdje binnen hebben gestaan, gaan ze de eerste keer zeker met beschermers de wei op.
Gezien ik weet hoe lomp ze kunnen zijn :=
En mijn 6 jarige gaat sinds maandag met springschoenen de wei op.
Met aanraden van de hoefsmid, anders kan ik waarschijnlijk wekelijks ijzers rapen...
Hij staat sinds maandag 4 kant op ijzers, maar gezien zijn hoeven schuin af zijn gesleten (vandaar dus ook ijzers!) kon hij de ijzers er niet strak onder slaan, waardoor ze aan een kant dus wat losser zitten, waardoor ze er iets sneller af kunnen komen. Dus vandaar springschoenen.
Verder hebben ze niks om op de wei.

KylaSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:33

Mijn pony staat zonder beenbescherming op de wei!
Zou in dit geval (bij mijn pony) geen reden hebben om haar beenbescherming om te doen.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 08:50

nee, nooit.
Ik wil niet riskeren dat ze te strak zitten en alles lekker afknellen.

heeft helemaal geen nut vind ik.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:55

Absoluut zonder, heb nare wondjes meegemaakt doordat paarden ze om hadden

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:03

Ik vind beenbescherming in het weiland echt niet nodig :n Als je je paard iedereen dag buiten zet gaan ze ook niet zo uit hun plaat in het weiland en bovendien word het alleen maar warm, gaat het schuren en kan het afknellen met beschermers om.

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:47

De mijne komt ook niet met peesbeschermers de wei op. Ten eerste als ze de hele dag buiten staan gaat dat lekker knellen.
Nee mij niet gezien om ze om te doen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:48

xMarloes schreef:
Als peesbescherms te lang om zitten,
krijgen ze hele dikke benen!
& in het wild lopen paarden toch ook niet met peesbeschermers?

Dus het is niet nodig hoorr
;)

Even off-topic: 1 probleempje onze huidige paarden komen niet uit het wild en zijn door de fokprogramma's zo doorgefokt dat er paarden zijn die strijken, maaien, zich instappen. Dus als de PVDD, SRP en minister gerda verburg iets aan het dierenwelzijn willen veranderen zullen ze bij het fokprogramma moeten beginnen.

@Stacy S: Welke springschoenen heb jij, die rubberen gaan namelijk heel lang mee(moet je alleen wel t klittenband beetje schoonhouden) en zijn niet al te duur(10 euro max.)

Zelf ben ik er ook geen voorstander van omdat je naar mijn mening alleen maar zwakere pezen kweekt. Ik gebruik ze ook niet tijdens het rijden, m.u.v. springschoenen als we zometeen na de droes weer gaan opbouwen en als hij een langere tijd niet meer buiten is gereden is ie ook vaak jolig.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:52

Bij mij op het werk (springstal) doen ze de sportpaarden alleen in de paddocks met transportbescherms om. En soms met peesbeschermers voor en achter met springschoenen. In de zomer krijgen ze uiteraard ook nog een vliegendeken op!

De jonge paarden die gaan gewoon in de weide met niets om.

Ik vind hetzelf een beetje te veel vanhet goede, maar ja als je paarden hebt die meer dan een ton kosten wil je er wel voorzichtig mee omgaan!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:54

Transportbeschermers???? Nou lekker hoor voor die paarden.

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:55

@Rena100 maar om die paarden transport beschermers om te gaan doen jeetje dat vind ik wel erg ver gaan zeg.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:58

Ik zei zelf ook al dat ik dit zelf ook beetje te veel van het goede vind, maar tja het is mijn baas die het zo beslist dus daar kan ik weinig tegen inbrengen!

Verder doe ik ze ook vaak genoeg met alleen peesbeschermers en springschoenen de paddock in, als de baas het maar niet ziet;)

Edit: mijn eigen paard gaat zonder iets de weide op! en dat gaat altijd goed...ik vind dat als je je paard te veel beschermd het paard ook nergens tegen kan...zonder iets de weide op krijgen ze ook iets sterkere benen van zegmaar.
Laatst bijgewerkt door Rena100 op 27-03-09 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:59

Marijkjuh schreef:
Ik vind beenbescherming in het weiland echt niet nodig :n Als je je paard iedereen dag buiten zet gaan ze ook niet zo uit hun plaat in het weiland en bovendien word het alleen maar warm, gaat het schuren en kan het afknellen met beschermers om.

Helemaal mee eens. Die van ons komen elke dag los en hebben in principe nooit bescherming om. Er zijn er echt wel bij die gek doen, maar omdat ze dat elke dag doen, zijn ze wel wat gewend en al zeg ik het zelf, ze letten goed op zichzelf. Even afkloppen, maar ze hebben nooit wondjes of blessures van het loslopen. Wel ooit een hoefijzer er vanaf, maar dat kan beenbescherming niet voorkomen.

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:00

mijn paarden gaan lekker met niks om naar buiten.
peesbeschermers & strijklappen gebruik ik alleen met springen.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:01

Bij mijn eigenste niks, bij de 2 KWPN-ers van de stalhouder allebei bij de voorbenen springschoenen, anders zijn ze iedere dag 2 ijzers kwijt :=

Samoria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:42

Ik doe mijn paard nooit beenbeschermers aan om in de wei te zetten, ik zie eiigenlijk op de manege niemand dat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:02

Mijn pony heeft niks om, alleen als ze bijvoorbeeld 2 dagen niet heeft gedaan, maar dat komt nooit voor :+ Ze staat zowieso elke dag minimaal 2 uur buiten. Wel heeft het paard van m'n moeder de eerste dag na 2,5 maand op stal te hebben gestaan door een peesblessure wel peesbeschermers omgehad, puur zodat hij zich niet aantikt doordat ie gek gaat doen. Gelukkig deed ie helemaal niks, dus hebben ze toen verder niet meer omgehad.

Dounya_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:01

Geef ze altijd pees- kogelberschermers en springschoenen aan, zijn sportpaarden en niet de goedkoopste dus ben er zuinig op! :D

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:03

De paarden waar ik mee werkte in Amerika gingen altijd met springschoenen om de weide in.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:06

Dounya_B schreef:
Geef ze altijd pees- kogelberschermers en springschoenen aan, zijn sportpaarden en niet de goedkoopste dus ben er zuinig op! :D

Denk dat iedereen zuinig op zn beesten is, heeft niks met het aankoopbedrag van het paard te maken lijkt mij ;)

Dounya_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:29

LADPR schreef:
Dounya_B schreef:

Denk dat iedereen zuinig op zn beesten is, heeft niks met het aankoopbedrag van het paard te maken lijkt mij ;)

Wel gedeeltelijk, tuurlijk ben je er zuinig op maar je gaat een sportpaard van 25000 euro toch niet zonder bescherming op de wei gooien lijkt mij, ik in ieder geval niet, maja ieder zijn eigen keus toch ;)

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:31

Mijn pony staat lekker zonder. Ik ben toch niet zo van de beenbescherming. Ik gebruik ze nooit. Het wordt er alleen maar warm onder.

P3TR4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:38

Mijn paard standaard met springschoenen, die trapt in een happy bui nog wel eens een ijzer af. Is het heel modderachtig, krijgt die peesbeschermers erbij om. Zodra het weer droger word, gaat het weer af :)!

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 09:56

De eerste 2 keer krijgt ie sinds vorig jaar peesbeschermers om omdat ie super gek doet en het jaar ervoor zichzelf kapot getrapt had. Rest van het weideseizoen gewoon lekker zonder beschermers.

Zag hier zelfs transportbeschermers langskomen, wat belachelijk zeg. :\