wie heeft paard/pony nog meer alleen staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:28

Steph86 @ uitzonderingen zijn er altijd!
maar dat is nog geen reden om het dan voor ieder paard maar goed te keuren dat ze alleen [komen] staan.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:32

Mariska32, Dat ben ik met je eens.
Ook ik zie mijn paard liever met een weidemaatje maar ik zie er toch vanaf omdat ik geen zin heb in een slachtpartij.

Ik ben ook een voorstander van paarden samen houden.
Maar in Pablo's geval gaat het niet en ja dan moet je keuzes maken.
Had hij wel normaal met anderen paarden samen in de wei kunnen staan, dan had ik ook zeker een maatje voor hem gekocht zodra hij thuis staat.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:38

ik denk dat wij een misverstand hebben. ;)
in jouw geval kan ik het me heel goed voorstellen,paard geeft immers zelf aan het niet te willen.
ik doelde op vele andere pardeneigenaren die het goedpraten dat hun paard aleen staat want dat is voor hun zelf handiger.

Steph86

Re: wie heeft paard/pony nog meer alleen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:50

Idd een misverstand, ik heb het weer is te snel gelezen...

Paardeneigenaren die een paard alleen hebben staan omdat het voor hun zelf handiger is en dus ook goedpraten voor zichzelf, zijn in mijn ogen idd verkeerd bezig en denken/redeneren alleen van uit zichzelf en niet vanuit het paard gezien.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 21:57

ga inmiddels na een stal toe met meerdere paarden...

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:05

Kiddes, wat goed van je!

Steph86, Wat ik erg vind aan jou paard is dat er ergens ooit in zijn leven iets is mis gegaan waardoor hij nu niet snapt hoe een groep paarden werkt. Dat het nu niet meer op te lossen is dat kan, maar ergens ooit heeft de mens die wel voor hem verpest.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:10

kazary schreef:
Kiddes, wat goed van je!

Steph86, Wat ik erg vind aan jou paard is dat er ergens ooit in zijn leven iets is mis gegaan waardoor hij nu niet snapt hoe een groep paarden werkt. Dat het nu niet meer op te lossen is dat kan, maar ergens ooit heeft de mens die wel voor hem verpest.

Ik kan ook alleen maar gissen waar het mis is gegaan.
In mei heb ik hem een jaar en vanaf het begin was/is hij al zo.
Ik hoop dat als hij thuis staat, hij inziet dat het niet meer nodig is om constant te hoeven strijden.
Waar en wanneer het mis is gegaan is voor mij ook een groot raadsel en nu probeer ik het er het beste van te maken voor hem.
En als hij in de toekomst klaar is voor een maatje, dan zal die er ook zeker komen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:17

Daar kun jij nu ook ineens niets meer aan doen. Maar ik hoop wel dat de regel ooit door gaat dat een paard niet alleen mag staan. Dan hebben paarden als die van jou niet een verleden dat ze niet weten wat een ander paard is.

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 08:26

Kiddes, wat goed! Dat zal heerlijk zijn voor je paard :j

Steph, jij hebt er dus ook eentje die niet met anderen kan. Sneu eigenlijk hè. Mijn fjord is net zo (zie verhaal eerder hier).

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:04

@ Lausan,

Sneu is het idd.
Ik heb me er maar bij neergelegd dat hij gewoon zo is en dat het in ieder geval voorlopig niet anders kan.
Sneu dat San zo bang is, die van mij is allesbehalve bang en gaat de confrentatie aan.
Dinsdag haalde de stalhulpen hem uit de wei, en ineens stond hij op de achterbenen bij de hengst voor de stal, hij heeft flink op zijn donder gehad maar zelfs dat mag niet baten bij hem.

jav9411

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:33

Wij hadden een tijdje onze pony ook alleen staan! Maar toen de tweede kwam was hij toch een stuk vrolijker! Ook al heb je een mini shetlander dat is dan altijd beter als niets. Deze is ook niet duur en eet bijna niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 15:56

mijn drachtig paardje staat nu even alleen maar als veulen er is en er af mag niet meer, maar ze kan haar vriendjes wel zien en soms komt de oudste er effe bijstaan

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:43

Vind het nogal dramatisch om gelijk te gaan gooien met dierenmishandeling.
Ik ben het er mee eens dat een paard een kudde dier is het hoort in een groep.
Maar zoals wij ze vaak houden in een groep is ook niet altijd goed.
Ik zie nog maar wat vaak kleine weitje met 2 of 3 paarden erin een grote blubzooi met alle gevolgen van dien.
Ik heb mijn paard nu een maand of 4 thuis staan en het bevalt me prima.
Als ik hem op de wei zet kijkt hij amper naar zijn buurvrouw die elke dag toch maar weer hoopt dat ie naar haar komt lopen, maar hij vind het gras veel belangrijker!
Ik denk als jij een paard alleen houd en zorgt voor een fijn weitje en veel afwisseling (bedoel ik aandacht rijden etc) dat je dan een paard ook happy kan maken.

Ben eerlijk dat ik er in het begin heel veel moeite mee had want ben absoluut een voorstander van meerdere paarden heb 1 box leeg maar heb er nu gewoon geen tijd voor om 2 paarden te houden.
Ik hou liever 1 paard goed dan 2 paarden half.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:46

Ik denk ook dat het aan je paard ligt.
Mijn verzorg shetje stond ongeveer 3 jaar alleen.
En als ik dan een paar keer in de week kwam was hij dat ook echt nodig!
Ik haalde hem uit het land en ging met hem wandelen.
En dan altijd gekke streken uithalen vond hij prachtig.
Maarja dat gaat niet als hij alleen in het land staat.

Nu staat mijn eigen pony bij hem in het land.
En je moest is zien hoe gelukkg hij met der is. Ook al doet zij vaak niet zo aardig tegen hem
Savonds gaat mijn pony op stal (ook alleen) en dan gaat hij al hiniken als ze weggaat (int begin wast echt een drama hij hinikte nog tot savonds laat)
Nu doet hij dat veeel minder soms 1 hinikje.
En sochtens staat hij alweer op haar te wachten. En als ik dan ook nog is aan kom lijkt het wel als die vermoord word zo hard hinikt hij.

Dus ook ik vind dat een maatje wel beter is.
Als ik zie hoe gelukkig die shet nu is met haar.
Dan zou die dat wel heel erg gemist hebben en dat is toch zielig!!

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:15

Wij hebben mijn pony een tijdje alleen gehad maar zagen dat ze echt ongelukkig werd. Ze stond in een hoekje van de bak en at niet veel. Uiteraard hebben wij dat niet zo gelaten, we hebben een Shet gekocht :D En beste vrienden dat ze zijn! :o

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:30

Mijn paard heeft ook jaren alleen gestaan..NOuja alleen is ook niet helemaal waar maar wel alleen in een stal en verderop andere paarden. Die paarden zag hij dagelijks en hij speelde ook regelmatig met deze paarden..Is toch weer anders ;)

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:54

Het probleem met paarden is dat ze zich vaak te snel bij de situatie neerleggen.....

Goed dat hij toch naar een plekje gaat met soortgenootjes!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:11

wat een verschrikkelijke eenzijdige reacties! ik ben het eens met vonnie...
ik heb eens een shet bij mn paard in de box gehad. was een klein monster, zoals de meesten(no offence ;) ) en met voeren schopte hij mn paard altijd. laat dat net op kniehoogte zijn. het duurde ook niet lang, voor hij een flinke knieblessure had.geweldig, met zn 2en in een stal. als je een aparte stal moet maken voor je shet, ben je bijna net zo duur uit als een groot paard. box opstrooien en hooi is net zo duur. alleen de bix is minder. maar entingen, hoefsmid en een DA is net zo duur voor een shet, als een groot paard.
een hond is ook een roedel dier,wie heeft een roedel honden?maar weinig, de meesten hebben er 1...
kanaries, parkieten/papegaaien/konijnen/kippen enz.enz. kalfje zonder moeder, alleen in een kist.ook alleen. zo kun je nog lang doorgaan.
vroeger toen de boer nog werktte met paarden, hadden de arme boeren er maar 1.die stond dan altijd ook alleen.
als je er 2 kan houden, moet je het doen. lukt dat niet, ben je nog geen dierenbeul.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:41

sorry spicegirl ,maar dit vind ik echt bull.
2 paarden in 1 box is idd niets [vaak] maar ik heb thuis ook voor mijn paard een shet aangeschaft.
de prijs voor een shet is net zoveel als een keer uit eten gaan.
ja enten en de smid is even duur maar mijn mini heeft een eigen box van bijna 4x4 en kost me op een schone!!! stal wel 1 baal vlas in de maand,een beetje hooi en een kruimel muslie,phoe he,wel duur hoor. :+
en die ene appel of wortel zal het verschil ook niet zijn.
omdat er kalfjes zonder de moeder in kisten gepropt worden is gelijk alles minder erg?
laten we het ook maar weer over de kindjes in afrika hebben dan.
boeren werkten over het algemeen met 2 span! de hele arme boeren is noodgedwongen dan he.
honden een roedeldier? ach het verschilt nogal met een paard maar ook daarom heb ik geen 1 hond maar 2.

verklaringen genoeg,maar hele grote uitzonderingen daar gelaten..... een paard hoort nog steeds niet alleen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:40

Je zet toch geen 2 paarden opgesloten in 1 stal? En ja je kunt te pech hebben dat je een paard koopt dat geen maatje is voor de ander. Dan verkoop je die en koop je een ander. Het is dan niet zo dat je meteen je paard maar alleen moet zetten.

En dat je met een aparte stal duur uit bent, ja en? Dat is nu eenmaal het houden van paarden op de juiste manier. Kun of wil je dat niet betalen dan ga je toch hamsters houden?
En over de honden, wij hebben er meer dan 1 en dat is ook niet zonder reden gedaan. Wij hebben er nooit maar 1 gehad.
Vogels heb ik niet, ook niet zonder reden. En kistkalveren bestaan al een tijd niet meer. Ze staan in groepshuisvesting. Maar je wilt toch niet de bio-industrie gaan vergelijken met je eigen paard?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:09

kistkalveren bestaan nog hoor! ze WILLEN gaan overgaan op groepshuisvesting...
wat ik bedoel dat ik alle dieren gelijk vind, zelfs als paardengek.dus ik vind dat het basis dieren -welzijn voor alle dieren moet gelden, en niet alleen voor paarden, omdat ze knuffelig zijn.dus niet aan de ene kant het gepamperde sportpaard, met aan de andere kant de fokzeug, een heel -kort-leven in een kooi net zo groot als t dier zelf.terwijl die dieren intellegenter zijn als een paard.eerst de basis voor alle dieren; genoeg bewegingsvrijheid, een frisse neus, etc.en als dat bij alle dieren in orde is, kan je verder gaan met individuele dingen zoals b.v. voor het paard. maar als overheid zijnde, kan je nooit eisen gaan stellen t.b.v. van paarden, als er met ander dieren zoveel misstanden zijn, laat ze het belangrijkste-ergste- eerst aanpakken.
niet 1 paard houden omdat het een kudde -dier is van oorsprong? prima, maar dat geld voor heel veel dieren, dus geen papegaai meer alleen op een stokkie, niet meer 1 goudvis in een kom, een roedel honden, geen geit meer in een geiteweitje.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:18

spicegirl schreef:
kistkalveren bestaan nog hoor! ze WILLEN gaan overgaan op groepshuisvesting...
wat ik bedoel dat ik alle dieren gelijk vind, zelfs als paardengek.dus ik vind dat het basis dieren -welzijn voor alle dieren moet gelden, en niet alleen voor paarden, omdat ze knuffelig zijn.dus niet aan de ene kant het gepamperde sportpaard, met aan de andere kant de fokzeug, een heel -kort-leven in een kooi net zo groot als t dier zelf.terwijl die dieren intellegenter zijn als een paard.eerst de basis voor alle dieren; genoeg bewegingsvrijheid, een frisse neus, etc.en als dat bij alle dieren in orde is, kan je verder gaan met individuele dingen zoals b.v. voor het paard. maar als overheid zijnde, kan je nooit eisen gaan stellen t.b.v. van paarden, als er met ander dieren zoveel misstanden zijn, laat ze het belangrijkste-ergste- eerst aanpakken.
niet 1 paard houden omdat het een kudde -dier is van oorsprong? prima, maar dat geld voor heel veel dieren, dus geen papegaai meer alleen op een stokkie, niet meer 1 goudvis in een kom, een roedel honden, geen geit meer in een geiteweitje.

Ok, dus omdat het voor andere dieren allemaal nog niet goed geregeld is (wat ik ook heel erg vind overigens), is het nu ok om paarden dan ook maar alleen te houden..? Beetje vage redenering...

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:21

Die bestaan niet meer. http://nl.wikipedia.org/wiki/Vleeskalf
En aangezien jij blijkbaar erg weinig weet van de bio industrie omdat je roept dat kistkalveren nog bestaan, ga er dan maar van uit dat het beeld dat jij hebt over de rest van de bio industrie ook niet meer up to date is.
De overheid scherpt regels op de bio-industrie ook steeds aan. Vandaar dat kistkalveren niet meer mogen.
Dat legbatterij kippen vanaf 2012 in heel europa niet meer mogen. Varkens een aantal m2 aan grondoppervlakte moeten hebben en al dat soort dingen.
En omdat de paardenhouderij momenteel de enige is zonder regels is dat natuurlijk wel erg raar. Dus ga er maar vanuit dat daar zeker ook regels voor gaan komen. Zoals in veel landen de regel is dat een paard niet alleen gehouden mag worden maar een soort genoot(je) moet hebben.
En ik hoop dat die regel nog liever vandaag dan morgen er door komt. En dan kunnen veel mensen zich niet meer verschuilen achter er bestaan ergere dingen. Daar is het paard namelijk niet bij gebaat. En het is triest dat mensen het zo goed kunnen praten voor zichzelf.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:34

in dat stukje staat dat kalveren na 8 weken in een groep geplaatst moeten worden.en tot 8 weken? juist!
heb het pas nog op TV gezien, want ze mogen geen blank kalfsvlees produceren. je zag een reportage in een bedrijf, en ze zaten gewoon(?) in kisten...

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:39

Dat is dan geen kistkalf. Die stonden hun hele leven in een kist. En zoals je kunt lezen zetten de meeste hun dieren eerder in groepshuisvesting. En dat is dus ook wat er in werkelijkheid gebeurd.
Maar daar gaat het in dit topic niet om. Je moet geen dingen die niet goed zijn aanhalen omdat jezelf dingen doet die veel slechter zijn. Als jij je paard 8 weken zonder maatje zet zal er niemand over vallen, maar jij doet het zijn leven lang. Dan ben je voor mijn gevoel slechter bezig dan die kalfjes die hooguit 8 weken in een box staan, waar ze elkaar wel zien.