Pensionstallen in de randstad->DRAMA

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 23:51

Ja inderdaad, maar ik maak me er nog niet zo druk om. Zover kijk ik niet vooruit :D . En als het zover is weet ik nu in ieder geval al heel wat meer stallen hier in de buurt dankzij dit topic. Misschien verdien ik tegen die tijd wel zoveel dat ik bij jullie kom staan loesje :P Zou wel superdichtbij zijn, het is echt maar 10 minuten fietsen.

Mano88

Re: Pensionstallen in de randstad->DRAMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:59

dat is inderdaad dichtbij! nog dichterbij als dat ik ervanaf woon! (15 minuutjes fietsen :P )

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 01:03

Ideaal hoor ;) Ik moet onder een tunneltje door en dan naar links en daar is het geloof ik redelijk dicht bij ;)
Heb jij ook wel geluk mee gehad dat ze een pensionstal is begonnen trouwens! Waar stond je eerst?
Bij jouw stal in de buurt is trouwens ook iemand met friezen (weet je wie ik bedoel?) Ik heb er nog over nagedacht om daar te gaan vragen, maar dat is geen pensionstal, en het zag er nogal chique uit, dus dat heb ik maar niet meer geprobeerd :P

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 01:25

Mijn paard staat lekker het hele jaar door buiten..je kan natuurlijk altijd nog terugkomen..lekker buitenrijden, altijd buiten, gezellige mensen (zoals ik..ha ha..) en nog een hele lieve haf:-)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 01:36

Haha! Nathalie, wat doe jij hier nog zo laat! Als er niet een zeker iemand ;) de stal runde bij jullie, had ik er nog steeds gestaan hoor :D Ik blijf het jammer vinden, en nee ik denk niet dat ik nog terug mag komen als ik het zou willen :P

Okee ik ga nu echt slapen!

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 01:38

maar ja als je steeds dichter richting Wassenaar Katwijk gaat zitten, kunnen we straks toch samen rijden!!:-) heb je net een lange mail gestuurd met prachtige foto van Indra!! Ik kom weer kijken bij je, beloofd!! en hier staan nog mooie tips voor stallen, mocht het misgaan bij ons, maar op dit moment is het gewoon erg leuk en gezellig! echt waar!!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:13

MarcoBorsato schreef:
6 keer per dag een beetje voeren is beter dan 2 keer per dag veel ineens. Even offtopic, maar dat wilde ik even melden

Even als reactie op iets hiervoor geplaatste bericht.

Als die 6 voerbeurten bestaan uit 3x hooi en 3x krachtvoer, waarbij hooi en krachtvoer vrijwel gelijktijdig worden gegeven, dan zie ik dat niet als 6 voerbeurten, maar als 3.

Wat ik wilde zeggen dat in veel gevallen 6 voerbeurten helemaal niet nodig is, en dat een stal met veel voerbeurten niet per definitie een beter voerbeleid heeft dan een stal die 3x per dag voer geeft. Dat is meer afhankelijk van hoe de dagindeling is en hoe lang de paarden op het land staan en hoeveel, en welke kwaliteit gras er is. Ook de verdeling van de voerbeurten is belangrijk. Is het 6x per dag voeren met de laatste beurt om 18:00 en de eerste beurt om 8:00, dan is de verdeling al minder gunstig dan bijvoorbeel 7:00, 15:00 en 23:00 met voldoende ruwvoer om een flink aantal uren van te knabbelen.

Mijn paarden krijgen niet eens elke dag krachtvoer, alleen een handje pavo-vital vitamine/mineralenkorrel na het rijden met eventueel nog een beetje granenmengeling. Ik heb kwalitatief goed ruwvoer, waar ze voldoende energie uit kunnen halen en met 3x ruwvoer en paar uur tot een hele dag weidegang in de winter hebben ze vrijwel 24/7 wel iets te knabbelen. In de zomer staan ze 24/7 op het gras (strookbegrazing) of 's nachts in de paddock met ruwvoer, dus ook dan zijn zoveel voerbeurten niet nodig.

Veel paarden met normaal tot middelmatig zwaar werk (elke dag een uur trainen is niet zo zwaar werk) doen het prima op ruwvoer en 1kg (of minder) krachtvoer. Als ze te mager blijven of futloos, zou ik eerder eens goed naar de kwaliteit van het ruwvoer kijken dan zoveel kg krachtvoer extra gaan voeren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:25

Overigens gefeliciteerd met je plekje Hinke!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:57

Hinke schreef:
Noordwijk :D Het is een klein stalletje met in totaal 5 paarden, 3 weides en 2 inloopstallen, en een kleine buitenbak. Er is ook nog een container waar je je spullen kunt bewaren. Het ligt in een woonwijk ;). Het is goed befietsbaar (ong. 6 km fietsen) en het is voor mij ook goed te betalen ;) Het enige nadeel wat ik nu zie is dat er uiteindelijk huizen worden gebouwd en we er weg moeten, maar mss duurt dat nog heel lang.

Ik sta ook op exact zo'n stal, en dat vind ik echt super. Bij ons is 1 vd 3 weides de "winterweide". Die is het meest aflopend/schuin, dus onderaan (bij de ingang :Y) ) heel drassig, maar de rest van de weide kurkdroog, al de hele winter. Ze zijn elke dag buitengeweest van 9 tot 5... Proficiat dat je een leuk plekje hebt gevonden!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:39

Hinke schreef:
Dat is mijn ervaring niet ;) Op de meeste stallen kunnen ze swinters gewoon helemaal niet naar buiten, ook niet als je het zelf doet. Of dus maar een uurtje ofzo.

dan kun je toch 2 dingen doen; zorgen dat je paard er dat uurtje wel extra uitkomt of verhuizen naar een andere stal ;)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 15:53

IngridM: :+ Ik heb dus al mijn stalhuur opgezegd, al een poosje geleden. En ik ga nu zoals gezegd naar een nieuwe stal, met loopstal en waar ze naar buiten kunnen.

Ponyzotje: dank je ;) Het valt op de stal waar ik kom te staan ook wel heel erg mee met de drassigheid. Zij hebben ook 1 weide speciaal voor de winter, dat stukje is wel helemaal kaal geworden maar het is niet blubberig. In de lente gaan ze naar de andere 2 stukken.

JoyceB: daar ben ik het wel mee eens ;) Zes keer op een dag biks voeren lijkt mij ook wel wat veel van het goede. Als ze altijd hooi ter beschikking hebben hoeven ze echt niet ook nog eens 6 keer biks erbij.

Volgens mij voeren ze op mijn nieuwe stal wel iets minder hooi dan ik gewend ben (ik gaf zelf eigenlijk nooit krachtvoer, alleen hooi en gras) dus ik zal nu wel wat krachtvoer bij moeten geven :Y) .

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:41

Hinke schreef:
IngridM: :+ Ik heb dus al mijn stalhuur opgezegd, al een poosje geleden. En ik ga nu zoals gezegd naar een nieuwe stal, met loopstal en waar ze naar buiten kunnen.

geen zin en tijd om alles te lezen dus vandaar dat ik dat niet had gezien ;)

x_fann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:18

ik woon ook in de randstad , heb eerst op een boerderij gestaan daar kwamen ze in de winter ook niet buiten , maar er was wel een bak . dus gingen we met ze alle afspraken maken omstebeurt buiten zetten en binnen halen . betaalde er 150 euro p maand incl hooi en stro , maar door omstandigheden sta ik nu ergens anders .
de pensionstal waar ik nu sta betaal ik 185 euro p maand maar ze komen elke dag van 8 tot 5 buiten in de wei en me paardje vind het heerlijk , lekker de hele dag rennen , spelen en grazen met de andere paarden .ben echt super blij want dat zie je niet veel in de randstad !

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 01:11

Daar heb je inderdaad geluk mee x_fann ;) Waar is die stal?

x_fann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 09:10

in maasdijk ! ik woon zelf bij de veiling in de buurt in 't westland.
het is hier echt een ramp de meeste pensionstallen hebbben niet eens weiland , alleen een rijbak ! en dan betaal je 330 euro daarvoor !

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 09:23

hmm.. mijn vriend woont in nieuw-vennep. [wat ook daar ergens is xD]
en hij had het er over dat er best wel heel veel stallingen en maneges zijn.
ik heb er overigens een de beurt van zijn huis al 2 gezien.

kan je nergens langs de rand van de stad je pony kwijt?
Lijkt me echt lastig voor je.
succes!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 09:30

Citaat:
Misschien is zoveel keer voeren bij veel stallen helemaal niet nodig?
Als paarden 's ochtends gevoerd worden, vervolgens 1 of 2 dagdelen in de wei staan

Wanneer gaat er nog eens een :)* :)* branden bij bepaalde bokkers.

Niet elk paard kan in Nederland in de weide niet zowel in de zomer en niet in de winter.
Heel veel paarden kunnen niet eens in de winter naar buiten en laat ik eerlijk zijn alle mensen die roepen mijn paard staat 3-4-5-6 uur in de paddock vind ik ook prut.

Heel veel paarden zijn niet eens blij door enkel in een zand-bak te staan (mits ze er mogen eten) bij ons mag geen hooi in de paddock komen denk je dan echt dat mijn paarden het fijn vinden om daar 3 uur te staan.
Mijn pony is dol op fourageren (hoe je het ook schrijft) je ziet hem niks anders doen dan neuzen in het stro en slapen (is op leeftijd 26)

In de zomer gaat ie de weide op en dan krijgen ze 4 voerbeuren in de winter krijgt de mijne 7 voerbeurten en dat is iig 4x kracht en 3x hooi (2x niet eiwitrijk en 1x heel erg eiwitrijk) en ik vind dat dus wel fijn helemaal voor een ouder paard

ReLaFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:37

Hoi,

Na jaren in de randstad te hebben gestaan herken ik je verhaal helemaal!
Ik ben ook heel wat keren verhuisd om mijn paard beter te huisvesten.
Ik kies nu alleen nog maar voor kleinere stallen, niet meer voor de mega stallen met 80 tot 100 paarden, daar is het helemaal een drama in de winter met je paard loszetten, mag je blij zijn als je hem 15 minuten buiten kunt zetten. Dan maar geen binnenbak!

Tot nu toe heb ik mijn ideale stal nog niet gevonden hier in de buurt.
Heb ook een tijdje samen met andere meiden zelf een stal gehuurd in de vaste overtuiging, dat we alles zelf konden bepalen en gezamenlijk zouden zorgen dat de paarden ook in de winter veel buiten zouden staan.
Helaas was dit een illusie, aantal meiden had er geen zin in om wat extra te doen, dus liep je met zijn 2-en met de paarden te sjouwen.

Hier ind e buurt is 1 stal, waar ze in de winter buiten staan in hun eigen vaste paddock, maar die stal is duuuuuurrrrrrrr, dat kan ik niet betalen!

Ik denk dat je mazzel moet hebben om een plekje te vinden waar je paard hele jaar naar buiten kan ( winter of in wei of paddock).
Hier ind e buurt raken ook steeds meer stallen hun weide kwijt, omdat alles natuurgebied wordt en men van hogerhand geen paarden meer in de wei wil, maar alleen koeien.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:45

:= := koeien koeien nou die komen ook steeds minder buiten hoor hier. ivm mest afval enzo.

De boer die 10 jaar geleden zijn koeien de hele zomer op het land gooiede (april tot zeker nov) doet het nu nog enkel in aug en sept.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:47

Citaat:
Heel veel paarden zijn niet eens blij door enkel in een zand-bak te staan (mits ze er mogen eten) bij ons mag geen hooi in de paddock komen denk je dan echt dat mijn paarden het fijn vinden om daar 3 uur te staan.

HaHa, erg herkenbaar! Mijn paarden kijken me na een rolbeurt, een snuffelronde en een bok echt aan van... 'Oke, en wat nu?! Op stal heb ik tenminste nog te eten ja!' en gaan in de hoek bij het hek staan :D Daar laat ik ze dus ook geen uren instaan, omdat-ze-van-mij-zo-nodig-buiten-moeten-staan. :P Bovendien willen stalgenoten ook graag gebruik maken van de paddock.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:46

tita schreef:
Citaat:
Misschien is zoveel keer voeren bij veel stallen helemaal niet nodig?
Als paarden 's ochtends gevoerd worden, vervolgens 1 of 2 dagdelen in de wei staan

Wanneer gaat er nog eens een :)* :)* branden bij bepaalde bokkers.

Niet elk paard kan in Nederland in de weide niet zowel in de zomer en niet in de winter.
Heel veel paarden kunnen niet eens in de winter naar buiten en laat ik eerlijk zijn alle mensen die roepen mijn paard staat 3-4-5-6 uur in de paddock vind ik ook prut.

Mijn pony is dol op fourageren (hoe je het ook schrijft) je ziet hem niks anders doen dan neuzen in het stro en slapen (is op leeftijd 26)

In de zomer gaat ie de weide op en dan krijgen ze 4 voerbeuren in de winter krijgt de mijne 7 voerbeurten en dat is iig 4x kracht en 3x hooi (2x niet eiwitrijk en 1x heel erg eiwitrijk) en ik vind dat dus wel fijn helemaal voor een ouder paard

Goed lezen wat de schrijver bedoeld is ook een kunst...
Ik heb in mijn verschillende berichten duidelijk aangegeven dat het voerbeleid van meer zaken afhangt dan het aantal keer voeren, en dus 6x voeren op bepaalde stallen overbodig kan zijn omdat die paarden wel in de wei komen of in een paddock met voldoende ruwvoer. (en echt er zijn in NL genoeg stallen waar paarden wel overdag in de wei lopen 's winters voor een paar uur tot veel langer)

Als jij dan toevallig je paard niet in een paddock met ruwvoer wilt zetten, en je stal 's winters verder geen weidegang aanbied (heel begrijpelijk in veel gevallen) dan blijft er voor jou weinig anders over dan inderdaad maar heel vaak op een dag te (laten) voeren.
En dan nog hangt het goede voerbeleid ook nog af van de verdeling over de dag, en of die 6 keer per dag wel echt 6 keer ruwvoer en krachtvoer is, en niet 3x krachtvoer, en 3x ruwvoer wat gelijk na elkaar gevoerd wordt. Want dat komt op hetzelfde neer als stallen die 3x per dag beide tegelijk voeren en dat zien als een voerbeurt.

Er hoeven bij mij geen lampjes te gaan branden. Zie de dingen helder en realistisch genoeg. Ik kan in mijn eigen weide wel zien wat er gebeurd als die te nat en te zacht wordt. En ik zie ook wat er gebeurd als paarden lang in een saaie paddock staan zonder ruwvoer,
vandaar dat ze bij mij met ruwvoer staan.

En ik ben tegen de hele dag op stal staan, dus heb ik al die (20) jaren dat ik paarden heb verzorgd en gereden (bij anderen en van mijzelf) altijd geprobeerd de paarden er elke dag (dat ik er was) voldoende uit te hebben. En bij andermans paarden heb je er vaak minder tot weinig over te zeggen en kun je alleen je best doen, en bij mijn eigen pony heb ik eerst geroeid met de riemen die ik had (naast rijden/longeren zelf losgooien/in de winterwei zetten en/of laten losgooien door stalgenoten/verzorgsters etc) en toen van stal gaan veranderen en gezocht naar een plekje en manier die wel diervriendelijker was voor mijn pony.
En dat is gelukt. Nu ik paarden aan huis heb, heb ik dus ook de voorwaarden geschapen waarbij ze elke dag (95% van de tijd ook dag en nacht) buiten kunnen lopen.
Dat verwacht ik niet van iedereen. En dat is ook niet overal mogelijk. Maar er is vaak wel wat te verbeteren.

Tegenwoordig zijn er overigens hele mooie systemen om ruwvoer in paddocks te kunnen voeren zonder dat ze zand hoeven te eten.
En men kan paddocks ook zo inrichten dat het hooi niet zo makkelijk en erg vermengt met het zand, door bijvoorbeeld met hoofd buiten de paddock te laten eten, of een klein hoekje van de paddock te verharden zodat het hooi daar op valt.
Als men wil, dan zijn er vaak best mogelijkheden. Mensen (en dus ook stalhouders) moeten leren denken in oplossingen in plaats van problemen.
En als stalhouders verplicht worden een bepaald aantal uur vrije uitloop aan te bieden, dan worden er wel weer (creatieve) manieren gevonden om daar aan tegemoet te kunnen komen. Zal alleen wel vaak geld en tijd en moeite en energie kosten, en als het niet nodig is, dan liever niet natuurlijk... Zo gaat dat!

x_fann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:11

@ joyce B : heel mooi verwoord hierboven , je hebt helemaal gelijk . een paddock is gweldig maar ze moeten er wel eten hebben dat vind ik ook . op de stal waar ik hiervoor stond stond mijn pony elke dag van 9 tot 3 in een paddock met zn vriendjes , maar er was geen eten en geen water . dat is gewoon niks . hij was dan wel buiten maar meer ook niet . een paard hoort van nature de hele dag kleine beetjes te eten of aan een stuk door te grazen . ik ben toen naar de stalbaas gestapt om te vragen of er hooi in de paddock mocht , zn antwoord was vervolgens nee dan word het zo een zooitje . dit vond ik een erge vreemde reactie en mijn pony was er niet echt gelukkig . ik probeerde hem zoveel mogelijk afleiding te geven , door veel buiten te rijden , wandelen enz . nu ben ik verhuisd naar een andere stal , ik betaal wel iets meer . maar hij komt iedere dag op het land , het is bij een boer . niet veel boeren doen dit maar deze boer heeft echt ontzettend veel land . ze wisselen vaak van weide en dan gaat het prima , dan kan het andere land weer rusten . ook is hier een super gedraineerde buitenbak , maar die word alleen gebruikt om te rijden. ze staan dus s'winters van 9 tot 6 in de wei , en iedereen hier heeft voerbeurten dat houd in , sochtens : paarden eten geven en buiten zetten/ en savonds ook eten geven en alle paarden weer binnen zetten . als je onderling goede afspraken maakt en een strak schema aanhoud gaat het allemaal prima ! in de zomer staan ze hier dag en nacht buiten op 1 km weiland ! ik heb me paard nog nooit zo gelukkig gezien !

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:15

Dan heb ik het goed :j
Ik betaal E175, elke dag weidegang in de winter, en in de zomer dag en nacht. Voer zit erbij, ruw en droog. Stallen worden gedaan, zeworden binnen en buiten gezet. En binnenbak en buitenbak. Plus dat de stal grenst aan de Loonse en Drunese duinen :j

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:20

Ooo als ik het zo lees, wat heb ik dan een goede stal!

Stal ligt in 't Gooi naast Weesp. Binnenbak, buitenbak, stapmolen, 15 paddocks en erg mooie stallen. Ook wordt er dagelijks gemest en binnen buitgezet. Inclusief krachtvoer €265 in de zomer weiland en in de winter van 9 tot 13.00 in de paddock
Ben er erg blij mee en mijn paard ook 8-)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:22

Ben blij dat de mijne in Gooi en Vechtstreek heerlijk kan genieten van zijn fulltime leventje buiten op een heel groot stuk land. :D