hoe bevriezen watertonnen voorkomen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus

Re: hoe bevriezen watertonnen voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:36

hoeveel glucose moet er in het water? Om te verkomen dat het bevriest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:54

elke dag er op kloppen met een hamer

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:57

Nu zit ik toch al aardig wat jaar in de paarden, maar leer zo toch weer wat bij !Ik had nog nooit gehoord van een bal in de waterbak en ga het zeker proberen. Maar helpt dit ook als de paarden s'nachts binnen staan, of is het idee erachter dat door het drinken de bal steeds beweegt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:08

@aerdenhout1 : door het drinken beweegt de bal idd en soms wil de wind ook wel wat meehelpen. "s nachts (als mijn paarden binnen staan) doe ik een plaat over de bak met 2 plakken hooi er op. De volgende dag zit er een miniem laagje ijs op wat ik dmv het tonnetje aan te raken kan laten breken.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:25

ik heb nu in de (overdag inloop) stal een oude voerbak opgehangen (zo dicht mogelijk bij de grond, er is een planken hek tot aan de grond dus dat lukte nogal makkelijk) 4 appels er in veeuuuuuuuuul hooi er om heen gebouwd en voila, vanochtend geen ijs

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 22:01

wij hebben een put waar regenwater in opgevangen word en tot nu toe kunnen we nog elke dag water pakken, er hangt een vijverpomp in met een hele dikke slang eraan. Die doet het ook nog gewoon. Alleen wel lastig met die bevroren speciekuipen, elke dag een paar keer gaten in het ijs hakken.
Er is er al 1 gesneuveld omdat we er met een metalen staaf tegenaan zijn gekomen en er toen dus een barst in kwam.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:19

bij ons hebben de bakken nog niet dichtgevroren gezeten, de ponies likken er een gat doorheen en bij de paarden is er ééntje die met z'n hoef het ijs kapotslaat. en zo bedenken ze in elke wei wel iets.

zelf vul ik de bakken nu dagelijks helemaal vol, als het niet vriest doen we dat niet vanwege het schoonmaken, wij hebben enorme betonnen bakken namelijk. nu wil ik dat de bakken altijd vol zijn ivm het mogelijk vastvriezen van de kranen bij de bakken. als deze vastvriezen wordt het nl slepen, en zolang dat te voorkomen is doen we het maar, hihi!

bij het vullen van de bakken (de achterste bak duurt het 1 cm per minuut, en varieert van 10 cm tot 20 cm per dag, wat ze eruit drinken), komt het water in beweging, we slaan dan alles goed kapot en door de beweging smelt een hoop ijs al weg. we hebben in deze bak ook een bal liggen.

in de andere bak (die staat dichter bij de stallen, de achterste bak is zo'n 200 meter lopen nl.) gooi ik dagelijks enkele melkbussen met heet water, dit smelt grote wakken in het ijs, en de bak is dan gelijk weer mooi vol.

maar goed, voor de rest hebben wij van vastvriezen dus niet echt veel last, de paarden hebben tot nu toe zélf de ijslagen steeds kapotgemaakt voor er goed en wel iemand bij kwam.

Sunflower1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 16:22

Hallo,
Ik was de hele week al water aan het hakken,warm water erbij en omdat wij ook nog een hoop konijnen hebben nieuwe flesjes met water mee. Het was een giga gesjouw met al het water.Kreeg ik een tip om druivensuiker tabletten in het water te doen. Dus wij een heel pakje in de badkuip van de pony`s gedaan en een tablet per drinkflesjes van de konijnen. Jaja, dacht ik nog en wat blijkt...............alle flesjes niet bevroren en maar een heel dun ijslagje op de badkuip bij de pony`s.Echt,waar een wondermiddel en druivensuiker is ook nog goed en lekker. Probeert het maar!!!
Groetjes Andrea

lLiekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 16:26

ik heb ook een plastic bal in de waterton liggen,
het helpt wel goed, verder doe ik wel s`nachts het raampje/ bovenkant van de stal dicht
Pling *LOL*
dat helpt ook wel:P

groetjes en suc-6 L.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:26

vergeet niet dat een hoop paarden érg gevoelig zijn voor suikers, dus óók druivesuiker. ik kies dan persoonlijk toch maar voor wat extra werk.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:38

Ik heb het simpel opgelost met een vijververwarmer - te krijgen bij de dierenwinkels waar koi-karpers verkocht worden. Het is een stalen verwarmingselement dat in de drinkbak drijft dmv een styroporblok. Wij hebben de drinkbak (ca 150 liter) naast een paal van de rijbak gezet en de drijver daaraan vastgezet met een touwtje, een stuk gaas erover heen zodat de paarden niet aan het blok kunnen komen, maar ruimte genoeg hebben om lekker fris en koel water te drinken. 45 euro en het probleem is opgelost.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:44

Jannepauli schreef:
Ik heb het simpel opgelost met een vijververwarmer - te krijgen bij de dierenwinkels waar koi-karpers verkocht worden. Het is een stalen verwarmingselement dat in de drinkbak drijft dmv een styroporblok. Wij hebben de drinkbak (ca 150 liter) naast een paal van de rijbak gezet en de drijver daaraan vastgezet met een touwtje, een stuk gaas erover heen zodat de paarden niet aan het blok kunnen komen, maar ruimte genoeg hebben om lekker fris en koel water te drinken. 45 euro en het probleem is opgelost.

heb ik aan gedacht, wij hebben thuis een 'bubbelgeval' in de vijver, dat scheelt ook enorm en ons kleine vijvertje is nog niet dichtgevroren geweest. echter, bij ons op stal staan de achterste waterbakken op 200 meter afstand van het woonhuis, dat betekent nogal wat kabel aanleggen, en in ons geval is het dus niet zó eenvoudig, helaas. bovendien worden bijna alle bakken van twee kanten gebruikt, ze staan precies 'in' het hek zeg maar, zodat vanuit beide weides gebruik gemaakt kan worden ervan. nu is ook dat wel op te lossen maar ik denk dat het aanleggen van de kabel een tikkeltje problematisch kan worden... vooralsnog staan wij er best goed voor ook, nog geen problemen gehad, wel bevriezing maar tot op heden hebben de paarden alles zelf nog opengehouden. het enige wat ik doe is op tijd de boel weer laten vollopen.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:49

Ik wou vandaag het ijs kapotmaken, heel m'n schep krom gehakt!

Moet dus ook even wat anders gaan verzinnen, nu is het gewoon emmers slepen heen en weer.. Zit denk ik niets anders op, ik wil geen suikers erin doen ivm gevoeligheid van de pony..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:53

gewoon heet water in een jerrycan of melkbus, ik smelt het wakje wat ze al hebben daarmee in no-time extra groot. ik heb waterbakken te vullen van zo'n 300 liter (als 't niet meer is), maar als je de kan/ bus leeggooit op één plek heb je zo een flink wak. het stukhakken deed ik altijd met een bijl, die is er beter tegen bestand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:14

ik heb dus elke dag dooie muizen in mijn wateremmers op stal.. Misselijk De paarden drinken dan ook niet meer, lijkt of ze het proeven..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:15

hmmm moet wel zeggen dat ik zelf die emmers goed zou schoonmaken, zo niet ontsmetten... gatsie. volgende keer een handdoekje eroverheen leggen oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:16

Het zijn hun drinkemmers. Volgens mij willen de muizen drinken en dan vallen ze er in en verzuipen..gewoon de kleine veltmuisjes.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:18

oh terwijl ze in de stal staan bedoel je? hihi ik dacht dat je ze zeg maar klaarzette voor 't vullen... nee beetje banketstaaf dan om er een doekje overheen te doen, hoewel ze die er wel afhalen natuurlijk... maar beetje nutteloos dan.

arme veldmuisjes, in een poging nog wat niet-bevroren water te vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:23

Is idd sneu, gruwel er wel elke keer weer van. Mijn paard sopt en dan zit er ook hooi in de emmer, ik zie ze dan niet elke keer drijven, vul dus bij en zie dan dat ze niet drinken...dan gooi ik ze aan het eind van de dag leeg et voila, een muis erin.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:13

nogmaals ieks... ik heb niks tegen muizen, integendeel zelfs, maar met lijken heb ik toch wel wat kleine issues... zéker nadat wij afgelopen zomer een onthoofde bruine rat op het erf hadden liggen, die ik met veel walging naar de mestbult heb gebracht...

nogmaals ieks....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:18

We hebben hier ook ratten en ik ben zo dankbaar dat ik nog nooit een dode rat uit de drinkemmer heb hoeven halen..

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:04

Bij ons heel typisch, ieder jaar ligt er op dezelfde plek midden in de wei, in dezelfde maand, een onthoofde duif..
Dan gruwel ik al niet meer van muizen, hoewel die nu volgens mij allemaal doodgevroren zijn Clown

Maargoed, straks even kijken of ik de vries uit de pomp krijg, dan maar opnieuw vullen en een bal oid erin..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:39

hihi ik ga zo ook weer aan de gang, hoewel ik verwacht dat het vandaag lekker makkelijk gaat, het dooit hier behoorlijk.

overigens, wij hebben een stukje eigen bos bij de stalling, en daar treffen we weleens de resten van een duivenslachting aan, maar nooit de lijken. de buizerds die er wonen nemen de lijken mee, neem ik aan...

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:42

Ik hak het elke dag met een paal stuk, en nu lukt het me niet meer(te dik) dus doet mijn vader het..
Maar gisteren was alles bevroren, dus had het geen zin meer om stuk te hakken, toen hebben we hem helemaal geleegd en er lauw water ingedaan..
Maar ik lees heir, een bal, is wel een goed idee! We hebben alleen even geen plastic ballen..

Ik had laatst er trouwens een dooie rat in.. Gatver echt ranzig..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:49

Het hoeft geen bal te zijn, een vierkant bakje met een waterdicht deksel werkt precies hetzelfde.