wat vinden jullie van geschoren paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

knooopje

Re: wat vinden jullie van geschoren paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:06

ik scheer mijn paarden ook,ik doe ze al vroeg een deken op,maar sommige paarden maken echt een vacht aan,paarden die mooi dun in het haar blijven scheer ik niet,maar wij hebben dan ook wedstrijd paarden,en 2 handelspaarden(die scheer ik alleen als het echt nodig is)de wedstrijd paarden zijn allemaal kaal,is makkenlijker en staat een stuk verzorgder!
vind het altijd wel heel mooi als je een rouw paard van de wei krijgt met zo een teddy vacht,en dan scheren!dan herken je het paard niet weer!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:14

Nou, Knooopje, ik weet ook prima hoe mijn paard er van het voorjaar/zomer weer uit gaat zien, hoor. Knipoog
Ik zou die twee 'gezichten' van mijn paard niet willen missen. Het heeft allebei wat en het mooie is dat de natuur het juist dan bepaalt. En niet de mens. Dat vind ik nou juist de schoonheid van je paard laten zijn, zoals hij gemaakt is. Knipoog

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:53

twiggy2008 ik heb een paard niet zolang dat ik hem zomers en in de winter kan zien!meestal heb ik een paard niet langer dan 4 maanden.en van een paard met een bolly wolly vacht ziet er niet uit als een sportpaard tot je hem geschoren hebt,dan staat er wel ineens een sportpaard, dat bedoel ik er eigenlijk mee,want wij verkopen rij(sport)paarden,dus dan verwacht de koper ook dat er een mooi paard staat,en niet een paard wat een dikke vacht heeft,waardoor het hoofd groter lijkt enzo,dan kan ik wel zeggen door die vacht moet je even heen kijken,maar zo werkt het niet bij ons op stal.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:19

het is een kwestie van perceptie; de een vindt een geschoren paard lelijk, de ander een paard met teddyvacht. Het is een kwestie van smaak en gewenning. Jammer, want het moet toch in beginsel gaan om wat goed is voor het paard. En dat wordt tegenwoordig (en vroeger ook al hoor) nogal eens uit het oog verloren.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:28

Er zijn paarden die heel lelijk worden van scheren, en er zijn er die mooi blijven. Ik ken vossen die ineens geel werden, en bruintjes die ineens grijs waren. Mijn paard is zwartbruin, en ik had verwacht dat deze ook heel lelijk zou worden. De 1e x scheren bleef ze heel mooi zwart, bijna niet te zien dat ze geschoren was (2 jaar terug) afgelopen winter is ze niet geschoren (op het randje dat het wel/niet nodig was, toch maar niet gedaan uiteindelijk) dit jaar is ze afgelopen week voor de 2e x geschoren 1e keer was ze nog mooi zwart, nu is ze wat grijzer, maar nog steeds niet lelijk. Ik scheer omdat ze in de training anders hartstikke bezweet raakt, das voor zowel mij als voor haar niet lekker, en dat scheren heeft ze geen problemen mee, dekentje extra er op en gaan. Al die modellen vind k wel om te kotsen, gewoon lekker helemaal kaal Lachen

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:37

die van mij is dit jaar ook geschoren..

en dan echt scheren.. lijf..benen.. hoofd.. hij heeft nog wel een zadelstukje..

Ik heb hem nog nooit geschoren.. maar doordat hij afgelopen zomer met een peesblessure stond, en tot oktober lekker op het land heeft mogen hobbelen was zn vacht lekker dik..

op stal kon ik niet gelijk een dikke deken erop gooien.. resultaat.. een teddybeer..

ikwas na het rijden meer dan een half uur aan het stappen voordat hij droog genoeg was.. hier had ik geen zin meer in..

Nu hi geschoren is is hij een stuk feller, zijn conditie is beter omdat hij het niet zo warm heeft.
instappen met fleece dekentje... uitstappen met fleecekentje..
2 dikke jassen aan op stal..

ideaal.. geen spijt van.
Bovendien ziet hij er nu echt super mooi uit..

hij is er zelf ook een stuk vrolijker onder.. niet meer zo suf..

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:55

Ik heb zelf geen paard(nog niet in elk geval Knipoog)
maar heel pesoonlijk vindt ik scheren een heel onnatuurlijk proces!
Het paard in het wild (neem hier in de oostvaardersplassen de koningspaarden!)
die worden ook niet geschoren!!
Kijk als je je paard scheert omdat hij heel erg zweet of hij heeft iets anders okee dat is uit nood of niet dan?!
maar omdat je het zow mooi vind vind ik best sneu!(niet banketstaaf bedoelt hoor!)
Het is toch heerlijk als je in de winter een warme vacht heb!
Een paard hoort van nature zich aan te passen!

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:00

Buiten dat ik het verzorgder vind staan, vind ik het ook nog eens gezonder (bij sportpaarden zeker). Ze zijn sneller bezweet en het duurt een eeuw om ze droog te krijgen. Lekker met die koude wind!
Bij een geschoren paard is dit niet het geval en tsja, dat sommige er niet mooier van worden neem ik dan maar voor lief.
Mijn mening dus; scheren doe je niet voor de "mooi" maar voor de gezondheid. Een paard wat meer op de wei zou staan dan dat het zou werken, zou ik dus niet scheren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:02

mijn enigste eigenste heeft een teddieberenvacht.......... maargoed de heb ik ook niet in het werk Lachen

maar paarden die ik wel in het werk had, werden allemaal gewoonweg geschoren, wel zo practisch

Jade91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:03

Wij scheren de paarden hier thuis ook echt niet! (en toch zijn het sportpaarden!)
We beginnen als het wat kouder wordt met een niet al te dikke deken op te leggen, dat is maar zat. Blijven ze ook best van kort in de vacht.
Mijn vader is echt extreem tegen het scheren! Maar dan vooral tegen die dekens. Vind hij alleen maar onhandig.
De kleur van geschoren paarden vind ik soms mooi en soms echt afschuwelijk!
Je moet er maar van houden.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:04

Livanna schreef:
Kijk als je je paard scheert omdat hij heel erg zweet of hij heeft iets anders okee dat is uit nood of niet dan?!
maar omdat je het zow mooi vind vind ik best sneu!(niet banketstaaf bedoelt hoor!)

mijn paard leeft niet in het wild, dat scheelt Knipoog
en i.p.v die dikke vacht, heeft hij een dikke deken..

ik zie het verschil niet.
Het is niet uit nood dat ik mn paard scheer..
het is zijn gezondheid.. en zeiknat paard wordt snel ziek!
en dat is nu verholpen

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:08

Ik heb er dit jaar al bijna 40 geschoren. Wel zo praktisch.
Al deze paarden staan in training en het is een ramp om ze na het rijden droog te krijgen. Vandaar dat er voor de optie scheren+ dekens gekozen word. Ze staan allemaal op stal. Sommigen komen een paar uur buiten. De paarden die niet gereden worden staan dik in vacht en komen overdag bijna de hele dag buiten.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:16

Don_Zhivago schreef:
Livanna schreef:

mijn paard leeft niet in het wild, dat scheelt Knipoog
en i.p.v die dikke vacht, heeft hij een dikke deken..

ik zie het verschil niet.

Het is niet uit nood dat ik mn paard scheer..
het is zijn gezondheid.. en zeiknat paard wordt snel ziek!
en dat is nu verholpen

ik bedoelde ook niet dat je tegen z'n gezondheid in moet scheren maar dat het best wel zielig is om hem scheren als het eigenlijk niet nodig is!!
in jouw geval is het dus best wel nodig om z'n conditie op peil te houden!(daar had ik het ook niet over Clown )
en duuuhh dat een paard snel ziek word als hij nat is wat helpt is met stro en een een zweet mes het weg halen(al lukt dit niet altijd!)
en ik wilde ook helmaal niemand boos, geirriteerd of betweterig overkomen!!

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:46

Ik vind geschoren paarden altijd er wel verzorgt uitzien,
Maar ik vind dat je alleen je paard mag scheren, als je goede dekens bezit en veel(zwaar)werk mee verricht. En vooral in een stal staat.
Anders vind ik het er heel erg koud uit zien.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:12

helemaal mee eens!!!:D

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:22

Ik vind het vaak niet mooi, maar ik vind een teddyvacht ook niet alles op concours..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:14

Don_Zhivago schreef:
en zeiknat paard wordt snel ziek!

Hoe kom je hierbij?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:31

Mijn paarden worden ook geschoren.
Het is makkelijker in het werk, ziet er beter uit en mijn paarden lopen prettiger met een dunne vacht dan met een teddy vacht.
Dus de keuze voor mij is niet zo moeilijk.
Ook vind ik een sportpaard in een dikke wintervacht er niet uit zien als ik eerlijk ben.

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:56

Ik heb zelf 2 paarden die ik niet scheer en ook geen dekens op doe. Het betreft een konikpaard welke goed tegen de koude kan en een kruising fries/kwpn. Ik vind dat de paarden zo dicht mogelijk bij de natuur moeten blijven. Maar ik kan me goed voorstellen bij wedstrijdpaarden of paarden die veel moeten werken overdag, zweet etc een belemmering word voor de dichte/dikke vacht je het dan wegscheert om de paarden optimaal te kunnen verzorgen.

Jarno.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:23

JoviBan schreef:
Don_Zhivago schreef:

Hoe kom je hierbij?

dat klopt! als jij in de kou nat naar buiten gaat word je ook verkouden hoor!!

echt waar!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:44

JoviBan schreef:
Don_Zhivago schreef:

Hoe kom je hierbij?

kwestie van logisch nadenken lijkt mij....

Ik zou niet weten wat er zielig is aan scheren :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 09:01

Citaat:
dat klopt! als jij in de kou nat naar buiten gaat word je ook verkouden hoor!!
echt waar!

Ik heb geen vacht zoals een paard dat heeft. En de vacht van het paard doet uitstekend z'n werk.
Absoluut niet te vergelijken dus.
Verdiep je eens in de werking van de paardenvacht, zou ik zeggen.

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:45

Mijn paarden staan overdag op de wei en 's nachts op een uitloopstal, welliswaar onder een afdak maar in de frisse lucht. Ik vind het dan niet praktisch om ze te scheren.
Ook trainen wij niet hard genoeg om profijt van scheren te hebben. Ik kan mij wel voorstellen dat je gaat scheren als je ze vaak in het zweet rijdt.
In de zomer rijden wij intensiever, nu heb je last van natte/ bevroren bak, vuurwerk, snel donker etc etc...en geen binnenbak...Dus we hebben er niet vaak last van dat ze erg nat zijn....Dus mijn paardjes hebben gewoon een wintervacht. Onze quarter staat wel onder een deken omdat hij jaren geschoren is geweest. (bij vorige eigenaresse) hierdoor had hij absoluut geen dikke vacht en maakt dat ook nog niet zo snel aan. Onze andere pony staat zonder deken buiten...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:15

JoviBan schreef:
En de vacht van het paard doet uitstekend z'n werk.
<knip>
Verdiep je eens in de werking van de paardenvacht, zou ik zeggen.

De vacht van een (niet te ver doorgefokt) paard doet uitstekend zijn werk wanneer het niet meer hoeft te doen dan rondkeutelen, zoals de meeste paarden in het wild doen. Het gaat mis wanneer je er meer van gaat vragen, of wanneer ze zelf meer aanbieden. Een paard met een flinke wintervacht kan grote problemen krijgen met warmteafvoer tijdens het werk.
Ik heb nu de onderkant van de hals van mijn merrie geschoren, van keel tot en met boeg en het verschil is heel duidelijk te merken. Na de eerste draf op de hei geen klef paard, maar net iets warm en na de rit (inclusief galop) had ik een paard wat wel wat zweette, maar niet van voor tot achter in de permanent stond. 's Avonds even terug voor het weer rechtleggen van de vacht, was het maar nauwelijks nodig, terwijl ze eerder dan soms de bovenvacht nog niet droog had.....
Mijn merrie neemt geen genoegen met een "aangepast" ritje, die wil op de hei gewoon lekker lopen, flinke draf en bij voorkeur ook flinke galop. Dat het winter is zal haar worst wezen, zij houdt van bewegen! Daarom dus toch maar die streep en ja, die is best lelijk, het zij zo.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:21

Ik hou er niet van . Van de paarden waarmee ik werk hebben de meeste geen deken op. En ook niet zo'n dikke vacht . Ik vind het onpraktisch, want je blijft aan de gang met die dekens (binnen/buiten/regen, blabla...) terwijl niets zo goed werkt als de echte vacht. Daarnaast, en dat zal mijn eigen gezever wel zijn, lijkt het me ontzettend rot zitten, 24 uur per dag een deken op.

Zweten is lastig, maar een paard hoeft niet voor 100% droog te zijn voor je hem wegzet, dat is nu net het voordeel van een goede vacht Lachen.

Toch heeft ééntje bij ons een deken op omdat hij echt een vacht krijgt die op wedstrijden niet meer om aan te zien is Nagelbijten / Gniffelen.