Stro-korrel experiment objectief: conclusies: P.5 & 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 13:27

Update dag 72 MERKLOOS:

Stal lag er redelijk netjes bij vanochtend. De mest was een beetje verstopt, maar dat was vrij eenvoudig te verwijderen.
Daarna het bed weer rechtgetrokken en het geheel ligt er goed bij.
Bijstrooien nog niet nodig.

Afbeelding

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 17:20

Update dag 74 STROVAN incl. mestfoto's:

De stal lag er vandaag bedroevend bij.
Met frisse tegenzin de riek gepakt en aan het karwei begonnen. Het viel echter wel mee, met een riek kun je mooie stukjes aangekoekte korrel pakken.
Ca. 1/2 van de stal leeggehaald, vnl. het achterste deel. Op een paar plaatsen kwam ik nog wat originele, schone mot tegen.

Het overgebleven bed heb ik weer verdeeld over de stal en er 2 zakken STROVAN opgestrooid en een beetje gemengd met de bestaande bodem.

De foto van vóór het mesten is helaas kwijt? Hoe dat kan weet ik niet...

Afbeelding na het mesten

Afbeelding hoeveelheid mest

Afbeelding na het bijstrooien

Lijstje van korrelverbruik volgt.

Al met al kwam er genoeg uit, maar viel het eind resultaat me erg mee.
Het stonk wel behoorlijk en de overgebleven bodem was voor 75% een koek.
Het uitstrooien van het bed was niet zo simpel. Ws. doordat Strovanpaard zo'n draaineus is op stal.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 17:22

Update dag 74 MERKLOOS met foto's:

Ook Merkloos was toe aan een reuze-uitmestbeurt.
Hier heb ik met de riek de bodem losgemaakt en deze met de zaagselvork in de volumebak gegooid. Dat was lichter als bij Strovan. Dit doordat dit paard niet zo veel draait in de stal, vermoed ik.
Hier was de verzadigde bodem érg rood van kleur, beetje zoals vlas.
Na het uitmesten heb ik de overgebleven bodem losgewoeld met de riek en weer over de stal verspreid.
Toen twee zakken ML eroverheen en verspreid over de bodem.

Afbeelding voor uitmesten

Afbeelding tijdens

Afbeelding na uitmesten

Afbeelding met 2 zakken korrel

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 15:49

Update dag 75 STROVAN:
Het leek vandaag wel een heel nieuwe stal!!
De nieuw bijgestrooide korrel mengt zich goed met de bestaande bodem en alles is weer licht van kleur en erg veerkrachtig.
Paard heeft alleen maar achterin de stal gemest, was makkelijk uitmesten.
Rechttrekken was erg snel gedaan en licht in arbeid.

Update dag 75 MERKLOOS:
Merkloos lag er vandaag vrij netjes bij. De nieuw bijgestrooide korrel valt nog niet soepel uit elkaar. Alleen in een urineplek zag ik al uit elkaar gevallen korrel.
Het geheel oogt niet zo mooi als de Strovan stal, Merkloos blijft aan de donkere kant nu.
Rechttrekken was wel snel gebeurt. Bodem nog steeds redelijk goed veerkrachtig.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 15:51

Update dag 76 STROVAN:

De stal was weer een genot om te doen vandaag.
Uitmesten extreem makkelijk, weinig restkorrel bij de mest.
Rechttrekken een fluitje van een cent.
Bed mooi veerkrachtig en uitermate licht van kleur. Geur neutraal.

Afbeelding

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 15:52

Update dag 76 MERKLOOS:

Stal lag er rustig bij. Kleur nog steeds (te) donker.
Korrel valt nog niet uit elkaar.
Uitmesten gaat goed, echter neem veel korrel mee op mestvork (bij Strovan niet het verhaal).
Geur neutraal. Bed nog goed veerkrachtig en dik.

Afbeelding

Imker

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 16:06

Update dag 77 STROVAN:
*\o/* Het was vandaag weer super om de stal uit te doen. Ondanks dat de paarden nu tot 10u binnen hebben gestaan, zag de bodem er hartstikke goed uit.
Ik heb heel simpel de mest kunnen verwijderen en de stal recht kunnen trekken.
Stal ruikt fris naar stro, geen enkele bijgeur, viel me vandaag op.
Bodem is mooi licht van kleur en veerkrachtig.
Als ik de stal een punt zou moeten geven vandaag, zou dat een 9 zijn.

Update dag 77 MERKLOOS:
Stal lag er redelijk goed bij. Paard heeft als een nijlpaard staan te poepen, naar mijn idee (verspreid door de hele stal). Was simpel uit te mesten en bodem was goed recht te harken.
De korrel is nog niet uiteen gevallen, waardoor je toch behoorlijk wat meeneemt op je kruiwagen. M.i. een verspilling, helaas.
Flinke urineplek achterin de stal.
De kleur is nog steeds donker en ik ruik duidelijk ammoniak.
Deze stal krijgt vandaag een 6.5.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 22:38

Update dag 78 STROVAN:

Stal lag er vandaag goed bij. Paard had wat van de bodem naar achter gewerkt, waardoor er een kuil in het midden lag.
Uitgemest met de little giant, was wennen. Schudden gaat fijn, echter is het niet zo stevig als met een ijzeren zaagselvork.
Geur neutraal en makkelijk recht te trekken, bodem mooi veerkrachtig en licht van kleur.

Afbeelding

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 22:39

Update dag 78 ECOBODEM:

Stal lag er vrij rustig bij vandaag, niet veel loopplekken. Hoe netter het Strovanpaard wordt, des te rommeliger wordt het Ecopaard. Mest lag door de hele stal heen.
Nog steeds urineplek, echter niet uitgebreider als voorheen.
Ook nog steeds korrels te vinden in de stal.
Geur zelfde als gisteren, bodem nog veerkrachtig en goed recht te trekken.

Afbeelding

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 12:05

Update dag 79 STROVAN:
Paard had vannacht een putje gegraven in de stal.
Was verder goed uit te mesten, geen ammoniaklucht waarneembaar.
Rechttrekken ging simpel.
1 zak bijgestrooid.

Update dag 79 ECOBODEM:
Stal lag er goed bij vandaag.
Paard had weer overal in de stal gemest. Uitmesten was even zoeken naar de mest, natte plek een beetje verwijderd.
Nog steeds zelfde urineplek en geur.
1 zak bijgestrooid.

Foto's willen niet van de camera, accu is leeg.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 14:43

Update dag 82 STROVAN:

De paarden zijn gisteren al vroeg binnengezet (omstreeks 16u), waardoor ik dacht dat het vandaag een flinke klus zou zijn om uit te mesten.
Niets was echter minder waar: de stal lag er prima bij!

De mest was makkelijk te verwijderen (achterzijde en zijkant van de stal) en het bed was eenvoudig recht te trekken.
Geen urineplek zichtbaar en bodem veerkrachtig.

Afbeelding

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 14:44

Update dag 82 ECOBODEM:

De stal lag er vanochtend qua loop/ligplekken rustig bij. Paard heeft niet staan kappen oid.
Kleur begint echter steeds verzadigder te lijken en ook voelt de bodem klammig aan.
Uitmesten ging weer snel en de bodem was goed recht te trekken.
Duidelijke urineplek met lichte ammoniakgeur.
Nog steeds korrels te vinden van de laatste bijstrooibeurt.
Hoe lang de stal het nog houdt, vraag ik me nu even af. Zoals ik er nu naar kijk, zal het nog een week, hooguit 2 gaan lukken.

Afbeelding

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 12:55

Update dag 84 STROVAN:

Stal lag er vandaag goed bij. Uitmesten was eenvoudig en snel gebeurd.
Ik had nog foto's willen maken van vandaag, echter de paarden stonden al binnen toen ik thuis kwam. Foto's met paarden erop zijn niet zo goed te beoordelen, vandaar morgen weer foto's.

En: vandaag hebben we de 12wekengrens bereikt!! Het einde is nog niet in zicht, de stal kan nog makkelijk een aantal weken mee. Als ik het zo bekijk en de weersomstandigheden niet extreem nat worden, dan kan dat nog wel eens uitlopen tot een maand of misschien twee.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 12:55

Update dag 84 ECOBODEM:

Stal was vrij goed uit te mesten. Zoals ik al eerder zei, is de merrie in de stal rommeliger geworden.
De bodem begint wat verzadigder te raken, dus morgen even kijken of ik tussentijds uit moet/kan mesten.
Rechttrekken ging goed.
Morgen weer foto's.

Hier ook de 12wekengrens bereikt!! Deze stal moet ook nog een aantal weken te rekken zijn, op het eerste oog zeg ik (met behoud van weersomstandigheden) minstens een week of 2.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 23:35

Update dag 85 STROVAN:

Stal lag er rustig bij. Licht van kleur en structuur.
Uitmesten ging simpel en rechttrekken ging vlug.
Geen ammoniaklucht en nog geen duidelijke urineplek.

AfbeeldingV AfbeeldingN

De mestplaats achterin en rechts is goed te zien.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 23:36

Update dag 85 ECOBODEM:

Stal was weer een boeltje vandaag. Mest door heel de stal heen en ook op diverse plaatsen duidelijke urineplekken, welke goed te zien zijn op de V-foto's.
Uitmesten was op zich wel goed te doen, aangezien dit paard de mest niet onderstopt.
Rechttrekken ging redelijk goed.

AfbeeldingV AfbeeldingN

Resultaat ná het mesten is dan toch altijd wel weer leuk, aangezien het er dan weer een heel eind bijgetrokken uitziet.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 13:40

Update dag 87 STROVAN:
Strovanpaard had vannacht besloten een dijk aan te leggen achterin de stal. Hier lag het strooisel ca. 50cm hoog en voor in de stal lag het slechts een cm of 5.
Hierdoor ging uitmesten wat lastig (mest zoeken als speld in stromot-berg), echter voor de bodem was het uiteindelijk wel goed: deze is nu weer goed omgewoeld en hoefde ik alleen weer naar voren te trekken.

Afbeelding

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 13:40

Update dag 87 ECOBODEM:

Paard heeft zich vannacht redelijk gedragen. Urineplekken beginnen nu wel her en der de kop op te steken en maandag of dinsdag zal ik weer (bij beide stallen overigens) tot een grondigere uitmestbeurt overgaan en bijstrooien.
Bed was redelijk recht te trekken, doordat de bodem vochtig begint te worden.
Verder nog steeds ammoniaklucht, echter niet meer als normaal.

Afbeelding

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 14:23

Update dag 89 STROVAN:

Bed lag er vanochtend niet zo netjes bij. Er is een kleine urineplek, welke ik voornemens ben om woensdagavond weg te gaan halen.
Na het verwijderen van de mest was het bed makkelijk recht te trekken en lag het geheel er weer netjes bij.
Nog niet bijgestrooid, dat ben ik woensdag van plan te doen, na het uitmesten.

Dan komt er ook weer een fotoverslag van vóór, tijdens en ná het mesten.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 14:24

Update dag 89 ECOBODEM:

De achterzijde van de stal is nu geheel verzadigd. Binnen 2 dagen was het bekeken.
Daarom heb ik het volgende plan van aanpak bedacht, waardoor ik waarschijnlijk het kan redden tot 1 mei, de datum waarop de paarden weer fulltime de weide op gaan. Ik ga niet meer bijstrooien.
Plan:
Woensdag -> stal achterzijde helemaal leegscheppen. Het droge materiaal aan de kant leggen en als nieuwe bodem gebruiken.
Natte plekken in het vervolg gewoon weghalen en bodem zo goed en kwaad als het kan netjes houden.
Wellicht kan ik het zo voordelig uitzingen tot mei, maar in principe loopt het voor Eco woensdag af. Ik moet nu zóveel weghalen, dat ik eigenlijk een zak of 5 bij zou moeten gaan strooien.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 13:10

Update dag 91 STROVAN WEEK 13!:

Vandaag weer een tussentijdse uitmestdag.
Ik heb een plek uitgemest tot op de rubberen tegels, van ca. 80cm in diameter. Daarna heb ik de bovenzijde van de bodem rul/los geharkt en deze in het ontstane gat gedeponeerd.
Hierna de overige bodem rechtgetrokken en 1 zak bijgestrooid.

Totaal korrelverbruik nu op exact 13 weken bij vies paard:
10.12.2008: 6 zakken,
bijgevuld 1 op dag 20,31,38,45,53,60,69,79 en 2 op dag 74 = 16 zakken
16x 6,50= € 104,00

Gemiddeld verbruik per week: 24,61kilogram, is 1,46 per week.
Kosten per week bij vies paard: € 9,49

Afbeelding

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 13:12

FINALE Update dag 91 ECOBODEM 13 WEKEN:

Vandaag allerlaatste dag voor de stal van Eco.
Planning was om alleen de natte plekken weg te halen en het droge strooisel te laten liggen om te hergebruiken.
Toen ik begon met uitmesten, bleek dat helaas een onmogelijke taak te zijn.

Afbeeldingvóór uitmesten. Líjkt nog licht, maar zonder flits was het echt donkerbruin.

De gehele bodem was verzadigd, op een klein stukje onder de voerbak na, wat nog nagenoeg droog was en voornamelijk bestond uit de koolzaadmot die ik op dag 1 heb gestrooid.
Verder was het een grote, natte bende onder de klamme toplaag.
Ik ben begonnen met een riek om de plakkaten uit de stal te scheppen. Dit ging goed.

Afbeeldingtijdens mesten.

Het kleine beetje mot wat nog goed was (ca 2cm dikte), heb ik uitgespreid over de rubberen ondergrond in de hoop dat dat nog wat wilde drogen. Ik heb 1 zak korels op de uitgespreide mot gegooid en zo hoop ik het nog een beetje schappelijk te houden tot mei.

Op een gegeven moment ben ik schimmelende korrel tegengekomen:
Afbeelding

Uitgebreid verslag met alle informatie mbt gebruik, productinfo, kosten en baten, volgt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 13:13

Verslag Stalstrooiseltest STROKORREL ECOBODEM

Op dag 91 is de strokorrelstal van Ecobodem ingestort. Een goed moment om eens uit te gaan mesten en het verslag van de strokorreltest met betrekking tot de korrels van Ecobodem te gaan beschrijven.
Een compleet overzicht van de kosten, aantal zakken strokorrel, algemene tijdsduur van uitmesten staan onderaan vermeld.

10 december 2008:
Deze dag ben ik begonnen met het leeghalen de stal, hierin lag op dit moment vlas van Ecobodem. Na het grondig schoonvegen van de rubberen ondergrond, heb ik 6 zakken van 20 kilogram koolzaadstrokorrels uitgestrooid in de stal en heb deze wat uitgeharkt en bevochtigd met ca. 20 liter water uit de tuinslang. Een hoopje hooi in de stal en hierna een uurtje gewacht alvorens het paard binnen te zetten.

Dag 3:
Strokorrels blijven in grote mate in korrelvorm en vormen nog geen dichte ondergrond.
Uitmesten is eenvoudig en de kleur is prachtig licht.

Afbeelding

Dag 15:
Het bed is inmiddels mooi bijgetrokken, alle korrels zijn mot geworden. Dit heeft wel een dag of 12 geduurd. Uitmesten is simpel en het bed is goed veerkrachtig. Er is al een natte plek aanwezig, echter nog geen reden om bij te gaan strooien.

Dag 31:
Eerste echte tussentijdse uitmestdag!
Wat is me opgevallen:
- verzadigd materiaal is donkerrood van kleur zoals vlas
- natte plek is sterk omrand, ineens is het materiaal droog
- zwaar (net zoals bij de andere box)
- er kwam m.i. weinig mest uit de box
- niets bij hoeven te strooien
Op dag 33 eerste keer bijgestrooid, dit heb ik een beetje gemengd met de bestaande bodem. Wat me opviel, is dat het erg lang duurt voordat de korrel uiteenvalt. De korrel is tot ca. 4 dagen na bijstrooien nog terug te vinden in hele vorm.

Dag 41:
Paard heeft vastgelegen en zodoende de bodem flink bestierd. De bodem is inmiddels verkleurd van lichtgeel naar mosterdgeel, duidelijke urineplek aanwezig, welke wanneer hij goed verzadigd is, donkerrood wordt, zoals bij vlas ook het geval is.

Dag 51:
Stal ligt er nog goed bij. Geur is neutraal, echter wel steeds een duidelijke urineplek aanwezig, welke ééns per week verwijderd moet worden. Zou ik dat niet doen, zou de hele bodem verzadigd raken (lijkt een domino-effect).

Afbeelding

Dag 56:
CONCLUSIE NA 8 WEKEN:
Stalmanagement:
Ecobodem viel in eerste instantie niet zo vlug uiteen, dit viel me in eerste instantie tegen van het product.
Echter ben ik hier na 2 weken van teruggekomen, aangezien het bed mooi dik en veerkrachtig werd en er tóch nog steeds korrels te vinden waren. Het heeft lang geduurd tot alle korrels tot mot gevormd waren.
Het uitmesten is simpel, neemt niet veel tijd in beslag.
Op één punt wel ammoniaklucht waargenomen, na grondig uitmesten van die plek is deze tot nu toe weggebleven.
Er zit duidelijk verschil tussen de eerste en tweede levering van Ecobodem. Bij navraag blijkt het zo te zijn dat de eerste levering (20kg zakken) koolzaadstro zijn en de tweede levering tarwestrokorrel is. In de tweede levering (zakken van 15kg) zit duidelijk kleurverschil tussen de zakken en ook in verzadigingsgraad zit een flink verschil.

Dag 61:
Na goed uit te hebben gemest wederom een zak bijgestrooid. Het is me inmiddels duidelijk geworden dat je beter te vlug bij kan strooien, als te laat. Zo houd je je bodem optimaal.

Dag 71:
Wederom een keer goed uitgemest deze week en bijgestrooid. Het bed blijft redelijk veerkrachtig. Wat me opvalt is dat er met tijd en wijle een ammoniaklucht hangt. Na het grondig verwijderen van de urineplek is deze enkele dagen weg, echter keert hij toch telkens terug.
Op dag 74 heb ik de achterste meter van de stal (totaal ca. 3m²) leeggehaald en 2 zakken van de nieuwe korrel bijgestrooid.

Dag 81/82:
Er begint nu een duidelijke ammoniaklucht te hangen in de stal en de bodem begint klam aan te voelen. Hij is donker van kleur. De onderlaag is een vaste laag geworden, welke aaneen koekt.
Er zijn nog steeds korrels te vinden van de bijstrooibeurt op dag 74.

Afbeelding

Dag 91:
De stal is niet meer te redden, helaas. Vandaag gaat ál het natte materiaal uit de stal en het nog droge strooisel ga ik opgebruiken, tot het verzadigd is.
Het uitmesten is behoorlijk zwaar, aangezien ¾ van de stal verzadigd is. Hierdoor is het beter om in plaats van een zaagselvork, een riek of bats te gebruiken. Deze kun je niet zo vol laden, waardoor je je rug enigszins spaart.

Afbeelding

Eindconclusie na 91 dagen:

Uitmesten met strokorrels gaat sneller, efficiënter en met minder strooiselverlies als bij andere stalstrooisels. Voorheen heb ik gewerkt met stro, vlas en zaagsel. Bij alle 3 had ik meer werk en meer afval. Gemiddeld ben ik per dag met uitmesten ongeveer 5 minuten bezig geweest. Per dag kwam ongeveer ⅓ tot ¼ kruiwagen mest uit de stal.
Nóg een groot voordeel van het werken met strokorrel: je kleding gaat niet naar mest/ammoniak ruiken.

Strokorrels zorgen niet voor slechtere hoefconditie bij paarden, de smid heeft geen enkel verschil in de gesteldheid van de hoef vastgesteld. De paarden lopen stromot ook niet zo snel uit de stal, wanneer ze bijv. buitengezet worden.
Vegen van de gangpaden gaat sneller en is minder stoffig als met bijv. vlas.

Korrelverbruik Ecobodem:
10.12.2008: 6 zakken
Bijgestrooid op: 1 zak op dag 33,41,53,60,67,79 en 2 op dag 74

Totaal aantal zakken: 14

Totale kosten zakken strokorrel: 14 x 6,20 = € 86,80 inc. BTW

Product:
Ecobodem zit in plastic zakken, welke makkelijk scheuren. Dit is niet handig. Inmiddels is Ecobodem overgegaan op andere zakken met in plaats van 20kilo, 15kilo per zak.
Deze zijn wat mij betreft, makkelijk handzaam en scheuren ook niet zo snel.
Het nadeel van de zakken van Ecobodem vind ik, dat er geen gebruiksaanwijzing op de zakken staat en dat je dan ook niet zeker weet wat erin verwerkt is.
Je hebt af te gaan op de informatie die de leverancier/producent je aanreikt en dat is niet bijster veel, helaas.
Korrel is groot, waardoor hij blijft steken tussen de tanden van de mestvork en je iets meer verlies hebt van het product.
Het bed blijft lange tijd zeer veerkrachtig, is snel uit te mesten en ziet er fris uit.
Er zit verschil in de zendingen van Ecobodem, wat jammer is geweest voor het experiment, aangezien ik nu koolzaadstro en tarwestorkorrel door elkaar heen heb moeten gebruiken. De koolzaadkorrel was erg mooi van kleur en hield zich ook lang goed (zeker de eerste 4 weken).

Paard en korrel:
Paarden zullen wellicht enkele happen nemen van de korrels, maar trekken al snel de conclusie dat het niet lekker is.
Indien je voor de eerste keer start met korrels, is het verstandig om het product te bevochtigen en hooi in de stal te leggen. Na een uurtje, als de toplaag geweld is, kun je het paard binnen zetten. De bovenlaag ziet er dan minder uit als korrels en de kans op opeten slinkt hierdoor aanzienlijk.

Kostenplaatje Ecobodem versus strostal in arbeidsuren:
Het gebruik van strokorrel heeft meerdere voordelen, een groot en voornaam voordeel van strokorrel is het kostenplaatje.
Het uitmesten gaat een stuk minder tijd kosten, waardoor je enorm bespaart op de kosten.
Neem gemiddeld voor het uitmesten en opstrooien van een stro- of vlasstal 15 minuten per stal per dag en ééns per week één uur om de stal geheel leeg te halen en weer op te strooien.

Snel rekensommetje strostal:
91 dagen (13weken) maakt 13x de stal geheel leeghalen en 78x15minuten uitmesten en opstrooien.
Dan kom ik uit op:
13x1 uur: 13 uur totale tijd grondig uitmesten en opstrooien
78x15min: 19.5 uur totale uitmesttijd door de weeks

Dat maakt een totaal van 32,5 uur.
Dit maal een uurloon van € 20,- ex. BTW per uur: € 650,- ex. BTW aan arbeidsloon

Bij strokorrel ben je ca. 5 minuten per dag bezig, vaak zelfs nog minder!
Een goede uitmestbeurt kost ongeveer 20 minuten.

Snel rekensommetje korrelstal:
91 dagen (13 weken) dat maakt 9 dagen goed uitmesten (eerste 4 weken niet nodig) en dan 82x5 minuten.
Dan kom ik uit op:
9x20min:3 uur totale tijd grondig uitmesten
82x5min: 6,8 uur totale uitmesttijd door de weeks

Dat maakt een totaal van 9,8 uur.
Dit maal een uurloon van € 20,- ex. BTW per uur: € 196,- ex. BTW aan arbeidsloon

Kostenplaatje arbeidsuren en materiaal Ecobodem:
Materiaal € 86,80 incl. 6% BTW
Arbeidsuren € 233,24 incl. 19% BTW

Totaal kosten € 320,04 incl. BTW

Mocht je naar aanleiding van mijn verslag vragen/opmerkingen hebben, dan kunnen de vragen gesteld worden in het lopende topic, óf per PB als je dat liever doet.

Ik hoop jullie met dit verslag van dienst geweest te zijn. Het verslag van Strovan volgt, wanneer ook deze stal niet meer te redden is.

Imker

Re: Stro-korrel experiment objectief: conclusie Ecobodem p.5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 15:07

Update dag 92 STROVAN:

De wat grondigere uitmestbeurt gisteren heeft de stal goed gedaan: vandaag lag hij er weer super bij.
Mest achterin de stal, beetje verstopt (paard is onrustig geweest vannacht) onder de bodem, maar wel makkelijk uit te mesten.
Rechttrekken was een peulenschil en de bodem is mooi veerkrachtig en geur-neutraal.

Imker

Re: Stro-korrel experiment objectief: conclusie Ecobodem p.5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 17:04

Update dag 94 STROVAN:

Gisteren (dag 93) lag de stal er beroerd bij. Paard had enórm staan kappen en de voorste helft van de stal was helemaal naar achteren geslagen. Achterin lag het dan ook ca. 50cm hoog.
Uitmesten was even zoeken, echter na het rechttrekken was de bodem mooi los.

Vanochtend lag de stal er piekfijn bij, uitmesten was binnen 2,46 min. gedaan (getimed), inclusief rechttrekken van het bed.
Geur is neutraal, alle korrel van het bijstrooien is mooi verpulverd en het bed is veerkrachtig.

Morgen volgt een fotoupdate (ivm Equitanabezoek vandaag).