Elke dag weidegang of een binnenbak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jilly

Re: Elke dag weidegang of een binnenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:58

Dan kies ik toch voor de buitenbak en altijd weidegang!
Heb het altijd gered zonder binnenbak, dus dat lukt wel Clown

Nu zit er eigenlijk niks meer in het gras, maar het is toch leuk dat ze nog wat kunnen knabbelen als ze buiten staan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 15:14

sflj schreef:
KiWiKo schreef:
ligt eraan wat je doel is met het paard Haha!

Dat moet niet uitmaken. Het plezier van de ruiter mag in mijn ogen nooit ten koste gaan van het welzijn van het paard. Iedere dag op een wei, in de winter is misschien soms lastig maar in ieder geval mag je geen enkel paard de buitenlucht, ruimte, sociaal contact met soortgenoten, beweging en goede voeding onthouden. Geen enkele dag, laat staan meerdere dagen achter elkaar en dan ook nog eens over een langere periode. Longeren, een stapmolen en rijden zijn daarmee niet te vergelijken. Volgens mij moet een paard om mentaal ook goed gezond te blijven zeker ook rustdagen hebben met bovenstaande. En niemand maakt mij wijs dat een paard het net zo fijn vindt om bereden te worden dan een dag lekker in de buitenlucht te zijn met z'n maatjes en niks van een mens te moeten. Een paard is geen hond of crossfiets. Knipoog

en als je doel is nou het paard te corrigeren, en je weet dat je dat gekkenhuis 3 maanden op stal heb? EN je moet echt elke dag met het paard aan het werk??? want je wil namelijk straks weer een leuk paard afleveren?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 15:16

KiWiKo schreef:
sflj schreef:

Dat moet niet uitmaken. Het plezier van de ruiter mag in mijn ogen nooit ten koste gaan van het welzijn van het paard. Iedere dag op een wei, in de winter is misschien soms lastig maar in ieder geval mag je geen enkel paard de buitenlucht, ruimte, sociaal contact met soortgenoten, beweging en goede voeding onthouden. Geen enkele dag, laat staan meerdere dagen achter elkaar en dan ook nog eens over een langere periode. Longeren, een stapmolen en rijden zijn daarmee niet te vergelijken. Volgens mij moet een paard om mentaal ook goed gezond te blijven zeker ook rustdagen hebben met bovenstaande. En niemand maakt mij wijs dat een paard het net zo fijn vindt om bereden te worden dan een dag lekker in de buitenlucht te zijn met z'n maatjes en niks van een mens te moeten. Een paard is geen hond of crossfiets. Knipoog

en als je doel is nou het paard te corrigeren, en je weet dat je dat gekkenhuis 3 maanden op stal heb? EN je moet echt elke dag met het paard aan het werk??? want je wil namelijk straks weer een leuk paard afleveren?

Dan haal je het toch uit de wei om mee te werken????

WEIDEGANG DUS!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 15:21

KiWiKo schreef:
sflj schreef:

WEIDEGANG DUS!!![/quote]

maar als het super hard regent in de winter met onweer of zelfs sneeuw /vriezen dan kun je echt niet rijden in de bak Knipoog dus in dat opzicht is binnebak velemaal beter... dan maar geen weidegang.... (zelf vind ik weidegang of paddock erg belang rijk hoor Knipoog )

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 15:27

Ik vind het belangrijk dat mijn paard lekker veel op de wei staat. Dus geef mij maar het hele jaar door weidegang, en een buitenbak.

Kijk, als het nou eens slecht weer is, ja jammer dan. Rijden kan altijd nog. Vind het persoonlijk een veel fijner gevoel geven dat ik weet dat m'n paardje lekker buiten staat, en dat ze kan doen wat ze wilt!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 15:30

laura1986 schreef:
KiWiKo schreef:

WEIDEGANG DUS!!!

Tuurlijk Lachen Lachen om dan in een onbegaanbare buitenbaan een paard weer in het gareel te krijgen onder het zadel Lachen : )

Je bent lief

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:52

Ik kies voor mijn paard natuurlijk ook voor zomer en winter weidegang
en heb ook nog het geluk dat wij een altijd begaanbare buitenbak hebben!! Die bestaan hoor Vork

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:54

Ik ga dan absoluut voor de weidegang!

nicole1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 17:00

Binnenbak..
Mijn paard kan jammer genoeg niet tegen gras Huilen

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:20

KiWiKo schreef:
laura1986 schreef:

WEIDEGANG DUS!!!

Tuurlijk Lachen Lachen om dan in een onbegaanbare buitenbaan een paard weer in het gareel te krijgen onder het zadel Lachen : )

Je bent lief

Dan huur je toch een rijbaan af voor een half uur of een uur?
Waar een wil is, is een weg. En als je een paard geen goed leven kan bieden moet je het laten vind ik. Lief he.. Was iedereen maar zo.

JordyMacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:25

zou voor een stal kiezen en dan elke dag buiten (( kan ook in een padock met genoeg hooi )) tjaa en binnen of buiten bak het is maar net wat je zelf lekker vind zelf vind ik een binnenbak super maar buitenbak met goede bodem en drainage ( geen idee hoe je het schrijf) doet het ook niet verkeerd

Nadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 12:20

Ik zou kiezen voor elke dag weidegang,
dan heb je wel het beste voor je paard.

Ik heb nu het geluk dat ik op een stal sta waar het mogelijk is je paard het hele jaar door in het weiland te zetten, en het heeft ook nog een binnenbak (en een buitenbak) Lachen

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 12:23

ja mijn paardje staat nu op een stalling waar alleen zomers weidegang is en een binnenbak.
maar onze eigen stallen zijn in aanbouw en dn heb ik alleen nog buitenbak maar dan kunnen ze lekker wel ELKE dag naar buiten veel beter voor de gezondheid!

GVR_Obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:27

Daar hoef ik niet lang over na te denken: Weidegang! Een happy paard is toch wel het belangrijkste! En paarden worden er volgens mij niet vrolijker op als ze de wintermaanden op stal moeten staan en af en toe er uit mogen met iemand op hun rug.

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:28

Hier hoef ik nog geen seconde over te denken.

Lekker het hele jaar weidegang voor mijn knollies !!!!!!

(Ik heb dit zelf met een all weather buitenbak, bevalt prima)

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:59

hele jaar weidegang, heb daar bewust voor gekozen Lachen maar onze buitenbak met verlichting is meestal wel goed te doen dus dat scheelt... en als het echt rotweer is dan hoeft t voor mij ook niet zo, of we gaan het bos in (stal aan de bosrand is ideaal!).

BeautyLove__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 22:41

Ik zelf zou somers weide gang, en binnenbak.

maar het is ook wat jij wil? doe jij swinters je paard naar buiten, of vaak naar buiten.. of laat je 'm binnen
dan zou ik namelijk kiezen voor de binnenbak, maar als je egt persee je paard swinters ook buiten wil in de
wei, zou ik dat doen.. mits het een goeie buitenbak is, anders zou ik tog voor de binnenbak kiezen.

xx

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 22:44

Heel het jaar door weidegang!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:34

Ik ben een van de weinigen hier, maar ga zeker voor optie 2. Wij hebben ons paard nu ook op een stal waar hij in de wintermaanden de wei niet op gaat omdat ze anders het land stuk lopen (wel 1 keer daags paddock met vriendjes en 1 keer daags stapmolen). Maar wij kunnen altijd rijden wat voor weer het ook is en dat vind ik veel belangrijker, aangezien ons paard dit gezien leeftijd en eerdere blessures aan zijn rug gewoon nodig heeft. Wij hebben voorheen een stal gehad met hele jaar weidegang en buitenbak en moesten ons paard in de wintermaanden iedere keer in de trailer zetten om in een binnenbak te kunnen rijden omdat de buitenbak 9 van de 10 keer onbegaanbaar was (lees: 1 grote water en blubbermassa en veel te zwaar om in te rijden)....dat wordt je echt wel zat op den duur want dit kost heel veel tijd die je wel beter kunt gebruiken. Bovendien zijn dit allemaal extra kosten die bovenop de normale stallingskosten komen. Kun je dus beter alles in 1 hebben. Wij besparen nu heel veel geld (vooral op vervoerskosten), kunnen altijd rijden en zien dat terug aan ons paard. Hij loopt 10 keer beter als op zijn vorige stal simpel en alleen omdat hij altijd kan lopen.

Ik vind dat veel mensen wel heel simpel denken, door te stellen dat weidegang voor alle paarden altijd het beste is. Er zijn echter heel veel afwegingen die je moet maken bij de keus voor stalling, en die liggen voor ieder paard en iedere ruiter weer anders, en kunnen in de loop van de tijd ook weer veranderen.

brendatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:10

elke dag weidegang Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:39

SusanH, jullie paard komt er naast het rijden nog 2x uit in zowel paddock met vriendjes, als stapmolen. Dat is al een heel andere situatie dan 24/7 op stal met binnenbak en geen paddocks of stapmolen waar je paard in wordt gezet.
Zo te horen hebben ze het bij jullie prima voor elkaar voor de paarden en krijgen ze genoeg beweging en afwisseling, dus dan is een binnenbak gewoon heel fijn om lekker te trainen.

Alleen fijn kunnen trainen en verder 22 uur op stal staan vind ik geen leven voor een paard... dan kun je beter een robotpaard kopen ofzo. Het gaat wel over een levend wezen dat beweging, frisse lucht en afwisseling nodig heeft om gelukkig te blijven. (naast voldoende ruwvoer etc.)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:55

Naar buiten met die beesten!
Een binnenbak is wel luxe voor de ruiter, maar hoort niet bij de levensbehoeften van een paard.

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:01

Ik zou zeker ook voor weidegang kiezen, is toch wel een vereiste bij het houden van een paard IMO. Lachen

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:04

Scum schreef:
Naar buiten met die beesten!
Een binnenbak is wel luxe voor de ruiter, maar hoort niet bij de levensbehoeften van een paard.

Helemaal mee eens!

Edit: Je went er vanzelf aan, aan alleen een buitenbak. En als je niet kunt rijden door regen of ziekte ofzo, dan heeft je paardje lekker tóch de hele dag buiten gestaan.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:08

Ik zou kiezen voor elke dag weidegang! Niet beters dan dat Haha!