24/ 7 wei..meer paarden die het niks vinden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

24/ 7 wei..meer paarden die het niks vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 17:19

Ik wil er eigenlijk een fatsoenlijk topic van maken zonder strijd..Zou het kunnen
op bokt?

In ieder geval mijn paard staat op een stal waar het niet mogelijk is om hem
fulltime buiten te hebben. Het gaat er zo aan toe, ze gaan sochtends het
paddock in. Smiddags worden ze op de wei gezet. Savonds haal ik ze weer
binnen en ga ik rijden of iets anders doen

Maar nou komt het, mijn paard vind de wei wel leuk ( duuh welk paard niet)
Maar wil er wel ECHT uit op een gegeven moment. Het is niet zo dat het
een gewennig is van die en die tijd gaat hij erin en die en die tijd eruit.
Absoluut niet verschilt met hoe mijn dag ingedeeld is, en ook de tijd dat hij
buiten gezet wordt verschilt.

Hij maakt wel duidelijk dat hij binnen 1.5 uur niet eruit gehaald wil worden,
( en terecht alleen de smid had hem nodig) maar na die tijd.. ( heb het
getest op verschillende tijden en het gaat ook niet om het voer Vork ).
Hij hoeft de auto maar te zien / horen of hij komt meteen als een dolle stier
aandenderen naar het hek, en gaat er vervolgens ook niet meer weg.
Wanneer ik dan te lang duur gaat ie nog ongeduldig hinniken ook.

Soms is het zo dat vriendjelief er niet uit wil ( die kan daarin tegen zich
prima heel de dag vermaken op de wei) Duwt hij vriendjelief stap voor
stap naar het hek toe Bloos .. Van JOEHOEE we zijn er al, neem me maar
mee!

En dan hoor ik heel vaak 24/7 is ideaaaal voor een paard. Terwijl ik toch
bijna zeker weet dat ik die van mij er niet gelukkig mee maak. Hij is heel
erg mens gericht en wil ook echt savonds naar zijn stalletje...

zijn er meer paarden die dit hebben?

ilse18

Re: 24/ 7 wei..meer paarden die het niks vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:26

Mijn paard is ook erg op de mens gericht, en komt dus ook meteen naar het hek als hij mijn auto ziet.
Maar dan krijgt ie een aai, of ik ga rijden, en daarna gaat ie maar weer mooi in de wei spelen!
Zie het dus gewoon als begroeting, en echt niet als reden om hem dan op stal te zetten!

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:29

mijn paard vind de wei lekker . wij hebben op stal beperkte weidegang. mijn paard is dus ook niks anders gewent. dus wat hij niet kent mist ie ook niet . ik denk dat je dit topic heb aangemaakt na aanleiding van een ander topic waar je gewoon kei hard gezegt word als je je paard geen weidegan kunt bieden minstens 5a6 uur moet je geen paard kopen .

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 17:36

oh nee hoor Haha!. Ik heb mijn paard al 5 jaar, de eerste stalling was het wel mogelijk om hem lekker lang en vaak op de wei te gooien, daar was het zelfde "probleem" als het nu is. Die stal werd platgegooid en de eigenaar is toen een manege begonnen, ik ben meegegaan, maar heb er nog geen jaar gestaan omdat ik vond dat ze te weinig buiten kwamen. En ik merkte dat mijn paard
het gewoon niet prettig had daar. Daarom ben ik verhuisd naar de plek waar ik nu sta..Ik ben in principe van alle gemakken voorzien, alleen kan hij geen hele dagen op de wei ivm het wisselen van groepen. Ze staan wel lekker veel buiten, als het niet
in de wei is dan wel op het zand Vork . Maar ik vind het toch wel frappant, want zoals hierboven vermeld. Een aai geven en dan
weer lekker spelen. Dat doet ie niet..als ik 30 min later terug kom staat hij nog bij het hek, dan kan hij al goed over de zeik zijn
omdat hij bang is dat we hem vergeten... Gestoord

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:43

ja idd de mijne staat ook bij het hek te wachten als ik kom en gaat dan ook niet meer bij het hek weg .

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:45

Mijnde springt er gewoon over heen Haha! En komt naar stal toe.. en niet omdat ze het gewend is of om voer.. Want als ze wel 24/7 buiten staat krijgt ze het daar..Waarom ze het doet? geen idee..
Maarja ze moeten nu verplicht binnen snachts veulen is ziek.. Ook weer zoiets.. Mijnde vermaakt zich overigens ook prima op stal, onbeperkt hooi, luikje open, spele dingentjes in stal..

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:51

ik heb het gevoel dat mijn paard het niet erg vind op stal. misschien had hij liever 24/7 buiten gestaan. maar dat is niet anders.

ze gaan er 's ochtends vroeg uit en 's avonds weer naar binnen. even lekker eten en uitrusten.

die van mij staat nou met 3 op het land en is dus wel rustig. in een anders stukje staan er 10 bij elkaar en soms ook wat etters (die van mij gaat dan te veel spelen en daar zijn de andere baasjes niet blij mee)
sommige paarden hebben het dan wel ff gehad in het land (elke keer maar weg lopen als de dominanste komt.. of als er 1tje willig is.. altijd lastig) deze kunnen op stal mooi even uitrusten.

paar jaar geleden 1 nacht de paarden allemaal buiten gelaten.. 1 paard gelijk een botje in het been gebroken (hoe dat gekomen is, is nog steeds een raadsel)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:55

ja hoor,heb er een stuk of 9 hier staan,waarvan er 2 gaan "heen en weren" als ze naar binnen willen,en de rest willen allemaal graag naar binnen,nu gaan ze hier zowiezo elke avond naar binnen,zelfs de shetten staan liever in hun stal als in hun weitje..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:59

Van de 6 die ik heb zijn er 3 die 24/7 niks vinden. Mijn oude hengst wil gewoon naar binnen als het donker wordt. Hij heeft nooit zo van donker gehouden, moest hem ook niet in de schemer gaan rijden. heb altijd gedacht dat hij wat minder goed zag.
Eentje kan vrijwel de hele dag buitenblijven maar is het na een uur of 10 wel zat.
De ergste vindt er niks aan. Soms gaat het een paar uur goed, maar meestal staat hij na 1/2-1 uur al te drammen en blijft drammen. Hij kan me dan niet zien. Ik haal hem maar binnen voordat hij zijn ijzers aftrapt en mijn weiland om zeep helpt.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:03

ja en zouden ze er ongelukkiger van zijn op stal?? nee denk het dus echt niet Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:03

ik ken ze wel Lachen paarden van wie weidegang echt geen feest is......... ze bestaan Lachen

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:04

Tja het ene paard is het andere niet.
Ik heb er een paar en de ene staat graag binnen en de andere wil niet naar binnen.
En wat het beste is is"beweging" voor een paard alleen dat weet jouw paard niet en als hij overdag lekker kan bewegen en sávonds gereden wordt dan is het toch goed. Bij ons staan ze standaard van april tot november 24/7 buiten alleen als het echt slecht is dan komen ze naar binnen. In deze zomer is dat 1X gebeurt. Maar zelfs dan maak je ze er niet blij mee en willen ze de volgende dag weer graag naar buiten.

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:09

Mijn paard hinnikt ook hard als ik kom en staat ook bij het hek te wachten maar die staat 24.7 wel op de wei en voor haar is het echt afwisseling doe leuke dingen met haar qua werk/training. En als ze zin heb maar ze nog even kuil eten of op een ander stukje land eten daarna loopt ze vanzelf weer haar wei op als ze het zat is. In jouw geval is het denk ik ook zo dat je paard gewoon blij is je te zien. Gaat ze nadat je klaar met haar bent wel gewoon weer graag de wei op?

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:12

nee dan gaat ze de paddock in . wat ik al eerder zei we hebben maar beperkte weidegang

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:15

Die van mij staat 's zomers 24/7 en 's winters 12/7 buiten, maar zodra ik hem s winters roep komt hij als een malloot aangerend en wil hij maar al te graag naar binnen Tong uitsteken
Maar daar tegenover wil hij s morgens weer al te graag naar buiten Knipoog

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:16

ja van beide wat dus . wel lekker afwisselend Haha!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:18

Hier ook nog eentje die graag 's avonds naar binnen wil.
Als het schemerig begint te worden, gaat hij bij de draad staan te hinneken en rondjes lopen.
Vnamorgen moest ik hem al om 7 uur naar de wei brengen omdat ik moest werken, mijnheer is 5 keer blijven staan onderweg en ging gelijk weer bij de draad staan te hinneken.
Als ik hem ophaal doe ik altijd een stukje voor de stal het halster al af, hij rent bijna naar binnen Lachen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:35

Is toch prima zo, hij komt toch lekker buiten.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:51

24/7 hoeft van mij beslist. Ga dit even volgen (soort tegenhanger van topic paardengevangenissen).

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:55

mijn merrie is het zodra het kouder word en het gras minder ook snel zat.heeft het snel koud en als het regend helemaal de balen ervan.
verder staat ze zowiezo in de winterperiode de halve dag al buiten dus vind het dan ook wel prima.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:00

randie schreef:
Hij hoeft de auto maar te zien / horen of hij komt meteen als een dolle stier
aandenderen naar het hek, en gaat er vervolgens ook niet meer weg.
Wanneer ik dan te lang duur gaat ie nog ongeduldig hinniken ook.

Wat zou hij doen als je hem na het werk/wat aandacht weer in de wei zet?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:06

grappig, toevallig hebben we net zo'n paard!! We hebben hem nu een maand of 3 geloof ik en we hebben onze paarden altijd 24/7 buiten staan. De paarden die gereden worden gaan in de winter alleen snachts op stal (minder vacht en makkelijker bijvoeren). Dit is ook wel een giga verwend paardje dus we hopen dat hij in de loop van de tijd wel graag op de wei staat! 3 weken geleden begon hij erg af te vallen en was totaal niet happy meer. Hij is meer stal gewend dus hebben we gekeken wat het effect van een nachtje stal was. Nou we hadden hem niet gelukkiger kunnen maken!! Hij is super blij om savonds weer naar binnen te gaan en is weer helemaal blij als hij overdag op de wei staat (was hij dus niet). We zijn erg benieuwd of dit volgend jaar minder word en hij eraan went om op de wei te staan want hierdoor moet zn maatje ook mee naar binnen die dus helemaal niet gediend is van een stal... erg grappig om te zien, 2 tegenpolen!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 19:51

Citaat:
Wat zou hij doen als je hem na het werk/wat aandacht weer in de wei zet?

Heb ik ook wel eens gedaan, vind hij inderdaad weer even leuk Haha!. En dan is het klaar.
Waar hij zich wel heel goed mee kan vermaken is de bal in het paddock, is hij volgens
de staleigenaren heel de ochtend mee in de weer. De fitnessbal die ik aangeschaft heb
is ook een groot succes Vork

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:43

mijne staan nu nog 24\7 buiten maar als t zoveel regent of tis savodns echt koud in de winter weet ik dat hij ook liever binnenstaat.
Waarom ik weet het niet is altijd zo geweest echter haal ik hem niet altijd binnen swinters alleen snacts en er dus om 6 uur echt weer uit en om 11 uur pas weer naar binnen soms iets eerder.
Zomers komen ze niet eens in de buurt vande stallen puur omdat ik het overbodig vint om ze op stal te zetten als het niet echt nodig is.
Sinds vorige winter hebben we bij de rijbak ook een schuilstal,Naast de gewone stallen, ook hier maakt hij graag gebruik van swinters.

Gr Gemma

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:17

Ik weet wel dat sommige paarden erg stalgedreven zijn: de stal is hun domein, maar daarbij komt dat je meestal ziet dat je een dominant paard in de stal hebt.

Eerlijk gezegd heb ik persoonlijk nog niet van een paard gehoord dat perse naar binnen wil. Over het algemeen is dat ook heel logisch, want het is tegen de natuur van een paard om 'alleen' en 'opgesloten' in een klein hokje te zitten.

Natuurlijk is het voor mij niet te beoordelen van deze kant van het scherm, maar het zou goed kunnen zijn dat je het gedrag anders moet interpreteren. Mijn shet staat namelijk ook 24 / 7 buiten, en als ik er ben, komt ze meteen naar het hek. Ga ik de wei weer uit, staat ze altijd te wachten. Als ik dan terug kom en ik ga bijv. de stal uitmesten, staat ze ofwel bij mij, of bij het hek. Dat wil niet zeggen dat ze het niet leuk vindt in de wei! Ze komt naar het hek om me te begroeten, en als ik niets met haar in de wei doen, is dat haar manier om aan te geven dat ze zin heeft in een stuk wandelen.
Als ze geen zin had in de wei, zou het in haar geval heel duidelijk zijn, dan zou ze verzet moeten laten zien als we terug komen, maar dat doet ze juist helemaal niet, ze loopt volledig vrijwillig de wei in. Ze wil me dus alleen begroeten, en heeft zin samen iets leuks te doen.