nu!! van binnenstal naar schuilstal...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandra1986

nu!! van binnenstal naar schuilstal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 14:39

hoihoi bedankt voor het lezen, het is een lang verhaal geworden

wegens financiele moeilijkheden stond mijn paard te koop.
viavia heb ik nu een groot weiland met een schuilstal gevonden.
dit gaat mij zeer veel geld schelen en hoef ik mijn pony niet te verkopen.
iets wat ik echt niet zag zitten, ik heb zo veel met deze pony meegemaakt.
ze is een 11 jarige nrps merrie van 1.52. ze staat nu s nachts binnen en zoon 6 a 8 uur per dag buiten.
op een weiland dat helemaal is kaalgevreten.

maar nu komt het. ze komt daar in een weiland met een shet te staan.
een zeecontainer omgebouwd als stal.
ik ga er zaterdag kijken, maar wil me goed voorbereiden.
als het meezit gaat ze volgende week zaterdag over.
zo snel omdat de overgang van de kou s nachts dan niet zo groot is.
ik ben op zoek naar een bucas all in one. zodat ze die s nachts en overdag misschien ook al op kan hebben.
op het moment staat ze zonder deken of een vliegendeken.
ze is al flink bezig met winterharen aanmaken. iets wat voor haar doen erg vroeg is.

maar ik maak me toch zorgen om de overstap.

zijn er mensen met ervaring met deze overstap in deze tijd van het jaar?
kan ik haar iets gaan bijvoeren? vit ofzo iets?
iets waar ik extra goed op kan gaan letten?
en misschien tips voor de overgang van hooi naar gras.
er is daar natuurlijk ook hooi. maar vooral veel gras (wat ik heb gehoord)

en paar jaar geleden stond ze ook buiten met schuilmogelijkheid.
heb altijd het idee gehad dat ze dat toch het fijnste vind. aangezien ze vor de meest domme dingen na binnen of na buiten gaat. (regen lawaai drukte...ze loopt hele dagen heen en weer:P)

sorry voor het lange verhaal, maar ben er ontzettend zenuwachtig van.
slaap al dagen niet. haha

Willemina_L

Re: nu!! van binnenstal naar schuilstal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:43

Bij mijn weten kan een paard wat goed gezond is en een schuilgelegenheid heeft, gerust zonder deken de winter door...
Maar je kunt snel genoeg zien of je paardje het koud krijgt hoor! Knipoog In ieder geval, gefeliciteerd!! Go jij! Go jij! OK dan!

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 14:45

ja dank je wel!!
ben er zo ondzettend blij mee!
het is echt de oplossing

ze stond afgelopen winter onder 220. en met erge vorst onder 370.
ze maakt niet veel winterharen aan.
en ik heb haar lekker dikkig op het moment.
tegen okt viel ze vorrig jaar heel erg af door de kou.
maar ze heeft nu al veel meer vacht.
dus probeer het zolang mogelijk vol te houden zonder.
maar het is snachts zo vochtig ook?

edit typfout

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:54

Allereerst proficiat dat je haar kunt houden en dat je haar 24/7 buiten gaat houden Lachen
Bij goed voeren regelt een vacht zich normaal prima, dus ik persoonlijk weet niet of ik er dekens op zou leggen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:58

Ik denk dat je haar eerst gewoon lekker zonder deken buiten moet zetten, een paard zijn vacht merkt snel genoeg wanneer het nodig is een dikkere vacht aan te maken. Merk je nou dat het écht niet gaat zou ik er een deken op leggen, maar denk dat het zonder deken ook goed gaat Ja
Fijn dat je je paardje nu niet hoeft te verkopen!! Haha! Haha!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:00

Mijn paarden hebben momenteel ook de beschikking over een schuilstal in de weide. Echter merk je dat ze er eigenlijk zelden gebruik van maken. Die van mij moeten de winters helaas wel naar binnen omdat de weide gewoon te nat is. Maar als ik zou kunnen ruilen, dan zou ik het wel weten hoor! Super! Mooie oplossing denk ik.

Ik zou mij er verder niet teveel zorgen over maken. Gewoon zorgen dat ze meer dan voldoende ruwvoer krijgt, zodat haar lichaam genoeg energie heeft om warm te blijven. En je kunt altijd nog een dekentje opleggen, toch?

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 15:05

bedankt voor de positiefe reacties!!

ik wilde haar gelijk een deken opleggen volgende week. maar wacht nog maar even dan.
even aankijken hoe koud ze is s ochtends.
van de week was ze s ochtends een keer vrij koud, bij der benen.
nu een paar dagen heeft ze al een flink bontje gemaakt.

zouden jullie verder nog dingen gaan bijvoeren?
vit. min. poeder?

ze krijgt nu muesli zonder van subli (speciaal voor hete gevoelige en alergie paarden)
en drie eetlepels zonnebloem olie.
en twee cementkuipen met hooi.

ben helemaal blij nu. ik zat me helemaal op te vreten, want ze kan zo afvallen als t ineens kouder word. al is dat met die dikke buik nu, nu ni zo erg:)

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:07

Zorg ervoor dat je paard altijd (24/7) de beschikking heeft over voldoende ruwvoer. Als ze te dik wordt, dan kun je mindere kwaliteit voeren (oud en stekelig maar nooit slecht he!). Vitamine supplementen zijn in principe niet nodig. Je kunt je paard af en toe wel verwennen met lekkere slobber natuurlijk!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:15

Zolang ze voldoende ruwvoer heeft kan ze zichzelf goed warmhouden hoor! daar heeft ze helemaal geen deken voor nodig.
let wel op dat je niet te vaak gaat poetsen, het lijkt lekker om even flink te rossen (en dan veel vet weg te poetsen) maar dan ben je wel meteen het beschermlaagje kwijt!

Dus gewoon proberen zonder deken, de vacht komt vanzelf wel!
Mijn paard is nu al weer bijna een beer en staat in e winter wel met dek op (200 grams) maar het paard van een stalgenootje blijft de hele winter ongeveer een zomervacht houden en staat zonder dek buiten. (paarden staan snachts wel op stal).

Gewoon lekker buiten gooien, als ze te dik wordt of als jebang bent voor het vele gras, zet dan een stukje af, en maak dit steeds groter. Als het land snel blubber wordt, geef ze dan een stuk voor de winter wat kapot mag, dan hou je voor de zomer een stuk goed land over zodat ze dan de zomer gewoon kan grazen

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 15:18

Lachen
heb ik nog een vraagje..
de overgang van hooi naar gras.
omdat ze al bijna 2 jaar niet veel gras meer heeft gegeten.
moet ik dan beginnen met een uurtje per dag in het gras?
of is dat wat te voorzichtig.
ik weet ni of er nu nog veel energie in het gras zit?
want wil geen zieke pony natuurlijk. die shet staat ook geen hele dagen in het hoge gras.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:21

Er zit nu niet veel voedingswaarde meer in het gras, dus veel verder dan buikvulling kom je nu niet meer in deze tijd van het jaar...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:22

ik weet niet hoe hoog het gras is. Je kan ook een stuk(je) afzetten, en dit steeds wat uitbereiden.
Dan kan ze zich niet ineen keer rond vreten, en kan ze er langzaam aan wennen.
Mocht het gras wel vrij hoog staan, vraag dan aan de boer of hij het wil maaien voordat jou paardje daar komt te staan.
dan is het al korter, en staat er dus minder.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:22

Suelza schreef:
Er zit nu niet veel voedingswaarde meer in het gras, dus veel verder dan buikvulling kom je nu niet meer in deze tijd van het jaar...

Maar als het paard ineens in een land komt te staan met vrij hoog gras kan je daar ook problemen mee krijgen met koliek ect

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:23

Ja, daar heb je gelijk in. Ik weet natuurlijk niet hoe hoog het staat ...

Als het niet hoog staat, zou ik mij daar niet al te druk om maken...

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 15:25

ja precies...
ben n beetje bang voor koliek.
ze hadden het al over maaien.
maar als j dan het gras laat liggen heeft het nog geen nut.
ja k ben een leek als het om gras gaat:P

mag daar voor het eerst zelf over na denken.
koliek gevoelig is ze niet. maar dat wil niet zeggen dat ze het niet kan krijgen natuurlijk

ik ga zaterdag even kijken hoe hoog het gras staat.
maar ik geloof wel redelijk hoog. en mooi groen.
maak wel een foto

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:26

Om te voeen of ze koud hebben, voel je ook best aan de oren Ja Als die koud aanvoelen, heeft je paard het koud, al de rest is moeilijker Ja Komt wel goed JaIk zou het gras wel maaien, veel paarden eten geen hoog gras.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:32

Als het hoog staat gewoon vragen of hij het wil maaien, dan kan je het altijd nog weghalen, desnoods weggooien of iemand het laten ophalen (ook niet heel moeilijk, er zijn genoeg stallen die wel een lading vers gemaaid gras willen komen halen, omdat half/half te voeren aan de paarden op stal).

Maar zoals ik al zei, denk niet alleen aan NU, maar ook aan komende zomer.
Het lijkt ideaal als ze de winter op het hele land kan lopen, maar dat betekend ook dat ze de hele winter heeft om het hele stuk kapot te lopen (niet moeilijk met natte winters zoals hier). En dan heb je niks meer voor de zomer (ja, een baggerpoel Knipoog )

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:32

Mijn paard heeft ook een heel korte vacht, en staat ook 24/7 buiten. De mijne wordt loei shagerijnig als ze het koud heeft, en dan krijgt ze een gevoerde regendeken aan. De voering zorgt voor warmte die ze verliest omdat ze haar haren niet meer omhoog kan zetten, en door de laagjes blijft ze warmer. Maar zoals al is gezegd, hooi of kuil voeren daar blijven ze ook lekker warm in het lijfje van.

Je zou desnoods even stripbegrazing kunnen doen, ik hoorde dat het gras in september nog een groeischeut krijgt (?) dus dan is het miss verstandig niet teveel ineens te geven.

Verder heel veel plezier met je paardje in haar nieuwe weitje!!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:43

Als ik jou was zou ik niet gaan klooien met deken-op/deken-af.... Of je doet gewoon een deken 24/7 op, of helemaal geen deken... Door steeds af te wisselen is de kans groter dat je pony ziek wordt. Als je pony gewend is swinters altijd een deken op de hebben, en van nature kort in het haar blijft (niet ieder paard ontwikkelt een dikke wintervacht, zeker niet als je jaren achtereen gewend zijn geweest swinters/snachts op stal/onder een dek te staan...) dan zou ik dus wel een dek om doen. ik doe in het najaar altijd eerst een tussendeken om (heel licht gevoerde deken). Als het snachts erg koud wordt (6 graden of minder) dan doe ik het winterdek op.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:47

@ jasmijn: maar dat zou betekenen dat je als je eenmaal jaren lang een deken op hebt gehad, nooit meer zonder zou kunnen.

Als je nu al goed begint zonder deken met genoeg ruwvoer moet het goed lukken hoor!
De meest aangename temperatuur voor een paard is 10 graden.
En wij gooien er een winterdeken op als het snachts onder de 6 graden is.... (dan is het overdag nog rond de 15...)

Probeer het zonder deken, mocht ze het echt koud krijgen (en staan te rillen, invallen ect) dan kan je altijd nog een dunne deken erop knallen, maar houdt er rekening meer dat de meeste dekens niet lang waterdicht zijn!
En als een deken gaat "doorlekken" ben je echt de pineut! dan krijgt je paard het wel degelijk koud (wordt door en door nat, kan niet normaal drogen en kan de haren niet opzettten als ze het koud heeft)

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:53

Mijn paarden hadden vorig jaar winter een nog iets extremere overgang. Door een brand zijn ze midden in de winter hun huisjes kwijtgeraakt en kwamen ze van een binnenstal (maar wel altijd overdag buiten en alleen 's nachts binnen) in een buitenstal (container). Deze houdt niet echt warmte vast ofzo, dus dat was wel een heftige overgang. Heb ze toen voor de zekerheid wel een iets dikkere deken op gedaan, maar eigenlijk is het heel goed gegaan. Maar toen stonden ze al met dekens natuurlijk. Nu staan ze nog steeds 24/7 zonder deken buiten en dat gaat heel goed moet ik zeggen. Zitten nog strak in het haar. Behalve mijn oudje, die wordt iets pluizig na een koude nacht.
Maar het is zeker nog niet te koud hoor om zonder deken te zetten. Ik denk dat het wel los zal lopen, vooral omdat je hem nu al gaat verhuizen en hij dan nog met het weer kan meeverharen om het zo maar te zeggen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:56

ik sluit mij aan bij 'pollen', op dit moment hoef je met de overschakeling geen zorgen te maken.
Gelukkig dat je je paard kan behouden.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 17:46

Als er nu al hele dagen een shet op dat weiland loopt kan het gras er niet erg hoog staan en te rijk aan voeding zijn.
Shetjes "sneuvelen" als eerste op een rijke wei Bloos .
Wel geweldig dat je je pony nu niet hoeft te verkopen.

VMarleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:03

Ik ga zelf nooit verder dan een 200 gr deken. Als het weer ineens omslaat zoals afgelopen jaar sneeuw in maart hoewel ze al aan het verharen was geef ik haar een paar daagjes olie bij. Dit kan snel in energie worden omgezet dus dan kan ze zichzelf warm houden.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:34

Ik heb nooit geklooid met winterdekens of regendekens. Ik hou mijn paard recreatief. Ik scheer haar dus uiteraard ook niet, want dan is het een ander verhaal.

Ik heb maar EEN keer in de 12 jaar dat ik Isabel nu heb, gezien dat ze het koud had in de winter. Ze had toen de hele dag in de koude regen in 20-30 cm diepe ijskoude blubber gestaan. Ze had naar binnen de overdekte schuur in kunnen gaan, maar blijkbaar was het interessanter om buiten in de blub te staan kijken. Toen ik haar ging voeren, stond ze met de batsen bijeengeknepen, achterbenen onder zich in, hevig te beven. Ze was van boven doornat van de regen en haar benen waren tot halverwege de knieen doornat. Ik heb geen winterdekens, alleen een paar zweetdeken en een wollen zweetdeken. Ik heb haar toen eerst met een handdoek goed drooggewreven, toen de wollen deken erop, stro onder die deken in gestopt (on vulling te maken) en toen nog twee zweetdekens over haar heen. Ik heb een warme maaltijd voor haar gemaakt met lijnzaad en zemelen.
Ben na een uurtje nog eens gaan kijken en toen was ze al weer helemaal bijgekomen en opgedroogd. Dekens weer eraf. Niks aan de hand.

Daarna nooit meer gezien dat ze het koud had. Maar je moet het natuurlijk wel in de gaten houden. Normaal gesproken is de vacht van het paard dik genoeg om zichzelf warm te houden.

Ze kunnen bij mij dus ook de hele avond in en uit de stal lopen. Overdag sluit ik de boxen, omdat ze anders toch maar het stro opeten. Ze staan dus 24/7 buiten.