Wat komt er allemaal bij kijken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flantje

Wat komt er allemaal bij kijken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 02:29

Nou, korte vraag maar eventjes...

Wij, dat zijn ikke, mijn vrouw en onze twee dochters, wonen een stukje buiten het dorp. Een flinke tuin, of zeg maar wild onontgonnen bos en grasland... Nee, we zijn niet rijk maar wonen in Canada... Een stukje grond kost daar niet zoveel... We hebben 45 acres, oftewel dik 20 voetbalvelden...

Nu willen de dochters graag een paard... Maar wat komt daar allemaal bij kijken??

HELLUPPIE!!!

Alja

Re: Wat komt er allemaal bij kijken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 04:21

mm als jullie geen verstand hebben van paarden zal ik me vooral eerst goed gaan inlezen en niet halsoverkop iets aanschaven Lachen

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 06:03

Er komt nogal wat kijken bij een paard, om maar eens een paar dingen te noemen:

* Een goed stuk land. Liefst niet te rijk gras, anders worden ze moddervet, worden hoefbevangen of krijgen andere problemen. Zet een paard niet op gras wat bestemd is voor koeien, daar zit vaak veel te veel eiwit in voor een paard. In principe kan een paard leven van alleen gras. Maar in de winter moet je dus wel zorgen dat er voldoende hooi is. Verder heeft een paard wat zout nodig en mineralen. In de natuur halen ze dat zelf wel ergens uit, maar als ze verder alleen op gras leven is een bijvoeding, minimaal een mineralenblok o.i.d. wel noodzakelijk. Fris water is natuurlijk ook een must. Dat klinkt simpel, maar iedere paardenhouder kan je vertellen dat dat in de winter als het vriest toch wel heel lastig is allemaal als je geen superdeluxe installatie hebt. Drinkbakken bevriezen, slangen bevriezen ... dat soort dingen.
* Een schuur waar ze binnen kunnen staan is niet altijd een must, een schuilmogelijkheid wel. Hangt van het klimaat af. In een klimaat met veel vorst is een inloopschuur handig waar ze dan meteen ook kunnen eten en vorstvrij kunnen drinken.
* Verstand van paardenziektes en hoe dat er uit ziet, lijkt me absoluut noodzakelijk. Je moet minimaal wel weten hoe een koliek, een drukplek en b.v. een hoefzweer aanvoelt en/of eruit ziet.
* Als je dochters willen rijden, zullen je dochters dus ook verstand moeten krijgen van dit soort zaken. Je kunt m.i. niet iemand zonder begeleiding op een paard zetten en dan maar verwachten dat het wel goed zal gaan. Een paard is niet geboren met een mens op z´n rug, een mens moet leren rijden, leren met het paard om te gaan, leren hoe je een paard zo min mogelijk belast en zo soepel mogelijk houdt. Dus als je meiden willen rijden, dan is les geen overbodige luxe, als je tenminste geen paard met rugproblemen wilt.
* Paarden moeten regelmatig bekapt, ontwormd en (eventueel) ingeent worden. Ook moeten de kiezen met enige regelmaat nagekeken worden en gecheckt op haken en randjes.
* Paarden hebben recht op passend tuig. Het is een hele kunst om te zien of een zadel goed past. Rijden met slechtzittend tuig is vragen om problemen.
* Last but not least, ga nooit 1 paard houden. Een paard is een kuddedier en kan dus niet zonder kudde. Dan moet je er ook nog rekening mee houden dat als je 2 paarden houdt, en je haalt 1 van die paarden weg om te gaan rijden, dat dat ook weer niet handig is, want vaak begint dan het achtergebleven paard al meteen te hyperen en da´s niet handig. Daar denken veel mensen niet aan als ze 1 paard willen.

Ik ben vast de helft wel vergeten maar misschien denk je nu al: laat maar Haha!

flantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 14:03

Nou, eigenlijk had ik het wel zo'n beetje verwacht maar je weet hoe kinderen zijn, hè?? Die zien enkel de leuke kant van het geheel.... Nu heb ik alvast een leuk lijstje waar ik mee kan schermen...TNX!!

Vooral dat van bevroren water zal het goed doen... Daar had ik zelf niet eens bij stilgestaan... De temperatuur komt hier 3 maanden lang niet boven nul uit.... Moeten we dus toch aan een soort stal met verwarming denk ik... Haha! Goed water lijkt me geen probleem.. Gewoon een extra bron en dan hebben ze hun eigen privé waterhuishouding...

Hoe weet ik nu of mijn gras bestemd is voor koeien?? Je maait gewoon een stuk onkruid weg en wat er overblijft is een soort gras... Moet ik dan een monster nemen en het laten onderzoeken??

Ja, "laat maar" was mijn eerste gedachtengang hoor maar als de kindertjes iets willen en je wilt ze een beetje blij houden... Knipoog

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:34

alja schreef:
mm als jullie geen verstand hebben van paarden zal ik me vooral eerst goed gaan inlezen en niet halsoverkop iets aanschaven Lachen

en daarom zijn ze hier op bokt terrecht gekomen, ze willen zich gaan inlezen in het houden van paarden

zouden meer mensen moeten doen Knipoog

flantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 15:44

Evelli schreef:
alja schreef:

en daarom zijn ze hier op bokt terrecht gekomen, ze willen zich gaan inlezen in het houden van paarden

We kennen een aantal bokkers via een ander forum vandaar dat we hier nu zijn....

Maar het lijkt me wel een heel gedoe hoor.... Mischien zou ik beter een paard kunnen huren... Clown

Toch eens uitzoeken of hier manege's in de buurt zijn... Goeie tip van mezelf.. Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:47

en ipv 2 grote rijpaarden/pony's aan te schaffen, kan je er inderdaad ook een leuk minipaardje (american miniature) bij doen, die zijn in canada zat te krijgen. Want gezeldschap is idd erg belangrijk.

Hoe oud zijn jullie dochters?

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:53

Evelli schreef:
alja schreef:

Tja heb zo mijn twijfels of je hier nou wel zo goed geïnformeerd wordt op bokt.. Maar goed, dat is een ander verhaal. Inderdaad eerst even verdiepen in paarden en paardenhouderij: goed boek aanschaffen en eens met wat doorgewinterde paardenhouders babbelen. Lachen

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:02

Ook nog een leuk punt, wat doe je met de mest?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:03

Mest kan ie mooi gebruiken voor zijn eigen land Knipoog of voor de rozentuin van zijn vrouw Clown of als brandstof voor de kachel Knipoog

flantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 16:06

stef schreef:
en ipv 2 grote rijpaarden/pony's aan te schaffen, kan je er inderdaad ook een leuk minipaardje (american miniature) bij doen, die zijn in canada zat te krijgen. Want gezeldschap is idd erg belangrijk.

Hoe oud zijn jullie dochters?

De ene is bijna 10 en de ander is 14 en een half...

Is het misschien niet een optie om enkel een paar van die minipaardjes te nemen??

Dan is het meer gewoon een soort huisdier... Ik zie de beide meiden namelijk niet op paardrijles gaan... ze hebben het al zo druk met allerlei sociale bezigheden... Kindertjes worden hier echt beziggehouden hoor...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:07

Tuurlijk is dat een optie, maar als je dochters willen rijden zou ik toch grotere ponys aanschaffen, want rijden kan niet op die mini paardjes.

En alleeen voor de sier kan ook, maar dan kan je net zo goed grotere ponys nemen, gezien de grootte van je lands, want die eten iets meer

flantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 16:09

mooney schreef:
Ook nog een leuk punt, wat doe je met de mest?

Denk niet dat dat hier een probleem is...

Evelli schreef:
Mest kan ie mooi gebruiken voor zijn eigen land Knipoog of voor de rozentuin van zijn vrouw Clown of als brandstof voor de kachel Knipoog

Yep... bijvoorbeeld..

In de kachel?? Nee, daar gebruiken we gewoon houtblokken voor hoor... Gaat dat niet vreselijk stinken, mest in de allesbrander???

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:09

geen flauw idee Haha! was maar een voorstel Knipoog

flantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 16:12

Evelli schreef:
Tuurlijk is dat een optie, maar als je dochters willen rijden zou ik toch grotere ponys aanschaffen, want rijden kan niet op die mini paardjes.

En alleeen voor de sier kan ook, maar dan kan je net zo goed grotere ponys nemen, gezien de grootte van je lands, want die eten iets meer

Ik denk dat je niet helemaal een goeie voorstelling hebt van ons land...

Het is niet 10 hectare weideland maar meer gewoon onontgonnen gebied... Bosgrond met gras/onkruid ertussendoor... In het midden is een stuk ontbost en daar staat ons huisje met gras eromheen...

Maar ik heb de paarden niet nodig als grasmaaier hoor... Daar heb ik m'n trekkertje voor... Dat maakt dus weinig uit voor de keuze van het soort paard... hoeveel hij eet dus...

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:22

Maar als je kinderen en u zelf al helemaal geen verstand van paarden hebben en alles wat er bij komt kijken dan lijkt het mij niet echt verstandig om nu al paarden of pony's aan te schaffen. Er komt namelijk heel wat bij kijken! Ik ben eerst zelf een paar jaar op paardrijden gegaan op een manege en zo rol je er al een beetje in. Toen ik langer reed zocht ik een verzorgpony en zo leerde ik heel wat qua verzorgen en alles. Het scheelde dat mijn ouders ook verstand hebben van paarden en alles daarom heen. Ik heb een tijd een eigen paard gehad en zo heb ik heel veel geleerd en vooral wat alles kost, ook qua tijd. Onze paardje's zijn nu verkocht omdat ik in de 3de zit en gewoon niet zoveel tijd had en dat was sneu voor het paard want die heeft ook zijn beweging, voer en aandacht nodig. Ik vraag me af waarom u paarden wilt aanschaffen terwijl u kinderen niet eens kunnen rijden, lijkt mij niet echt verstandig als je het mij vraagt, al helemaal niet als u uw kinderen niet eens op paardrijden ziet gaan want waarom zouden ze wel tijd hebben voor een eigen paard die elke dag verzorgt moet worden dan een uurtje rijles in de manege? Ik kan mischien heel bot overkomen en dat is niet mijn bedoeling maar heel veel mensen nemen een paard zonder enig nadenken of ze het wel aankunnen, of ze er de tijd voor hebben en het verstand. Ik zou er dus niet aan beginnen als ik u was, ook omdat uw dochters nog helemaal niet lessen of verzorgpaarden hebben. Dat is mijn mening hoor! Knipoog

Zoiezo zou je spullen moeten aanschaffen zoals een zadel, hoofdstel, halster, dekens etc etc.. en dan nog iedere maand voer. Ook zal het paard iedere dag de zorg en beweging moeten krijgen die het verdient. En dan nog kosten voor de hoefsmid en de dierenarts! Ik vergeet heel veel dingen maar dit zijn er al een paar.

Theori is namelijk anders dan praktijk. En ook een droom anders dan de realiteit.
Laatst bijgewerkt door Judje op 01-09-08 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd en bold en schuine code verwijderd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:25

als je een leuk stuk land hebt kan het houden van (uitbrengen op shows) en fokken van AMHA's zelfs nog commercieel interesant zijn. Ze kunnen niet gereden worden, maar wel weer voor de wagen bijvoorbeeld

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:51

Had ik maar zoveel ruimte zeg!! Haha!

flantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 17:12

KellyZ schreef:
Maar als je kinderen en u zelf al helemaal geen verstand van paarden hebben en alles wat er bij komt kijken dan lijkt het mij niet echt verstandig om nu al paarden of pony's aan te schaffen. Er komt namelijk heel wat bij kijken! Ik ben eerst zelf een paar jaar op paardrijden gegaan op een manege en zo rol je er al een beetje in. Toen ik langer reed zocht ik een verzorgpony en zo leerde ik heel wat qua verzorgen en alles. Het scheelde dat mijn ouders ook verstand hebben van paarden en alles daarom heen. Ik heb een tijd een eigen paard gehad en zo heb ik heel veel geleerd en vooral wat alles kost, ook qua tijd. Onze paardje's zijn nu verkocht omdat ik in de 3de zit en gewoon niet zoveel tijd had en dat was sneu voor het paard want die heeft ook zijn beweging, voer en aandacht nodig. Ik vraag me af waarom u paarden wilt aanschaffen terwijl u kinderen niet eens kunnen rijden, lijkt mij niet echt verstandig als je het mij vraagt, al helemaal niet als u uw kinderen niet eens op paardrijden ziet gaan want waarom zouden ze wel tijd hebben voor een eigen paard die elke dag verzorgt moet worden dan een uurtje rijles in de manege? Ik kan mischien heel bot overkomen en dat is niet mijn bedoeling maar heel veel mensen nemen een paard zonder enig nadenken of ze het wel aankunnen, of ze er de tijd voor hebben en het verstand. Ik zou er dus niet aan beginnen als ik u was, ook omdat uw dochters nog helemaal niet lessen of verzorgpaarden hebben. Dat is mijn mening hoor! Knipoog

Zoiezo zou je spullen moeten aanschaffen zoals een zadel, hoofdstel, halster, dekens etc etc.. en dan nog iedere maand voer. Ook zal het paard iedere dag de zorg en beweging moeten krijgen die het verdient. En dan nog kosten voor de hoefsmid en de dierenarts! Ik vergeet heel veel dingen maar dit zijn er al een paar.

Theorie is namelijk anders dan praktijk. En ook een droom anders dan de realiteit.

Heel wijs geschreven....

Dit is eigenlijk precies datgene dat ik mijn eigen meiden wil laten inzien... Die denken dat het allemaal zo simpel en eenvoudig is...

Maar nu ik hier een beetje rondstruin en rondvraag ben ik op het idee gebracht van mini-paardjes.. Misschien als alternatief....

Bedankt voor deze reactie KellyZ.

flantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 17:13

stef schreef:
als je een leuk stuk land hebt kan het houden van (uitbrengen op shows) en fokken van AMHA's zelfs nog commercieel interesant zijn. Ze kunnen niet gereden worden, maar wel weer voor de wagen bijvoorbeeld

Wat is een AMHA?? Is dat zo'n minipaardje??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:17

Minipaardjes zijn ook paarden hè. Maar misschien een idee om een boek over paardenverzorging te kopen oid? Zijn zat boeken over wat er allemaal komt kijken bij een eigen paard. Op Bokt heeft iedereen altijd andere meningen etc. En in een goed boek staat alles zo'n beetje wel. Lachen Rijden je dochters al paard of niet, vanwaar die interesse voor paarden van hun? Haha!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:46

Een AMHA is inderdaad een minipaardje (american miniature horse), ze zijn heel prijzig als je voor kwaliteit gaat - sowieso is de prijsklasse vrij hoog - maar dan heb je ook wat. Ik kan het zeker aanraden, mini's zijn super. Maar het is natuurlijk net waar je passie ligt. Lachen

flantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 17:51

Juul schreef:
Minipaardjes zijn ook paarden hè. Maar misschien een idee om een boek over paardenverzorging te kopen oid? Zijn zat boeken over wat er allemaal komt kijken bij een eigen paard. Op Bokt heeft iedereen altijd andere meningen etc. En in een goed boek staat alles zo'n beetje wel. Lachen Rijden je dochters al paard of niet, vanwaar die interesse voor paarden van hun? Haha!

Maar het is juist goed om vele meningen te horen....Er zijn vast vele boeken maar ik denk dat het niet zover gaat komen.. Ik, als totale paardleek, met twee paarden in de tuin... Lijkt me niet echt verstandig...

Meiden van 10 en 14.... Ik ben er nog weinig tegengekomen die niet een paard wilden.... En het is makkelijker om het hen op deze manier te tonen dat het niet echt wijs is ipv botweg "nee" te zeggen... Laat ze zelf maar inzien wat er bij komt kijken...

Maar nu word ik op andere ideeën gebracht... AMHA's... Minipaardjes... Is dat net zo ingewikkeld als "gewone" grote paarden??

We kunnen dan in ieder geval de rijlessen schrappen.. Knipoog

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:54

Ja eigenlijk wel. Hoefsmid, veearts en de hele reut kost even veel natuurlijk. Ze eten minder en je hebt minder plek nodig (maar dat is bij jullie allemaal geen probleem begrijp ik Sigaar ). De AMHA's zelf zijn vrij prijzig, afhankelijk van leeftijd, prestaties, afkomst, geslacht en ook de kleur speelt zwaar mee (op kleur fokken is erg populair in de mini's). Je kunt bvb ook voor falabella's of bergmann's gaan, zijn ook wat duurder; ben daar niet zo in thuis maar is denk ik wel vergelijkbaar met de amerikaantjes. Als ik jou was zou ik gewoon eens wat rondsnuffelen bij wat stallen of gewoon een keer op een show gaan kijken. Staat vaak ook wel het e.e.a. te koop en dan kun je meteen eens zien hoe-en-wat en wat je er van vindt.

O en wat betreft het er geen verstand van hebben: neem er wat begeleiding bij voor een weekje en je hebt het zo door hoor. Als je de basis hebt wat betreft verzorging dan komt de rest met de tijd.

flantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 18:13

Ik lees jouw reactie en heb meteen een vraag... Ik blijf gewoon lekker op bokt doorvragen hoor... Dat boek dat is er nog niet en bokt wel...

Hoefsmid?? Als die paardjes hier gewoon rondlopen moeten ze dan ook beslagen worden?? Paarden in het wild hebben toch ook geen hoefijzers??

En de prijs van zo'n paardje... In welke richting moet ik dan denken?? Het hangt niet op een paar honderd piek hoor.. Haha!