Stoommachine voor je hooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Stoommachine voor je hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 13:14

Is er iemand die ervaring heeft met de stoommachine voor hooi?
Ik weet niet hoe het ding heet, ik geloof dat het uit Engeland komt. Het is een kleine stoommachine die je met een slang aansluit op een speciale hooizak of, de grotere versie, op een plastic hooikist. Het hooi wordt gestoomd waardoor de, net als bij onze groenten, goede dingen er in blijven, maar het wordt stofvrij (net als bij natmaken) zonder een kliederboel, natte en koude handen en kleding en water wat je na het hooi weken niet meer kunt gebruiken.

DubbelFun

Re: Stoommachine voor je hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:15

Het wordt niet stofVRIJ, maar het stof gaat aan het hooi kleven waardoor het niet meer dwarrelt en in de neusgaten/longen terecht komt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 13:18

Ah, maar dat stond niet op de flyer... daar stond echt wel dat het "zo goed als" stofvrij werd. Dat soort dingen wil ik dus inderdaad graag weten!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:20

Leuk verkooppraatje dus, maar helaas niet de waarheid.
RVS wordt ook steevast roestVRIJstaal genoemd, terwijl het toch echt roestVASTstaal is Haha!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 13:46

Vandaar dat ik op zoek ben naar mensen die het ding kennen en er ervaring mee hebben. Ze zijn niet goedkoop en de winkel had geen exemplaar liggen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:48

DubbelDun schreef:
Het wordt niet stofVRIJ, maar het stof gaat aan het hooi kleven waardoor het niet meer dwarrelt en in de neusgaten/longen terecht komt.

Dan kan je het dus net zogoed gewoon met water natmaken toch?

Ik volg dit topic even. Lachen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:50

Van welk merk is dit? Heb even gegoogled op stoommachine hooi maar dan kom je niet veel verder.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 13:54

Ik weet het zo even niet, heb gisteren de flyer gezien met de vraag of ik het apparaat ken. Ik zal vanavond even kijken welk merk het is.

En nee, het schijnt beter te zijn als het hooi in water weken, ook al wordt het niet stofvrij: net als met groenten stomen blijven de belangrijke voedingswaarden behouden, met weken in water verdwijnen deze voor een deel.
En het is bveel makkelijker in gebruik: je hoeft geen grote tonnen (of waar je het ook in weekt) meer neer te zetten, je hoeft niet meer steeds water weg te gooien en na te vullen, je bespaart je een hoop sjouwwerk en zeker in de winter bespaar je jezelf koude natte handen en kleding.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:01

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 14:14

Dat is 'm ja!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:57

Afhankelijk hoe lang je hooi in water weekt spoelen er vitaminen en suikers uit; door stomen gebeurt dit niet. Zelf heb ik geen ervaring met het apparaat, ken wel mensen die het gebruikt hebben maar er toch weer vanaf zagen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:46

Als ik lees dat ik het hooi 30/40 minuten moet laten stomen voor ik het kan voeren, dat kan ik mijn paarden echt niet verkopen. En zoals ik het nat maak ben ik in 3 minuten klaar.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 12:38

DubbelDun, dat is natuurlijk afhankelijk van hoe je dat aanpakt: als ik voer heb dat langer moet staan, ben ik eerder op stal om mijn paarden op tijd te voeren. Heeft dus niets te maken met "verkopen aan je paarden". Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:45

@GC: als ik 's avonds thuis kom willen ze eten en niet nog eens 40 minuten wachten Haha!
Nu zou eea met een timer te regelen zijn, maar met kombinaties van stroom en water ben ik liever in de buurt Haha!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 13:27

En weet iemand ook wat zo'n ding nou kost?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 14:00

Hier in Finland is het kleine apparaat met de stoomzak 250 euro...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 15:07

Van die grote heb ik ook geen prijs kunnen vinden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:21

Dubbeldun, hoe doe je het natmaken, dat je er maar drie minuten mee bezig bent?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:23

Plus, ik heb ook even gegoogeld en kwam op een Engelstalig forum. Daar zeggen ze: als je het hooi in een goed afsluitbare bak doet en er dan een ketel kokend water overheen gooit, en goed afsluit, is het na een paar min. ook gestoomd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:30

@mysa: ; het hooi in een kruiwagen los maken en dan met de plantenbroes met een harde straal goed natmaken en dan meteen voeren.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:02

Aha, dat zal ik dan ook proberen. Volgende week krijg ik een paard dat ook gevoelig is voor stof. Weet nog niet precies hoe erg, maar ik probeer het eerst maar eens zo dan. Bij huidige eigenaresse krijgt ze kuil, maar dat is geen optie, want mijn andere paard mag geen kuil en heb geen zin ze steeds apart te moeten zetten.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:49

Ik neem even een abo'tje op dit topic.
Ik zit met een paard met stofallergie. Ik heb dus nu een voorraad kuil ingeslagen dat ze in de wei krijgt, maar mijn schoonvader heeft voor ons een luttele 300 pakjes hooi liggen... Ik kan ze natuurlijk aan mijn andere paarden voeren op stal, maar aangezien ze tegenwoordig 24/7 buiten staan is dat lastig. Ik denk niet dat ik Mush kan wijsmaken dat alleen dat daar voor haar is... Dus ik vind dit wel interessant.
Over dat natmaken: mij is altijd gezegd dat het een lange tijd in het water moet liggen voor je het mag voeren? Dat klopt dus niet of?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 21:19

@Memuska : daar zijn de geleerden niet over uit. Mijn paard is óf niet zo erg COPD óf het werkt Haha!
Ik doe het iig al 10 jaar zo Lachen

ManonWL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 00:30

geen ervaring mee.
had er ook nog nooit van gehoord Tong uitsteken

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 01:18

Laat ik vooropstellen, ik heb absoluut geen ervaring met zo een soort stoommachine.

Ik kan me alleen niet voorstellen dat je dat helemaal gaat kopen.

Als je een hooinet/krat met gaatjes en een ton/bak met water neemt en je 'doopt' het hooi even een paar keer in het water (daarna direct voeren), dan zou dat toch prima moeten zijn?

Ik kan me niet voorstellen dat het beter is als je het heel lang laat weken eigenlijk. Of de vitaminen er dan uitgaan daar heb ik geen idee van maar ik kan me niet voorstellen dat het beter is ivm stof.
Misschien een rare vergelijking hoor, maar als ik bv. veeg in stal en het is stoffig of er ligt stro op de grond, dan sprenkel ik altijd wat water over de vloer. Het stof 'slaat' dan tegen de grond en je hebt er minder last van. Zou het met hooi niet hetzelfde werken? Het hooi en stof plakken aan elkaar, als het ware. Ik denk dat je dan niet zoveel last hebt van stof.
Als ik niet te volgen ben hier, vertel het gerust hoor, het is al laat... Bloos Slapen

En de meerwaarde van een stoommachine, slechte stoffen eruit... Dan zou ik me er in moeten verdiepen, kan me er zo eigenlijk vrij weinig van voorstellen...