Binnenkant stal verven??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LetsgoKelly

Binnenkant stal verven??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 12:48

Hallo hallo!

Heeft er hier iemand een idee met watvoor verf ik de binnekant van de stallen moet verven?
De muren zijn een soort beton achtig iets denk ik.. Iig geen stenen en geen hout!

Of zijn er andere manieren om een stal netjes af te werken van binnen?

Alet74

Re: Binnenkant stal verven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:01

even iemand vragen welk materiaal de muren zijn gemaakt. Dat is wel belangrijk ivm de verf die je kiest. Op beton kun je betonverf doen. Wel eerst goed schoonmaken + vetvrij maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:03

Waarom wil je ze verfen ??
Als je verf gebruikt iig een soort die niet giftig is.
Als het beton niet helemaal glad is zou ik ze sowieso niet verfen, want dan gaat al het vuil er toch nog inzitten.
Goed glad afwerken kan met betonplex platen.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 13:05

Ik wil graag een nette afwerking in de stallen en de simpelste oplossing leek mij verven, maar het klopt dat het beton niet glad is dus dan heeft het nog niet veel zin dan.
Bestaat verf die niet giftig is?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:08

in de verfspeciaalzaak kunnen ze je hierover goed voorlichten.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:10

ik heb ook een keer ergens stallen geverft (waar ik destijds werkte), ook op beton. De onderkant werd zwart en daarboven wit. De zwarte verf zat teer in, was hele mooie verf, maar weken later zaten de paarden nog onder de zwarte teer vlekken.
Je kunt denk ik het beste verf op waterbasis nemen en niet op terpetine basis. Of laat je even informeren bij de plaatstelijke bouwmarkt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:10

onze stallen zijn gedeeltelijk gladde wanden (beton?) en gedeeltelijk gipsbetonblokken, vorige maand hebben we het helemaal schoongespoten en met goedkope witte latex (hema) geschilderd. De onderste rand, ca. 40 cm is zwart gemaakt, maar ik weet niet met wat voor verf. Het ziet er nu weer netjes uit...
alleeen wilde mijn merrie helaas meehelpen met schilderen, dus nu zitten er alweer allemaal poepvegen op..Haha!

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 13:14

hihi dat is wat die van ons ook doet.. tegen de muur aan poepen!
Maar dat klinkt wel goed zo..
Ik zal eens kijken om de onderkant iets van spaanplaat of betonplex te doen of misschien zelfs wel rubber? En dan boven verven ofzo..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:14

@LetsgoKelly : deze verf wordt voor kinderspeelgoed gebruikt, maar ik weet niet of het ook geschikt is om beton te verfen.
Een giftige(loodhoudende) verf zou ik iig niet in mijn stallen willen, als de paarden aan de muren gaan likken heb je dus een probleem.
Overigens moet de verf ook behoorlijk stevig zitten als je de muren eens met een hogedrukreiniger wilt schoonmaken.
Een zo glad mogelijk oppervlak geeft minder hechting aan vuil dan een bobbelig oppervlak. Daarom wordt er veel betonplex gebruikt, maar dat is niet goedkoop.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:15

Ik heb een peut latex tegen zowel het hout als het steen gemikt. Ging goed, hangt er nog aan en het lag er toevallig. Niets schoongemaakt oid, veel te veel werk. Ik heb ook alleen vanaf de helft naar boven toe geverft, als ze er tegenaan poepen ziet het er helemaal niet uit.... en nu valt het niet zo op.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:18

Ook beton kun je schilderen, zolang je maar zo'n glanzende gebruikt (heb echt geen idee hoe dat officieel heet!). Het voordeel daarvan is, als je het goed doet, dat er een laagje over het ruwe steen komt. Dit laagje kun je in principe met water en een doek schoonmaken om alles proper te houden. Op een kale betonnen muur zuigt de verf wel onwijs dus moet je meerdere malen schilderen.

Ik ben nu ook weer bezig met mijn stalletje (wel op houten platen) en gebruik normale verf voor binnen en buiten. Ik gebruik dus wel verf op terpentine basis, dat doet iedereen bij ons op stal (en echt al jaren en jaren) en er is nog nooit een paard vergiftigd. Als ze het al in opgedroogde vorm binnen krijgen dan is het a. heel weinig en b. ze poepen het zo weer uit. Het handige van deze soort verf is dus dat je het schoner kunt houden. Het wordt een glad oppervlak. Let alleen wel op of er lood in zit (komt bijna niet meer voor maar toch want dat is niet zo goed)) Met latex zou ik wel wat voorzichtiger zijn: dat is op waterbasis dus kan het paard het aflikken. Of ook heel leuk, als het nat is en gaat lekker staan schuren wordt ie wit (geloof mij, kan nog na 2 maanden dat je het hebt geschildert)! Haha!

Doe het alleen niet op voer- en drinkbakken en balken waar ze op kunnen kluiven. Krijg je alleen vieze plekken van in en op je stal...

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 13:19

@Dubbeldun:
Dat klopt idd en heb gezien dat betonplex ook best dik is, de stallen zijn al niet groot en dan mis ik nog 5 cm extra..

Ik denk dat verf alleen giftig is als ze er stukjes van binnen krijgen en denk niet dat ze er graag aan likken, mja voor het geval dat is het niet prettig inderdaad.

Ik vind dat zwart en wit ook wel wat. Onder zwart, boven wit. Ik zal eens informeren waar de muren van zijn thuis.

@Rytir:
Dat klinkt wel goed.. Er zitten vast wel deuken in dus als ik dat dan met zoiets glad kan maken. Dat lijkt wel een oplossing

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:22

@LetsgoKelly : als je geen probleem met zwart onder hebt kun je eens kijken naar dunne rubber matten en deze tegen de muur aanplakken. Gaan lang mee, makkelijk schoon te spuiten en geen verwondingen als ze eens onhandig zijn op stal.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:24

Bij ons op stal 'verven' we de wanden met witte kalk. Als het is opgedroogd ziet het er netjes uit en de paarden kunnen er aan likken zonder dat ze er iets aan overhouden!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:25

je kunt het beste witte kalk gebruiken, dus witte binnen tex
het voordeel van kalk(tex) is dat het uitdroogd waardoor diertjes die in de kieren gaan zitten dood gaan
verder het liefste met dikke grote behangkwast aanbrengen zodat je de kieren en gaatjes goed vol smeert
als je het ieder jaar doet zitten ze vanzelf een keertje helemaal vol
of natuurlijk een verfspuit

voor boeren was het vroeger het middel om de stallen ongedierte vrij te krijgen
de stallen waren weer wit, goed licht en alle ongedierte die er overal in de kieren zaten gingen dood
ik bedoel dan insekten, torretjes, vlooien enz
het werd ieder jaar opnieuw gedaan

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:44

Ik heb van Sigma een speciale muurverf gebruikt. Idd boven wit en onderaan zwart. Voordat je die gebruikt moet je oude losse lagen verwijderen, daarna impregneren met een speciaal middel en vervolgens verfen. De verf is waterbestendig en afneembaar. Dekt ook in 1 keer en ook al is de ondergrond niet glad, het blijft heel mooi schoon. De verf is nl. wel heel glad. De paarden zitten er ook helemaal niet aan.
Ik heb gekozen voor een dure verf; het werk is er hetzelfde om en als ik over 2 jaar weer moet.... Uiteindelijk ben je dan net zo duur uit. Ik kan een ander natuurlijk niet in de portemonnee kijken (niet dat ik rijk ben, hoor). Dus als je wilt, kijk ik ff op de emmer wat voor type het is. Qua kosten moet je denken aan zo'n € 150,00 per emmer van 10 liter. Ik hoor / lees het wel

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:26

Wij gebruiken voor de bovenkant gewoon witte latex die "wasvast" is, gewoon van de praxis. Voor de onderste zwarte laag heb ik een verf gekozen die water, vuil en zuren afstoot, ook van de praxis, weet alleen niet even hoe die verf heet, maar dat kunnen ze je vast vertellen in de winkel Ja.

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 09:47

En buiten latex is dat wel een idee?
Moet je dan echt je stal helemaal vetvrij maken of kan je er gewoon overheen verven?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:51

Ik ben de buitenmuren van de hangaar hier aan het kaleien. Misschien is dat wat... Soort cementverf. Ik mocht de hond er iig bij laten, dus mss is het ook wel wat voor stallen. 't Is wel een serieus jobke!
www.seifert.be of pb!

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 06:58

Met die kaleiverf is het dan ook gelijk afgewerkt? Is dat ook geschikt voor eventuele gaten op te vullen of ben ik dan toch weer afhankelijk van cement specie ofzo

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:00

vroeger teon ik nog bij mijn ouders woonde hadden we 2 componenten verf op de muren in de stal= voorstrijkmiddel + verflaag. Hetzelfde dat ze in zwembaden gebruiken. Voordeel is dat het afwasbaar is, het is een soort plastic laag dat je aanbrengt.
Nadeel= duur ! maar wel perfect voor een schone stal !

beenyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 22:10

wij hebben de stallen sinds kort ook geverfd, we hebben de betonnen muren eerst met kalk ingesmeerd, zodat de ondergrond licht van kleur was, vervolgens 3X geverfd met gewone betonverf. tis heel goed schoon te houden, ook al is de ondergond niet super strak.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:33

LetsgoKelly schreef:
Hallo hallo!

Heeft er hier iemand een idee met watvoor verf ik de binnekant van de stallen moet verven?
De muren zijn een soort beton achtig iets denk ik.. Iig geen stenen en geen hout!

Of zijn er andere manieren om een stal netjes af te werken van binnen?

ga gewoon naar de gamma/praxis. haal daar een grote emmer latex!!! mijn vriend is schilder dus hij weet wat wel of niet kan!!

latex kan zowel of hout, beton, stenen enz.

gewoon latex van hun eigen merk!! prima spul!

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 07:23

Oke dat is duidelijke taal en een simpele en goedkope oplossing.
Ik zal eerst met iets van cement specie de gaten wegwerken en dan bepaal ik welke verf ik ga gebruiken. Is latex ook makkelijk schoon te maken want het krijgt wel wat te verduren natuurlijk.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 07:28

LetsgoKelly schreef:
Oke dat is duidelijke taal en een simpele en goedkope oplossing.
Ik zal eerst met iets van cement specie de gaten wegwerken en dan bepaal ik welke verf ik ga gebruiken. Is latex ook makkelijk schoon te maken want het krijgt wel wat te verduren natuurlijk.

Ik weet uiteraard niet hoe schoon jij je stallen wilt houden, maar ik doe eens per jaar de hoge druk spuit op de muren, ga zo af en toe eens met de ragebol langs de webben en als de hoge druk is geweest verf ik het gewoon nog een x. Ook voor de redenen die Spatter aangeeft: latex droogt in dus al het kleine spul is weer dood.