Kosten buitenbakverlichting?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponygekje21

Kosten buitenbakverlichting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 22:20

Hallo,

wat zijn de kosten voor een buitenbakverlichting?

en wat voor een soort verlichting hebben jullie?

ik kan een kantellichtmast krijgen van 12 meter hoog voor € 900 per stuk.
ik heb werkelijk geen idee wat de prijzen zijn voor zo'n lichtmast.

ik heb er ongever 4 nodig. voor een buitenbak van 20 bij 40 of 20 bij 60

ik hoop dat iemand me kan helpen!

Loose

Re: Kosten buitenbakverlichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:15

Wij hadden echt zo'n hoge lantaarnpaal bij onze oude bak. Hij was 2e hands en niet duur, weet niet precies hoe duur.
De stroom hebben we er zelf naartoe gelegd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:23

ponygekje21 schreef:
Hallo,

wat zijn de kosten voor een buitenbakverlichting?

en wat voor een soort verlichting hebben jullie?

ik kan een kantellichtmast krijgen van 12 meter hoog voor € 900 per stuk.
ik heb werkelijk geen idee wat de prijzen zijn voor zo'n lichtmast.

ik heb er ongever 4 nodig. voor een buitenbak van 20 bij 40 of 20 bij 60

ik hoop dat iemand me kan helpen!

Gelijk gaan halen als ze in fatsoenlijke staat zijn. Het is geen koopje, maar wel een hele nette prijs voor zo'n mast. Voor een 20-40 bak is twee masten, één op elke korte zijde, voldoende, mits je er minimaal een 400W SON-T of MHN-TD in hangt.
Twee keer twee masten op de lange zijde zal ook wel werken, maar gezien de hoogte is 250 SON-T minimaal om nog enigsinds licht over te houden op de grond. Daarmee wordt het een relatief dure oplossing.
Voor een 20x60bak zou ik wel voor twee maal twee op de lange zijde kiezen, SON-T 250 zal werken, maar een 400W zal duidelijk betere resultaten geven.

Even googelen op dialux en het berekeningsprogramma downloaden. Vervolgens zoek je bij de fabrikant (bijvoorbeeld Philips) naar de data van het gewenste armatuur voor het berekeningsprogramma en vervolgens kun je het programma precies laten uitrekenen hoe de verlichting eruit gaat zien.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 07:08

Als je niet zoveel te besteden hebt en zelf wat handiger bent:

neem vier lange ijzeren buizen van ongeveer 4 meter en hang daar een grote schijnwerper in!

Maar ik moet wel bekennen dat ik me nu af ga vragen of je dan uiteindelijk goedkoper uitbent Haha! Dat zou je even na kunnen zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 07:18

Wiesje schreef:

neem vier lange ijzeren buizen van ongeveer 4 meter en hang daar een grote schijnwerper in!

Maar ik moet wel bekennen dat ik me nu af ga vragen of je dan uiteindelijk goedkoper uitbent Haha! Dat zou je even na kunnen zoeken.

nouja ik denk op jou manier maar daar moet je wel wat handiger voor zijn.. heb trouwensook wel mensen gezien die met 1 helesterke bouwlamp op een hooge paal. de helebak konden verlichten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:52

Wij hebben 6 gewone lantaarnpalen staan, het is niet hel verlicht, maar licht genoeg om te kunnen rijden.
Ik geloof dat wij niet veel kwijt waren, maar de bedrading moest wel vervangen worden.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:57

Onze buurman had nog een oude lantaarnpaal staat die hebben we met hulp van hem (heeft een las en constructie bedrijf) wat veranderd en er 2 bouwlampen opgezet. Werkt super en de hele bak (18mx42m)is netjes verlicht.
Het heeft ons in feite alleen verf gekost en de bouwlampen en een grondkabel voor stroom Lachen

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:12

Hou niet alleen rekening met de eenmalige kosten, zoals de palen, lampen en kabel, maar ook met het verbruik! HQL en moderne versies valt qua lichtopbrengst redelijk tegen, is mijn ervaring maar verbruikt best veel. Als je het vergelijkt met een halogeen lamp valt het mee, maar er zijn zuiniger/goedkopere alternatieven.
Wij hebben daarom gekozen voor gewone lantarenpalen, die komen 6 meter boven de grond (7,5 m lang) en zijn voorzien van witte lampen. De lampen zijn 36 watt. Daarvan plaatsen we er 5; 1 op de korte zijde en 4 op de lange zijde kruislings van elkaar (begrijp je wat ik bedoel?). We maken het zo dat ze in 2 groepen aan kunt doen. Als alles brandt, wordt er dus 180 watt verbruikt. We hebben 4 lantarenpalen, 5 lampen inclusief brengen (ivm lengte) voor € 600,00 gekocht. Ook de toe te passen kabel hoeft niet zo'n hele dure versie te zijn. Het is geen voetbalveldverlichting, maar je kunt er meer dan goed bij rijden. Wat mij betreft een aanrader.

Als je ijzeren buizen moet kopen, dan ben ik er zelfs van overtuigd, dat je duurder uit bent. De staalprijs is mega. Daarnaast moet je het ook nog ergens mee behandelen of galvaniseren. Je moet apart lampen kopen, de buizen bedraden, etc. Denk er daarnaast aan dat de lengte van de paal ook je hoeveelheid licht bepaalt.

Succes.

PS: overigens mag je formeel geen lantarenpalen langer dan 2,5 m plaatsen. Ik durf het er op te gokken.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:24

@Marion71, weet je dat zeker? Is dast niet per gemeente verschillend?
2,5 meter is niet veel, hoe moet een boer dat doen die er onderdoor moet rijden met machines etc. dat dan doen?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:31

Volgens mijn gemeente niet en zijn dat algemene regels. Langer is 'landschapsvervuilend'. Dat 2,5 m levensgevaarlijk is, dat schijnt minder erg te zijn. Je hebt altijd de keuze nog om niet of anders overdag te rijden. Ik heb het niet bedacht, he?
Ik woon in de middle of nowhere, dus ik gok het erop.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:05

Wiesje schreef:

Dat was mijn baklamp, haha. De schijnwerper koste 10 euro bij van cranenbroeck in schijndel.
De buizen waren oude verwarmingsbuizen uit een kas.
Kosten 12,50 aan lamp en snoer, 1 middagje lassen en slijpen en plaatsen.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:09

Daarom wist ik ook niet of het goedkoper was Haha! Haha!
Maar licht kwam er voldoende vanaf toch ?

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:12

Wij krijgen ze binnenkort in de bak, ook 6 lampen in een 20 x 60 bak, zijn geloof ik gewone lantaarn palen.
Hier in de buurt is ook een bak 20 x 40 die heeft 2 lampen een in een hoek en 1 aan de andere zijde. Was goed verlicht.

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 21:16

gewonen lantaarnpalen die ook aan de straat staan? en dan met dezelfde verlichting? hoeveel ben je daaraan kwijt?€

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:27

Wij hebben een rijbak van 20x40 en hebben 2 lichtmasten staan van 8 meter hoog van 400 watt per mast en dat kostte ons 4 jaar geleden compleet met lampen € 500,00 excl. btw.[voor 2 masten dus]Ik red me er prima mee maar 4 masten zou wel beter zijn.
Masten van 12 meter is echt niet nodig en daarmee krijg je echt problemen met de gemeente.900 euro voor 1 mast lijkt me dus veel te veel.Laat de prijzen dan inmiddels iets gestegen zijn maar lijkt me dat je voor die prijs wel 2 masten kunt kopen.We hebben overigens nog geen lamp hoeven te vervangen.

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 21:37

ik vond het zelf ook aan de dure kant. Maar deze masten worden wel geplaatst door een bedrijf met kabel en al ik hoef dus zelf niks meer te doen. Ik neem aan dat jullie alles zelf hebben gedaan?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:00

Wanted2003 schreef:
Masten van 12 meter is echt niet nodig en daarmee krijg je echt problemen met de gemeente.900 euro voor 1 mast lijkt me dus veel te veel.Laat de prijzen dan inmiddels iets gestegen zijn maar lijkt me dat je voor die prijs wel 2 masten kunt kopen.We hebben overigens nog geen lamp hoeven te vervangen.

een 6mtr kantelmastje kost nieuw op dit moment 1000 euro ex BTW. beetje 12mtr mast kost dus zeker het tweevoudige, waarschijnlijk meer. Mits de masten in goede staat zijn, is dat dus een hele nette prijs.
Ooit op de Efteling geweest?? De grote lichtmasten op het parkeerterrein bij de ingang heb ik 20jaar geleden geïnstalleerd. ls ik me goed herrinner zijn dat heren van 25mtr hoog met in elk armatuur 1000W HPI-T.

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:12

Wij hebben 6 kleine bouwlampjes van ik geloof 150 watt en die aan houten palen (de helft van springbalken) en die aan de bakrand gemonteerd. Is geloof ik ook niet zo kostbaar.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:22

Kijk maar eens even heel goed rond, ik kan eigenlijk niet geloven dat de prijzen inmiddels verdubbeld zijn. Wat er op de efteling staat van 25 meter hoog met lampen van 1000 watt is natuurlijk niet relevant aan wat voor een rijbak afdoende is.

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 22:59

maar als je het allemaal zelf gaat monteren, hoe ga je dat met kabels doen en alles? of je moet al een handige zijn die daar echt verstand van heeft..

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 07:44

Het gemakkelijkste is om ze toch gewoon even in te graven. Wij hebben toen een tijd gewerkt met een verlengsnoer en stekker, maar als je het toch permanent aanlegd, graaf dan gewoon even de elektra in. Een sleufje graven van 10 cm breed is al voldoende. Diepte uiteraard afhankelijk wat er verder met de grond gebeurd. (als er bv wel eens een ploeg doorheen moet, is 10 cm geen praktische diepte).
Nieuwe lantaarnpalen (excl paal, dus alleen armatuur) kost je zo 200 euro per paal excl btw.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 07:48

Wiesje schreef:
Het gemakkelijkste is om ze toch gewoon even in te graven. Wij hebben toen een tijd gewerkt met een verlengsnoer en stekker, maar als je het toch permanent aanlegd, graaf dan gewoon even de elektra in. Een sleufje graven van 10 cm breed is al voldoende. Diepte uiteraard afhankelijk wat er verder met de grond gebeurd. (als er bv wel eens een ploeg doorheen moet, is 10 cm geen praktische diepte).
Nieuwe lantaarnpalen (excl paal, dus alleen armatuur) kost je zo 200 euro per paal excl btw.

Kabel hoort 70cm diep te liggen, wettelijk voorschrift!!
Wanted2003 schreef:
Kijk maar eens even heel goed rond, ik kan eigenlijk niet geloven dat de prijzen inmiddels verdubbeld zijn. Wat er op de efteling staat van 25 meter hoog met lampen van 1000 watt is natuurlijk niet relevant aan wat voor een rijbak afdoende is.

Dat zeggen mensen die geen kennis van zaken hebben. Als je kijkt naar de hoogte, lampvermogen en verlicht oppervlak, kun je daar vrij eenvoudig uit herleiden wat voor een bak nodig is. 1e klas middelbare school, natuurkunde. Weet je meteen waarom je indertijd die "flauwekul" moest leren..........

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 07:50

Wij hebben vorig jaar 2 oude straatlampen gekocht en laten plaatsen ( ca. 8 meter hoog). In totaal waren we daar ca. 250,- voor kwijt, wel zelf schilderen en stroom erheen leggen.
Je kan eens bij de gemeente informeren wanneer ze lampen gaan vernieuwen, de oude worden dan, voor een prikkie, verkocht. Je moet alleen wel iemand vinden die ze voor je vervoert en plaatst. Knipoog

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:10

Je kunt op Marktplaats wel lantarenpalen kopen. Kijk wel ff goed rond, zit veel prijsverschil in.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:01

Nou Ikke, volgens mij kan je met 25 meter hoge palen een groot voetbalveld verlichten. Maargoed, wij zonder kennis van zaken hebben het toch maar mooi getroffen met onze te lage lampen met vooral te weinig vermogen Lachen